InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van ingegroeide teennagels

Behandeling van ingegroeide teennagels

Behandeling van ingegroeide teennagels Een ingegroeide teennagel is een vervelende klacht, die je beter in een vroeg stadium kunt aanpakken, teneinde latere chirurgische ingrepen te voorkomen. De klachten kunnen hardnekkig zijn. Ga met een ingegroeide teennagel dus niet te onachtzaam om. Ze zijn immers onderdeel van je voeten dus je bewegingsapparaat, waarop je zuinig moet zijn teneinde het spook van de immobiliteit ver van je weg te houden.

Wat is een ingegroeide nagel

Als de rand van de teennagel meer dan normaal in het weefsel van de teen is gegroeid, spreken we van een ingegroeide teennagel, officiële benaming: unguis incarnatus. Dit leidt er in de beginfase toe dat de nagelwal een verdikking krijgt in combinatie met aanzienlijke eeltvorming. In een later stadium volgt er een ontstekingsreactie, gepaard gaande met veel groei van herstelweefsel, dat we ook wel “wild vlees” noemen. Dit alles kan resulteren in een pijnlijke rode zwelling. Meestal is het de grote teen waar de ingegroeide nagel zich bevindt.

Oorzaak

Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan een ingegroeide nagel:
  • een schoen die niet goed past: te krap, te knellend
  • het op een verkeerde manier knippen van de nagels, niet recht maar te rond, of te kort
  • een opgelopen verwonding van de teen, bijv. tijdens sport of werk
  • aangeboren afwijkende nagelvorm, zoals een bolle nagel
  • extreme zweetvoeten waardoor de nagelwal verweekt en tevens meer bacteriën
  • een plat- of knikvoet, of een andere afwijkende stand van de voet

Behandeling

Eenvoudige niet-chirurgische ingrepen volstaan als het ingroeien van de nagel nog niet in te een te ver stadium is. Een pedicure of een podotherapeut zijn degenen die de behandelingen kunnen uitvoeren. Het gaat dan meestal om:
  • verwijderen van het te vele eelt van de nagelwal
  • het glad vijlen van de nagelrand en/of de nagel
  • het plaatsen van een gaasje tussen nagelwal en nagelrand
  • de podotherapeut kan een nagelbeugel aanbrengen (orthonyxie), waardoor een ingegroeide kromme nagel weer recht kan groeien
  • een beginnende ontsteking kan worden verzorgd met voetbaden of door betadine jodium te smeren op de ingegroeide nagel

Als de nagel te ver is ingegroeid, er aanzienlijke wild vlees vorming is, of wanneer het probleem zich steeds herhaalt, kan een chirurgische ingreep nodig zijn. De huisarts of een ziekenhuisspecialist kan de verrichting onder plaatselijke verdoving uitvoeren:
  • De Partiële Matrix Excisie (PME) is een veel toegepaste ingreep. De nagelrand en een klein gedeelte van de nagelmatrix wordt hierbij verwijderd. Deze nagelmatrix, ook wel nagelwortel genoemd, bevindt zich voor het grootste deel onder de nagelriem. Het is het deel van waaruit de nagel groeit.
  • Fenolisatie is een andere methode. Ook hierbij verwijdert de arts aan de aangetaste kant een smalle rand van de nagel. Daarna wordt met een wattenstokje vloeibare fenol op een klein gedeelte van de nagelmatrix aangebracht. Op die manier wordt dit stukje van de nagelmatrix vernietigd.
  • Soms wordt een nog uitgebreidere ingreep gedaan. Bij een zogenoemde wigexcisie wordt een strook van de nagel tesamen de nagelmatrix en het nagelbed (dat is het weefsel onder de nagel) verwijderd. Soms kan het nodig zijn een deel of hele nagel te verwijderen.

Welke aanpak uiteindelijk het beste is hangt onder andere af van de mate van ingroei en ontsteking, ook of er al eerdere behandelingen zijn geweest, en tenslotte de ervaring van de arts met een bepaalde ingreep. Bij een chirurgische ingreep is er altijd een kleine kans op complicaties, zoals een wondontsteking of nabloeding. Raadpleeg in dat geval de behandelaar. Een eenvoudige pijnstiller, zoals paracetamol, is meestal voldoende na afloop van de ingreep. Een ingegroeide teennagel kan soms een hardnekkig probleem zijn! Na elke behandeling blijft een kans bestaan dat de nagel in een later stadium weer opnieuw ingroeit.

