InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn bij plassen: branderig gevoel plassen, steken, aandrang

Pijn bij plassen: branderig gevoel plassen, steken, aandrang

Pijn bij plassen: branderig gevoel plassen, steken, aandrang Pijn bij plassen, irritatie en branderig gevoel bij het plassen, plassen doet pijn: wat zijn de mogelijke oorzaken? Pijn bij plassen kan zich uiten in brandende, zeurende of schrijnende pijn tijdens of vlak na het plassen c.q. pijn of branderig gevoel bij of vlak na het plassen. Dit kan gepaard gaan met frequente aandrang (vaak plassen), het gevoel dat de blaas na het plassen niet helemaal leeg is, een (stekende) pijn in de onderbuik en/of onderrug, jeuk of irritatie bij de uitgang van de plasbuis en een troebele, sterk ruikende urine of urnien die vies ruikt.

Pijn bij plassen

Een verstoord plas- of mictiepatroon

Het normale plas- of mictiepatroon kan op allerlei manieren verstoord raken. Men kan pijn bij het plassen ervaren, moeilijk op gang komen, na het plassen toch aandrang houden of meerdere keren per nacht uit bed om te plassen. Dit werkt verstorend en het heeft onmiskenbaar invloed op de kwaliteit van leven. Een aantal problemen die samenhangen met pijn bij het plassen, zullen we hieronder behandelen.

Pijnlijke mictie: pijn bij urineren

Een onaangenaam of pijnlijk gevoel bij het plassen wordt vaak veroorzaakt door een ontsteking in de blaas, urinewegen of nieren. Een ontsteking in de inwendige geslachtsorganen, de vagina, kan bij de vrouw ook de oorzaak zijn. Een persoon kan klagen over een pijnlijk, zeurderig en branderig gevoel, of een schrijnende pijn in de urinebuis, tijdens of aan het einde van het plassen. Pijn bij het plassen kan op allerlei ziekten een aandoeningen wijzen. We bespreken de belangrijkste.

Pijn bij plassen: blaasontsteking (urineweginfectie)

Pijn bij het plassen in de blaasstreek en pijn bij een volle blaas, treedt vaak op bij een blaasontsteking (cystitis). De symptomen en verschijnselen van blaasontsteking zijn:
  • brandende, zeurende of schrijnende pijn tijdens of vlak na het plassen (pijn of branderig gevoel bij of vlak na het plassen);
  • frequente aandrang (vaak plassen);
  • het gevoel dat de blaas, ook na het plassen, niet helemaal leeg is;
  • soms een stekende pijn in de onderbuik en/of onderrug;
  • in sommige gevallen jeuk of irritatie bij de uitgang van de plasbuis;
  • een troebele, sterk ruikende urine;
  • koorts en rillingen over het lichaam.

Pijn bij plassen: prostaatontsteking

Pijn bij het plassen in de blaasstreek en pijn bij een volle blaas, treedt ook vaak op bij een prostaatontsteking (prostatitis).
De symptomen en klachten van prostaatontsteking zijn:
  • hoge koorts met koude rillingen;
  • pijn rond de basis van de penis en somtijds een zwaar gevoel in de genitale zone;
  • pijn tussen de anus en de penis;
  • pijn tijdens de stoelgang, vervelend en naar gevoel tijdens de ontlasting;
  • in sommige gevallen ziet men afscheiding uit de plasbuis;
  • pijn in de onderrug of algemene spierpijn;
  • pijn in de lies of liezen;
  • frequent plassen en pijn bij het plassen;
  • steeds (aan)drang tot plassen.

Pijn bij plassen: nierbekkenontsteking

Pijnlijk en frequent urineren en pijn in de rug, vlak boven het middel, uitstralend naar de lies en een temperatuur van 38 graden celcius of hoger (koorts) met rillingen, kan wijzen op een pyelonefritis, ofwel nierbekkenontsteking. Andere symptomen zijn: stinkende, penetrante, troebele, door bloed verkleurde urine en misselijkheid en braken (overgeven).

