InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen maagontsteking, gastritis, ontsteking van de maag

Symptomen maagontsteking, gastritis, ontsteking van de maag

Symptomen maagontsteking, gastritis, ontsteking van de maag Maagontsteking ofwel gastritis is een veelvoorkomende ontsteking aan het maagslijmvlies die acuut of chronisch kan zijn en zich vaak manifesteert bij mensen van >50 jaar. Het komt zelden bij kinderen voor. Het blijkt dat meer dan de helft van de mensen van 50 jaar en ouder gastritis heeft, ofschoon dit in veel gevallen niet gepaard gaat met ziekteverschijnselen. De aandoening kan zowel chronisch als acuut zijn. De aandoening ontwikkelt zich vaak geleidelijk; de chronische variant komt vaker voor.

Maagontsteking

De oorzaken van gastritis (maagontsteking of maagslijmvliesontsteking)

De acute variant van gastritis kan optreden indien het maagslijmvlies in vrij korte tijd beschadigd raakt door:
  • overmatig alcoholgebruik;
  • het terugstromen van gal uit de dunne darm in de maag;
  • langdurig gebruik van NSAID's (non-steroïde ontstekingsremmers, dat zijn ontstekingsremmende pijnstillers zoals aspirine, ibuprofen en diclofenac);
  • een sterk verminderde weerstand.

Chronische gastritis wordt in veel gevallen veroorzaakt door de bacterie Helicobacter pylori. Bij circa 50% van de bevolking huist deze bacterie die tegen maagzuur bestand is, in het maagslijmvlies. Deze bacterie kan het maagslijmvlies beschadigen, waardoor maagzuur de maagwand kan bereiken en voor irritatie zorgt. Maar kolonisatie met H. pylori kan ook voorkomen in een histologisch normale, en dus gezonde, maag (asymptomatische kolonisatie). Blijkbaar is H. pylori in staat om én als een onschuldige symbiont én als pathogeen voor te komen.

Vooral oudere mensen die last hebben van een maagslijmvliesontsteking kunnen atrofische gastritis krijgen, waarbij antistoffen worden aangemaakt die het maagslijmvlies aanvallen, met als gevolg het dunner worden van het slijmvlies. Atrofie betekent 'het dunner worden' of 'verschrompelen'.

Personen met chronische of atrofische gastritis hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van maagkanker.

Symptomen en verschijnselen maagontsteking

De klachten en symptomen van maagontsteking of gastritis zijn:
  • verminderde eetlust;
  • brandende pijn in de maagstreek;
  • naar en vervelend gevoel maagstreek;
  • vol en opgeblazen gevoel nog voor het beëindigen van de maaltijd;
  • gespannen buik; en
  • misselijkheid en overgeven/braken.

Vaak wordt de pijn in de bovenbuik 's nachts erger en neemt af na het eten. Let wel dat chronische gastritis aanvankelijk vaak geen klachten geeft.

Wat kan jezelf doen tegen gastritis?

Lichte klachten knt bestrijden met maagzuurneutraliserende middelen, zogeheten antacida. Er zijn op dat gebied veel zelfzorgmedicijnen verkrijgbaar:
  • Alcasedine
  • Algeldraat Tabletten
  • Algeldraat/Magnesium(hydro)xide Poeders FNA
  • Algeldraat/Magnesiumtrisilicaat Kauwtabletten
  • Antagel
  • Calciumcarbonaat/Magnesiumcarbonaat Kauwtabletten
  • Hydrotalciet Drank/Tablet
  • Maalox plus kauwtabletten
  • Magaldraat Drank/Kauwtabletten
  • Magnesiumoxide Tabletten
  • Magnesiumperoxide Tabletten
  • Regla-pH Drank
  • Regla-pH Tabletten
  • Rennie
  • Rigoletten
  • Ultacit

Voorts kan het helpen om in plaats van driemaal daags een maaltijd in te nemen, over de dag kleinere hoeveelheden te eten. Ook doet u er verstandig aan om geen alcohol te drinken en te stoppen met roken. Deze verandering van leefstijl kan de klachten significant doen verminderen.

Behandeling door de (huis)arts

Een gastritis wordt eerst en vooral behandeld door de uitlokkende factoren op te sporen en te elimineren. Deze factoren kunnen liggen op het gebied van leefstijl, zoals roken, (overmatig) alcoholgebruik en langdurig gebruik van NSAID's. Ook als andere medicijnen de klachten hebben bewerkstelligd, zal de arts onderzoeken welke alternatieven er zijn. Dit is niet in alle gevallen mogelijk. De patiënt zal dan naast de geneesmiddelen tevens middelen moeten nemen om een gastritis te voorkomen.

