InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverlies

Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverlies

Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverlies Menstruatiepijn en veel bloedverlies kunnen een vrouw iedere maand flink opbreken. Hoe kun je deze klachten verminderen?

Menstruatiepijn en bloedverlies

Veel vrouwen in de vruchtbare leeftijd hebben te kampen met een aantal vervelende dagen per maand. Waar de menstruatie voor de één een lichte vloeiing van een paar dagen zonder pijn is, is het voor de ander twee tot vijf dagen afzien. Helaas worden menstruatieklachten vaak nog steeds niet serieus genomen. Dit kan problemen opleveren wanneer men moet verzuimen van het werk door menstruatieklachten. Wanneer de menstruaties zo hevig zijn, dat men hierdoor niet kan werken, dan wordt dit door veel werkgevers niet als ziek zijn beschouwd. Dit gaat soms zo ver dat vrouwen genoodzaakt zijn vrije dagen op te nemen in de dagen dat zij zich te naar voelen om te werken. Ook sociaal gezien kunnen hevige menstruaties leiden tot een belemmering. Vrienden vinden je gauw ongezellig als je weer een afspraak afzegt vanwege je menstruatieproblemen.

Symptomen bij hevige menstruatie

Vrouwen met hevige menstruaties kunnen hierdoor worden belemmerd in hun functioneren. Naast pijn, koorts, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid kan ook veel bloedverlies een belemmering zijn. Er zijn vrouwen die zo hevig bloedverlies hebben, dat zij een uur reizen naar het werk niet redden zonder door te lekken. Al deze symptomen maken de dagen rond de menstruatie erg vervelend en lastig. De klachten hoeven niet iedere maand op te treden, maar kunnen de ene maand erger zijn dan de andere.

Tips bij menstruatiepijn en hevig bloedverlies

De mate waarin je last hebt van voornoemde symptomen is bepalend voor het werken van onderstaande tips. Wanneer je erg zware menstruaties hebt en deze tips niet voldoende helpen, bezoek dan je huisarts.

Het gebruik van ibuprofen
Gebruik ibuprofen als pijnstiller én om het bloedverlies te verminderen. Veel vrouwen die last hebben van veel bloedverlies tijdens de menstruatie weten niet dat je het bloedverlies kunt verminderen door het slikken van ibuprofen. Ibuprofen zorgt ervoor dat er minder bloedstolsels gevormd worden in de baarmoeder. Wanneer er bloedstolsels in de baarmoeder ontstaan, dan zal het bloedverlies toenemen, zodat de stolsels mee naar buiten stromen. Doordat er minder stolsels worden gevormd bij het gebruik van ibuprofen, zal er minder bloedverlies optreden. Het bloedverlies kan wel met éénderde tot de helft afnemen. Ook tegen de buikkrampen en rugpijn is ibuprofen een zeer goed werkend middel. Neem in de hevigste dagen van je menstruatie driemaal daags een tablet ibuprofen van 400 mg.

Het gebruik van warmte tegen menstruatiepijn
Tegen pijn in de buik, in de rug of in de bovenbenen is warmte ook een probaat middel. Hierbij kun je kiezen voor een warmwaterzak op je buik, rug of bovenbenen of voor een inwendige kruik: de Vagitherm. Lees hier meer over de Vagitherm.

Het gebruik van de pil
Het gebruik van de pil is een goede oplossing om je menstruatieklachten te verminderen. De menstruaties zijn regelmatiger,
er is minder bloedverlies en minder pijn. Veel vouwen bemerken echter ook bijwerkingen bij de pil, waardoor zij hier niet graag voor kiezen. De nieuwe pil Qlaira claimt veel minder bijwerkingen te hebben. Wanneer je zwanger wilt worden, dan is de pil vanzelfsprekend geen optie om te gebruiken als middel tegen menstruatiepijn.

