InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van reflux? Reflux, maagzuur en slokdarmproblemen

Last van reflux? Reflux, maagzuur en slokdarmproblemen

Last van reflux? Reflux, maagzuur en slokdarmproblemen Reflux is een verschijnsel dat zorgt voor een branderig gevoel in je slokdarm. Bovendien word je geplaagd door zure oprispingen van de maag en een zure smaak in je keel. Reflux kan op lange termijn voor complicaties zorgen met de slokdarm en kan zelfs leiden tot slokdarmkanker. Als je op je voeding let en zuurremmers neemt, kan de reflux in grote mate verminderd worden. Andere mogelijkheden liggen op het vlak van chirurgische ingrepen, zoals de Nissen-procedure en de ingreep met EsophyX-TM.

Wat is reflux?

Reflux is het branderige gevoel dat je hebt in je slokdarm. Vaak gaat het samen met een zure smaak in de keel. Die zure smaak van de oprisping is afkomstig van het vocht dat in de maag aanwezig is. Om het verschijnsel van reflux beter te begrijpen, volstaat het om de weg te volgen die het voedsel maakt. Het voedsel dat je inneemt moet eerst via de slokdarm om naar te maag te gaan.

Op de overgang tussen slokdarm en maag

Aan de overgang tussen slokdarm en maag bevindt zich een sluitspier en een klep, die samen een soort van barrière bieden tegen oprispingen. Het voedsel kan op die manier naar de maag, maar vloeit niet meer terug naar de slokdarm. Die barrière is nooit helemaal afgesloten, waardoor het komt dat iedereen wel eens een reflux heeft, zoals na een maaltijd met pikante sauzen. Als reflux hinderlijk wordt en op lange termijn voortduurt, dan spreekt men van een echte ziekte.

Wat zijn de symptomen van reflux?

Maagzuur
De belangrijkste symptomen van reflux zijn zure oprispingen en een zure maag of "pyrosis". Zure oprispingen kunnen erg hinderlijk zijn en mogelijk ook de eetlust verminderen.
Slikproblemen
Bovendien kan je moeite hebben met slikken en keelpijn krijgen. Ook bloedingen en gewichtsverlies kunnen voorkomen bij reflux, naast andere symptomen als hartkloppingen, een slechtruikende adem, de hik en nachtelijke hoestbuien.

Welke complicaties kunnen optreden bij reflux?

Slokdarmontsteking
De slokdarm kan ontstoken geraken door de voortdurende irritatie door het zuur. Een slokdarmontsteking is dan het logische gevolg. Dit kan gaan van een gewone ontsteking tot een ernstige ontsteking of verzwering.
Stenose van de slokdarm
In dit geval is er sprake van een vernauwing van de slokdarm. De oorzaak hiervan is de littekens van zweren. Bij stenose krijg je duidelijk moeilijkheden om vast voedsel door te slikken. Om het probleem van stenose op te lossen, zorgt men via een endoscopie voor een dilatatie: dit is het verwijden van de slokdarm.
De slokdarm van Barrett
De slokdarm van Barrett treedt op bij ongeveer tien percent van de patiënten die lijden aan chronische reflux. De slokdarm van Barrett komt erop neer dat het slijmvlies van de slokdarm wordt aangetast door het zuur. Opgelet: deze toestand kan op lange termijn gevaarlijk worden en leiden tot de volgende complicatie: slokdarmkanker.
Slokdarmkanker
Slokdarmkanker is een zeer ernstige complicatie, die relatief weinig voorkomt. Bij slokdarmkanker is er maar één remedie: een operatie. Kanker aan de slokdarm komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen.

Tips voor je voeding bij reflux

Beperk koffie en witte wijn
Er zijn een aantal voedingsmiddelen die de sluitspier van de slokdarm aantasten. Het gaat hier onder meer om koffie, chocolade, vet voedsel en witte wijn. Het komt er op aan deze voedingsmiddelen te vermijden of toch drastisch te verminderen. Ook zwaarlijvigheid in het algemeen is van negatieve invloed op reflux. Een dikke buik drukt immers de maaginhoud naar de slokdarm, wat slecht is voor reflux.

