InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chlamydia: symptomen man en vrouw & behandeling chlamydia

Chlamydia: symptomen man en vrouw & behandeling chlamydia

Chlamydia: symptomen man en vrouw & behandeling chlamydia Chlamydia symptomen man en vrouw. Wat zijn de symptomen chlamydia en hoe kan chlamydia worden behandeld? Chlamydia is de meest voorkomende bacteriële seksueel overdraagbare aandoening (soa) hier te lande. Chlamydia wordt veroorzaakt door de bacterie chlamydia trachomatis. Chlamydia geeft vaak geen symptomen, vooral bij vrouwen. Als er wel klachten zijn, dan gaat het bij vrouwen meestal om toegenomen vaginale afscheiding of een branderig gevoel bij het plassen. Soms is er pijn in de onderbuik, vaginaal bloedverlies tussen menstruaties door of bloederige afscheiding na het vrijen. Als de infectie in de anus is gelokaliseerd, dan kan dat klachten geven van jeuk, pijn of slijmerige afscheiding uit de anus. Klachten die zich bij mannen kunnen voordoen, zijn pijn bij het plassen of wat afscheiding uit de penis. Onbehandelde chlamydia kan bij vrouwen leiden tot vruchtbaarheidsproblemen. Hieronder gaan we nader in op de symptomen chlamydia en hoe chlamydia behandeld an worden.

Chlamydia symptomen en behandeling

Wat zijn de chlamydia symptomen, waardoor wordt chlamydia veroorzaakt en hoe wordt chlamydia behandeld?

Wat is chlamydia?

Chlamydia is een bacteriële infectieziekte die wordt overgedragen via onveilig seksueel contact: vaginaal, oraal en/of anaal. Het gaat om de bacterie 'chlamydia trachomatis'. Deze bacterie veroorzaakt ontstekingen in de slijmvliezen van de geslachtsdelen en/of de anus.

Het is de meest voorkomende seksueel overdraagbare aandoening (SOA) in Nederland. Naar schatting lopen jaarlijks ongeveer 60.000 mensen deze aandoening op. Desondanks weten maar weinig mensen wat chlamydia precies is, wat de symptomen zijn en wat de eventuele gevolgen ervan kunnen zijn.

Besmetting met chlamydia wordt het meest aangetroffen onder de volgende groepen:
  • personen tussen 15 en 30 jaar en vooral bij vrouwen tussen 15-19 jaar;
  • mensen die in stedelijke gebieden wonen;
  • Surinaams-creoolse en Antilliaanse personen;
  • mensen met een lagere sociaal-economische status.

Overdracht van de bacterie

Chlamydia is een infectie die wordt veroorzaakt door de bacterie chlamydia trachomatis. De infectie kan op twee manieren worden overgedragen:
  • Van de ene naar de andere persoon door intiem persoonlijke contacten zoals door middel van geslachtsgemeenschap (niet door alledaags contact zoals een handdruk).
  • Van moeder op kind tijdens de geboorte, via het geboortekanaal. Chlamydia kan leiden tot longontsteking of ernstige ooginfecties bij een pasgeborene, vooral onder kinderen van geïnfecteerde moeders in ontwikkelingslanden.

Een chlamydia-infectie verloop dikwijls symptoomloos en daardoor is er een grote groep mensen die niet weten dat zij chlamydia hebben. Zij kunnen op hun beurt weer anderen infecteren zonder dat zij zich daarvan bewust zijn. Chlamydia is zozeer besmettelijk, dat bij onveilig seksueel contact de kans op overdracht geschat wordt op maar liefst 50%. Chlamydia is overdraagbaar op de slijmvliezen van de geslachtsdelen, alsook via de slijmvliezen in de anus. Een condoom beschermt tegen overdracht van de bacterie.