Het gebruik van verbandmiddelen bij veel bloedverlies
Heb je last van veel bloedverlies, gebruik dan en een tampon (de grootse maat) én een maandverband (eventueel een nachtverband). Deze dubbelop methode kan meer bloedverlies aan dan enkel maandverband of tampons. Bovendien voel je je hierdoor wat zekerder doordat je minder bang bent voor doorlekken.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Menstruatie en hygiëneMenstruatie en hygiëneHygiëne is altijd belangrijk. De goede hygiëne voorkomt ziektes en ongedierte en heeft niet alleen te maken met fris rui…
Menstruatiepijn: oorzaken en behandelingMenstruatiepijn: oorzaken en behandelingOngeveer de helft van de vrouwen heeft last van pijn in de onderbuik vlak voor of tijdens de eerste dagen van de menstru…
Draadloze tamponsDraadloze tampons vonden hun oorsprong in de gynaecologische toepassingen. Tegenwoordig hebben diverse producenten ze op…
Beppy tampon: draadloze tamponsBeppy tampon: draadloze tamponsDraadloze tampons zijn een alternatief voor het gebruik van maandverband of tampons tijdens de menstruatie. De Beppy tam…
Maandverband of tampons?Maandverband of tampons?Vrouwen worden al vroeg geconfronteerd met de vraag: tampons of maandverband. Menstrueren doen vrouwen pak weg tijdens z…

Reageer op het artikel "Tips bij menstruatiepijn en veel bloedverlies"

Reacties

M., 31-12-2013 09:30 #18
Zelf heb ik ook vaak veel buikpijn en hevig bloeden. Toen ik ooit bezig was met Sonja Bakker merkte ik dat de klachten een stuk minder waren. Sinds die tijd probeer ik erop te letten om vanaf ong een week voor mn menstruatie tot de 4e dag geen chocola en ander vet voedsel/chips te eten en dat helpt bij mij echt! Ik heb een keer een artikel op internet gevonden over de invloed van voedsel op je menstruatie, maar ben de link kwijt. Google even en je vindt vast iets.
Ook Aleve Feminax helpt bij mij, al moet ik wel zeggen dat ik me niet precies aan de voorgeschreven dosis houdt.

Roos, 09-12-2013 20:23 #17
Ik heb last van heel veel bloedverlies. Ik gebruik het grootste maandverband al, alsnog lek ik telkens door. Als ik op de bank zit, zit er al een vlek op. Tampons durf ik niet, ik heb het al regelmatig geprobeerd maar het gaat gewoon niet. Ik ben nu al thuis gebleven van school. Maar morgen moet ik weer. hoe moet ik dat doen? Iemand tips?

Caroline, 03-12-2013 11:10 #16
Ik heb van mijn 25ste tot mijn 35ste zeer hevige menstruatiepijnen gehad, naar huisarts/ziekenhuis geweest voor onderzoek (ik had een kleine goedaardige cyste die vanzelf weer weg zou gaan) maar helaas kon de medische wereld mij niet verder helpen. Ik had vooral erg pijn rond mijn eierstokken, de baarmoederkrampen vielen daarbij in het niet. Op een gegeven moment heb ik toen zo'n verstelbare buikband gekocht die je ook vaak om moet doen na een buikoperatie, en ik deed deze om als ik pijn kreeg. Wonderbaarlijk genoeg trok de pijn weg. De maanden erna werkte dit ook. Ik was zo blij ik kon het wel van de daken schreeuwen! Vandaar deze reactie, ik hoop dat veel meiden / vrouwen er misschien baat bij hebben!

Saskia, 19-09-2013 09:56 #15
Als 13 jarige had ik hevige bloedingen, droeg ik een plastic onderbroekje met maandverband zodat ik niet doorlekte. Van mijn 16e tot 32e aan de pil. Daarmee gestopt, voelde mijn lichaam niet meer. Het duurde jaren voordat mijn menstruatie weer normaal werd. De heftige bloedingen kwamen terug en duurde zo'n 11 dagen. Dankzij acupunctuur (2 jaar) is het teruggegaan naar 7 dagen. De week voor de menstruatie ben ik een poetsfreak. Tijdens de menstruatie neem ik veel rust en hou ik mijn agenda zo leeg mogelijk. Mijn ijzerbehoefte vul ik aan met bietensap, gebruik vitamine B6. Zo kom ik het door zonder de wisselende stemmingen.

