InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginakanker: symptomen en behandeling tumoren vagina

Vaginakanker: symptomen en behandeling tumoren vagina

Vaginakanker: symptomen en behandeling tumoren vagina Wat zijn de symptomen van vaginakanker en hoe wordt vaginakanker behandeld? Primaire tumoren aan de vagina zijn zeer zeldzaam. Primair betekent dat de kanker op de betreffende plek is ontstaan en niet het gevolg is van een metastase of uitzaaiing van kanker elders in het lichaam. Vaginakanker of vaginacarcinoom is zeer goed te behandelen en de prognose is vrij gunstig indien het in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt. Des te eerder de behandeling kan worden ingezet, des te gunstiger de prognose en levensverwachting.

Vaginakanker

Wat is vaginakanker?

Vaginakanker komt zeer zelden voor. Het maakt slechts 1 tot 2% van alle gevallen van kanker aan de vrouwelijke geslachtsorganen uit. Deze gynaecologische kankersoort wordt vaak aangetroffen bij vrouwen van 50 jaar en ouder. Vaginakanker kan uitzaaien naar andere delen van het lichaam en dit gebeurt al in een vroeg stadium van de ziekte. In sommige gevallen vinden reeds uitzaaiingen plaats nog voordat de ziekte is herkend en vastgesteld.

Wat zijn de oorzaken en risicofactoren van vaginakanker?

Leefwijze en erfelijkheid zijn geen factoren van betekenis in de ontwikkeling van vaginakanker. Roken is een risicofactor. Het humaan papillomavirus (HPV) geeft een verhoogde kans op het ontstaan van kanker, niet alleen vaginakanker maar ook baarmoederhalskanker, peniskanker, anuskanker en huidkanker

Primaire vaginakanker wordt nauwelijks aangetroffen, meestal is het een gevolg van een uitzaaiing van kanker elders in het lichaam. Vaak is het een uitzaaiing of doorgroei van kanker in één van de volgende plekken van het lichaam:
  • de baarmoederhals;
  • de blaas;
  • de urinebuis;
  • de uitwendige schaamdelen;
  • de baarmoeder;
  • de eierstokken;
  • de nieren; en
  • andere organen.

Bij doorgroei of uitzaaiing is er geen sprake van vaginakanker, maar van bijvoorbeeld baarmoederhalskanker die is doorgegroeid naar de vagina.

Wat zijn de klachten en symptomen van vaginakanker?

Bij vaginakanker kunnen klachten en symptomen lange tijd uitblijven. De verschijnselen die op den duur kunnen optreden, zijn:
  • waterige afscheiding uit de vagina;
  • bloedverlies na geslachtsgemeenschap, tussen de menstruaties of na de menopauze, doordat in het vaginaslijmvlies zweertjes zijn ontstaan die kunnen bloeden;
  • in een later stadium: blaas- en darmklachten bij verspreiding van de kanker naar deze plekken in het lichaam.

Er zijn ook vrouwen die geen symptomen hebben. Het kan zijn dat de afwijkingen aan het licht komen tijdens een routinematig inwendig onderzoek of bij een afwijkende uitslag van een uitstrijkje.

Hoe wordt di diagnose gesteld?

De diagnose wordt gesteld naar aanleiding van weefselonderzoek, waarbij de arts een kleine hoeveelheid cellen van de vaginawand afschraapt voor microscopisch onderzoek. Ook wordt een biopt genomen van elke afwijking van de vagina dat bij een inwendig onderzoek wordt aangetroffen. Daarnaast kan beeldvormend onderzoek worden uitgevoerd om de uitgebreidheid van de tumor vast te stellen:
  • CT-scan;
  • MRI;
  • PET-scan.

Hoe wordt vaginakanker behandeld?

Bij primaire vaginakanker is de behandeling afhankelijk van de plaats waar de kanker zit. Bij een hoog gelegen afwijking moet vaak een radicale operatie verricht worden, waarbij de vagina geheel of gedeeltelijk wordt verwijderd. Het zal vaker voorkomen dat de afwijking in de eerste plaats radiotherapeutisch behandeld wordt, dat wil zeggen via bestraling. Ook is een combinatietherapie mogelijk, bestaande uit een operatie en bestraling. Soms worden ook de nabijgelegen lymfeklieren weggenomen.

Wat is de prognose?

Indien de kanker in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt, dat wil zeggen wanneer er nog geen uitzaaiingen zijn, dan is de kans op herstel vrij groot.

Noot
  1. http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul123/transmissiedag_papillomavirus.html

Lees verder

Gerelateerde links
Teelbalkanker.
Gerelateerde artikelen
Klier van Bartholin: cyste of abces (ingang vagina)Klier van Bartholin: cyste of abces (ingang vagina)Cyste of abces klieren van Bartholin (vagina). De klieren van Bartholin zijn twee niet zichtbare slijm-afscheidende klie…
Gezondheid: De vaginaGezondheid: De vaginaEr valt veel over te zeggen en er is veel over bekend, maar er is ook nog veel onwetendheid of een verkeerde beeldvormin…
Aandoeningen: abnormaal vaginaal bloedverliesMenstruatie (ongesteldheid) is iets waar elke vrouw mee te maken heeft in haar leven. In de vruchtbare periode heeft ied…
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Zo houd je je vagina gezondZo houd je je vagina gezondJe vagina is een kwetsbaar deel van je lichaam waar je gemakkelijk een infectie kunt krijgen. Veel vrouwen hebben wel ee…
Bronnen en referenties
  • Prof. dr. C.J.H. van de Velde e.a. (red.). Oncologie. Bohn Stafleu van Loghum, Houten, achtste herziene druk, 2011.
  • http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul123/transmissiedag_papillomavirus.html
  • http://www.medicinfo.nl/%7B8f3f31ac-81b9-4a7d-a02c-02eaaeac0a1a%7D

Reageer op het artikel "Vaginakanker: symptomen en behandeling tumoren vagina"

Reacties

Louisa, 16-10-2013 13:18 #2
Ik ben vulvakanker patiënt, ben alles kwijt de schaamlippen en clitoris en al aan de anus.
spijtig dat er in België geen praatgroepen zijn want wij staan in de kou. het zou meer bekent moeten worden via media en flyers bij dokters en klinieken.

Wil Purperhart, 04-07-2012 14:31 #1
Sinds mei 2004 lichen Sclerosus goedaardig. Verleden week dinsdag 26 juni 2012 geopereerd aan vulva tumor vin 3. Er is een gedeelte van de schaamlippen weggehaald. Controle 13 juli. Alles nog even afwachten hoe het verder gaat.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwelijke geslachtsorganen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!