Een ontsteking in één of beide nieren wordt vaak veroorzaakt door bacteriën die binnendringen via de plasbuis. Vaak gaat het gepaard met blaasontsteking.

Pijn bij plassen: nierstenen

Nierstenen (calculus renalis) is een afzetting van kristallen die zich in de nieren vormt. Grotere stenen kunnen soms in de urineleider blijven steken hetgeen erge pijn (krampen) kan veroorzaken. De symptomen treden vaak plotseling op:
  • koliekpijn: bij een koliek is er plotseling optredende hevige pijn met bewegingsdrang (niet stil kunnen blijven zitten) en soms is de pijn zo hevig dat de persoon kruipt, loopt of zelfs rolt van de pijn;
  • misselijkheid en braken (overgeven);
  • frequent en pijnlijk plassen;
  • bloed in de urine.

Pijn bij plassen: Seksueel Overdraagbare Aandoeningen (soa's)

Pijn of irritatie bij het plassen kan ook wijzen op een soa. We geven van een aantal een korte beschrijving van de symptomen.

Gonorroe: een bacteriële infectie die ontsteking van de genitaliën veroorzaakt. Het gaat om de bacterie Neisseria gonorrhoeae. De symptomen bij mannen zijn:
  • pus of afscheiding uit de penis; en
  • pijn bij het urineren.

Ongeveer de helft van de besmette vrouwen krijgt klachten, deze zijn:
  • pus of gele of groene afscheiding uit de vagina (vaginale afscheiding);
  • pijn bij het plassen;
  • pijn in onderbuik, soms koorts en ziek gevoel;
  • vaginaal bloed verlies (onregelmatig).

Niet-gonorroïsche uretritis (NGU): ontsteking van de urinebuis bij mannen die niet wordt veroorzaakt door gonorroe, maar vaak door de bacterie Chlamydia. Na besmetting kunnen na ongeveer één tot zes weken de volgende klachten zich voordoen:
  • pijn bij het plassen, vooral 's ochtends na het slapen;
  • afscheiding uit de penis;
  • de opening van de urinebuis (op het topje van de eikel) is rood en pijnlijk.

Herpes genitalis: een virusinfectie die wordt veroorzaakt door het herpes simplex-virus. De klachten van deze soa kunnen zijn:
  • pijn bij het plassen;
  • pijnlijke en met vocht gevulde blaasjes op de genitaliën (en soms ook op de dijen en billen of in de mond of het rectum na orale of anale seks);
  • het aangedane gebied tintelt, geeft een branderig gevoel, doet heel erg pijn, is rood;
  • spierpijn, koorts, hoofdpijn;
  • vaginale afscheiding bij vrouwen.

Normale vaginale afscheiding (afscheiding uit de vagina)
Een kleine hoeveelheid vaginale afscheiding is in veel gevallen normaal. De afscheiding is meestal dun en helder, melkwit of gelig en voelt plakkerig en slijmerig aan. De afscheiding verandert als een vrouw zwanger is. Dan kan de hoeveelheid en de dikte van de afscheiding vrij sterk variëren. Veel vrouwen hebben aanzienlijk meer afscheiding tijdens de zwangerschap dan normaal. De afscheiding hoort er wel doorzichtig of wit uit te blijven zien en verder hoort het vloeibaar, slijmerig en plakkerig te zijn. Vaginale afscheiding wordt als abnormaal beschouwd als deze:
  • heviger is dan normaal;
  • dikker is dan normaal;
  • er pusachtig uitziet;
  • wit en klonterig is;
  • grijsachtig, groenig, gelig of met bloed vermengd is;
  • onaangenaam ruikt (een vislucht);
  • gepaard gaat met jeuk, een branderig gevoel, huiduitslag of slijmvliesirritatie en pijnlijkheid.¹

Afscheiding kan wijzen op een ontsteking (vaginitis), of een infectie.