Yentl, 03-08-2013 12:13 #14
Ik heb heel erge last van bloedverlies en buikpijn bij de menstruatie. Alleen mag ik van mijn moeder nog geen tampons gebruiken want ik ben pas net 13. De pil is al helemaal geen optie en ik gebruik elke keer nachtverband. Ook als de menstruatie voorbij is moet ik dat gebruiken want ik heb ook erge last van afscheding. Wat kan ik hier tegen doen?
X Reactie infoteur, 04-08-2013
Als je er zoveel last van hebt, ga dan even met je moeder naar je huisarts. Hij of zij kan je het beste advies geven over wat je kunt doen als je zo hevig menstrueert.

Shances, 02-06-2013 14:53 #13
Hallo,
Ik heb ook iets raars. Ik kwam paar dagen terug achter dat ik een pilletje was vergeten en dat bleek 2 dagen terug te zijn. Dus nu is het zo dat ik hem 24 uur niet ingenomen heb maar ik en me vriend hebben sex gehad en hij is in me gekomen maar toen wisten we het nog niet van de pil. Ik was gelijk gestopt omdat ik dacht dat het geen nut meer had. Nu ben ik drie dagen verder dat is vandaag en heb ok zwaar last van rugpijn en kramp en pijn aan me baarmoeder, ik kan amper normaal lopen. Ik heb nu donker bruin/rood beetje bloedverlies. Nou is me vraag ben ik nou zwanger? Het is trouwens de 2de week en ik slik de pil al jaren.
Wat denken jullie?
Groetjes

Angelique, 09-04-2013 20:29 #12
Hallo

Bij mij is de oorzaak vleesbomen, ben hier al 3 keer aan geopereerd Een keer hebben ze moeten stoppen onder de operatie Er zaten na die drie operaties toen nog wat kleine myomen en de klachten zijn er met de pil een aantal jaren redelijk onder gehouden Had voor de operaties veel bloedverlies constant bloedarmoede zomaar ineens tussendoor bloedingen. Nu begin ik weer meer last te krijgen van de menstruatie en bloedverlies. Ben echter bijna 52 jaar en rek het zolang mogelijk omdat na de overgang ik geen klachten meer zal hebben Verder trek ik me er zo min mogelijk van aan, heb laatste jaren ook longontsteking artrose hartcatherisatie etc gehad Zoveel mogelijk je gewone gang gaan raad ik aan

H., 09-04-2013 12:16 #11
Beste,

Ik heb jaren problemen gehad met en rond de menstruatie. Deze hoorden er volgens de huisarts allemaal bij. Voor andere problemen kwam ik vorig jaar bij een chinese geneeskundige. Deze zei echter iets heel anders. Als je menstruatie niet goed is, is je lichaam niet fit. Google ook eens op menstruatie chinese geneeskunde.

Succes met alles!

Petra, 21-02-2013 08:41 #10
Beste meiden, als ik zo jullie relaas lees denk ik dat er misschien veel meer aan de hand zou kunnen zijn (vleesbomen poliepen of zelfs endometriose). Ook het gebruik van een mirenaspiraal die alleen lokaal werkt, dus niet in je systeem terecht komt kan al veel van de klachten reduceren (minder lang, minder pijn, en minder bloedverlies). Ik zou jullie echt aanraden om met jullie klachten, waar jullie al jaren mee kampen en die jullie kwaliteit van leven erg belemmert, om naar een gynaecoloog te gaan. Vraag om een doorverwijzing aan je huisarts.

Britney, 24-12-2012 11:02 #9
Hallo allemaal,
van menstruatiepijn heb ik geen last,
maar van bloedverlies superveel ik gebruik een tampon tegelijk met een nachtmaandverband overdag en toch lek ik door, wat moet ik nu doen.
gr. britney

Agaat Nouwen, 05-10-2012 11:14 #8
Hallo, wat bij mij heel goed werkt zijn Chinese kruiden, speciaal voor mijn menstruatieklachten samengesteld. Dan ben ik minder moe, geen hoofdpijn en minder buikpijn, tip voor anderen.