Stop met roken
Denk eraan om geen strakke kleren te dragen als je reflux hebt en na het eten niet te snel te gaan liggen. Een aanrader is om het hoofdeinde van je bed een stukje hoger te zetten dan het voeteinde om de symptomen van reflux niet aan te moedigen. Bovendien gaat men ervan uit dat stoppen met roken de symptomen van reflux kan verminderen.

Geneesmiddelen tegen reflux

Zuurremmers
Als je last hebt van een lichte reflux, dan kan je de symptomen bestrijden met zuurremmers. Die zorgen ervoor dat de zuurte van de maag geneutraliseerd wordt. Een ander middel hiertoe zijn de H2-receptors: zij zorgen ervoor dat de zuurafscheiding gedeeltelijk geblokkeerd wordt.

PPI
Als dit niet helpt, dan kan je kiezen voor een behandeling met protonpomp-inhibitoren of PPI. Dit geneesmiddel blokkeert de positieve waterstofionen in de maag, waardoor deze niet langer zuur is. Hierdoor verdwijnt de reflux zelf niet echt, maar hij is tenminste vrij van zuur. Deze behandeling met PPI kan een termijn van een aantal weken in beslag nemen, of zelfs levenslang blijven duren.

Operaties tegen reflux

Nissen-procedure
Als de ook de geneesmiddelen tegen reflux je geen verlichting kunnen brengen, dan zijn er nog andere mogelijkheden. De klassieke chirurgische ingreep tegen reflux is de zogenaamde Nissen-procedure. In dit geval proberen de chirurgen een sluitspier en een klep te reconstrueren. Dit gebeurt door middel van een kleine insnijding of laparoscopie. Veel patiënten zijn tevreden over deze operatie: maar liefst 90 %. Nadeel is wel dat er nevenwerkingen kunnen onststaan na de ingreep, zoals moeite hebben om te slikken en last hebben van een opgeblazen gevoel.

EsophyX-TM.
Een heel recente procedure is de ingreep die gebeurt met een in Amerika ontwikkeld instrument: de EsophyX-TM. Deze ingreep komt erop neer dat de geneesheer slokdarmweefsel wegneemt om een klep te maken. Deze techniek vergt geen insnijding, maar is minder effectief dan de Nissen-procedure, omdat het de sluitspier niet reconstrueert.

Lees verder

Gerelateerde links
Slikproblemen.
Gerelateerde artikelen
Wat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenWat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenHet terugstromen van maagzuur in de slokdarm wordt reflux genoemd. Dit ontstaat doordat de spier die moet voorkomen dat…
Wat is de oorzaak van 'brandend maagzuur'...?Wat is de oorzaak van 'brandend maagzuur'...?Brandend maagzuur kan zeer vervelend en zelfs hinderlijk worden voor personen waarbij dit sporadisch voorkomt. Van deze…
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
Brandend maagzuur, zuurbranden: tips, oorzaak & zwangerschapBrandend maagzuur, zuurbranden: tips, oorzaak & zwangerschapWat is brandend maagzuur? Bij reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. Dit kan het slijmvlies in de sl…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Last van reflux? Reflux, maagzuur en slokdarmproblemen"

Reacties

Hubert, 19-11-2014 21:54 #21
Ik ben 66 jaar, ongeveer 15 jaar last van reflux, dit alleen s'nachts bij het liggen. Galstenen laten verwijderen, geen resultaat. Dan alle soorten medicatie doorlopen, hoofdeinde van bed omhoog, geen verbetering. Wordt er s'nachts wakker van, eet dan een snoepje of een Rennie. Is dan iets beter, maar voel het branden. Is er dan geen oplossing voor. Ik rook en drink niet, dus dat is het niet. Ik neem nu 2 maal daags Pantomed 40 mg, maar help niks.
Weet iemand hier raad mee? Te zwaar ben ik ook niet, ben 1.71 m groot en weeg 73 kg.

