InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasontsteking symptomen: pijn bij plassen, buik- & rugpijn

Blaasontsteking symptomen: pijn bij plassen, buik- & rugpijn

Blaasontsteking symptomen: pijn bij plassen, buik- & rugpijn Wat is een blaasontsteking en welke klachten en symptomen wijzen op een blaasontsteking? Blaasontsteking symptomen zijn onder meer een stekende pijn in de onderbuik en/of onderrug, vaak moeten plassen, loze aandrang, branderig gevoel tijdens het plassen, stinkende urine, rode afscheiding in de urine en soms ook koorts en rillingen. Een blaasontsteking is een ontsteking van de blaas en ontstaat in de meeste gevallen door bacteriën. Meer vrouwen dan mannen krijgen last van een blaasontsteking. Sterker, bij volwassen mannen is een blaasontsteking zeldzaam. Vrouwen lopen maar liefst vijftig keer zoveel risico als mannen. Hoe kun je een blaasontsteking behandelen of voorkomen? Onder meer het drinken van cranberrysap zou helpen een blaasontsteking te voorkomen. Maar ook veel drinken en je plas niet ophouden, zijn goede suggesties.

Blaasontsteking symptomen en behandeling

Wat is de functie van de blaas?

Ligging van de blaas / Bron: Lennert B / Wikimedia CommonsLigging van de blaas / Bron: Lennert B / Wikimedia Commons
De blaas of urineblaas is de tijdelijke opslagplaats voor urine die de nieren produceren en bevindt zich onderaan de buik en achter het schaambeen. Leeg is de blaas niet veel groter dan een tennisbal en vol bevat de blaas bij een volwassene gemiddeld zo'n 300-350cl urine ml. urine. Het orgaan wordt van beide kanten rijkelijk van bloed voorzien via diverse bloedvaten. Via de urineleiders komt de urine de blaas binnen en via de urinebuis verlaat de urine de blaas.

Wat is een blaasontsteking?

Een blaasontsteking, ook wel cystitis genoemd, wordt veroorzaakt door een infectie die tot een ontsteking van de blaaswand, de urineleiders of de urinebuis leidt. Bij niet tijdig ingrijpen kan er een nierbekkenontsteking ontstaan, dat is een ontsteking van de nieren. Vaak heeft de persoon dan ook last van pijn in de zij.

Urineweginfectie

De blaas vormt samen met het nierbekken, de urineleiders en de plasbuis, de urinewegen. Daarom spreekt men bij een blaasontsteking ook wel van een urineweginfectie.

Wat is de oorzaak van een blaasontsteking?

Er worden bacteriële en virale verwekkers onderscheiden. De meeste urineweginfecties ontstaan door bacteriën die de blaas binnendringen via de plasbuis. Deze kunnen vanuit de het gebied rond de anus via de huid in de plasbuis terecht komen. Soms worden er bacteriën overgedragen via seksueel contact. Ongeveer 80% van de urineweginfecties worden veroorzaakt door de Escherichia coli bacteriën. Hoewel deze bacteriën behoren tot de normale darmflora, kunnen virulente types de blaas binnendringen via de urinebuis wat kan leiden tot een urineweginfectie.

E. coli is een bacterie die van nature voorkomt in de darmen van mensen / Bron: NIAID / Wikimedia CommonsE. coli is een bacterie die van nature voorkomt in de darmen van mensen / Bron: NIAID / Wikimedia Commons
Meer vrouwen van mannen krijgen een blaasontsteking
Vrouwen krijgen sneller dan mannen een blaasontsteking, omdat vrouwen een kortere urinebuis hebben en de bacteriën dus gemakkelijke de blaas kunnen bereiken. Bovendien liggen de vrouwelijke urinebuis vlakbij het poepgat, waar de bacterie Escherichia coli zich vanuit de darmen kan ophouden. Een blaasontsteking komt vaak in de eerste maanden van de zwangerschap voor. Bij mannen gaat een blaasontsteking vaak gepaard met een ontsteking van de prostaat.