Pijn bij plassen: blaaskanker of blaastumoren

Aanvankelijk geven blaastumoren geen klachten, maar in een later stadium kunnen de volgende symptomen optreden:
  • het plassen kan pijnlijk zijn;
  • moeilijk kunnen plassen;
  • bloed in de urine, plas;
  • doffe pijn in de onderbuik.

Pijn bij plassen: blaaspijnsyndroom of interstitiële cystitis

Het blaaspijnsyndroom of interstitiële cystitis is een pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking. Het wordt vooral bij vrouwen gezien. Bij deze aandoening is de wand van de blaas geïrriteerd. Het gevolg is dat deze minder gemakkelijk oprekt en de capaciteit van de urineblaas afneemt.Door de pijn heb je steeds meer de neiging om de spieren meer aan te gaan spannen, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt en de blaas nog geïrriteerder raakt, de pijn kan toenemen en plassen (evenals ontlasten) moeilijker kan worden. De klachten bij een pijnlijk blaassyndroom komen overeen met die van een gewone ontsteking van de blaas die door bacteriën wordt veroorzaakt:
  • vaak kleine beetjes plassen;
  • je voelt vaak aandrang om te plassen;
  • je krijgt pijn in de onderbuik en plassen maakt de pijn wat minder;
  • soms uitstralende pijn uit naar de geslachtsorganen, de vagina of de penis en de teelballen;
  • vermoeidheid;
  • pijn in allerlei spieren;
  • algehele malaise.

Noot
  1. Overgenomen uit: http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec22/ch242/ch242b.html#sec22-ch242-ch242b-56 (voor de laatste keer geraadpleegd op 16 augustus 2011)

Lees verder

Gerelateerde links
EHEC bacterie symptomen.
Gerelateerde artikelen
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Pijn in buik na plassen, buikpijn na plassen: oorzakenPijn in buik na plassen, buikpijn na plassen: oorzakenWaar kan de klacht 'pijn in de buik na het plassen' op duiden? In de meest gevallen wordt pijn ná het plassen geassociee…
Wel of geen blaasontstekingWel of geen blaasontstekingBlaasontsteking, ook wel urineweginfectie genoemd, komt vaak voor. Ongeveer één op de vijftig mensen hebben er in meer o…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000, p. 279.
  • http://www.medgle.nl
  • http://www.merckmanual.nl

Reageer op het artikel "Pijn bij plassen: branderig gevoel plassen, steken, aandrang"

Reacties

Sjaak, 06-11-2014 14:30 #22
Klachten: continu aandrang plassen, tintelend gevoel plasbuis, zeurende pijn rechter teelbal soms uitschietend naar lies.

Ik ben nu al 3x naar de dokter geweest met mijn plasklachten en volgens de dokter mankeer ik niks. ik heb al anderhalve maand last van continu aandrang om te moeten plassen. heb hiervoor m'n bloed laten prikken en urine afgegeven. de dokter dacht eerst dat ik chlamydia zou hebben, dus ik kreeg antibiotica hiervoor. hielp dus niks. Daarna voelde de dokter mijn buik en voelde ontstopping en kreeg hiervoor ontlasting poeder, haar conclusie was dat de ontlasting continu op m'n blaas drukt. na een week moest ik terug komen als het niks hielp. alleen m'n eigen huisarts was ineens met vakantie en kreeg een vervanger. Met hem de klachten besproken maar hij ziet nergens een verband. ik stelde zelf wat diagnoses voor waaronder: bekkenbodemspier problemen en prostaat klachten. maar beide werden weggewuifd door de dokter omdat ik voor bekkb. problemen niet dik genoeg zou zijn en ik ben een man. het ander probleem zou ik te jong voor zijn (24) nu is zijn oplossing om m'n blaas te trainen. alleen ik ben hier al een tijd mee bezig maar het irritante gevoel blijft. ik wacht vaak 3 uur met plassen totdat m'n blaas goed vol zit alleen het gevoel van dat ik moet plassen blijft. moet ik eisen om een verwijs kaart naar het ziekenhuis? of weet iemand anders wat ik misschien kan hebben? het beheerst mijn leven, niet normaal!