Een infectie met de bacterie Helicobacter pylori wordt behandeld met een antibioticumkuur, eventueel in combinatie met een medicijn die de maagzuurproductie remt en tegengaat.

Vroege infectie met H. pylori beschermt tegen allergische astma
Een vroege infectie met demaag-bacterie Helicobacter pylori biedt bescherming tegen allergische astma, zo hebben immunologen van de Universiteit van Zürich aangetoond in een onderzoek met muizen, samen met allergiespecialisten van het Universitair Medisch Centrum van de Johannes Gutenberg Universiteit Mainz. Hun resultaten die zijn gepubliceerd in het prestigieuze Journal of Clinical Investigation, bevestigen de hypothese die onlangs naar voren werd gebracht dat de explosieve toename van allergische aandoeningen in industriële samenlevingen is gekoppeld aan het verdwijnen van specifieke micro-organismen in het menselijk lichaam.

Patiënten met allergisch astma krijgen astmaverschijnselen als ze allergenen inademen die vaak voorkomen in de normaal ingeademde lucht binnen- of buitenshuis.Allergische astma heeft langzamerhand endemische vormen aangenomen in de geïndustrialiseerde Wereld. De snelle stijging van allergische astma wordt toegeschreven aan luchtvervuiling, roken, de hygiënehypothese en het wijdverbreide gebruik van antibiotica. De hygiënehypothese stelt dat de moderne hygiëne-maatregelen hebben geleid tot een gebrek aan blootstelling aan besmettelijke stoffen, wat belangrijk is voor de normale ontwikkeling van het immuunsysteem. In het artikel van wetenschappers van de Universiteit van Zürich en het Universitair Medisch Centrum van de Johannes Gutenberg Universiteit Mainz, blijkt nu dat de toename van astma in verband kan worden gebracht met de verdwijning van de maag-bacterie Helicobacter pylori (H. pylori) in westerse samenlevingen.

Voor hun studie hebben de onderzoekers muizen geïnfecteerd met de H. pylori-bacterie. Als de muizen werden besmet als ze nog maar een paar dagen oud waren, ontwikkelden ze immunologische tolerantie voor de bacterie en ze reageerden zelfs niet tot nauwelijks op sterke, astma-inducerende allergenen. Muizen die niet waren geïnfecteerd met H. pylori totdat ze de volwassen leeftijd hadden bereikt, hadden een veel zwakkere verdediging. De muizen die had al vroeg besmet waren met de bacterie, verloren echter hun weerstand tegen astma-inducerende allergenen als H. pylori werd gedood met behulp van antibiotica na de sensibilisatiefase. Volgens de onderzoekers bevestigen de nieuwe resultaten de hypothese dat de toename van allergische astma in geïndustrialiseerde landen is gekoppeld aan het wijdverbreide gebruik van antibiotica en de daaropvolgende verdwijning van micro-organismen die permanent het menselijk lichaam bevolken. Onderzoek naar deze fundamentele mechanismen is uiterst belangrijk om astma te begrijpen en om preventieve en therapeutische strategieën te ontwikkelen later.

Bron: Universiteit van Zürich (2011)

Lees verder

Gerelateerde links
Maagontsteking symptomen.
Gerelateerde artikelen
Helicobacter pylori: bacteriële infectie maag (maagbloeding)Helicobacter pylori: bacteriële infectie maag (maagbloeding)De Helicobacter pylori bacterie leeft in het slijmvlies van de maagwand, waar hij ondanks het zure milieu van de maag ka…
Groenten als geneeskruidGroenten als geneeskruidDat goede voeding je gezondheid kan bevorderen is nogal vanzelfsprekend, maar dat groenten ook bij ziekte en dus als med…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Virale en bacteriële ziekten bij hond en katVirale en bacteriële ziekten bij hond en katVirussen en bacteriën zijn microben die ziekten kunnen veroorzaken. Maar wat is nu het verschil? En welke ziekten veroor…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/groepen/2134/Maagzuur-neutraliserende_middelen
  • Ned Tijdschr Geneeskd. 1999;143:2505-7

Reageer op het artikel "Symptomen maagontsteking, gastritis, ontsteking van de maag"

Reacties

Tom Zantman, 13-09-2011 12:17 #5
Mijn echtgenote heeft een zwak hart. Er is een slechte doorstroming door haar linkerkamer. Dat betekent dat de rode bloedlichaampjes en dus zuurstof slecht doorstroomt. Zij ligt momenteel in het ziekenhuis. Heeft reeds 6 weken last van haar maag. Heeft al die tijd medicijnen daarvoor gekregen. Er komt maar geen verbetering. Uit een foto is gebleken dat er een kleine ontsteking in haar maag aanwezig was maar ja wat doe je daaraan als je al die tijd medicijnen hebt gekregen. Reactie infoteur, 14-09-2011
Deze vraag kunt u het beste voorleggen aan de behandelend arts.

