InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnen

Spierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnen

Spierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnen Het aantal mensen dat in Nederland Cholesterolverlagende statines gebruikt is maar liefst 1,5 miljoen. Zocor, Simvastatine, Selektine, Lipitor, Canef zijn bekende merken. Er bestaat weinig discussie over het nut van deze cholesterolverlagers. Maar de medicijnen hebben wel bijwerkingen, zoals misselijkheid, vermoeidheid, spierpijnen, en darmklachten. Vooral vermoeidheid en spierklachten komen veel voor en worden als hinderlijke bijwerkingen van cholesterolverlagers ervaren.

Statine

Statine is een middel dat gebruikt wordt bij een te hoog cholesterolgehalte in het bloed (hypercholesterolemie) als de combinatie van een dieet, lichaamsbeweging en afvallen het cholesterolgehalte niet blijkt te kunnen verlagen. Het middel wordt ook gebruikt voor het voorkomen van een herhaalde aandoening van de kransslagaderen van het hart indien u een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed heeft. We spreken van een te hoog cholesterolgehalte bij een waarde van meer dan 5,5 mmol/l

Bijwerkingen

De stof statine kent een aantal mogelijke bijwerkingen, die breeduit op de bijsluiter van de medicijnen worden uitgemeten die statine bevatten. Een opmerkelijke bijwerking betreft de mogelijke nadelige invloed op de conditie van de spieren. Dit houdt verband met het feit dat bijvoorbeeld het medicijn simvastatine en ook de andere cholesterolremmers die statines bevatten, de natuurlijke aanmaak van Q10 afremmen.

Wat is Q10

Q10 dat ook bekend staat onder de naam co-enzym Q10, is een stof die ons lichaam nodig heeft bij de energievoorziening. De stof heeft een functie bij de zogeheten mitochondreën, dat zijn de minuscule energiefabrieken die zich in elke cel bevinden. Juist de cellen in ons lichaam welke actief zijn in de spieren, en daardoor veel energie gebruiken, herbergen veel van deze mitochondriën. Q10 is, samen met de stof carnitine, belangrijk voor het functioneren van de mitochondriën, Q10 zet namelijk het zogeheten ADP (dat is de energie die uit de verbranding van vet en suiker ontstaat) om in een voor ons gestel te gebruiken energievorm, te weten ATP. Q10 valt overigens niet onder de vitamines. Dat heeft te maken met het feit dat ons lichaam in wezen zelf genoeg Q10 kan produceren. En dat geldt niet bij de meeste vitamines, waarvan ons lichaam niet in staat is die te maken, sommigen hooguit een beetje zoals vitamine D. Naarmate we ouder worden neemt de aanmaak van Q10 en carnitine af. Overigens zitten deze stoffen in bepaalde soorten voedsel, zoals vlees en vis. Bij de apotheek en drogist zijn deze stoffen ook als supplement te verkrijgen. Het is momenteel in onderzoek of extra Q10 en carnitine kunnen bijdragen aan minder vermoeidheid en meer energie. Bij nierdialyse, kanker of hartfalen zouden de stoffen een gunstig effect hebben.

Moe van de medicijnen?

Cholesterolverlagende medicijnen met statines hebben een ongunstige invloed op de Q10 hoeveelheid van ons lichaam. Het Q10 maakt ons lichaam namelijk uit de zelfde stof, als waaruit het cholesterol wordt gemaakt. En de statines zorgen ervoor dat deze stof wordt geblokkeerd. Het gevolg is dat ons lichaam niet alleen minder cholesterol kan gaan maken, maar helaas ook minder Q10. Dit zou kunnen verklaren waarom een belangrijke bijwerking van cholesterolverlagende statines zich uiten in allerlei spierproblemen, zoals kramp, spierzwakte,spierpijn, moeheid. Er zijn veel studies naar het nut om extra Q10 in te nemen. Bij een onderzoek onder proefpersonen, die statines gebruikten en tevens spierklachten vertoonden, bleek extra Q10 een positieve uitwerking op de spierpijn te hebben. Bij een ander vergelijkbaar onderzoek, kon het nut van extra Q10 echter niet worden aangetoond. In ieder geval is het niet goed om te veel Q10 te gebruiken in een keer. Twee keer een dosis van 100 mg over de dag verspreid is gunstiger dan 200mg in een keer. Q10 kan overigens de werking van andere geneesmiddelen beïnvloeden, dus overleg met apotheek of arts.