Mariska, 30-06-2014 13:11 #21
Ik heb sinds een paar dagen last van een brandend gevoel voor, na en tijdens het plassen ook krijg ik krampen nadat ik geplast heb, en als ik moet plassen komt er heel licht een klein beetje bloed mee. Wat zou dit kunnen zijn?

Toni, 09-02-2014 12:00 #20
Na het lezen van alle klachten en symptonen zou ik hier toch de volgende vraag willen stellen. Ik heb de klacht "soms stekende pijn bij het begin van het urineren" daarna lang nadruppelen.Dan een paar maanden niks, waarna het plotseling weer terug keert. Maar veel symptonen heb ik gelukkig niet, geen bloed, koorts, moeilijk plassen, eigenlijk verder niets. Hierom wist zelfs de uroloog geen oorzaak te vinden. Mijn laatste aktie was dit uitgebeid met een fysiotherapeut te bespreken omdat ik wel heel lage rugpijn heb. Deze kon ook niets ontdekken. Ik heb dit al jaren (man 48).

Anja, 03-11-2013 16:05 #19
Ik heb de laatste tijd pijnlijk gevoel bij het plassen en ook het gevoel dat ik niet uitgeplast ben, wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 23-11-2013
Er zijn verschillende soorten plasproblemen waar je last van kunt hebben: frequent plassen, moeizaam plassen, nadruppelen, neiging om te persen, aandrang klachten of het gevoel niet te kunnen uitplassen. Deze klachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Het is belangrijk om met je klachten naar de huisarts te gaan.

Azerty, 15-08-2013 05:37 #18
Ik heb hier al een tijd last van een jaar of 2 ik heb met periodes last van zoals hier boven beschreven brandend gevoel in mijn urinebuis na het plassen maar dit is slechts 10min-30min, en het kan enkele dagen stoppen en dan heb ik het ineens terug en dit gebeurt meestal in periodes meestal paar keer op 2 weken dat ik er last van heb. En dan weer een paar maand niks. En ik heb ook heel af en toe klachten zoals hier onder beschreven dat ik lichte steek in onderbuik heb en als ik dan gebogen sta ofzo heb ik huer geen last van alleen als in mij uit rek bevoorbeeld. Wat zou dit kunnen zijn?

Arne, 16-06-2013 15:41 #17
Ik had al een bericht gestuurt:
Arne, 10-02-2013 17:53 #14
Ik heb sinds een jaar of last van pijnlijk plassen, dit vooral in het begin van het plassen. Dit is een zeer pijnlijk moment tot ik begin te plassen. Ook opvallend voordat ik die pijn kreeg, dat de druk op de urine veel verminderd is. Het duurt uren voor mijn blaas leeg is. Ik heb nogal een hoge pijngrens en ben daarom nog nooit naar de dokter ermee geweest.

Ook als ik seks wil hebben moet ik zorgen dat ik kort ervoor geürineerd heb want anders kan ik mijn orgasme niet lang genoeg uithouden wat niet aangenaam is voor mezelf en voor mijn vriendin. Vooral als ik op haar lig krijgt mijn blaas meer druk en is mijn orgasme er snel. Hopelijk kan ik mijn probleem oplossen zonder naar de dokter te gaan.

Zou het kunnen zijn omdat ik veel mijn urine heb ingehouden als kind omdat ik niet graag naar het toilet ging omdat ik een lichte fysiek beperking heb.

