InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?

Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?

Kiespijn, wat kunt u er tegen doen? Kiespijn veroorzaakt vaak een zeurende pijn, die meestal plotseling komt opzetten. De meest voorkomende oorzaak van kiespijn zijn gaatjes in het gebit. Gaatjes in de kiezen of tanden wordt cariës, of tandbederf genoemd. Kiespijn kan echter meer oorzaken hebben, bijvoorbeeld ontstoken tandvlees of een wortelpuntontsteking. Niet alleen cariës kan kiespijn veroorzaken, ook het terugtrekken van tandvlees of ontstoken tandvlees, en met de tanden knarsen (vooral ís nachts) en het doorbreken van kiezen, veroorzaakt vroeg of laat pijn in het gebit. Als er sprake is van ontstoken zenuwen kan dit zeer veel pijn in tanden of kiezen veroorzaken. Er is dan sprake van een ontsteking aan de wortelpunt of het wortelkanaal.

Cariës

Als het glazuur van de tanden en/of kiezen wordt beschadigd door cariës kunnen bacteriën de kies of de tand aanvreten met als gevolg dat er een gaatje in de tand of kies ontstaat. De tand of kies gaat dan ontsteken en doet pijn. Een tandarts zal het gaatje uitboren zodat alle beschadigde resten zijn weg geboord en daarna opvullen met een vulling, zodat de tand of kies weer beschermd is tegen indringende mechanismen. Cariës is een verzamelnaam voor drie soorten tandbederf:
  • Tandbederf van het tandglazuur
  • Tandbederf van het tandbeen
  • Tandbederf van de tandwortel

Tandplak en ontstoken tandvlees

Micro-organismen zetten suiker in de mond om in zuur, die de tanden aantasten door middel van ontkalking. Het vreet zich door het ontstaan van tandplak steeds dieper in het gebit en kan op den duur zelfs een infectie van de tandzenuw veroorzaken. Het gebit regelmatig spoelen en goed schoon houden voorkomt cariës en tandplak. Eet zo min mogelijk suiker, gebruik ook geen frisdranken met suiker, en poets het gebit minimaal twee keer per dag. Gebruik daarvoor geen harde borstel maar een medium of soft borstel. De borstel moet ook weer niet zo zacht zijn dat het poetsen weinig effect heeft, maar een harde borstel beschadigd snel het tandvlees waardoor gemakkelijk ontsteking van het tandvlees kan ontstaan. Ook ontstoken tandvlees veroorzaakt pijn. Op den duur kan ook het tandvlees optrekken waardoor tandbeen bloot komt te liggen. Ook dit kan pijn in het gebit veroorzaken. Als tandvlees bloed en/of rood of gezwollen is, heeft u waarschijnlijk last van ontstoken tandvlees. Een bezoek aan de tandarts is ook dan wenselijk.

Losse vulling

Als een vulling in het gebit los gaat zitten voelt u vooral pijn bij kauwen en eten. U kunt ook pijn bij bijten of kauwen voelen als de kies of tand kapot is.

Pijnlijk tandvlees

Tandvlees wat zich terugtrekt legt het kaakbot bloot en dat kan pijnlijk zijn. Ook opgezwollen of ontstoken tandvlees kan pijnlijk zijn. Ontstoken tandvlees moet u niet te hard poetsen, dan wordt het meestal erger. Gebruik dus altijd een tandenborstel die niet te hard is en die het tandvlees niet beschadigd bij poetsen. Het is wel belangrijk om tandplak tweemaal daags te verwijderen. Tandplak is wit of geel en kan verharden tot tandsteen. De tandarts of mondhygiënist kan het tandsteen voor u verwijderen.

Wortelpuntontsteking

Een ontstoken wortel van tand of kies kan pijnlijk zijn. Er kan een soort puistje in het tandvlees ontstaan, omdat de druk van de pus erachter te groot wordt en een uitweg zoekt. De pijn wordt erger bij:
  • Koud of warm drinken
  • De tand of kies doet pijn als u erop tikt
De behandeling bij de tandarts is in principe pijnloos omdat u van te voren een injectie krijgt (verdoving).

Kiespijn na behandeling van de tandarts

Als u bij de tandarts bent geweest en er is een kies gevuld dan kunt u kiespijn krijgen als een soort napijn. Dit is tijdelijk van aard. U voelt vooral pijn als u koude lucht inademt of als u iets kouds drinkt. Als er tandsteen verwijderd is kunnen de tanden een paar uurtjes gevoeliger aanvoelen dan gewoonlijk. De klachten zijn in principe weer snel verdwenen.