Tine Devroye, 04-08-2012 10:05 #7
Misschien een goede raad:ikzelf heb ook veel bloedverlies; en daardoor bloedarmoede, controleer daarom ook zelf eens, en neem hiervoor een vloeibaar natuurmiddel uit de bioplanet-winkel; ook zware migraine: neem biover-middel: moederkruid. neem twee tampons (extra superxxx) in plaats van eentje plus super maandverband en je zal je wat veiliger voelen, (vergeet ze niet beiden eruit te nemen:)
tja, controle bij gynecoloog is ook goed: heb blijkbaar gewelletjes in baarmoeder wat meer verlies geeft en zou operatie moeten krijgen, maar geen goesting vanwege vroegere fouten bij operatie-dus ga ook eens bij gynecoloog die weet toch meer(vrouwelijke als je schaamte hebt)groeten

Louise, 27-08-2011 16:56 #6
Vanaf mijn 13e heb ik al ontzettend veel last van menstruatiepijn. Ik ben daarom op mijn 13e al naar de huisarts gegaan welke mij de pil voorschreef. Ik kreeg eerst een lichte pil, maar een aantal jaar later, op mijn 16e, moest ik een zwaardere omdat ik nog steeds veel pijn had tijdens mijn menstruatie. Vanaf mijn 18e is de pijn alleen maar erger geworden en ging weer naar mijn huisarts. Ik wilde een mirena spiraal maar de huisarts raadde mij dit af. Probeer ibrupofen, maar ik merkte dat ik daar allergie van kreeg.

Elke maand lag ik te kramperen van de hoofdpijn, buikpijn, rugpijn en pijnlijke borsten. Ik dacht "kom op stel je niet aan, dit hoort nou eenmaal bij het vrouw zijn" en naam het max. aan paracetemol. Ik ging wel gewoon werken en deed rustig aan, had niet het idee dat mijn huistarts er nog iets aan kon doen.

Ik ben nu 24. Ik ging verhuizen en kreeg en andere huisarts. De menstruatiepijn leek nog steeds erger te worden, alsof mijn eicellen het zat zijn dat ze niet bevrucht worden. Maar ik ben het ook zat en ging weer naar mijn huisarts. Ik kreeg eerst de drie fase pil met als pijnstilling naproxen, maar dit was geen succes. Ik was ontzettend prikkelbaar en de pijn was niet veel minder. Ik kreeg juist meer rugpijn dan normaal. Tevens kreeg ik last van ovulatiepijn, waar ik met de normale pil nooit last van had. De naproxen hielp hier ook niet tegen. Aangezien ik mijn lichaam er wel een kans moest geven om aan de nieuwe anticonceptie te wennen, heb ik het drie maanden vol gehouden. Daarna weer naar de huisarts.

Mijn huisarts heeft een inwendig onderzoek gedaan, alles zag er goed uit. Maar als ik wil kan ik verwezen worden naar een gynaecoloog. Ik kreeg de Nuvaring en diclofinac voor de pijn. Ik heb nu de Nuvaring een week in en voel de ovulatiepijn alweer opkomen. Echter geef ik het natuurlijk gewoon weer een kans en hoop dat ik ooit van de pijn af kom. (in ieder geval als ik over een paar jaar 9 maanden zwanger ben, hopelijk)

Wordt vervolgd!

Doctorpainless (infoteur), 02-08-2011 10:16 #5
Voor alle vrouwen die menstruatie pijnen hebben en geen pijnstillers zoals ibuprofen willen gebruiken vanwege de bijwerkingen, noch die de pil willen slikken is er nu het supplement Pelvilen Forte, dat is een lichaamseigen stof die zowel pijnstillend werkt als subtiel ontstekingsremmend. Pelvilen Forte bestaat uit de stof palmitoylethanolamide die we in onze cellen zelf vormen en inmiddels zijn er meer dan 800.000 patienten behandeld met deze stof, bijwerkingen treden vrijwel nooit op, omdat het een lichaamseigen stof is!

