InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rhucin – middel tegen zwellingen

Rhucin – middel tegen zwellingen

Rhucin – middel tegen zwellingen Erfelijk angioedeem is een aandoening die pijnlijke zwellingen van zachte weefsels tot gevolg kan hebben. Deze zwellingen kunnen in sommige gevallen fataal zijn. Het Leidse Pharming heeft een middel op de markt gebracht, dat deze zwellingen moet voorkomen: Rhucin.

Urticaria

Urticaria zijn zwellingen in de huid, die ook wel bekend staan onder de naam netelroos. Als er vocht vrijkomt uit de bloedvaten in de bovenste huidlagen, kunnen deze zwellingen ontstaan. De zwellingen zijn vaak enkele millimeters tot centimeters in omvang, rood of wit van kleur en veroorzaken verschrikkelijke jeuk. De vormen van de zwellingen zijn doorgaans rond, ringvormig of vlekkerig. Tevens kunnen ze van vorm veranderen. Meestal houden de zwellingen een paar dagen aan. Oorzaken van de zwellingen kunnen voedsel zijn – waaronder chocolade, noten en eieren – maar ook medicijnen. Erfelijk angioedeem is een ernstigere vorm van urticaria en kan de dood tot gevolg hebben. Bij angioedeem zwellen de diepere huidlagen op. Deze zwellingen komen vooral voor rond de ogen, voeten en de onderbenen.

Pharming

Pharming is een Leids biologisch farmaceutisch bedrijf, dat een middel heeft geproduceerd dat Rhucin wordt genoemd. Dit middel moet de zwellingen bij angioedeem verlichten en de ernst doen afnemen.

Onderzoeken

Na de fabricatie van Rhucin heeft Pharming enkele onderzoeken gedaan naar Rhucin. De resultaten van de onderzoeken zijn positief. Zo heeft Pharming een onderzoek gedaan, waarbij ook placebo’s kwamen kijken, naar de veiligheid en werking van Rhucin bij de acute behandeling van erfelijk angioedeem. Door het succes van de onderzoeken, is het aandeel van Pharming op Euronext in één dag tijd gestegen tot 29%, wat uitzonderlijk hoog is.

Verlichting van de symptomen

Pharming deed het onderzoek met 28 patiënten. Deze kregen ofwel Rhucin ofwel een placebo toegediend. Patiënten die Rhucin kregen toegediend, lieten weten dat de symptomen binnen zestig minuten afnamen. Bij de patiënten met de placebo duurde het maar liefst acht en een half uur voor de symptomen afnamen. Ook toonde het onderzoek aan dat alle patiënten die Rhucin kregen toegediend, hierop reageerden. Er was zelfs sprake van aanhoudende verlichting, zonder terugval naar de eerdere verschijnselen van de angioedeem-aanval.

Rhucin in Europa

De positieve resultaten van de onderzoeken hebben ertoe bijgedragen dat Rhucin wordt toegelaten op de Europese markt. De onderzoeksresultaten zijn beschikbaar gesteld aan de European Medicines Evaluation Agency, die daarmee de toelating van Rhucin tot Europa ondersteunt.
© 2009 - 2014 Paulsmiezen, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedselallergie en huidklachtenVoedselallergie en huidklachtenEen voedselallergie kan zich op verschillende manieren presenteren. Als er een reactie op een bepaald voedingsmiddel is,…
Urticaria (netelroos/galbulten)Een ander woord voor urticaria is netelroos en galbulten. Het is een aandoening van de huid waarbij zwellingen meestal i…
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Netelroos (urticaria)Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Urticaria: rode jeukende bultjes op huid, buik, armen, benenUrticaria: rode jeukende bultjes op huid, buik, armen, benenUrticaria wordt ook wel 'netelroos' of 'galbulten' genoemd. Urticaria betreft een overgevoeligheidsreactie van de huid.…

Reageer op het artikel "Rhucin – middel tegen zwellingen"

Reacties

Peter, 28-02-2011 10:38 #4
De effectiviteit van Rhucin wordt gemeten in een doelgroep van 28 mensen (mannen of vrouwen, leeftijd, voorgeschiedenis, ander medicijngebruik, leefomstandigheden?) en in feite maar 14 mensen omdat de andere 14 mensen een placebo of "middel zonder werking" kregen. Kortom het verrichtte onderzoek is zonder alle echte onderzoeksgegevens niet als maatgevend bewijs op te vatten omdat het niet met een ander gelijksoortig onderzoek kan worden bevestigd. Het lijkt in ieder geval niet geloofwaardig om de resultaten van dit onderzoek van toepassing te verklaren op alle mensen met genoemde zwellingen. Eerder is het een nieuwe inkomstenbron voor Big Pharma.

H. L. Uijtendaal, 08-08-2010 13:37 #3
Met mijn oedeem heb ik last van zwelling en verzwik mijn voet stelselmatig.
Vraag is: kan het middel "Rhucin"" hier ook van toepassing zijn?

Watcher, 11-02-2010 16:34 #2
Van wie is deze info afkomstig? Van pharming zelf?

Jp Wienen, 11-01-2010 09:31 #1
Geachte, bij deze kan ik U meedelen dat Pharming, noch van de EMEA (EU), noch door de FDA (VS) toelating heeft verkregen om RHucin op de markt te brengen. Mocht mij het een en ander zijn ontgaan verneem ik dit graag van U.

Infoteur: Paulsmiezen
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!