Medicijnen die statine bevatten

  • Simvastatine - merknaam Zocor
  • Pravastatine - merknaam Selektine
  • Atorvastatine - merknaam Lipitor
  • Rosuvastatine - merknaam Crestor
  • Fluvastatine - merknaam Lescol

Lees verder

© 2009 - 2014 Robbie, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Simvastatine: een veelgebruikte cholesterolverlagerSimvastatine: een veelgebruikte cholesterolverlagerDe meest voorgeschreven cholesterolverlager is simvastatine en het wordt gebruikt bij mensen die vanwege een erfelijke a…
Wanneer heeft men een cholesterolverlagend middel nodigWanneer heeft men een cholesterolverlagend middel nodigCholesterol is een van de bouwstoffen een mens nodig heeft voor cellen en hormonen. Cholesterol wordt door het lichaam z…
Statines zijn niet gezondStatines zijn niet gezondStatines worden vrij gemakkelijk door huisartsen voor geschreven als blijkt dat iemand een verhoogd cholesterol heeft. M…
Hoog gehalte cholesterol: oorzaak en behandelingHoog gehalte cholesterol: oorzaak en behandelingHypercholesterolemie is een benaming voor een te hoog gehalte aan cholesterol in het bloed. Dit kan erfelijk zijn (Famil…
Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalteAtorvastatine voor een lager cholesterolgehalteWe hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken.…
Bronnen en referenties
  • Plus

Reageer op het artikel "Spierklachten en vermoeidheid door cholesterol medicijnen"

Reacties

Joop H. Hartogs, 08-07-2014 11:17 #22
Ik gebruik c.a 15 jr. remmers, heb c.a 2.5 jr veel pijn spieren- botten en huid. Kan niet lang zitten of liggen of benen over elkaar slaan. Ben na div. huisarts bezoeken en veranderde medicatie gestopt met cholesterol remmers en ja, na 1 week waren alle klachten en pijn weg. Echter overviel mij een beroerte en moest ik volgens de neuroloog weer aan de remmers met gevolg dat de gekende klachten weer terug gekomen zijn. Is er nu echt geen middel dat minder of geen klachten geven?
Vr.gr
Joop Reactie infoteur, 09-07-2014
Wat vervelend voor u!
Heeft u al eens gedacht aan een second opinion?
Houd moed

Birgit, 23-04-2014 18:24 #21
Gerard, bedankt voor je verhaal, HEEEEEL herkenbaar.
De ubiquinol van KANEKA is te krijgen op ergomax, potten van 60 caps. 50 mg.
Hoop dat dit mij ook zal helpen, de specialisten weten geen raad met deze klachten.
Op zoek naar Q10 kwam ik hier op uit, eindelijk herkenning en erkenning.
vr.gr. Birgit

Gerard, 25-12-2013 15:34 #20
Ik ben Gerard en 60 jaar oud.
Ik gebruik ook al jaren simvastatine, in het begin gaf dit geen problemen maar de laatste drie jaar wel.
Ik kreeg spierpijn in beide benen, stond er mee op en ging er mee naar bed.
Ik ben toen een paar maanden gestopt met de medicijnen waardoor de spierpijn minder werd maar niet helemaal verdween.

Op advies van mijn schoondochter ben ik me een beetje gaan verdiepen in het Q10 verhaal.
Zij stelde voor om eens Ubiquinol te proberen, vanwege mijn probleem had zij dit in artikelen uit buitenlandse medische wetenschapsbladen opgezocht.
Ik kon dit niet zo snel krijgen dus ik heb Ubiquinon gekocht, Bio Quinon Q10 om precies te zijn.
Na ongeveer anderhalve maand gebruik verdween de spierpijn en iets daarna ook de kramp in mijn rechterkuit.
Ik kon me niet uitrekken of ik kreeg kramp in (met name) mijn rechterkuit.
Sinds een week of drie voel ik me weer top en kan weer sporten en lopen als een jonge vent.

Ik ga eerdaags ook nog Ubiquinol uit proberen omdat dat nog effectiever schijnt te zijn.
Het Japanse bedrijf Kaneka heeft een manier gevonden om Ubiquinol op een juiste wijze door het lichaam op te laten nemen.
Zij hebben daar een patent op dus let even op of dat op de verpakking staat aangegeven.
Ik hoop dat alle simvastatine gebruikers hiermee geholpen zijn want elke dag spierpijn is niet leuk en beperkt je heel erg.
Groetjes Gerard

