InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode vlekken of couperose

Rode vlekken of couperose

Rode vlekken of couperose Wie last heeft van rode vlekken of couperose in het gezicht lijkt iets onschuldigs te hebben, maar deze vlekken lijken voor behoorlijk wat ‘overlast’ zorgen.

Waar hebben we het over?

Couperose of rode vlekken in het gezicht wordt veroorzaakt door uitzetting van de kleine bloedvaten (teleangiëctasieën) vlak onder de gezichtshuid en voelt vaak wat gespannen aan. De plaatsen waar we het het meeste zien is het middelste gedeelte van het voorhoofd, de kin en de wangen wat tot over de neusbrug kan doorlopen. In ernstige gevallen kan het gehele gezicht bedekt zijn met deze uitgezette bloedvaatjes.

Waarom de een het wel heeft/krijgt en de ander is nog steeds niet bekend, wel is het zo dat vrouwen van middelbare leeftijd er gemiddeld genomen meer last van hebben dan mannen of jongere vrouwen. Dit staat los van de ‘opvliegers’ die in de overgang op kunnen treden en ook een rood gezicht kunnen geven. Verder is bekend dat veelvuldige blootstelling aan de ultraviolette straling van het zonlicht een ernstige risicofactor is, het met name op de lichtblanke huid voorkomt en een erfelijke factor een nadrukkelijk rol speelt.

Wat is er tegen te doen?

Werd het in het verleden nog alleen gecamoufleerd met speciale crème (‘groene’ crème), crème die het rode neutraliseert (opheft) en er daardoor een ‘normale’ huidskleur ontstaat. Verder is er inmiddels goed dekkende make-up tegen de rode adertjes zonder meteen een pancake op het gezicht te dragen. Zorg altijd dat de huid zacht behandeld wordt en geen uitgebreide gezichtsmassages of wrijfacties plaatsvinden. Dit zal het proces eerder verergeren dan afnemen. Verder zijn er zachte gezichtsreinigende middelen op de markt om de huid zonder boenen schoon te maken.

Maar behandelen van binnenuit is tegenwoordig ook een mogelijkheid. Er wordt dan over het algemeen antibiotica voorgeschreven. Verder is er ook nog een lasertherapie waar oppervlakkige bloedvaatjes dichtgeschroeid kunnen worden. Informeer wel bij de ziektekostenverzekeraar, want er zijn er maar weinig die dit vergoeden.

Is voorkomen en optie?

Als de bovengenoemde factoren geen rol spelen dan is het goed om grote temperatuurverschillen te mijden. Naast de zon kan je ook denken aan bijvoorbeeld de kachel, de sauna of veelvuldig gebruik van bubbelbaden. Verder kan bepaalde voeding een rol spelen, denk aan pikante specerijen of alcohol. Tenslotte zijn er nog medicijnen die een rol kunnen spelen, zoals contisonen.

Als je aan voelt komen dat het gezicht weer rood wordt, is afkoeling eenvoudig maar ook het beste. Houdt een ijsblokje tegen het gezicht op neem het in de mond.
© 2009 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid: Rode vlekkenGezondheid: Rode vlekkenRode vlekken, in het gezicht of op het lichaam, kunnen van verschillende oorsprong zijn. Meestal niet kwaadaardig en som…
Speciale concealer en make-up voor huidimperfectiesSpeciale concealer en make-up voor huidimperfectiesBij huidimperfecties, zoals o.a. puistjes, donkere kringen onder de ogen en rode vlekjes is het gebruik van een goede co…
Couperose: rode bloedvaatjes in het gezichtCouperose: rode bloedvaatjes in het gezichtCouperose komt vaak voor, vooral bij ouderen en dan met name vrouwen. Op de huid van het gezicht komen vele kleine zicht…
Rosacea of couperose, wat is eraan te doen?Rosacea of couperose, wat is eraan te doen?Rosacea is een vervelende huidaandoening, die zich in verschillende vormen kan uiten. De behandeling van rosacea is afha…
Beauty: CouperoseBeauty: CouperoseRelatief veel mensen hebben in meer of mindere mate last van couperose. Soms hebben mensen niet eens in de gaten dat ze…

Reageer op het artikel "Rode vlekken of couperose"

Reactie

Leny, 19-12-2012 14:58 #1
Kunnen die rode vlekken ook van ouderdomssuiker zijn? Reactie infoteur, 19-12-2012
Aan de hand van "rode vlekken" is natuurlijk niet vast te stellen of dit om ouderdomssuiker gaat. Wel is het zo dat ouderdomssuiker ook donkere vlekken kan geven. Echter, couperose ziet er zeker anders uit dan donkere vlekken bij ouderdomssuiker.

Infoteur: Annastaal
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!