Wat zijn de klachten en symptomen blaasontsteking?

De symptomen en signalen van blaasontsteking zijn:
  • Soms een stekende (hevige) pijn in de (onder)buik en/of onderrug;
  • Vaak moeten plassen, een frequente aandrang.
  • Loze aandrang: de aandrang hebben om te plassen, terwijl de blaas niet vol is.
  • Brandende pijn of branderig gevoel tijdens het plassen / pijn of branderig gevoel vlak na het plassen,.
  • Slecht ruikende, stinkende of troebele urine.
  • Rode afscheiding (bloed) in de urine.
  • Soms ook koorts en rillingen.

Risicogroepen: wie hebben vooral last van een blaasontsteking?

Kleine kinderen tot twee jaar oud zijn vatbaarder voor blaasontstekingen dan volwassenen. Dit komt omdat de afstand tussen hun plasbuis en de poepgat klein is. Op die leeftijd hebben jongetjes even vaak als meisjes blaasontsteking. Volwassen vrouwen hebben vijftig keer meer kans op het ontwikkelen van een blaasontsteking dan mannen. Personen die hun blaas niet goed kunnen leegplassen, als gevolg van een verzakte blaas of een vergrote prostaat, lopen meer risico. Er blijft bij hen steeds een beetje urine in de blaas achter. Hierin kunnen bacteriën zich vermenigvuldigen.

Andere risicogroepen

Andere risicogroepen zijn zwangere vrouwen, vrouwen na de menopauze en mensen die incontinent zijn. Vrouwen na de overgang zijn waarschijnlijk meer vatbaar voor blaasontsteking vanwege afname van het hormoon oestrogeen, waardoor het slijmvlies van de plasbuis kwetsbaarder wordt. Mensen met diabetes mellitus (suikerziekte) kunnen ook meer last krijgen, vanwege verminderde afweer tegen bacteriën.

Erfelijkheid

Erfelijkheid speelt geen rol van betekenis bij het krijgen van blaasontsteking.

Hoe kun je een blaasontsteking voorkomen?

De volgende tips kunnen een blaasontsteking helpen voorkomen:
  • Veel drinken, bij voorkeur ruim twee liter per dag.
  • Houd je plas niet op, ga vaak naar het toilet.
  • Het genitale gebied wassen voordat er geslachtsgemeenschap plaatsvindt en dit geldt ook voor de partner.
  • Plas te allen tijde de blaas goed leeg zodat bacteriën naar buiten worden gespoeld en niet achterblijven in de blaas.
  • Mannen met plasklachten urineren zittend beter dan staand.
  • Plas altijd na het vrijen, zodat bacteriën worden weggespoeld.
  • Het drinken van cranberrysap zou kunnen helpen een blaasontsteking te voorkomen.
  • Veeg na toiletbezoek van voren naar achteren af, zodat bacteriën uit de ontlasting niet bij de urinebuis terecht komen.

Door bovenstaande adviezen in acht te nemen, kan een lichte blaasontsteking verholpen worden.

Antibiotica wordt voorgeschreven door de arts en moet afgehaald worden bij de apotheek / Bron: Istock.com/WavebreakmediaAntibiotica wordt voorgeschreven door de arts en moet afgehaald worden bij de apotheek / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Behandeling van blaasontsteking

Urineweginfecties zonder complicaties worden behandeld met antibiotica. Vaak zal een niet behandelde urineweginfectie na ongeveer drie weken vanzelf genezen. De huisarts zal spontane genezing normaliter niet afwachten, maar geneigd zijn een antibioticumkuur voor te schrijven. Indien de persoon vaker last heeft van een blaasontsteking, zal verwijzing plaatsvinden naar een specialist (uroloog of gynaecoloog). Deze zal onderzoeken of er een afwijking van de urineweg is die de ontsteking in stand houdt of uitlokt.

Wanneer de huisarts inschakelen?