Maninky, 14-12-2013 12:40 #19
Mijn echtgenote kreeg v.d cardioloog lipitor later door het apotheek vervangen door Atorvastatine 40 mg, en later verlaagd 20mg omdat zij niet tegen kan, bovendien kreeg zij ezetrol 10 mg, irbesartan150mg, chloortalidon 25 mg, ascal 100mg.Delaatse j6 maanden had ze geen kracht op haar benen lopen werd moiezaam, haarhanden heeft geen kracht meer en niet instaat fles te openen. Is het verstandig om door te gaan met deze medicijnen.De neuroloog vindt dat ij moet leren leven, haar kleine bloedvaten is door ouderdom(72Jr)zijn verschrempeld. Ik hoor dat vooral Aziatische vrouwen heeft vaker problemen met lipitor
Wij zijn Indonesiers.Gaarne uw mening hierover Reactie infoteur, 15-12-2013
Het spijt me maar ik kan u niet adviseren. Heeft u het probleem al aan uw huisarts voorgelegd?

Tonny Lek, 05-11-2013 12:48 #18
Ik gebruik siim vastatine cadoz. heb veel spierpijnen in benen en armen en het wordt alleen maar erger. Is er geen andere medicijnen waar je minder last van spierpijn heb. Weet jullie een aanrader wat ik het beste kan doen?
Ik wacht op jullie antwoord.
M.vr gr tonny lek Reactie infoteur, 05-11-2013
Misschien logischer uw apotheker te vragen.
Succes.

Willem Hofstede, 29-10-2013 12:38 #17
Ik gebruik al jaren cholesterol verlagende middelen omdat hart- en vaat ziekten bij ons in de familie bekend zijn laatste medicijn was Ezetrol dacht dat dit het was maar ook hier enorme bijwerking van met name spier/gewricht pijn nu mee gestopt. kijken of er nog een alternatief is bijvoorbeeld ARTERIN een homeopathisch product.
Ga dit nu uit proberen.

Lambert, 15-10-2013 11:26 #16
Gebruik al een halfjaar 40mg simvastatine/dag en krijg sedert enkele weken krampen in de benen/ kuiten, niet alleen 's nachts. Tennisvrienden raden me aan mijn cardioloog om een andere cholesterol -verlager te vragen. Zijn er simvastatinegebruikers die minder last hebben nu ze een ander geneesmiddel gebruiken? Reactie infoteur, 15-10-2013
Stel uw vraag svp aan uw apotheker (huisarts) of anders hier:
http://medicijn.startpagina.nl/prikbord

Hicham, 10-10-2013 21:44 #15
Beste mensen,
Wie kan me helpen om medicijnen te krijgen tegen hoog cholesterol? Ik heb iets nodig met statine stoffen. Het is bedoeld voor mijn moeder die in het buitenland woont, heeft geen verzekering, geen loon. Zij is afhankelijk van mijn steun. merci

Estella Buurman, 03-10-2013 18:34 #14
Na hartaanval 15jaar geleden 20mg lipitor geslikt nooit klachten, nu laatste half jaar erge spierpijn in bovenarnen, knieen en vermoeidheids klachten. Ik heb ook cop (cryptogene
Organiserende pneumonie) waar ook volgens de arts spierpijn bij kan komen.
Heeft het zin om q 10 te gebruiken? En zo ja in welke dosis? Ik slik sinds kort ook vitamine D en een probiotica. Graag hoor ikmervaringen van mensen of artsen. Reactie infoteur, 04-10-2013
Probeert u ook hier uw vraag:

http://medicijn.startpagina.nl/prikbord

Smeets, 30-06-2013 11:19 #13
Heb bijwerkingen van de Atorvastatine, voorheen lipitor gehad en had hiervan geen bijwerkingen, nu spierpijn, misselijkheid vermoeidheid, soms braakneigingen.
Medicijn 6mnd ingenomen, nu heb ik weer lipitor genomen en na een week alle klachte kwijt.heb medicijn lipitor op medische noodzaak van specialist en huisarts, maar krijg ze niet mee van de apotheek.heb ze nu dan ook zelf betaald en vandaar het probleem nu is verholpen.Ben nu bzig met de zorgverzekeraar om deze lipitor wer vergoed te krijgen, maar dit wordt afgewezen.Hoe moet ik dit nu verder oppakken?
Groet T Smeets Reactie infoteur, 01-07-2013
Misschien een idee om uit te zoeken of andere zorgverzekeraars dit middel wel vergoeden.

