InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierstenen, wat te doen?

Nierstenen, wat te doen?

Nierstenen, wat te doen? Een niersteen, net zoiets waar je geen last van wil hebben, zeker niet als je de horrorverhalen hebt gehoord van vrienden of familieleden. Je krijgt er een verschrikkelijke stekende buikpijn of rugpijn van, en je weet niet wat je overkomt. Een dokter kan snel de diagnose nierstenen stellen. Maar wat kun je er tegen doen en hoe kun je het voorkomen?

Nierstenen, wat zijn het?

Een niersteen is een kristal die zich binnen in de urinewegen vormt, en vaak is ontstaan in de nierkelken of het nierbekken. De urine is normaal een egale vloeistof, maar het kan gebeuren dat deze verzadigd of zelfs oververzadigd raakt met oplosbare stoffen, welke kristallen kunnen gaan vormen. Deze kristallen kunnen zo groot worden dat ze binnen in de urinewegen een obstakel gaan vormen die de gewone doorstroming van de urine belemmeren. Dit kan zeer ernstige pijnklachten geven, die soms wel vergeleken worden met weeën bij een zwangere vrouw. De kristallen hebben diverse namen, afhankelijk van de plaats waar ze voor problemen zorgen. Naast nierstenen kan er ook sprake zijn van, ureterstenen (in de urinebuis) of blaasstenen (in de blaas).

Hoe groter de steen des te pijnlijker. Het formaat kan erg verschillen. Een niersteen ter groote van een zandkorrel is al erg pijnlijk, laat staan wat een niersteen van het formaat van een walnoot doet. Kleine stenen kunnen doordat ze langs de band van de blaas of plasbuis schuren zorgen voor bloed in de urine, soms zo weinig dat het alleen door onderzoek in een laboratorium kan worden vastgesteld. In het geval van een grote steen kan deze onmogelijk zelf worden uitgeplast en blijft hij vaak een tijd zitten zonder dat men daar erg in heeft. Hij trekt echter wel bacteriën aan, waardoor men te maken kan krijgen met recidiverende urineweginfecties of verstoppingen.

Nierstenen kunnen uit verschillende soorten materiaal zijn opgebouwd. Het vaakst gaat het om calciumoxalaat. Dit betekend overigens niet dat de oorzaak een te hoge inname van calcium is. Andere mogelijke materialen waarvan de niersteen gemaakt kan zijn, zijn calciumfosfaat, struviet, urinezuur of cystine.

De pijn ontstaan meestal als een steen losraakt uit de nier en terecht komt in de urineleider tussen de nier en de blaas. De pijn is vaak een zich herhalende krampende karakter (koliekpijn). Deze kan zich bevinden in de buik, de lendenen, de rug en de liezen. Mannen voelen de pijn soms uitstralen naar de penis of het scrotum. Vrouwen kunnen last hebben van uitstraling naar de schaamlippen. Waar iemand met een blindedarmontsteking eigenlijk altijd zo stil mogelijk wil blijven liggen, hebben mensen met nierstenen een hevige bewegingsdrang, die gaat gepaard met heen en weer rollen, schoppen met de benen en zitten en liggen afwisselen. Deze pijnlijke situatie kan enkele minuten tot dagen duren. Komt de steen in de blaas terecht, dan is de pijn vaak direct weg. Het uitplassen van de steen is zelden pijnlijk. In sommige gevallen, als de steen te groot is om er op een natuurlijke manier uit te komen, dan is medisch ingrijpen noodzakelijk. Dit kan bijvoorbeeld door een niersteenvergruizer. Als vergruizen niet werkt, kan ook chirurgisch ingegrepen worden.

Wat te doen bij een niersteen?

Omdat te weinig drinken een oorzaak van nierstenen kan zijn, denken veel mensen dat je moet gaan drinken op het moment dat je een pijnaanval hebt door een niersteen. Dit is echter een ernstige misvatting. Drinken zorgt er niet voor dat de steen sneller wordt uitgeplast. Als de steen vast zit in het traject tussen de nieren en de blaas, dan zorgt drinken alleen maar voor extra arbeid voor de nieren, en vaak extra pijn. Het is beter hier pas mee te beginnen als de pijn over is, zodat de blaas en urinebuis weer goed gespoeld kunnen worden, en er geen bloed achterblijft.