Mannen en zwangere vrouwen met klachten bij een urineweginfectie moeten altijd contact opnemen met de huisarts. Voor het bezoek aan de huisarts moet de persoon in kwestie het middelste deel van zijn plas opvangen in een schoon (steriel) potje. Plas daarom eerst een beetje in het toilet en vang daarna de rest op. Mannen moeten voor het opvangen van de urine de voorhuid terugtrekken en vrouwen moeten de labia gespreid houden, zodat geen bacteriën die zich op deze huiddelen bevinden in de urine terechtkomen. De urine mag niet ouder zijn dan twee uur en in de koelkast bewaard niet ouder dan een dag. Urinepotjes zijn desgewenst te koop in de apotheek.

Cranberry's ter voorkoming van blaasontsteking / Bron: Mariluna / Wikimedia CommonsCranberry's ter voorkoming van blaasontsteking / Bron: Mariluna / Wikimedia Commons

Een natuurlijk alternatief: cranberry-sap

Voor vrouwen met terugkerende blaasontsteking, die dus vaak blaasontsteking hebben, zijn er natuurlijke middelen zoals sap van de veenbes of cranberry. Uit onderzoek van de Amerikaanse microbioloog M. Mulvey is gebleken dat bacteriën in staat zijn zich te nestelen in de diepere slijmvlieslagen van de blaas, waardoor zij zich onttrekken aan de lichaamsafweer en soms zelfs antibioticakuren kunnen overleven. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde werkzame stoffen in cranberrysap, proanthocyanidines genaamd, voorkomen dat de E. coli-bacteriën zich kunnen hechten aan de slijmvliescellen van de blaaswand. Vrouwen met terugkerende blaasontsteking lijken er daarom verstandig aan te doen om dagelijks een glas cranberrysap te drinken.

Cranberrysap: aanvullingen

Cranberry sap niét effectief tegen blaasontsteking

Cranberrysap is een populair drankje bij vrouwen met een milde blaasontsteking, of vrouwen met terugkerende blaasontstekingen. Schotse wetenschappers stelden in oktober 2012 echter dat cranberrysap géén zinvolle bescherming biedt tegen blaasontsteking, in tegenstelling tot wat alom gedacht wordt.

De onderzoekers bekeken 24 eerdere studies -waarbij in totaal 4.473 mensen zijn onderzocht- naar de werking van cranberrysap of supplementen. Een controlegroep kreeg placebo-producten, antibiotica of andere medicatie toegediend. Sommige studies gaven kleine voordelen aan van het drinken van bessensap voor vrouwen die last hebben van herhaaldelijke infecties. Teneinde een enigszins positief effect van het sap te hebben, moesten vrouwen gedurende een lange periode ten minste twee glazen per dag drinken. Bovendien bleek dat bijna niet vol te houden. Dus, stellen de onderzoekers, biedt het sap onvoldoende bescherming.

Volgens de onderzoekers is het niet nodig om nog meer onderzoek uit te voeren naar het effect van cranberrysap. "Veel studies vonden geen effect. En als er al een effect gevonden werd was het klein", aldus hoofdonderzoeker Ruth Jepson van de University of Stirling. Wel merkt de onderzoekster op dat onderzoek naar andere cranberryproducten misschien nog wel nuttig is, maar alleen bij vrouwen met terugkerende blaasontstekingen. Daarbij moet het product wel voldoende van de werkzame stof bevatten, aldus Jepson.¹

Cranberrycapsules verminderen het aantal urineweginfectie bij kwetsbare ouderen

Cranberrycapsules verminderen het aantal urineweginfecties bij kwetsbare ouderen in het verpleeghuis met een kwart. Dat blijkt uit Leids onderzoek onder ruim 900 ouderen. De resultaten zijn gepubliceerd in het Journal of the American Geriatrics Society. In het onderzoek kreeg één groep ouderen een jaar lang dagelijks twee capsules met een cranberryconcentraat uit de hele cranberrybes. Een tweede groep kreeg een placebo. De capsules verminderden het aantal urineweginfecties met een kwart bij de meest kwetsbare ouderen in een verpleeghuis. Deze groep had minimaal één urineweginfectie in het jaar ervoor, was diabetespatiënt of had een urinekatheter.

