InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vagina

Vaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vagina

Vaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vagina Vaginakanker symptomen - Primaire tumoren aan de vagina zijn zeer zeldzaam. Primiar betekent dat de kanker op de betreffende plek is ontstaan en niet het gevolg is van een metastase, uitzaaiing van kanker elders in het lichaam. Vaginakanker of vaginacarcinoom is zeer goed te behandelen en de prognose is vrij gunstig indien het in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt. Hoe eerder de behandeling ingezet kan worden, des te gunstiger de prognose.

aginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vagina

Vaginakanker - inleiding

Vaginakanker komt zeer zelden voor. Het maakt slechts 1 tot 2% van alle gevallen van kanker aan de vrouwelijke geslachtsorganen uit. Deze gynaecologische kankersoort wordt vaak aangetroffen bij vrouwen van 50 jaar en ouder. Vaginakanker kan metasteren naar andere delen van het lichaam en dit gebeurt al in een vroeg stadium van de ziekte. In sommge gevallen vinden reeds uitzaaiingen plaats nog voordat de ziekte is herkend en vastgesteld.

Oorzaken en risicofactoren

Leefwijze en erfelijkheid zijn geen factoren van betekenis in de ontwikkeling van vaginakanker. Roken is een risicofactor. Het humaan papillomavirus (HPV) geeft een verhoogde kans op het ontstaan van kanker, niet alleen vaginakanker maar ook baarmoederhalskanker, peniskanker, anuskanker en huidkanker.¹

Primaire vaginakanker wordt nauwelijks aangetroffen, meestal is het een gevolg van een uitzaaiing. Vaak is het een uitzaaiing van kanker in één van de volgende plekken van het lichaam:
  • de baarmoederhals;
  • de blaas;
  • de urinebuis;
  • de uitwendige schaamdelen;
  • de baarmoeder;
  • de eierstokken;
  • de nieren; en
  • andere organen.

De symptomen en verschijnselen van vaginakanker

Bij vaginakanker kunnen klachten en symptomen lange tijd uitblijven. De verschijnselen die op den duur kunnen optreden, zijn:
  • waterige afscheiding uit de vagina;
  • bloedverlies na geslachtsgemeenschap;
  • in een later stadium: blaas- en darmklachten bij verspreiding van de kanker naar deze plekken in het lichaam.

De diagnose en behandeling van vaginakanker

De diagnose wordt gesteld naar aanleiding van weefselonderzoek. Bij primaire vaginakanker is de behandeling afhankelijk van de plaats waar de kanker zit. Bij een hoog gelegen afwijking moet vaak een radicale operatie verricht worden, waarbij de vagina geheel of gedeeltelijk wordt verwijderd. Het zal vaker voorkomen dat de afwijking in de eerste plaats radiotherapeutisch behandeld wordt, dat wil zeggen via bestraling. Ook is een combinatietherapie mogelijk, bestaande uit een operatie en bestraling. Soms worden ook de nabijgelegen lymfeklieren weggenomen.

De prognose van vaginakanker

Indien de kanker in een vroegtijdig stadium wordt ontdekt, dat wil zeggen wanneer er nog geen uitzaaiingen zijn, dan is de kans op herstel vrij groot.

Verder lezen:
Klik hier voor een artikelenreeks over kanker: anale kanker, tumoren (gezwellen) in de bijnieren, blaaskanker, darmkanker - dikkedarmkanker/endeldarmkanker, humaan papillomavirus en risico (genitale) kanker (HPV), leverkanker, lipkanker, maagkanker, mondkanker, tongkanker, mondholte-carcinomen, peniskanker, prostaatkanker, teelbalkanker/zaadbalkanker, tumoren (kanker) van neus/neusbijholten - neuskanker, vagnakanker en vulvakanker (kanker/tumoren vulva: schaamlippen, clitoris).

Klik hier om verder lezen over aandoeningen vulva (schaamlippen/clitoris/urinebuis), vagina, baarmoeder:
  • Aandoeningen/afwijkingen: clitoris/vagina/schaamlippen/vulva
  • Humaan papillomavirus en risico (genitale) kanker (HPV)
  • Ontsteking vulva (schaamlippen/clitoris/vagina) + jeuk
  • Vaginakanker: kanker vagina/vaginacarcinoom/aandoeningen
  • Vulvakanker (kanker/tumoren vulva: schaamlippen, clitoris)

Noot
  1. http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul123/transmissiedag_papillomavirus.html

Lees verder

Gerelateerde links
Teelbalkanker.
Gerelateerde artikelen
Cyste of abces klieren van Bartholini/Bartholin (vagina)Cyste of abces klieren van Bartholini/Bartholin (vagina)Cyste of abces klieren van Bartholini/Bartholin (vagina). De klieren van Bartholini zijn twee niet zichtbare slijm-afsch…
Ontsteking vulva (jeuk vagina, schaamlippen, clitoris)Ontsteking vulva (jeuk vagina, schaamlippen, clitoris)Ontsteking vulva, jeuk vagina - De vulva zijn de uitwendige geslachtsorganen van de vrouw: schaamlippen, clitoris (kitte…
Aandoeningen: vaginale klachtenKlachten aan de vagina kunnen erg vervelend zijn en vrouwen kunnen zich er ook erg voor schamen. Wat we onder vaginale k…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Aandoeningen: abnormaal vaginaal bloedverliesMenstruatie (ongesteldheid) is iets waar elke vrouw mee te maken heeft in haar leven. In de vruchtbare periode heeft ied…
Bronnen en referenties
  • C.J.H. van de Velde (redactie): Oncologie; zevende herziene druk, Bohn Stafleu van Loghum, 2005.
  • http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul123/transmissiedag_papillomavirus.html
  • http://www.medicinfo.nl/%7B8f3f31ac-81b9-4a7d-a02c-02eaaeac0a1a%7D

Reageer op het artikel "Vaginakanker, vaginacarcinoom, symptomen tumoren vagina"

Reacties

Louisa, 16-10-2013 13:18 #2
Ik ben vulvakanker patiënt, ben alles kwijt de schaamlippen en clitoris en al aan de anus.
spijtig dat er in België geen praatgroepen zijn want wij staan in de kou. het zou meer bekent moeten worden via media en flyers bij dokters en klinieken.

Wil Purperhart, 04-07-2012 14:31 #1
Sinds mei 2004 lichen Sclerosus goedaardig. Verleden week dinsdag 26 juni 2012 geopereerd aan vulva tumor vin 3. Er is een gedeelte van de schaamlippen weggehaald. Controle 13 juli. Alles nog even afwachten hoe het verder gaat.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn bij seks
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!