InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?

Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?

Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct? Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding of herseninfarct krijgt, hoe beter. Bij tijdige herkenning is de kans op volledig herstel namelijk veel en veel hoger. Dit artikel beschrijft welke tekenen en symptomen een reden zijn voor het slaan van alarm. Hoe weet je of iemand een beroerte heeft? Waaraan merk je dat nou precies? En wat moet je in zo'n geval doen om diegene te helpen?

Wat is een beroerte?

Een beroerte treedt op, wanneer de bloedstroom naar de hersenen wordt onderbroken, hetzij door een stolsel (herseninfarct) of door een breuk in een bloedvat (hersenbloeding). Een lichte beroerte, waarbij enkel tijdelijk de toevoer of doorstroming van bloed wordt afgesloten, wordt ook wel een TIA genoemd. Bij een hersenbloeding, kunnen grotere delen van de hersenen worden aangetast doordat er bloed lekt vanuit een vat in de hersenen.

Als het deel van de hersenen dat is beroofd van bloed geen zuurstof meer kan krijgen, begint het af te sterven. Omdat dat proces vrij snel begint, is het van essentieel belang om een beroerte tijdig te herkennen, bij jezelf of bij mensen in je directe omgeving, en actie te ondernemen.

Hoe herken je een beroerte of herseninfarct?

Problemen met spreken en begrijpen van wat er wordt gezegd
Taalproblemen zijn een van de meest voorkomende symptomen van een beroerte. Iemand met een beroerte kan plotseling moeite hebben met spreken. Hij kan niet in staat zijn te begrijpen wat je tegen hem of haar zegt. Vraag de patiënt om een simpele zin, die je uitspreekt, te herhalen. Als het erg moeilijk is om de woorden te uiten, kan de oorzaak een beroerte zijn.

Verminderde spierspanning, verlamming of een doof gevoel in gezicht, arm of been
Dit verschijnsel treedt over het algemeen aan één kant van het lichaam op. Het kan opvallen dat de mond van degene, die een beroerte krijgt, opeens scheef staat. Ook kan het zijn dat de patiënt moeite heeft om zijn arm of vingers te bewegen.

Plotselinge en ongewoon hevige hoofdpijn
Hoofdpijn is natuurlijk niet noodzakelijkerwijs een teken van een beroerte. Maar als hoofdpijn onverwacht of ongewoon intens toeslaat is er reden voor bezorgdheid. Als een stijve nek, aangezichtspijn, of overgeven gepaard gaan met de hoofdpijn kan er beter direct contact worden gezocht met een arts. Er kan sprake zijn van een migraine maar als deze symptomen niet eerder zijn voorgekomen, is het beter om adequaat en snel te reageren.

Moeite met en afwijkingen bij het zien
Problemen met zien, die plotseling optreden, vormen een onderscheidend teken van een beroerte. Waar moet je op letten: Iemand met een beroerte kan bijvoorbeeld niets kunnen zien door één van beide ogen of kan moeite hebben om naar links of rechts te kijken. Ook kan de hij of zij klagen over wazig of dubbel zien.

Plotselinge moeite met lopen, verlies van evenwicht of coördinatie, duizeligheid
Lopen alsof je dronken bent, struikelen of zelfs vallen zijn allemaal symptomen van een beroerte. Ook achteruitgang van de fijne motoriek (zoals schrijven of iets oppakken) is een teken om in de gaten te houden bij met name oudere mensen om je heen.

Wat moet je doen als je tekenen meent te herkennen?

Bij vrij grote zekerheid dat er iets mis is, kun je beter direct met het alarmnummer bellen, zodat de patiënt zo snel mogelijk de zorg krijgt die er nodig is. Bij geval van twijfel is het ook beter om niet af te wachten en contact te zoeken met de huisarts of huisartsenpost. De arts kan aanvullende vragen stellen, die helpen om een juiste en tijdige diagnose te stellen. Wacht in ieder geval niet af maar schakel een deskundige in. Het gaat tenslotte om een mensenleven.
Gerelateerde artikelen
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Aandoening: BeroerteAandoening: BeroerteAls de toevoer naar de hersenen onderbroken wordt, dan spreekt men van een beroerte. In Nederland zijn er per jaar zo'n…
Herseninfarct bij anticonceptiepilHerseninfarct bij anticonceptiepilBij een herseninfract zou je denken dat het alleen bij oudere mensen voorkomt. Integendeel. Ook jongeren, met name meisj…
Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandelingEen beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. De oorzaak voor een beroerte is sterk leefstijlgebonden. Roken, hypertensie…
Wat is een beroerte?Wat is een beroerte?Een beroerte is een doorbloedingsstoornis in de hersens. Ons orgaan waarmee gedachten gevormd worden kan geen minuut zon…
Bronnen en referenties
  • Better Health USA

Reageer op het artikel "Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?"