Om de pijn te bestrijden is het verstandig om een zetpil in te nemen. Dit omdat deze snel werkt, en geen inname van vloeistof vereist.

Hoe voorkom je nierstenen?

Je kunt nooit helemaal veilig zijn van de ontwikkeling van een niersteen, maar je kunt wel een aantal dingen doen om de kans erop te doen afnemen. Het gaat om:
  • Genoeg drinken op een dag.
  • Oppassen met hoeveelheden proteine, nitrogenen en natrium.
  • Oppassen met producten die veel oxalaten bevatten zoals thee, chocolade, noten, rabarber en spinazie.
  • Oppassen met vochtafdrijvende dranken.
  • Bij voorkeur geen cola drinken.
  • Voorkomen dat je in één keer een grote hoeveelheid vitamine c binnen krijgt.
© 2009 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nierstenen verwijderenNierstenen verwijderenNierstenen ontstaan in het nierbekken en zijn kenmerkend door een soort stenen. Een niersteen kan verschillende afmeting…
Aandoeningen: nierstenen, nefrolithiasisEr zijn veel mensen die wel eens last hebben van nierstenen. Het hebben van nierstenen wil niet altijd zeggen dat men oo…
Waarom kan een "nierkoliek" zo pijnlijk zijn?Waarom kan een "nierkoliek" zo pijnlijk zijn?Een "nierkoliek" kan zeker zeer pijnlijk zijn door de aanwezige stenen die de nieren bevatten. Omdat de nieren het zuive…
Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen: symptomen, klachten, pijn, vergruizen, behandeling en verwijderen. Een blaassteen is een steen in de urineb…
Nierstenen, hoe kom je er vanaf?Nierstenen, hoe kom je er vanaf?Nierstenen kunnen voor behoorlijk wat pijn zorgen tijdens het plassen, maar ook in het dagelijkse leven. Wanneer nierste…

Reageer op het artikel "Nierstenen, wat te doen?"

Reacties

Maud, 06-03-2014 15:16 #2
Hallo,
ik heb al een paar keer niersteentjes gehad. Ook al een paar keer naar ziekenhuis gemoeten voor echo's enz. Waar niks uit kwam. Maar de laatste tijd heb echt hele hele erge pijn im mijn rechter flank. Ik kan dan niet lopen niet zitten en ook niet liggen. ALLES doet dan pijn. Ik snap echt niet wat dit is. Ik ben al een paar keer naar de dokter gegaan maar die zegt: ' het valt mee' volgens mij valt t niet mee! Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb altijd het gevoel dat mijn nier eruit moet of zo ook ben ik altijd super moe. Ik heb al een keer pfeiffer gehad maar dat kun je niet 2 keer krijgen zeggen ze. Kan iemand mij helpen?

groetjes Maud (12)

Anneke, 27-09-2012 13:57 #1
Ik heb nu al 1 week zo'n pijn in me onderbuik, vrijdags bij de dokter geweest bleek een blaasontstekking te zijn kreeg antibiotica, dinsdag heftige pijn in onderbuik, weer na de dokter en een binnenwaards onderzoek gehad, kreeg andere antibiotica, woensdag weer de dokter gebeld hield het echt niet meer uit, weer onderzocht en kreeg zetpillen erbij, nu de pijn is nog niet weg voel zo'n drang en elke keer moet ik de pijn weg drukken. weet me nu geen raad meer. Denk dat het beter is om naar de eerste hulp te gaan, nu zag ik dat er ook wat bloed bij de urine zit, kan iemand mij zeggen en helpen, wie heeft deze symptomen wel eens gehad… loop er nu een week mee, en hou het niet uit van de pijn… Reactie infoteur, 27-09-2012
Hoi Anneke,
Dat klinkt inderdaad erg pijnlijk en zou nierstenen kunnen zijn maar dit moet door een arts worden vastgesteld. Verhalen over artsen die nierstenen niet diagnostiseren en in plaats daarvan aan een blaasontsteking denken zijn echter geen zeldzaamheid. Meestal wordt naar de urine gekeken om te zien of hier bloedlichaampjes in te vinden zijn, wat vaak een indicatie is voor nierstenen. Wanneer je het echt niet vertrouwd zou je een secons opinion van een andere dokter kunnen overwegen.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!