IN UW REACTIE WAREN BIJNA ALLE SYMPTOMEN CORRECT WAARVAN IK LAST HEB. MAAR IN UW REACTIE STOND ER DAT HET VOORAL VOORKOMT BIJ OUDER MANNEN, MAAR IK BEN NOG MAAR 19… KAN DAT DAN OOK? Reactie infoteur, 19-06-2013
Ik heb u destijds geadviseerd om naar de huisarts te gaan en dit niet uit te stellen. Het is echt belangrijk dat er door een arts een diagnose wordt gesteld, op basis waarvan een behandeling kan worden ingezet. De huisarts zal allerlei vagen aan u stellen en u lichamelijk onderzoeken.

Anna, 10-04-2013 13:39 #16
Twee weken geleden kreeg ik ineens een stekende pijn in mijn rechterzij bij mijn heup. Het was een inwendige pijn, en ik had niet het idee dat het om mijn spieren ging.

Het voelde net of mijn broekriem te strak zat. Die heb ik losser gedaan, maar dat hielp niet. Ik dacht: het zal vast éénmalig zijn. En ik heb er een aantal dagen erna ook geen last meer van gehad, het is vanzelf weggetrokken.

Daarna begon die pijn in mijn rechterzij weer en nu breidde de pijn zit ook uit naar mijn venusheuvel, die zich verspreidde van rechts naar links, ik had of pijn aan de rechterkant of pijn aan de linkerkant van de venusheuvel, nooit in het midden.

Deze pijn heb ik nu tegenwoordig elke keer voordat ik moet plassen. Als ik dan geplast heb, voelt het niet meer als pijn, maar als een doof gevoel, een soort van dat de pijn nog niet helemaal is weggetrokken. Later op de dag trok dat weer wat weg en voordat ik moet plassen begint het weer. De pijn begint overigens altijd in mijn rechterzij, rond de heup dat in dezelfde lijn een beetje doortrekt naar mijn onderbuik.

Als ik mijn buik intrek of mijn bekkenbodemspieren aanspan, is de pijn heviger.

Vorige week ben ik ziek geweest en ik heb koorts gehad met overgeven, ik voel me nu nog niet helemaal lekker, maar ik hoef in ieder geval niet meer over te geven.

Sinds een paar dagen heb ik nu constant een doof gevoel in mijn rechterzij, ter hoogte van mijn heup, dat doortrekt naar mijn rug.

Zou dit blaasontsteking kunnen zijn? Het plassen zelf doet geen pijn. Ik moet naar mijn mening wel vaak naar de wc, ook 's nachts. Het zijn behoorlijke hoeveelheden die er uitkomen. Ik heb veel ervaring met blaasontsteking en dan is er een branderig gevoel en de hele tijd aandrang tot plassen waarna er elke keer maar een beetje uitkomt, maar ik heb nu geen branderig gevoel tijdens het plassen.

Ik had gehoopt dat dit uit zichzelf weg zou gaan, maar ik vind die pijn toch wel vervelend, en nu dat dove gevoel erbij. Ik vraag me af wat ik eraan kan doen en of ik mij zorgen moet maken.

Ik zit in het buitenland voor mijn studie en ik ben over 3 weken weer thuis. Kan ik zolang wachten om ermee naar de huisarts te gaan? Moet ik ermee naar de huisarts?

Alissa, 02-04-2013 18:41 #15
Ik heb al en tijdje last van pijn bij de urinebuis. Meestal krijg ik in de middag al pijn, en verergert de pijn als ik ga plassen. Ik heb dan meestal een branderig gevoel. Ik durf niet echt naar de dokter, want ik schaam me dood. Ik weet ook niet of het wel een blaasontsteking is omdat ik al pijn heb voor het plassen, en ook nog gewoon na het plassen. Wat moet ik doen?

Arne, 10-02-2013 17:53 #14

Zou het kunnen zijn omdat ik veel mijn urine heb ingehouden als kind omdat ik niet graag naar het toilet ging omdat ik een lichte fysiek beperking heb. Reactie infoteur, 16-02-2013
Ik kan alleen maar in algemene zin antwoorden m.b.t. plasproblemen bij oudere mannen (ofschoon ik uw leeftijd niet weet). Mijn antwoord is géén diagnose en is ook géén vervanging van een consult aan de huisarts.