Kiespijn, naar de tandarts

Als u kiespijn heeft moet u naar de tandarts. De pijn gaat niet vanzelf over en als u te lang wacht zullen de problemen toenemen.

Wat kunt u tegen kiespijn doen?

Tegen een lichte zeurende pijn helpt een paracetamol misschien. Bij heftige pijn kunt u het beste een afspraak bij de tandarts maken. Ook in het weekend en ís avonds kunt u met heftige pijnklachten terecht voor spoedbehandelingen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Geneesmiddel startspot.
Gerelateerde artikelen
Wortelpuntontsteking: symptomen en klachtenWortelpuntontsteking: symptomen en klachtenWortelpuntontsteking: wortelkanaalbehandeling, symptomen, klachten. Een wortelpuntontsteking komt vaak voor na niet beha…
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Mijn tandvlees is ontstoken, wat nu?Ontstoken tandvlees, ook wel parodontitis genaamd is een pijnlijke verschijnsel in de mond. Bij de meeste mensen zorgt o…
Tandsteen bij kattenTandsteen bij kattenEen van de meestvoorkomende bekproblemen bij een kat is tandsteen. Tandsteen is goed te behandelen bij de dierenarts, mi…
Tandsteen: oorzaak en verwijderenTandsteen: oorzaak en verwijderenTandsteen is verkalkte tandplak oftewel tandplaque. Tandsteen ontstaat vrij snel wanneer de tanden niet van tandplak ont…

Reageer op het artikel "Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?"

Reacties

Gertine, 04-02-2012 19:37 #4
Hoi, ik heb enkele dagen last van mijn kiezen rechts boven. Er is geen verschil bij koud of warm voedsel/drinken. Dan wordt het niet pijnlijker. Het is een vooral drukkend/zeurend/pijnlijk gevoel. Enkele weken geleden ben ik heel erg verkouden geweest, toch wel vier weken. Ik heb toen ook voorhoofdholteontsteking gehad. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft? Ik ga wel naar de tandarts hoor, maar misschien hebben jullie suggesties en dergelijke om de dagen tot de tandarts door te komen!

Nan, 17-12-2011 20:27 #3
Wie heeft een tip ik ben afgelopen woensdag naar de tandarts geweest ik had een paar maanden geleden een kies afgebroken en die moest hij nu schoonboren en vullen ik had er helemaal geen last van nu ik geweest ben heb ik helse pijn wat steeds erger wordt ik duft niet meer terug te gaan hij had trouwens verdoofd maar niet veel ivm zwangerschap nu 5 maanden zwanger hij zei dat de zenuw ontstoken was maar wat moet ik nu doen tegen die pijn zelfs mijn onderkaak doet nu zeer terwijl het de achterste kies boven was
mvg nan Reactie infoteur, 18-12-2011
Ik vind het best wel zorgwekkend. Je bent vijf maanden zwanger en dan zo´n ontsteking. Ik zou je willen aanraden om de weekendtandarts te bellen. Dan krijg je een andere tandarts en dus een second opinion, bovendien helpen ze iedereen die pijn heeft. Omdat ook je kaak pijn doet en vanwege de flinke pijn raad ik je aan om echt vandaag nog met de weekendtandarts te bellen. Vertel ook daar weer dat je zwanger bent.

Nelson Spencer, 23-10-2010 22:17 #2
Vriendin had last van kiespijn en is naar tandarts geweest, tandats heeft gat gemaakt en medicijn erin gestopt. Nu heeft ze last van tintelingen en een verschrikkelijke pijn in onderkaak en kies en haar gezicht en kin is ontzettend opgezwollen. Via tandarts antibiotica en Ibuprohen gekregen, maar deze helpen niet gezicht word steeds dikker en ze sterft van de pijn. Wat moet ik doen of wat moet ze doen om pijn te verlichten pijnstillers werken niet meer. Reactie infoteur, 24-10-2010
Echt opnieuw contact zoeken met een tandarts of arts, is het beste. Als dit zo blijft moet ze dat zeker niet uitstellen.

Groenenberg, 19-04-2010 12:05 #1
Ik heb een vraag ik voel dat ik een gaatje heb maar ben nu 36 weken zwanger mag het dan verdoofd worden of is dat schadelijk voor de baby? Reactie infoteur, 19-04-2010
Hoi, Dat hangt van de verdoving af dus als u het met de tandarts bespreekt kan zij/hij u vertellen wat het beste is. Een gewoon gaatje in het gebit laten vullen kan overigens heel goed zonder verdoving.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!