De onderzoekers kozen voor capsules, omdat cranberrysap een bittere smaak heeft en maagklachten kan geven. Bovendien lukt het oudere patiënten vaak niet om voor langere tijd tweemaal daags een glas –de benodigde hoeveelheid– te drinken. Cranberrycapsules zijn daarom geschikter.²

Het urethrale syndroom

De klachten van blaasontsteking zoals herhaaldelijk last hebben van pijnlijk en vaak urineren, kunnen wijzen op een blaasirritatie die niet wordt veroorzaakt door een infectie van de urinewegen. Dit staat bekend als het urethrale syndroom. Het kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door chemotherapie of bestraling van het bekken, of kleine wondjes na geslachtsgemeenschap.

Noten

  1. Ruth G Jepson, Gabrielle Williams, Jonathan C Craig. Cranberries for preventing urinary tract infections. 17 oktober 2012. DOI: 10.1002/14651858.CD001321.pub5
  2. Effectiveness of Cranberry Capsules to Prevent Urinary Tract Infections in Vulnerable Older Persons: A Double-Blind Randomized Placebo-Controlled Trial in Long-Term Care Facilities. Monique A. A. Caljouw MSc, Wilbert B. van den Hout PhD, Hein Putter PhD, Wilco P. Achterberg PhD, Jacobijn Gussekloo PhD, Herman J. M. Cools Phd. Journal of the American Geriatrics Society. Volume 62, Issue 1, pages 103–110, January 2014 (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jgs.12593/abstract)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Blaasontsteking: oorzaken, symptomen, behandeling, voorkomenBlaasontsteking: oorzaken, symptomen, behandeling, voorkomenEen blaasontsteking of cystitis is een ontsteking van de urineblaas. De urinebuis is daarbij ook ontstoken. Men spreekt…
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Sam-Stock
  • Effectiveness of Cranberry Capsules to Prevent Urinary Tract Infections in Vulnerable Older Persons: A Double-Blind Randomized Placebo-Controlled Trial in Long-Term Care Facilities. Monique A. A. Caljouw MSc, Wilbert B. van den Hout PhD, Hein Putter PhD, Wilco P. Achterberg PhD, Jacobijn Gussekloo PhD, Herman J. M. Cools Phd. Journal of the American Geriatrics Society. Volume 62, Issue 1, pages 103–110, January 2014 (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jgs.12593/abstract)
  • Fieke Hoeijmakers. Zittend plassen beter bij mannen met mictieklachten. Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:C2270
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijze - 200 aandoeningen - symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, 2009.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaasontsteking
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/142/blaasontsteking.html
  • http://www.refdag.nl/oud/gezo/010123gezo01.html
  • Ruth G Jepson, Gabrielle Williams, Jonathan C Craig. Cranberries for preventing urinary tract infections. 17 oktober 2012. DOI: 10.1002/14651858.CD001321.pub5
  • Afbeelding bron 1: Lennert B / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: NIAID / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Afbeelding bron 4: Mariluna / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Blaasontsteking symptomen: pijn bij plassen, buik- & rugpijn"

Reacties

Mees, 07-08-2016 06:02 #7
Het klopt van de handen… heb het zelf ervaren. Heb nog nooit blaasontsteking gehad had er ineens een te pakken, midden in de nacht erge pijn in de schaamstreek en erge aandrang om te plassen. Nou, dat heb ik geweten, alsof je scheermesjes uit moet plassen, en wat komt er, een druppeltje, dan zakt pijn even weg en na twee minuten begint het alweer van voren af aan. Ondraaglijk eigenlijk.

Nou dus, tijdens het uitplassen wanneer je die vreselijke pijn van die scheermesjes ervaart, op dat moment voel je een golf van pijn die ook langzaam in een golf als een soort weerpijn via je armen naar je handen trekt. Bij mij via de zijkanten van de handen, een hele gekke ervaring maar heeft duidelijk met die golf van pijn te maken, als die wegtrekt is het gevoel in de handen ook weer normaal.