Over problemen met het plassen het volgende. Veel mannen krijgen vroeg of laat problemen met plassen. Dat heeft meestal te maken met de prostaat en de plasbuis (die door de prostaat loopt). Als de prostaat groter wordt, kan deze de plasbuis langzaam dichtdrukken. Je merkt dan dat het plassen moeilijker gaat en dit kan aanleiding geven tot één of meer van de volgende klachten:
• de urinestraal is minder krachtig en wordt soms onderbroken;
• niet goed kunnen beginnen met plassen;
• meer aandrang en steeds weer moeten plassen;
• vaker moeten plassen met weinig urine per keer;
• nadruppelen en ongewenst urineverlies;
• 's nachts moeten plassen;
• een branderig gevoel bij het plassen.

Bij prostaatproblemen gaat het meestal om een (goedaardige) prostaatvergroting. Ik adviseer u om naar uw huisarts te gaan en dit niet uit te stellen. Het is belangrijk dat er een diagnose wordt gesteld. Op basis daarvan kan een behandeling worden ingezet. De huisarts zal allerlei vagen aan u stellen en uw prostaat onderzoeken. Ook zal uw plas worden nagekeken om te controleren of er tekenen van ontsteking zijn. Bij twijfel over wat er precies aan de hand is, kan verder onderzoek worden gedaan.

Laurens, 30-01-2013 09:38 #13
Mijn Urine blijkt na onderzoek van de huisarts schoon, toch blijf ik een branderig gevoel houden in de blaas/plasbuis. Wat kan dit zijn? De huisarts heeft geen opties meer. Als het aanhoudt moet ik nogmaals urine inleveren. Wellicht dat ik hem op weg kan helpen. Reactie infoteur, 02-02-2013
Het is van belang om voldoende water te drinken, minstens 1,5 liter per dag. Te weinig drinken kan een branderig gevoel bij het plassen geven.

Cystitis Interstitialis (blaaspijnsyndroom) is een onbekende, regelmatig voorkomende aandoening en het lijkt wel wat op een ‘gewone’ blaasontsteking. Bij een gewone blaasontsteking is er sprake van een ontsteking van het blaasslijmvlies veroorzaakt door een bacterie. Bij Cystitis Interstitialis is er ook sprake van een ernstige ontsteking maar een bacterie is niet de oorzaak. De precieze oorzaak van deze steriele ontsteking is onbekend. Mogelijk werkt het afweersysteem van het lichaam niet en wordt eigen blaasweefsel ‘aangevallen’. Mogelijk is er iets mis met de beschermende slijmlaag van de blaaswand, waardoor allerlei stoffen in de urine de blaaswand veel meer irriteren dan normaal. (Bron: www.umcg.nl)

Heeft uw huisarts overwogen om u te verwijzen naar een uroloog? Een uroloog is een chirurgisch specialist van nieren, urinewegen, blaas en geslachtsorganen.

Alexander, 14-10-2012 22:02 #12
Ik heb sinds 3 dagen pijn tijdens het plassen en dat alleen maar juist in het begin. Dit ter hoogte van de eikel. Er is niks abnormaal te zien of roodheid. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Mirjam, 02-10-2012 15:47 #11
Hoi
Ik heb sinds 3a4 weken last met plassen branderig gevoel met plassen en pijn onder in de buik en het klokkelt bij mijn vagina. Ik ben al 2 keer met mijn urine naar de dokter geweest maar het is geen blaasontsteking. Misschien een niersteentje zij de arts, de pijn blijft vooral 's middags. 's Morgens is de pijn niet zo erg. Wie kan mij helpen/of weet wat ik heb?

Mark95, 03-09-2012 13:01 #10
Hallo,
Ik heb sinds 2 dagen een steek in mijn maag en een brandend gevoel bij mijn plasbuis tegen het einde van het plassen. Aan mijn urine is niets te zien en heb geen koorts. Huisarts en ziekenhuis vinden niets. Wat nu? Gaat dit vanzelf over?