Segers Anne, 25-11-2010 15:34 #4
Beste, ik heb sinds een 10tal jaar continu last van mijn maag: opgeblazen gevoel, verdraag heel slecht voedsel, direct een vol gevoel, ook het gevoel dat alles op de maag blijft liggen, veel overgeven.Heb maagzuur en oprispingen. Heb maagzweren gehad en behandeld en wordt nu homeopatisch behandeld omdat ik allergisch reageer op de klassieke medicatie. Zou zo graag een oplossing vinden! Reactie infoteur, 27-11-2010
De behandeling is afhankelijk van de oorzaak. Wellicht is een verwijzing naar een maag-darm specialist voor nader onderzoek te overwegen. U kunt dit met uw huisarts bespreken.

K. Zwarts, 15-10-2010 19:07 #3
Ik had vandaag te horen gekregen dat ik een lichte ontsteking in mijn maag heb, maar dat het niet de oorzaak van mijn aanvallen kan zijn. Heb sinds afgelopen april rare aanvallen: misselijk, brandend maag vol met lucht, hartkloppingen, na het eten heb ik het gevoel alsof ik cement heb gegeten en dat gevoel loopt door tot mijn rechter zij. Ze hebben werder geen bacterien gevonden wel nog een lichte bloedinkje bij mijn lever. In de tussentijd ben ik ook bijna 14 kilo afgevallen en ik blijf afvallen. Ik vraag mij toch af hoe het mogelijk is dat ze kleine dingetjes hebben gevonden na al die onderzoeken en krijg ik toch maar elke keer te horen dat het niet zorgwekkend is of dat de klachten niet hierdoor komen, en vervolgens krijg ik heel andere pilletjes voorgeschreven (voor spastisch darm). Moet zo maagontsteking niet behandelt worden? Reactie infoteur, 17-10-2010
Een maagontsteking wordt eerst en vooral behandeld door de uitlokkende factoren op te sporen en weg te nemen. En indien er sprake is van een infectie met de bacterie Helicobacter pylori, kan een antibioticumkuur volgen. Dit eventueel in combinatie met een medicijn die de maagzuurproductie remt en tegengaat. Vraag uw (huis)arts om verduidelijking.

A., 31-08-2010 17:54 #2
Kan het zo zijn dat je hierdoor ook afvalt? Reactie infoteur, 02-09-2010
Ja, het is (ook) mogelijk dat gewichtsverlies optreedt. Bij onverklaarbaar gewichtsverlies geldt de vuistregel dat als u binnen tien weken meer dan vier kilo bent afgevallen, u er verstandig aan doet naar uw huisarts te gaan.

Paul, 18-02-2010 06:42 #1
Goedendag, Ik heb sinds afgelopen Zondag ochtend last van mijn maag gekregen, Dat zijn: Krampen, dat op en neer gaat naar de buikstreek, van de buikstreek weer naar de maag.Soms is de pijn weg en dan komt het weer terug.Mijn vader is afgelopen zomer 14 Juni 2009 overleden aan longkanker wat hij te horen kreeg op 27 Mei 2008.Mijn moeder is overleden op 13 Januari 2010.aan slokdarm kanker wat uit is gezaaid naar de Lever en de Lymfen Kan het niet zo zijn door verdriet en radeloosheid dat je in korte tijd mee maakt dat je maag een opdonder krijgt en dat je zo last van kan hebben.
Vriendelijke groet Paul Huibrechtse Reactie infoteur, 21-02-2010
Hallo Paul,

Wat erg dat u in korte tijd twee verlieservaringen te verstouwen hebt gekregen. Spanning kan op het lichaam slaan, ieder mens heeft zo zijn of haar specifieke zwakke plek. Om lichamelijke aandoeningen uit te sluiten, raad ik u aan contact op te nemen met uw huisarts.

Sterkte gewenst!

Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagaandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!