Klachten en symptomen chlamydia

Zo'n 70-80% van de geïnfecteerde vrouwen vertoont geen symptomen. Uit een studie bleek dat 3% van een steekproef van jongvolwassenen tussen 18-35 jaar onbehandelde chlamydia had. Mannen kunnen net als vrouwen die geïnfecteerd zijn, geen duidelijke klachten hebben. Tussen de 25% tot 50% van de geïnfecteerde mannen hebben geen symptomen. Vaak ontstaan klachten één tot drie weken na de besmetting met de bacterie. Klachten bij vrouwen en mannen die op chlamydia kunnen wijzen zijn:

Symptomen chlamydia bij mannenSymptomen chlamydia bij vrouwen
pijn of een branderig gevoel bij het plassen of poepenpijn of een branderig gevoel bij het plassen
witte, doorzichtige en waterige afscheiding uit de penismeer of andersoortige afscheiding
pijn en zwelling in de testikels (teelballen)tussentijdse bloedingen
pijn of bloedverlies tijdens of na het vrijen
pijn in de onderbuik of pijn rechtsboven in de buik

Als u symptomen chlamydia hebt of u bent bang dat u besmet bent met chlamydia, neem dan contact op met uw huisarts.

Complicaties chlamydia

Onbehandelde chlamydia kan leiden tot infecties in het bekkengebied. Wanneer vrouwen met chlamydia niet of niet tijdig een behandeling ondergaan, kan de infectie pelvic inflammatory disease (PID) veroorzaken. PID is een verzamelnaam voor infecties van het kleine bekken (baarmoederslijmvlies, eileiders en buikholte) en abcessen in de eierstokken of eileider. PID kan gepaard gaan met chronische pijn in de onderbuik, abnormale bloedingen, krampen en koorts, maar kan ook zonder klachten verlopen.

PID kan een nadelige invloed hebben op de bekleding van de baarmoeder, de eierstokken en/of de eileiders en kan verstrekkende gevolgen hebben. Zo verhoogt PID het risico op verminderde vruchtbaarheid of onvruchtbaarheid en op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Behandeling van chlamydia

Indien de infectie tijdig wordt opgemerkt, valt Chlamydia goed te behandelen met antibiotica. Als de infectie niet tijdig wordt opgemerkt, dan kan de bacterie schade aanrichten. Zo kan de infectie bij vrouwen zich vanuit de baarmoedermond uitbreiden naar de eileiders en de onderbuik en uiteindelijk leiden tot onvruchtbaarheid. Voor zover bekend heeft de infectie geen invloed op de vruchtbaarheid van mannen.

Het voorkómen van chlamydia

De zekerste manier om overdracht van soa's te voorkomen is zich te onthouden van geslachtsgemeenschap of door het aangaan van een duurzame en wederzijds monogame relatie met een partner die is getest en van wie bekend is dat deze niet-geïnfecteerd is.

Latex condooms, mits consequent en correct gebruikt, kunnen het risico van overdracht van chlamydia verminderen. Vermijd risicovol seksueel gedrag, zoals anale seks.

Klik hier voor een special over seksueel overdraagbare aandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde links
Website over gezondheid en Chlamydia behandeling.
Gerelateerde artikelen
Hoe herkent u Chlamydia?Hoe herkent u Chlamydia?Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening waarvan de symptomen vaak slecht te herkennen zijn. Omdat de bacterie…
Chlamydia (soa)Clamydia werd vroeger gerekend tot de groep der virussen, het organisme vertoont echter ook bacteriële kenmerken en kan…
Chlamydia - een van de meest voorkomende SOA'sChlamydia - een van de meest voorkomende SOA'sEen SOA, of Seksueel Overdraagbare Aandoening, is een aandoening die, zoals de naam al zegt, wordt overgedragen door sek…
Betere test voor ChlamydiaBetere test voor ChlamydiaIn het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan o…
SOA: chlamydia trachomatisVan alle SOA's komt chlamydia het meest voor. Geschat wordt dat elk jaar circa 60.000 mannen en vrouwen in Nederland een…
Bronnen en referenties
  • http://www.soaaids.nl/documenten/FACT%20SHEET%20Chlamydia%202005.pdf
  • http://www.avert.org/chlamydia.htm
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Chlamydia.aspx?mId=10701&rId=39
  • http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2326n17089.html

Reageer op het artikel "Chlamydia: symptomen man en vrouw & behandeling chlamydia"

Reacties

Brigitte, 24-08-2014 22:12 #8
Moet je aan alle symptomen voldoen om chlamydia te hebben? Of kan het zijn dat je bijv alleen last van veel afscheiding en vreemd luchtje kan hebben en bijvoorbeeld buikpijn en opgezette buik na het vrijen?