Monique, 12-06-2013 18:17 #12
Ik ben moe, heb altijd spierpijn, ik kan soms niet goed lopen, brande pijn, steken in de voeten, pijn spieren benen en knieen. Moet ik de rommel tegen de colesterol blijven nemen? Ik pak nu lipanatylnano 145 mg en ezetrol 10mg in.
Groetjes MM Reactie infoteur, 13-06-2013
Beste Monique, deze vraag kan alleen door huisarts of specialist worden beantwoord.
Vraag ze of je een half jaar mag stoppen, zodat je zeker weet dat je klachten bijwerkingen zijn.

Matthea, 10-05-2013 10:20 #11
Sinds ik statines nu een jaar, heb ik zelfs aan de fysio gelopen. Ik heb inegy, 10mg/20mg. Ik las ook dat statines juist hartklachten veroorzaken, omdat het hart ook een spier is.

Janny Stutvoet, 04-03-2013 10:25 #10
Hallo, kan iemand mij vertellen of de simvastatine oorzaak kan zijn voor mijn pijnlijke linkerknie? Artrose : werd gezegd, in lichte mate. Ik twijfel… Reactie infoteur, 04-03-2013
Ik denk dat je hier sneller antwoord krijgt:

http://medicijn.startpagina.nl/prikbord

Irene Maan, 05-08-2012 10:46 #9
Ik heb jarenlang Lipitor geslikt, eerst 20 mg en daarna 10 mg. Ik kreeg na jaren hele erge spierkrampen in mijn benen en vooral in de nacht, zodat ik niet wist hoe ik moest slapen. Ben daar, met medeweten van de huisarts, mee gestopt en was binnen de kortste tijd vrij van spierkrampen. Nu slik ik sinds een paar weken Altorvastatine en ja hoor weer problemen met heftige spierkrampen, lopen en opstaan vanuit de bank kost me moeite. Ik ben er sinds gisteren uit mezelf mee gestopt en morgen bellen met de huisarts of ik niet beter Arterin kan gaan slikken. Ik wil toch wel een beetje fijn kunnen leven en tuinieren wil ik ook weer graag met plezier.

Ruud, 28-07-2012 13:36 #8
Cholesterol te hoog, dat is een preek die je vaak te horen krijgt als je eenmaal in het medische circuit bent terechtgekomen.
Ik mag van mezelf zeggen dat ik niet tot de kleinste mensen op deze aardbol behoor.
Dus toen ik in 2000 een hartinfarct kreeg door stress was ik natuurlijk heel interessant voor de cholesterol industrie.
Tot vijf keer toe is er opnieuw onderzoek gedaan, want de waarde die ik vertoonde kon toch niet goed zijn.
Zo groot en stevig en dan zo'n laag cholesterol, dat kon niet, er moest iets fout zijn.
Vele jaren lang cholesterolverlagers geslikt op advies van de cardioloog en huisarts.
Tot ik na verloop van tijd mijn armen niet meer kon opbeuren.
Geklaagd bij de heren deskundigen, maar vooral doorgaan met deze tabletten want je zit in de risicogroep.
Info gezogd op internet en jawel, veel klachten over spierafbraak.
Op eigen initiatief gestopt met de tabletten, niemand verder ingelicht.
Iedere drie maand een nieuwe lading, maar niet meer ingenomen.
Bij bloedcontroles steevast, ze helpen nog steeds goed, mooie bloedwaarden.
Afgelopen week na 11 jaar een hartcatheterisatie ondergaan.
Puur voor de controle omdat het al zolang geleden was.
En wat blijkt, geen verschil met elf jaar geleden.
Vaten en slagaders mooi schoon.
En dat terwijl ik toch heus niet met elk stuk voedsel wat naar binnen gaat op het cholesterol let.
Mijn voorzichtige conclusie is dus, de pillenmaffia heeft er een behoorlijk belang bij om je vol te stoppen met deze rotzooi.
Bijwerkingen of niet, gewoon doorslikken a.u.b., de heren geleerden moeten ook op vakantie en wij moeten daar aan bijdragen.
Ik heb nu wel voor mezelf één ding bepaald, door mijn mond komt geen enkel cholesterol tabeltje meer naar binnen.

Activir, 15-06-2012 10:14 #7
@Enidan
Is er door je arts ooit al eens bekeken waar door je cholesterol verlagende medicijnen nodig hebt? Veel artsen geven maar pillen, zonder daadwerkelijk naar de oorzaak te kijken. Je gevoelige darmen komen ook ergens vandaan, is dat ook al eens onderzocht. Mijn advies is om eens een bloedonderzoek te doen in een Orthomoleculair lab. Zij halen aan de hand van slechts 3 druppels bloed veel informatie over het reilen en zeilen van je lichaam. Zij kunnen je wel vertellen waarom je cholesterol verhoogd is en je darmen gevoelig zijn. Dat in tegenstelling tot een arts die je in bijna alle gevallen naar huis stuurt met een pot pillen… de farmaceutische industrie tiert daar welig bij.
Laat je eens informeren middels het www over het Orthomoleculaire lab.