Eric, 17-05-2014 01:57 #20
Ik ben 44 jaar en wat aan de zware kant. Sinds 2 jaar heb ik vaak dat ik 's nachts wakker word omdat m'n maagzuur mijn slokdarm instroomt. De huisarts zegt dat m'n 'terugslagklep' van m'n maag niet meer goed afsluit en dat dit de klachten veroorzaakt. Ik heb Omeprazol en dat werkt prima. Soms vergeet ik het in te nemen en dan is het 's nacht weer raak. Ik vraag me af wat dan bij zo'n acute aanval het snelste werkt? Een snoepje, zwart-wit, drop of een drankje? Het duurt namelijk een hele poos voordat het branden en slijm en de pijn is verminderd. De vraag is dus: wat kun je op dat moment het beste doen en/of innemen?

Jolanda, 02-01-2013 01:49 #19
Hallo. Ik heb een hart scan laten maken omdat ik krampen had op me borst. De cardioloog zei dat me hart goed was maar wel een gat te zien was in me slokdarm. Hij verwees me naar mijn huisarts. Huisarts zei dat ik een flinke maaghernia heb. Ik weet inmiddels dat dat een gaatje is in je midden rif is. En een operatie moet ondergaan. Hij heeft een afspraak gemaakt bij maagcirurgen. Maar ik heb een maagbandje.zou mijn maagbandje hierdoor verwijderd moeten worden, maar een gat in je slokdarm is volgens mij best ernstig. Moet volgende week pas daar naar toe. Ben nu erg onzeker wie zegt het juiste? Gat in slokdarm of gat in midden rif? Gr. Jolanda Reactie infoteur, 02-01-2013
Hallo Jolanda,

Bedankt voor je reactie. Het is moeilijk om op dit moment te zeggen waar juist het probleem ligt, en of het gat in je slokdarm of in je middenrif zit. Het lijkt me dat je cardioloog je terug naar je huisarts heeft gestuurd omdat deze je verder kan doorsturen naar een maagspecialist, wat ie dus ook heeft gedaan. Specialisten zoals maagchirurgen hebben natuurlijk meer kennis, ervaring en specifieke apparatuur om de juiste diagnose te stellen dan een huisarts. Daarom zal je volgende week ongetwijfeld meer te weten komen over hoe ernstig het is en of je maagband verwijderd moet worden of niet. Het beste wat je voorlopig kan doen is afwachten en het voorlopig doen met de diagnose van de huisarts.
Alvast veel succes volgende week en beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marije, 25-07-2012 17:36 #18
Ik heb al 20 jaar last van pijn op de borst, waar ik 's nachts van wakker word. Het wordt vooral getriggerd als ik op mijn zij lig. Volgens de huisarts waar ik een aantal jaar geleden heen ging was het hyperventilatie ('s nachts? zonder paniekgevoelens?). Altijd als ik een aanval heb loop ik dus midden in de nacht door het huis te banjeren met mijn hyperventilatieapparaatje (zelfde effect als in een zakje ademen), slik ik een oxazepam (valium), ben ik benauwd door de pijn in de borst (die als weeën op komt zetten en weer verdwijnt) en zit ik de volgende dag doodmoe op mijn werk. Echt heel vervelend. Een maand geleden bij mijn nieuwe huisarts langsgegaan, want de klachten verergeren. De huisarts denkt aan de maag. Vond ik in eerste instantie vreemd, maar nu ik dit verhaal (en andere) lees, denk ik ook dat ik reflux heb! Wat een openbaring. Hopelijk kunnen we het probleem nu gericht gaan aanpakken. Weet u of er ergens op internet een forum bestaat waar je ervaringen met reflux kunt uitwisselen? Reactie infoteur, 26-07-2012
Hallo Marije,

Bedankt voor je reactie. Ik merk in jouw verhaal dat er veel symptomen samenkomen en dat het niet zo vanzelfsprekend is om een correcte diagnose te stellen. Misschien is het om die reden dat twee verschillende huisartsen twee verschillende diagnoses stellen. Daarom is het misschien geen slecht idee om eens naar een interne specialist te gaan. Die zal toch beter gekwalificeerd zijn om te bepalen of het wel degelijk om reflux gaat.

