InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Muggenbeet, wat te doen?

Muggenbeet, wat te doen?

Muggenbeet, wat te doen? In de zomer hebben weer veel mensen last van muggenbeten en de daardoor ontstane muggenbulten. Ze jeuken en zien er niet al te fraai uit. Hoe voorkom je nu een muggenbult en behandel je deze zo goed mogelijk als je er toch een hebt opgelopen?

Wat is een muggenbeet?

Een muggenbeet en de daardoor zich vormende muggenbult is een jeukende reactie die je krijgt op de plaats van de huid waar een mug het bloed heeft gezogen. De muggen die dit veroorzaken komen overal voor, maar de kans om gebeten te worden is groter in gebieden in de buurt van water. Dit komt omdat dat het gebied is waar muggen hun eitjes leggen, en om deze te vormen maken hebben ze bloed nodig.

Muggen komen over de hele wereld in verschillende soorten voor. Sommige muggen verspreiden knokkelkoorts (dengue) of het Ross River virus. De malariamug is wel de beruchtste van allemaal, deze in de tropen en subtropen voorkomende mug brengt zoals de naam al aangeeft de gevaarlijke ziekte malaria over. Dit type mug komt in Nederland gelukkig al lang niet meer voor. Maar de gewone steekmug (familie Culicidae) die ons het leven af en toe zuur maakt is erg hardnekkig. Maar niet alle muggen steken, het gaat maar om een paar soorten, en daarvan is het ook alleen het vrouwtje dat steekt.

Hoe herken je een muggenbult?

Soms is een muggenbult lastig te onderscheiden van de steek van een ander insect of van een gewoon puistje of ander plekje. Maar de muggenbeet is altijd een jeukend bultje. Hij lijkt meestal erg op netelroos. Net na de steek is het vaak eerst alleen een wit plekje waar het bloed is opgezogen. De zwelling verdwijnt gewoonlijk in tijd van een aantal uur, maar hiermee is de jeuk nog niet verdwenen. Wanneer je er aan krabt, een natuurlijke reactie, dan gaat het alleen maar extra jeuken.

Wanneer je lichaam de neiging heeft sterk te reageren op een beet, dan kan er een blaasje (vesikel) of een blaartje op de huid ontstaan, welke ook omgeven is door een rode plek. Deze typische reactie heet culicosis of culicosis bullosa. Als de bult of blaar in verloop van een paar dagen indroogt, dan kan het zijn dat daarmee een bacterie zich onderhuids innestelt waardoor een bacteriële infectie kan ontstaan. Culicosis komt met name voor bij jonge kinderen.

Bij een heftige zwelling kan er sprake zijn van een ernstige allergische reactie. Het is dan ten zeerste aan te raden om contact op de nemen met een arts.

Hoe voorkom je muggenbeten?

Om muggenbeten te voorkomen kun je een aantal acties ondernemen. De volgende tips kunnen erg bruikbaar zijn:
  • Maak bij openstaande ramen en deuren altijd gebruik van horren om te voorkomen dat muggen het huis binnen komen.
  • Muggen die toch binnen zijn gekomen zijn vaak vrij makkelijk te pakken omdat ze niet zo rap kunnen reageren. Gewoon meppen dus!
  • Muggen houden niet van de geur van citroen. Het branden van een kaars met citronella of het gebruiken van een verstuiver kan helpen om muggen op afstand te houden.
  • Wanneer je 's avonds buiten in de tuin zit ben je een prooi voor muggen. Draag daarom bij voorkeur iets met lange mouwen en broekspijpen.
  • DEET (N,N-diethyl-m-toluamide) is hét middel tegen muggen en een vast onderdeel van de toilettas voor wie op vakantie gaat. DEET smeer of spray je direct op de huid. De bescherming die dit middel biedt is afhankelijk van de concentratie. De sterkste concentraties, bijvoorbeeld van Care Plus, bieden de hele nacht bescherming. Het is niet aan te raden dit te gebruiken bij kinderen. DEET bij zwangerschap is ook niet aan te raden.
  • Er zijn aanwijzigingen dat het slikken van vitamine B ervoor zorgt dat je minder snel gestoken wordt door muggen. Dit is echter niet volledig vastgesteld. Maar het kan natuurlijk sowieso geen kwaad!

Als je al gestoken bent...

Als bovenstaande tips niet geholpen hebben of je ze in de wind geslagen hebt dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk van die vervelende jeuk af. Hiervoor zijn diverse sprays en sticks op de markt die bij elke apotheek of drogisterij te verkrijgen zijn. Maar er zijn ook andere dingen die kunnen helpen, zoals:
  • Azijn
  • Tandpasta
  • Dampo
  • Jodium
  • Tijgerbalsem
  • Blad van de weegbree
Dit zijn allemaal onschuldige middelen die op de jeukende plek kunnen worden gesmeerd om deze te doen afnemen. Je kunt het beste iets uitproberen om te zien wat bij jou het beste helpt.

Er zijn ook elektronische apparaatjes op de markt zoals de Mosquit After-muggenbeet. Hierbij moet je het apparaatje dat zich verwamt tot 51 graden Celsius kort na de beet op de plek houden om de jeuk te doen afnemen. Er zit ook een stand op speciaal voor kinderen of mensen me een gevoelige huid. Het gif wordt dan afgebroken zonder de huid te beschadigen en is ook te gebruiken bij bijvoorbeeld de beet van een paardenvlieg of muskiet.
© 2009 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allergische reactie op muggenbultenAllergische reactie op muggenbultenHet is zomer en de vreselijke muggen steken er weer lustig op los. Heeft u ook weleens last van hele grote bulten die er…
Muggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactieMuggenbeet: muggenbult, jeuk, voorkomen, allergische reactieEen muggenbeet kan een sterk jeukende bult veroorzaken op de plek waar de persoon door een mug is gestoken. Jeuk als gev…
DEET het beste middel tegen muggenDEET het beste middel tegen muggenUitgebreid onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit in de Amerikaanse staat Californië heeft uitgewez…
Wat te doen tegen muggenbeten?Wat te doen tegen muggenbeten?Met de eerste warme dagen komen ook weer de insecten tevoorschijn. Heel vervelend zijn de muggen die onmiddellijk op zoe…
Wat kan je doen om muggen te bestrijdenOok zo last van die muggen op je kamer, die je nachtrust helemaal verpest. In dit artikel worden een paar middelen beshr…

Reageer op het artikel "Muggenbeet, wat te doen?"

Reacties

Ardine, 09-08-2012 21:19 #2
Zo'n apparaatje dat 51 graden wordt, werkt perfect tegen muggenbeten. Op mijn laatste vakantie had ik het vergeten mee te nemen. Ik nam het lepeltje, verwarmde het in een hete kop thee en hield het enkele seconden tegen de bult. Dat deed even lekker pijn en daarna was de jeuk voorgoed verdwenen.

Eveline, 21-08-2010 13:54 #1
Ik heb blanke nagellak gesmeerd op een muggenbult in de holte van mijn voet, het verzacht de pijn en sluit de bult af.Iik heb dat gelezen op facebook, daar had iemand last van zandvlooien beten en kreeg ze dit advies.

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!