Farah, 22-03-2011 09:49 #4
Ik ben 25 en heb al een aantal jaren last van hevige buikkrampen en blaasontsteking tijdens de menstruatie. Da's heel lastig, de pijn is zo ondraaglijk dat ibuprofen me niet eens meer helpt. Ik ben ook al geopereerd omdat de gynaecoloog een bobbel in m'n urineblaas heeft ontdekt (alleen tijdens de menstruatie is het zichtbaar) en toch nog heb ik menstruatiepijn. Op dit moment menstrueer ik ook en schrijf dit met tranen in m'n ogen. Het is nog heel vroeg in de ochtend en kan gewoon niet meer slapen van de pijn.

Vaal, 09-03-2011 22:41 #3
Ik ben een meisje van 15 en ik ben heftig ongesteld… Ik heb hele erge bloedverlies en moet huilen van de pijn die ik heb. Ik voel me dan ook gelijk zwak en misselijk met alles erop en eraan… normaal in de auto zitten kan ik niet al zit ik maar 10min. Dan moet ik al rennen naar de toilet. Ik durf ook niet te slapen omdat ik bang ben dat ik doorlek. Ik had toen bij de huisarts gezeurt geklaagt en gevraagd om de pil maar ik kreeg hem maar voor een maand omdat het niet goed was voor me ontwikkeling. Toen ik de pil had kon ik blijven doen wat ik wilde maar nu niet meer. Gr. Vaal:-)

Petra, 05-05-2010 14:22 #2
Ik ben vanf mijn 11e al ongesteld, en vanaf mijn 14e aan de pil. Vele soorten heb ik geprobeerd maar elke maand is het weer raak, erg veel pijn in mijn onderbuik, erge steken, net alsof er een mes in geduwd word. Het probleem is dat ik alleen maar paracetamol mag, ik ben allergisch voor al die andere pijnstilllers. Afgelopen weekend moest ik ongesteld worden, nu denk ik zelf dat mijn menstruatie is uitgebleven door een allergische reactie. Ik ben er ziek van geweest, obstipatie, misselijk, en het wou maar niet doorbreken. Het vreemde is dat ik nu alle verschijnselen heb van een blaasontsteking, alleen blijkt mijn urine na controle schoon te zijn. Erg vreemd dus allemaal en ik weet niet goed wat ik ermee moet. Is er iemand die dit herkent?

Sandra, 22-09-2009 12:52 #1
Ik ben een 18 jaar en ben sinds mijn 14de ongesteld geworden. ik wordt om de 4.6 of 8 maanden ongesteld en dat is regelmatig om en om. dus de 1ste jaar om de 4 maanden, de 2de jaar om de 6 maanden etc.
op het moment dat ik ongesteld wordt is mijn bloedverlies heel hevig, het gaat gepaard met een soort blaasontsteking, ik moet iedere 10 minuten naar de wc, anders lek ik gewoon door, de menstruatie duurde eerst 6 dagen bij mij, maar nu 8 dagen en in de avonden lijkt het zo dat ik niet veel bloedverlies, maar als ik opsta het dan als een waterval naar beneden komt. ik ben ten einde raad ik kan 4 nachten niet slapen, want moet constant het vloeien in de gaten houden, als ik van huis naar school ga is mijn nieuwe ingelegde maandvervand al helemaal vol
ik durf niet naar een huisarts te gaan, ik schaam me om hierover te vertellen en ben echt ten einde raad.
ik heb 2 x gehad dat ik weinig bloedverlies had en het duurde 5 dagen en ik heb gemerkt dat mijn bloedverlies in een warme land veel minder is
wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 22-09-2009
Beste Sandra,

De menstruatieproblemen die jij hebt zijn echt alleen maar door een arts te beoordelen. Zet je over je angst heen, misschien is het alleen maar nodig dat je de pil gaat slikken om je menstruatie te reguleren en valt het bezoek aan de huisarts alleszins mee. Daarnaast moet je bedenken dat zulk soort problemen voor een huisarts heel gewoon zijn. Deze zal er niet van opkijken dat je met dit probleem bij hem komt.
Veel succes!

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!