Het probleem bij internetreacties in verband met ziektes is dat de symptomen van veel aandoeningen overeenkomen. Het is dan ook opletten om zelf de diagnose te stellen van reflux aan de hand van reacties op fora. Maar het kan inderdaad zijn dat het bij jou werkelijk om reflux gaat.
Behalve dit forum bij mijn artikel over reflux zijn er niet zoveel andere fora te vinden over dit probleem. Maar misschien kan je toch eens kijken bij:

http://www.nationaalgezondheidsforum.nl/showthread.php?t=14748
of
http://forum.e-gezondheid.be/enorme-last-van-reflux-zuurbrand/2/forum/1329

Alvast succes en veel beterschap
Vriendelijke groet,
Verdanov

Lizette, 24-07-2012 09:37 #17
Ik heb na het inslikken van een botje ontzettende pijn op de borst gekregen. Heb al een maagonderzoek gehad, zonder resultaat. Wel een middenrifsbreukje en een slecht sluitend maagklepje. Slik al 40 mg esomeprazol. Het is nu 3 weken geleden en vantevoren had ik nooit last van pijn op de borst. Iemand nog raadgevingen? Ik eet zowat alleen nog brood en warm eten en drink water en kamillethee, al 2 kg afgevallen, terwijl ik niet te zwaar was.

Noushka, 17-05-2012 05:21 #16
Hallo,

Ik heb al een aantal weken last van hele heftige pijn in de borst die uitstraalt naar mijn rug, dit is altijd 's nachts en leidt er toe dat ik dan meerdere uren wkker ben met heel veel pijn. Ik ben hiervoor naar twee huisartsen geweest die zeggen dat dit komt door reflux. Ik heb hiervoor Sucralfaat Sandoz gekregen, dit helpt wel na een par uur, maar dit betekend wel dat ik de halve nacht met heel veel pijn moet doorbrengen, ook lastig gezien ik gewoon elke dag moet werken en hierdoor dus ook vermoeid raak. Ik heb last van overgewicht en kreeg ook altijd bij elke vorm van pijn te horen dat ik moet afvallen, dat doe ik dan ook netjes, maar dat gaat gestaag, immers iemand kan niet in 1 nacht alle overtollige kilo's even weggooien. Wat ik graag wil weten is hoe ik op een snellere manier van die acuute pijn 'snachts afkom. Alvast bedankt.

Peter, 25-03-2012 14:47 #15
Ik ben al drie keer geopereerd aan reflux.ik slik nu 3maal daags nexium 40mg.maar ze helpen niks meer.ik ben weer naar het ziekenhuis geweest en een gastocopie gedaan, er is weer een stuk van de nis lost gelaten voor de derde maal.maar nu wil me de chiurgen niet meer operenen.te gevaarlyk. wie kan my helpen.zyn er ook mensen die vaker dan twee maal onder het mes geweest voor reflux.ik heb me overal aangemeld.maar ik kan niemand vinden.

Bert Uil, 16-01-2012 15:20 #14
Ik heb al jaren oprispingen. Bij onderzoek in het UMCG is gebleken dat ik een Barrett heb en wordt hiervoor dan ook iedere drie jaar onderzocht middels een gastroscopie. Als medicatie heb ik Esomeprazol 40 mg 2 x daags en Sucralfaat 4 x daags na maaltijd en voor het slapen. De laatste weken heb ik een heftige pijn in het bovenste gedeelte van mijn slokdarm gepaard gaande met soms wel een half uur lang oprispingen, die pijn doen. Vervelend voor mij maar ook voor andere personen in mijn omgeving. Ik probeer het zoveel mogelijk te beperken, maar heb dan nog langer pijn. Laatste gastroscopie is april 2011 geweest. Er was volgens de internist geen verandering. Als ik vraag of ze willen kijken in het bovenste gedeelte van mijn borst heb ik het idee dat ze dat niet doen. Bijkomstigheid is dat ik een bay-pass operatie heb ondergaan en drie jaar geleden drie stents zijn geplaatst. Pijn in de borst is mij dus wel bekend. Heeft iemand voor mij een andere oplossing dan de medicijnen die zijn voorgeschreven? Reactie infoteur, 16-01-2012
Hallo Bert,

Bedankt voor het reageren op het artikel en het mededelen van je ervaringen met reflux. Bijzonder aan jouw situatie is het samengaan van de oprispingen en de bypassoperatie. Of er een andere oplossing mogelijk is buiten het nemen van medicijnen moet per situatie bekeken worden. Als je het idee hebt dat de internisten die je behandelen jouw probleem niet echt onderzoeken zoals je vraagt, is het misschien interessant om eens een "second opinion" aan te vragen bij een andere arts.

Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Eric, 12-01-2012 10:05 #13
Hallo, ik had eerst altijd als ik in bed lag dat er maagzuur mijn keel in liep. Wat een drama. Nu heb ik capsules gekregen en nergens meer last van. maar sinds ik diverse keren dat maagzuur in mijn keel heb gehad heb ik sindsdien pijn met slikken en een constante keelpijn. Niet heel erg pijnlijk maar wel hinderlijk. wat kan ik doen? Reactie infoteur, 12-01-2012
Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie in verband met het artikel over reflux.
Pijn bij het slikken en keelpijn kunnen erg vervelend zijn bij maagzuur. In welke mate het maagzuur invloed heeft op de slikproblemen en de keelpijn laat je het best onderzoeken door een arts. Hij of zij kan de juiste diagnose stellen van jouw keelprobleem.

Veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ramon Koenen, 01-12-2011 20:31 #12
Onze zoon Enzo van 6 slikt al enige jaren Losec. 10mg 's ochtends en 10mg 's avonds.
De eerste twee jaar van zijn leven zijn voor ons, maar vooral voor hem erg heftig geweest. Uiteindelijk heeft de kinderarts een maagscopie uitgevoerd en geconcludeerd dat slokdarm behoorlijk ontstoken was. Vorige week zijn we gestopt met de medicijnen om te kijken hoe hij zou reageren en om te peilen of hij er misschien overheen gegroeid zou zijn. De laatste week stond helaas weer in het teken van overgeven, winderigheid en geen eetlust. Inmiddels slikt hij zijn medicijnen weer en hoop ik snel bij de kinderarts terecht te kunnen. Ik maak me zorgen…

Annemieke Kruize, 25-11-2011 09:29 #11
Als kind al reflux. Rennies als snoepjes gegeten allerlei maagzuurremmers nu nexium helpt goed. Een beschadeging aan de onderkant van de slokdarm. Om de drie jaar onderzoek of dit verder gaat. Arts zegt geen gevaar voor kanker. Op u site lees ik dat die kans er wel is. Kanker komt veel voor in de familie. Nu bij AMC geweest voor slokdarm meting en zuurmeting in de maag. Nog geen uitslag. Mijn vragen: hoe lang kun je maagzuur remmers slikken, wat is het gevaar van de beschadeging van de slokdarm? Reactie infoteur, 25-11-2011
Hallo Annemieke,

Bedankt voor je reactie in verband met reflux en voor je tip van Nexium. Het is alvast positief voor je dat je arts zegt dat je geen gevaar loopt op kanker. Kanker behoort tot de complicaties die 'kunnen' optreden bij reflux en slokdarmaandoeningen, maar dit moet per patiënt bekeken worden. Het artikel heeft de bedoeling algemene informatie te geven. Diagnoses, behandelingen en mogelijke complicaties moeten altijd patiënt per patiënt onderzocht worden. Regelmatig op onderzoek gaan voor een checkup hoort daar ook bij.
Hoe lang je maagzuurremmers kan slikken zonder beschadiging van de slokdarm weet ik niet. Best vraag je aan je behandelende arts in hoeverre dat gevaarlijk is of risico's kan inhouden in jouw specifieke geval.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Renate, 26-08-2011 10:14 #10
Ik heb sinds 1,5 jaar last van wat klachten die ik in dit verhaal herken. Ik weet al dat mijn maagklepje niet volledig sluit en er een scheurtje in mn middenrif zit. Ik heb hartkloppingen, moet veel boeren, sta op mijn keelpijn en een nare mondadem. Daarnaast zijn mijn darmen vaak verstopt en ik ben veel misselijk. Ik heb ook periodes dat ik veel moet overgeven door hevige pijn. Ik slik momenteel domperidon en omeprazol en heb hiervoor ook al veel medicijnen gehad maar tot nu toe zonder resultaat. De linkerhelft van mijn hals doet daarnaast erg veel pijn. vooral als ik op 'mijn andere zij slaap en als ik mijn hals draai. Ik ben erg moe en praten is door deze pijn soms nog vermoeiender. Kan dit met mijn maagklachten te maken hebben? Reactie infoteur, 30-08-2011
Hallo Renate,