Preventie

Het volgende kan helpen om ingegroeide nagels te voorkomen:
  • De teennagels kunnen altijd het beste recht worden afgeknipt, dus zonder dat de nagelhoekjes worden weggeknipt.
  • (De nagels van je vingers mogen overigens wel rond geknipt worden).
  • Kies altijd schoenen die ruim genoeg zijn.
  • Wacht vooral niet te lang en neem tijdig actie, bij een beginnende ingroei of ontsteking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ingegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingIngegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingEen ingegroeide teennagel zie je het meest aan de grote teen. Eén of beide zijkanten van nagel is gekromd en snijdt in d…
Ingegroeide teennagel: verwijderen, behandelen en operatieIngegroeide teennagel: verwijderen, behandelen en operatieEen ingegroeide teennagel is een vervelende aandoening. Hoe kun je het beste een ingegroeide teennagel verwijderen of be…
Ingegroeide nagel behandelenIngegroeide nagel behandelenWanneer de nagel in de huid ingroeit, spreken we van een ingegroeide nagel. Dit komt het vaakst voor bij de teennagels,…
Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?Ingegroeide teennagel: oorzaken en wat kun je eraan doen?Een ingegroeide teennagel begint met druk in de rand van de nagelplooi en deze kan doorgroeien tot in de huid. Dit geeft…
Ingegroeide teennagel: pedicure of zelf behandelen?Ingegroeide teennagel: pedicure of zelf behandelen?Duizenden mensen krijgen jaarlijks te maken met een ingegroeide teennagel. Vooral wanneer dit bij de nagel van de grote…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Behandeling van ingegroeide teennagels"

Reacties

J. Lieverse, 19-08-2012 00:53 #3
Hallo, ik heb ondanks al een ruime tijd last van een ingegroeide teennagel aan mijn grote teen, ik heb daarvoor fucidine zalf voorgeschreven gekregen en dat helpt tot op de dag van vandaag nog steeds niet, ook heb ik ruimschoots een paar keer per dag in soda/biotex gezeten en het helpt allemaal niet, ik heb een vreselijke gevoellige teen aan de rechter kant van mijn teen waar de nagel is ingegroeid, kan het zijn dat de oorzaak al weg is maar de onsteking in mijn teen zit en misschien een operatie moet hebben?

Ik werk dagelijks als monteur zijnde en ik zou graag een advies hebben, naarmaten ik er elke dag mee tob.

Bedankt, Reactie infoteur, 19-08-2012
Een ervaren verpleegkundige adviseert om hiervoor naar een pedicure te gaan.
Succes.

A. C. Laan-Crooy, 13-05-2012 06:50 #2
Ik ga geregeld naar de pedicure. Ik ben ook behandeld aan een ingegroeide nagel.
Volgende maand heb ik weer een afspraak, maar mijn grote teen begint weer zeer te doen en ik denk dat mijn nagel weer ingegroeid is. Komt het altijd weer terug? En wat kan ik daar aan doen. De behandeling bij de pedicure is best pijnlijk en dus niet leuk. Reactie infoteur, 13-05-2012
Moeilijk om u hierin te adviseren, sorry.

Ellen Fekkes, 07-02-2012 07:57 #1
Bij mijn zoon van 10 is voor de kerstvakantie een gedeelte van zijn nagel weggehaald bij de huisarts omdat hij al 2 jaar last had van ontstoken en ingegroeide teennagels. Nog steeds is het nat, rood en ontstoken en kan nog steeds niet sporten omdat de teen nog te veel pijn doet. Is het normaal dat de genezing zo lang duurt? Of moet ik toch een verwijzing naar het ziekenhuis vragen. Alvast bedankt voor uw antwoord. Ik maak mij wel erg veel zorgen om hem. Reactie infoteur, 07-02-2012
Ik heb een deskundige over uw vraag geraadpleegd en die adviseert een verwijzing naar het ziekenhuis, afd chirurgie.
Succes

Infoteur: Robbie
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezonde nagels
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!