Enidan, 23-04-2012 19:08 #6
Ik slik sinds mijn 10 cholesterol verlagende pillen. ik ben nu 18. Ongeveer sinds 2 jaar heb ik krampen in mijn rug (midden/onder). Ook ben ik snel moe, maar dat kan ook zijn doordat ik veel slaap nodig heb en ik heb gevoelige darmen. Als ik al iets te veel vet eet, dan weet ik dat ik na een kwartier al op de wc zit. Kan dit dus echt door die medicijnen komen? Zo ja, wat zijn alternatieven? Reactie infoteur, 26-04-2012
Beste Enidan, Deze vraag moet je echt stellen aan je huisarts of specialist.
Succes.

Wilma van Groningen, 10-02-2012 10:52 #5
Mijn arts denkt dat de spierkrampen alleen in de benen voorkomen. Ik heb ze echter hoofdzakelijk in mijn bovenlichaam, rond borsten, taille en rug. Zijn er meer mensen met soortgelijke klachten?

Wklompenmaker, 18-12-2011 20:07 #4
Ik gebruik al een paar jaar ezetrol maar ik heb nu erge spierpijn en vermoeide benen
ik kan niet tegen statiene of pravastatine.ook heb ik Q10 gebruikt toen ging het veel beter
maar mijn arts zegt dat Q10 niet helpt en weggegooid geld is.Wat moet ik nu gaan gebruiken
misschien kunt u mij adviesgeven. Reactie infoteur, 19-12-2011
Misschien dat u via deze links verder advies kunt inwinnen:

http://medicijn.startpagina.nl/prikbord/4433730/14665770/re-bijwerkingen-medicijnen-cholesterol

http://cholesterol.startpagina.nl/

Maes Romain, 23-05-2011 09:23 #3
Ik heb jaren allerlei merken cholesterolverlagers geprobeerd maar steeds felle spierpijn last.
Nu neem ik reeds een jaar het homeopathisch product ARTERIN met 90 tabletten inhoud per doosje. Wel, mijn spierpijn is verleden tijd en ik kan weer, als wielertoerist, mijn sport beoefenen zoals het hoort. Na enkele bloed controles, gespreid over een half jaar was mijn cholesterol cijfer oké. Ik koop Arterin bij mijn apotheker in 't dorp en ben zeer tevreden dat ik die statines niet meer moet slikken.

J. R., 14-04-2011 23:21 #2
Jaren heb ik cholesterolverlagers geslikt. Steeds kreeg ik weer klachten, spierpijn, darmproblemen. Weer een ander soort proberen, even ging het wat beter, en daarna het zelfde verhaal.
Als laatste crestor geslikt, vlg cardioloog had dit de minste bijwerkingen.
Zeker niet dus. Ben bij de neuroloog beland omdat spieren me totaal in de steek lieten.
Rugklachten met uitstraling naar benen werd ischias genoemd.
Op advies van neurloog nu gestopt met crestor.
Wat gebeurd er nu? Heb heel veel minder last van mijn rug, geen uitstraling naar benen meer, minder darmklachten, geen tintelende gevoelloze armen meer.
Was het de crestor die me al die ellende bezorgde?
Dan zou het middel dus erger zijn dan de kwaal dunkt me.
Waarom hebben die medicijnen toch zoveel vervelende bijwerkingen? Er hadden een hoop kosten bespaard kunnen worden zoals specialistenbezoeken, mri scan, ct scan, emg onderzoek, als de artsen eerder op het idee waren gekomen dat crestor de oorzaak was.
Mijn indruk gebruik van cholesterolverlagers verhoogd de ziektekosten.

A. Christiaan, 27-05-2010 14:23 #1
Ik heb jaren crestor etc geslikt maar nu krijg ik plotseling spierkrampen. Afgelopen jaar ben ik echter ook intensief bezig met fitness. Mijn vraag is of de oorzaak niet aan de cholesterol pillen kan liggen maar meer komt door het instensief trainen? Heeft q10 slikken invloed of is er nog iets naders bekend over de effecten? Reactie infoteur, 27-05-2010
Ik kan u hiermee helaas niet helpen. U zou uw vraag op dit prikbord kunnen stellen:

http://gezondheids.startpagina.nl/prikbord/

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Cholesterol
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!