Lara, 17-06-2012 16:44 #9
Heej,

ik heb sinds 2 dagen als ik plas net voordat ik klaar ben hele erge pijn in mijn onderbuik (ik neem aan mijn blaas) als ik naar de symptonen van blaasontsteking kijk, lijkt het daar het meeste op. Maar ik ben pas naar de dokter geweest om dat ik hele erge buikpijn had en toen had ze meteen gecontroleerd of ik geen blaasontsteking had. Dat was niet zo, maar nu denk ik dat het toch zo is.

Kan iemand mij helpen en zeggen wat ik moet doen?

Groetjes Lara (12 jaar) Reactie infoteur, 17-06-2012
Ik adviseer je om terug te gaan naar je huisarts en je klachten aan hem of haar voor te leggen. Je huisarts kan dan uitzoeken waar je klachten door veroorzaakt worden.

Mieke, 10-04-2012 11:21 #8
Hoi, een vraagje. Ik ben een vrouw en ik heb al jaren zo heel af en toe dat ik na het plassen heel erg kramp/steken in mijn onderbuik heb en dan kan ik niet meer rechtop staan. Zolang ik gebukt blijf of in elkaar blijf zitten dan voel ik bijna niets, maar zodra ik wil staan of lopen dan krijg ik echt mega pijn en kan ik niet lopen. Geen arts heeft hier een verklaring voor. Sommige zeggen dat ik dan mijn blaas te leeg heb geplast?

Stef, 27-12-2011 19:13 #7
Hai, een paar maanden terug had ik last van lichtgroene afscheiding. Bij het schoonmaken werd dit korrelig.Ik heb hier antibiotica voor gekregen en het is weg gegaan. nu heb ik al een paar maanden last van stinkende urine, een soort vislucht. deze lucht word naarmate de dag vordert steeds minder. met name in de ochtend is het het ergst en dan heb ik vaak na het plassen ook last van een soort kramp. ook mijn menstruatie blijft steeds langer uit. zo zat ik eerst op 28 dagen tussen de menstruaties door. nu zit ik inmiddels op 40 dagen. wat te doen?

Ronald, 26-11-2011 14:36 #6
Hallo,
een vriendin van ons klaagt al sinds de geboorte van haar dochtertje over pijn in de onderbuik, dat is nu ongeveer 3 jaar geleden.sindsdien als ze geslachtsgemeenschap heeft doet dat de hele tijd pijn van binnen.
mijn vraag is wat zou dat kunnen zijn.haar huisarts heeft allerlei onderzoeken laten verrichten en er was niets te vinden.
bij voorbaad dank voor uw reactie Reactie infoteur, 27-11-2011
Is zij ook al door een gynaecoloog onderzocht?

Rafi, 18-10-2011 22:50 #5
Ik had chlamydia gekregen en ik ging naar mijn huisarts om weer te kijken of ik het nog steeds hebt. Maar ik heb geen chlamydia en ik heb nog steeds die pijnlijke gevoel als ik gaat plassen en ik weet nu niet meer wat de oorzaak is want als ik geen soa heb wat kan het dan zijn? ik voel een brandende pijn tijdens of vlak na het plassen.
Wat kan het zijn? Reactie infoteur, 20-10-2011
Brandende pijn bij het plassen komt vaak voor bij een blaasontsteking. U doet er verstandig aan om een afspraak te maken met uw huisarts.