Bedankt voor je reactie op het artikel in verband met reflux.
Keelpijn, nare adem en oprispingen zijn symptomen die vaak voorkomen bij reflux. De pijn in de hals kan er ook mee te maken hebben maar het kan ook zijn dat het deel uitmaakt van een uitgebreider ziektebeeld, vermits je ook problemen hebt met je maag en darmen. Aangeraden is om het advies te vragen van een maagdarmspecialist of zelfs een tweede advies te vragen of een second opinion.
Alvast veel beterschap gewenst.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Zoje, 30-06-2011 22:04 #9
Ik heb sinds een half jaar last van hartkloppingen. Zowel in rust als bij inspanning. Holter-onderzoek gehad, kwam uit dat ik geen afwijkingen had aan mijn hart. Bloeddruk was ook prima. Mijn huisarts relateert de klachten aan stress. Maar treden hartklopping tgv stress niet alleen op in rust? Heb ook regelmatig het idee dat het eten/drinken mij dwars zit. Veel boeren, soms komt er dan ook wat naar boven. Mijn hartkloppingen treden ook vaak op nadat ik iets heb gegeten. Zouden de hartkloppingen wellicht verband kunnen hebben met mijn slokdarm? Reactie infoteur, 01-07-2011
Hallo Zoje,

Allereerst bedankt voor je reactie in verband met het artikel over reflux en slokdarmproblemen. Hartkloppingen kunnen samengaan met gevoelens van stress en het reageren op stresssituaties. Of hartkloppingen verband houden met eten en drinken en de problemen die daarbij kunnen optreden, vraag je best aan een arts. Een arts bekijkt altijd je specifieke persoonlijke situatie en kan gericht vragen stellen vóórdat ie overgaat tot een diagnose. Om te weten of reflux, maagproblemen of slokdarmproblemen er iets mee te maken hebben, kan je best eens langsgaan bij een specialist ter zake, zoals een gastro-enteroloog.
Alvast veel beterschap gewenst.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Stijn, 30-06-2011 15:28 #8
Beste Verdanov,

De klachten komen me sindskort pijnlijk herkenbaar voor. Ook al heb ik van boeren al veel langer last, had het idee dat het samenhing met het gebruik van Solokeen ZOC.
De pijn en het drukkende gevoel op de borst(been), uitstralend naar de rug/nek zijn recent. Duizeligheid ben ik vooralsnog niet tegengekomen in de mails.
's Nachts heel soms een golfje maagzuur tot aan de keel. Pantozol helpt daar niet tegen, Rennie is effectiever op zo'n moment. Eten en drinken voel ik langs de geïrriteerde plekken in mijn slokdarm glijden/branden, vooral iedere vorm van alcohol, bier is het ergst.
Nou ben ik wel recentelijk wat zwaarder geworden, waardoor ik me echt opgeblazen voel, maar ik zie dat witte wijn en sigaretten ook niet bevorderlijk zijn. Dat had ik proefondervindelijk al vastgesteld, maar ik zal toch veel beter aan die conclusie moeten gaan gehoorzamen. Slikproblemen heb ik gelukkig niet.
Had een afspraak gemaakt bij de cardioloog, vanwege de nekpijn en het drukkende gevoel (had ik eerder al en bleek toen pericarditis te zijn) en de duizeligheid, maar ik geloof dat ik beter naar de gastro-entroloog kan gaan en op dieet om een minder opgeblazen buik te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Alex Reactie infoteur, 01-07-2011
Beste Alex,

Reflux kan oprispingen en een zure smaak met zich meebrengen. Een branderig gevoel en maagzuur kunnen daarmee gepaard gaan. Een probleem met de maag zoals bijvoorbeeld maagzuur heeft trouwens bij heelwat mensen misselijkheid en duizeligheid tot gevolg. Het is inderdaad geen slecht idee om eens bij een gastroenteroloog langs te gaan voor advies in verband met het opgeblazen gevoel in je buik.
Alvast veel succes.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Hans Bogaards, 20-04-2011 22:30 #7
Hallo, ik heb al zeker 13 jaar met regelmaat pijn op de borst wat uitstraalt naar de rug toe, ik moet dan echt naar adem happen, ik heb het idee dat de pijn verminderd als ik grote slokken water neem. Zolang ik deze klachten heb, heb ik ook slikproblemen met vlees, brood en rijst. Zou dit reflux kunnen zijn? Reactie infoteur, 21-04-2011
Hallo Hans,