Marianne, 09-01-2016 20:28 #6
Ook ik heb al jaren pijn in mijn handen tijdens het plassen als ik een blaasontsteking heb. Toen ik het aan mijn ha meldde gaf hij aan dat het vaker voorkomt. Is dus niet zo'n vreemd verschijnsel.

Koster, 26-02-2014 14:32 #5
Regelmatig een blaasontsteking, kreeg van de uroloog een onderhouskuur voor een jaar.
Om naar de huisarts te gaan, is dan voor mij niet mogelijk, heb bij plassen ook krampende
pijn in handen (huisarts en uroloog) hadden daar nog nooit van gehoord.

C. van Giersbergen, 09-08-2013 11:08 #4
Ik heb deze week ook en blaasontsteking gehad. Tot mijn grote verbazing had ook ik behoorlijke pijn in mijn handen. Het meest in de muis van mijn handen. Het straalde zo van onder naar boven door mijn armen naar mijn handen toe! Ik ben ook heel benieuwd of iemand daar een verklaring voor heeft.

Jo van Krieken, 28-06-2012 23:39 #3
Heb een operatie (TVT bandje aangebracht) gehad midden november 2011 en heb sindsdien al enkele keren een blaasontsteking gehad, maar heb daarbij telkens een heel vreemde ervaring. Het is normaal dat je bij een blaasontsteking beneden een branderig en pijnlijk gevoel krijgt, maar nu heb ik bij aandrang tot plassen niet dát gevoel maar krijg bij iedere aandrang hevige uitstralende pijnen in beide handen, die weer weg gaan als ik heb geplast, maar na een paar minuten weer opkomen bij de volgende aandrang (soms maar een vingerhoedje vol). Heb dit verschijnsel uitgelegd aan de uroloog en aan mijn huisarts, maar hebben géén verklaring.
Zou graag willen horen of iemand de zelfde klachten heeft en misschien ook de reden kent.

Nellie, 02-04-2011 00:03 #2
Mijn moeder heb in september een zwaar herseninfarct gehad nu heb zij geregeld last van blaasontsteking.
mede wordt er gezegt ja doorat uw moeder blaasontsteking heb raakt zij zo in verwardheid, kan zij niet praten laat staan lopen, sorry ik geloof dit absoluut niet.graag de waarheid. Reactie infoteur, 04-04-2011
Ik kan hier alleen wat algemeens over zeggen. Delier (acute verwardheid) bij ouderen, komt vaak voor. Bij delier is sprake van plotselinge verwardheid, vaak met een lichamelijke oorzaak, bijvoorbeeld een infectie. ook de omgeving en psychische factoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan ervan. Er worden twee vormen van delier onderscheiden: een hyperactief delier waarbij de patiënt onrustig is en een hypoactief delier waarbij de patiënt heel rustig en apathisch is. Bijvoorbeeld een flinke griep, ontregelde suikerziekte, een longziekte, maar ook een blaasontsteking kunnen een delier veroorzaken. Bel direct de huisarts als u een delier vermoedt.

Op deze website staan een aantal tips om blaasontsteking te voorkomen: http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/127/1927/Hoe-kun-je-een-blaasontsteking-voorkomen.html

Y. Demir, 08-11-2010 13:14 #1
Moeder heeft heel vaak blaasonsteking. Zij kreeg iedere keer een antibiotikakuur daarna ongeveer paar maanden (1 tot 3 maanden) goed daarna alle klachten keert terug en weer blaasonsteking. Uw advies graag hiervoor… Reactie infoteur, 09-11-2010
Voor vrouwen met terugkerende blaasontsteking is er een natuurlijk alternatief: sap van de veenbes of cranberry. Lees ook dit artikel: http://www.refdag.nl/oud/gezo/010123gezo01.html

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasontsteking
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!