Dandy, 24-09-2011 11:31 #4
Ik heb sinds kort eenbranderig gevoel als ik plassen moet
de pijn zit in de urinebuis vlak bij de eikel
als ik er in knijp verneem ik de plek
wat kan dat zijn / wat kan ik er aan doen
groetjes Reactie infoteur, 28-09-2011
Mogelijk is het urethritis (plasbuisontsteking). Urethritis wordt vaak veroorzaakt door de bacteriën die seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) veroorzaken (vaak chlamydia- of gonorroebacteriën), of door de bacteriën die urineweginfecties veroorzaken (zoals een blaasontsteking). Ik heb hier een apart artikel over geschreven: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/60207-urethritis-plasbuisontsteking-man-en-vrouw-symptomen.html. Hoe dan ook, het is belangrijk dat u naar de huisarts gaat voor nader onderzoek. Ga er niet vanuit dat het 'vanzelf wel overgaat'. En zolang een SOA niet is uitgesloten, moet de u maatregelen nemen om besmetting van anderen tegen te gaan.

Anja, 30-08-2011 20:20 #3
Ik krijg al 14 jaar een branderig gevoel bij het plassen rond mei en dat duur tot ongeveer oktober. Ik ben niet allergisch is gebleken, maar ben wel gevoelig voor bepaalde cosmetica. Ik heb ook een droge huid en nader de overgang. Kan het hormonaal zijn of kan je ook van heel veel stress klachten krijgen? Mijn ochtendurine irriteert nooit. En 's avonds worden de klachten ook veel minder. Kan het aan mineralen liggen? De uroloog heeft al aan de binnenkant van de blaas gekeken, dat was in oktober, toen was het al over. Reactie infoteur, 07-09-2011
De door u genoemde klachten kunnen theoretisch gezien samenhangen met de overgang, ware het niet dat u er alleen in de periode mei tot oktober last van hebt. Dat past niet in het beeld. Hoe dan ook, overgangsklachten kunnen vijf tot tien jaar of soms zelfs langer bestaan.

Door de afname van oestrogenen wordt de bekledende laag van de schede gaandeweg dunner en droger. Veel vrouwen hebben last van jeuk en een branderig gevoel in de schede en aan de schaamlippen of bij het plassen.

De huid kan droger en minder elastisch worden; er kunnen rimpels ontstaan. Omdat er minder traanvocht en speeksel wordt aangemaakt, kunnen de ogen en de mond droger worden.

Fred, 28-08-2011 11:56 #2
Ik zocht naar specifiek plasproblemen in de nacht. Overeind is er mee te leven, af en toe plassen binnen een uur dat wel maar dan had ik veel gedronken, beetje oppassen dus.
Niet of heel slecht plassen komt in periodes tijdens het slapen voor, een pijnlijke aandrang, er komt niks of wat druppels. ik ga dan maar 5 minuten zitten en dan gaat het wel weer. Ik drink dan guldenroede thee en dan zakt het wel weer, tot nu toe. Reactie infoteur, 05-09-2011
Het is belangrijk om bij aanhoudende plasklachten de huisarts te raadplegen. Mannen kunnen plasproblemen krijgen door bijvoorbeeld een vergrote prostaat. Ik weet niet wat uw leeftijd is, maar zeker 30% van de mannen boven de 50 jaar krijgt vroeg of laat last van plasklachten. Deze plasklachten wijzen gelukkig meestal niet op prostaatkanker, maar vaak wel op een goedaardige vergroting van de prostaat.

Klooster Joop, 29-11-2010 10:30 #1
Is bij mij voor twee weken terug in ziekenhuis te palma de mallorca een cateter geplaatst daar ik een pijnlijk probleem met mijn nier kreeg. Als medicijn kreek ik mee ciproflaxacino 500 mg 2 keer daags (dit is nu voor de tweede maal herhaald) met de laatste maal als extra toevoeging gedurende max 3 dagen 3x 2 dragees amchafibrin. Ondanks minimaal 2 ltr water per dag heeft mijn urine toch nog een donkere kleur s'morgens. Heb geen koorts en geen pijn. Volgende week 6 december is gepland op vacantie te gaan naar Azie. Gezien de nogal moeizame conversatie in het engels hier vraag ik u om advies.
B.v hartelijk dank voor de moeite. Reactie infoteur, 29-11-2010
U kunt het beste uw huisarts telefonisch om raad vragen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!