Reflux brengt vooral symptomen van zure oprispingen, keelpijn en zure maag met zich mee. De pijn op de borst die dan ook nog eens uitstraalt naar de rug toe, heeft misschien te maken met een andere probleem, hoewel het naar adem moeten happen best te maken kan hebben met reflux. Best is om aan je huisarts advies te vragen; misschien ligt er een andere oorzaak ten grondslag dan reflux. Reflux geeft vooral slikproblemen bij voeding zoals witte wijn, chocolade en vet voedsel.
Alvast veel beterschap.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Babs, 11-02-2011 15:52 #6
Ik heb zo ongeveer sinds 1jaar problemen met slikken, en veel opboeren.Ik ben nu onder behandeling van specialist. Op dit moment neem ik 2 x daags 80 mg.Pantoprazol is dus 160 mg. sinds 2 maanden en nu opnieuw 2 maanden dezelfde hoeveelheid innemen. Er is ook al weer 2e gastroscopie., onderzoek geweest, maar nog geen enkele verbetering. Nog steeds ernstige ontsteking! Wat kan ik verder doen? Wordt wel al radeloos.Heeft u advies voor mij? Reactie infoteur, 12-02-2011
Beste Babs,

Problemen hebben met slikken en veel moeten opboeren, een mens zou voor minder radeloos worden, zeker omdat je er nu al één jaar last van hebt.
Het is goed dat je onder toezicht staat van een specialist, die de nodige onderzoeken doet zoals gastroscopie. Helaas zijn reflux en slikproblemen aandoeningen waar sommige mensen lange tijd last van kunnen blijven hebben.
Maar misschien kan je het eens proberen bij een andere dokter of specialist, misschien ziet die de dingen anders dan jouw behandelende specialist. Het kan zijn dat hij of zij andere medicijnen voorstelt die je wel kunnen helpen.

Alvast beterschap gewenst.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Melina, 07-02-2011 02:06 #5
Soms heb ik inderdaad van die plotselinge pijnen aan mijn borstbeen, het is niet aangenaa.Moet dan naar adem happen en soms hoesten, heb al dat verschillende keren gehad dat er een beetje bloed bijzat kan dat kwaad.Slijm kan soms ook hardnekkig zijn er is wel één probleem nog het meeste van de medicatie die opgenoemd worden.Ben ik spijtig genoeg allergisch aan zeker aan kunstmatige zoetstoffen mijn lichaam stoot het af. Wat kan ik daaraan doen, het zijn veel vragen maar de dokters weten zelf geen raad. Reactie infoteur, 08-02-2011
Beste Melina,

Reflux en slokdarmproblemen kunnen meerdere symptomen met zich meebrengen, zoals keelpijn, zure oprispingen en hoestbuien.
De symptomen die jij beschrijft zoals pijn aan het borstbeen en naar adem moeten happen lijken vrij ernstig en hebben misschien niet alleen met reflux te maken. Vooral omdat je zegt dat je ook een beetje bloed moet ophoesten en het slijm nogal hardnekkig is.
Dit kan eventueel ook te maken hebben met een probleem aan de longen.

Het is aan je arts om uit te maken of dit ook het geval is. Vraag voor alle zekerheid advies aan een andere arts dan je behandelende arts. Misschien ziet hij de dingen anders of legt hij een andere link dan reflux. Een "second opinion" van een andere dokter kan nooit kwaad.