Reacties

Rozella, 16-06-2014 23:33 #9
Mijn vader is pas overleden aan een hersenbloeding in de hersenstam. Ik vraag me elke dag af of hij gered had kunnen worden. zijn er mensen die zo een bloeding hebben overleefd? Bestaat dat?

Ron, 03-12-2013 23:02 #8
1 november 2012.
Donderdagochtend, niet anders dan andere donderdagen was ik ook deze dag vrij van school. Ik werd wakker met hoofdpijn. Op naar de badkamer voor 2 aspirines. Toen ik terug in bed ging liggen leek het alsof mijn hoofd ging klappen, de druk werd ineens zo groot. Ik had echt door dat het niet goed zat en ben wéér mijn bed uit gegaan. Ditmaal om de telefoon te pakken en mijn moeder te bellen. Zij kwam thuis van haar werk en vond mij schreeuwend en huilend van de pijn op mijn bed. De huisarts gebeld, die kwam meteen. Bij het zien van mij op dat bed twijfelde de huisarts geen moment en een ambulance werd besteld.

Het bleek dat ik een hersenbloeding had. Dan ben je 21 en staat je leven op zijn kop. Ik had een aangeboren afwijking in een hersenslagader.

Nu ben ik een jaar verder en gelukkig volledig hersteld. Ik heb geen restverschijnselen en kan gewoon weer alles.

@Nico: Als je alleen thuis bent en je voelt dat het echt niet goed zit dan kun je in sommige gevallen zelf nog handelen. Dat zie je bij mijn verhaal. Het is maar net hoe de beroerte zich uit, als je ineens verlammingsverschijnselen hebt dan is het misschien lastiger.

Nico, 17-10-2013 21:17 #7
Stel ik ben alleen in huis, voel een aanval. Ben ik dan in staat nog iets te doen of is het dan afgelopen?

Winanda, 23-01-2013 09:21 #6
Ik wil heel graag weten of de verschijnselen van een tia allemaal tegelijk komen. Tintelingen in hand en been aan 1 kant slecht zien aan 1 oog niet meer kunnen praten, woorden niet meer kunnen vinden ook niet in je gedachten. Niet meer weten wat je die dag hebt gedaan.
Graag een reactie alvast bedankt.
Gr Winanda

Klaas, 15-01-2012 11:56 #5
Ik ben laatst in elkaar gezakt en kon niks meer met mijn rechterbeen en rechter arm 2 minuten later kon ik wel weer alles en heb geen hoofdpijn gehad en heb dit niet meer gekregen.

is dit ernstig? en wat moet ik doen? Reactie infoteur, 03-04-2012
Je zou een kleine TIA gehad kunnen hebben, waarvan de gevolgen beperkt zijn gebleven. Omdat dit soms voorboden zijn van een ernstigere beroerte, hersenbloeding of herseninfarct kan het geen kwaad om een scan te laten maken in het ziekenhuis. Vraag je huisarts om een verwijzing voor een CT scan.

Bla, 14-11-2011 01:28 #4
Dokters in nederland kunnen niks ze zeggen altijd dat er niks is gister is er nog een meisje overleden omdat ze zeiden dat er niks aan de hand was en volgende dag krijgt ze hersenbloeding en dood is…

Nettie, 15-01-2011 21:25 #3
Mijn vader heeft op een Dinsdag pijn in zijn been gekregen en voelde zich niet goed.
Vroeg hulp bij zijn huisarts en die zei och het kan griep zijn?(Woensdags).
Donderdag kwam ik bij hem en zag dat er iets was hij had een scheef gezicht en lopen wilde niet meer.
De huisarts kwam en hij moest naar het ziekenhuis.Donderdagnacht op Vrijdag kreeg hij opnieuw een beroerte en het is nog minder geworden met mijn vader.
Kan hij nog beter worden of kan het erger worden?

W. de Groot, 27-05-2010 23:50 #2
Ik heb 1 jaar geleden herseninfarct gehad en nu veel hoofdpijn. Begint boven op mijn hoofd en loopt links achter mijn oor naar beneden tot in de hals. Heb geen scheve mond, wel een soort opvliegers met die pijn. Soms tintelende lippen.

Corlina Pentury, 06-12-2009 13:01 #1
Goedemorgen ik heb af en toe dat mijn mond scheef staat en dat ik moeilijk kan praten en dat ik niks kan, de doktoren hebben al 2 keer mri scan gedaan maar konden niks vinden, op een gegeven moment was het aangezichtsverlamming
en zware hoofdpijnen, migraine mijn kiinderen worden heel bang en afgelopen donderdag had ik het weer, dit gebeurt wanneer ik verdriet heb, ik weet het niet meer kunt u mij helpen?

Infoteur: Sterretje999
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!