Veel beterschap,
Met vriendelijke groet,
Verdanov

Sw Klaassen, 26-09-2010 16:09 #4
Goededag, er is bij mij een stenose van de slokdarm geconstateerd, wat mij al veel moeilijkheden met vooral vlees en rijst eten. nu ben ik wel zo 30 keer geopereed en ben diabetes mijn vraag is kan het zijn van alle slangen die in mijn leven door mijn keel zijn gegaan? Reactie infoteur, 27-09-2010
Beste Sw klaassen,

De oorzaak van stenose van de slokdarm heeft vooral te maken met de littekens van zweren. Hierdoor ontstaat er een vernauwing waardoor je moeilijkheden krijgt om voedsel te slikken.
Bij operaties worden de slangetjes die door je keel gaan gedesinfecteerd en zo voorzichtig mogelijk aangebracht. Maar het is inderdaad een goeie vraag of er door de vele operaties mogelijk problemen zijn kunnen ontstaan aan je slokdarm. Misschien is het interessant om deze vraag eens aan je huisarts of maag-en darmspecialist te stellen. Hij of zij zal je meer uitleg kunnen geven over de gevolgen van al die operaties voor je slokdarm en over de eventuele complicaties op lange termijn.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

I., 09-09-2010 19:46 #3
Heb sinds een aantal maanden echt aanvallen van slokdarmpijnen. Dit gebeurt altijd 's avonds bij het naar bed gaan. Pijnlijke plek in slokdarm. Voor mijn gevoel moet deze plek er dan uit en zorg ik ervoor dat ik kan overgeven, toch helpt dat niet. De plek blijft zitten. De dag erna ook nog veel last, veel opboeren van lucht. 2e dag gaat het weer beter.
Geprobeerd om ;s avonds niet meer laat te eten maar dit helpt niet altijd. 1 jaar geleden een gastroscopie gehad, alles goed alleen het maagslijmvlies zat iets omhoog gedrukt (?). Over 2 jaar weer voor controle. Maar deze pijnlijke aanvallen dat sloopt je voor een paar dagen.

Bea Hamer-Dost, 16-06-2010 21:37 #2
Heb momenteel zeer veel pijn op de borst en last van hartkloppingen heel naar moet een gastrocopie oderzoek ondergaan.Had 10 jaar geleden dezelfde klachten en het is met maagzuurremmers overgegaan.Jaren geen last meer gehad en nu opeens sinds 1 maand weer. Reactie infoteur, 17-06-2010
Beste Bea,

De klachten van reflux kunnen met zuurremmers effectief aangepakt worden. Het maagzuur wordt op die manier geneutraliseerd. Indien zuurremmers geen verlichting van de klachten kunnen brengen, dan zijn er andere oplossingen mogelijk, zoals het geneesmiddel PPI. In zeldzame gevallen is een chirurgische oplossing van reflux aangewezen via de Nissen-procedure of de EsophyX-TM.

Je arts zal oordelen over de duur van de periode dat je de geneesmiddelen tegen reflux zal moeten nemen. Mogelijk kan hij beslissen om te kiezen voor een langere termijn van behandeling met een bepaald geneesmiddel, om een eventuele terugval van de reflux te voorkomen.

Het feit dat je hartkloppingen hebt en pijn op de borst kan de klachten van reflux mogelijk stimuleren. De arts zal nagaan wat de oorzaken hiervan kunnen zijn zoals bijvoorbeeld een recentelijk ontstane stresstoestand. Vaak is stress een uitlokkende factor van ziekteverschijnselen. Als de stress weer verdwijnt, verminderen in vele gevallen ook de symptomen van een ziekte of aandoening.

Alvast beterschap gewenst.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

L. C. Lodder-Kasteleijn, 03-01-2010 11:33 #1
Mijn probleem is dat ik enorm veel last hebt van galreflux.medicijnen helpen niet.nachten lig ik wakkker met zuur in de mond.ben 2.5 jaar in onderzoek (5 keer gastrocopie) geen ernstige feiten waargenomen, klachten verergeren wel en ga er geestelijk aan stuk.ook ben ik in ca.7 weken 6 kg afgevallen, wat mij natuurlijk zeer ontrust. Reactie infoteur, 03-01-2010
Beste L.c.lodder-kasteleijn,

Het gewichtsverlies dat je aanhaalt lijkt me vrij ernstig (veel kilo's kwijt op een relatief korte periode), ook omdat je zegt dat je klachten verergeren. Mogelijk kunnen je klachten een dieper liggende oorzaak hebben, zoals misschien een galprobleem, of een aandoening in de buik. Misschien is het geen slecht idee om een "second opinion" te vragen bij een andere arts dan deze die je gewoonlijk raadpleegt.

In ieder geval goede moed en beterschap gewenst,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slikproblemen behandelen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!