"t Hart, 07-02-2014 14:06 #7
Vraag ALS een vrouw besmet is met chlamydia en al meer dan twee jaar geslachtsverkeer heeft met haar partner zonder condoom is het dan mogelijk dat hij dan niet besmet word.

Anonium, 27-11-2013 02:01 #6
Mijn vriendin vertelde me dat ze 4 jaar geleden chlamydia heb gehad en ze is hier voor behandeld, k heb sinds kort last van me eikel hij jeukt en is geïrriteerd. me vriendin had ergens gelezen dat het terug kan komen! Is dit waar? Reactie infoteur, 29-12-2013
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) schrijft hierover het volgende:

"In enkele longitudinale studies en reviews naar de aanwezigheid van genitale chlamydia-infecties bleek dat bij 9 tot 19% van de personen die geïnfecteerd waren met chlamydia 3 tot 6 maanden na behandeling wederom een chlamydia-infectie vastgesteld kon worden [Batteiger 2010, Fung 2007, Gotz 2013, Heijne 2011, Hosenfeld 2009, Scott 2007, Veldhuijzen 2005].

Batteiger maakte in haar studie duidelijk dat in haar populatie in 84% van de personen bij wie opnieuw een infectie gevonden werd, sprake was van een herinfectie, in 13% waarschijnlijk van een falen van de behandeling en in 2% was geen behandeling gedocumenteerd [Batteiger 2010]. Bij een herinfectie is de vraag of deze van een nieuwe partner is opgelopen of dat er sprake was van een kruisbesmetting (pingponginfectie) door niet of niet simultane behandeling van de partner [Batteiger 2010]. De bevindingen in screeningspopulaties zijn niet zonder meer toepasbaar in de huisartsenpraktijk. In het onderzoek naar het vóórkomen van chlamydia in huisartsenpraktijken van Van Valkengoed et al. werden geen herinfecties vastgesteld [Van Valkengoed 2002]." (Bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-het-soa-consult)

Derhalve wordt de patiënt bij wie een chlamydia-infectie is vastgesteld, in overweging gegeven zich opnieuw te laten testen binnen een jaar. Chlamydia staat bekend als een 'stille' ziekte. Als vrouw is vaak niets te merken van chlamydia; ze heeft helemaal geen klachten of alleen vage klachten.

Ik raad u aan om contact op te nemen met de huisarts om je klachten te laten beoordelen. Urogenitale chlamydia bij mannen geeft -als er symptomen optreden- vaak klachten die verband houden met ontstekingen van urinebuis en bijballen. De belangrijkste symptomen van urinebuisontsteking zijn pijn of een branderig gevoel bij het plassen, moeizaam plassen en/of afscheiding van pus uit de urinebuis.

Misschien heb je last van Candida of iets anders. Dat is aan je huisarts om te beoordelen.

Ziko, 10-10-2013 01:10 #5
Ik heb een vraagje ik ben bang dat ik een SOA ziekte heb. ik heb paar maanden terug met een man sex gehad en ik denk dat hij wast besmet want komt iets raar van zijn anus en de geur wast ook heel apart heel zwaar en nu ben ik bang dat ik een ziekte heb, want ik heb heel erg onderbuik pijn en na het plasen heb ook pijn. volgende week heb ik een afspraak met ggd voor een test. Maar kunnen ze wel weten over hiv met urine of weten ze niet zeker alleen met urine of moet ik ook bloedonderoek gaan doe. ik heb nu ook een beetje hoofdpijn en heel klein beetje koorts.
Laat me ff weten AuB al vast bedankt Reactie infoteur, 13-10-2013
Bij een hiv-test wordt bloed afgenomen. Dit wordt in een laboratorium getest op de aanwezigheid van hiv-antistoffen. Meestal duurt het ongeveer een week tot tien dagen voordat de uitslag bekend is. Er bestaat ook een hiv-sneltest. Bij een sneltest is de uitslag er vaak al na een uur. Een sneltest is echter geen standaard procedure. Lang niet alle instanties hebben de mogelijkheid om een sneltest uit te voeren.

Je kunt voor anoniem en betrouwbaar advies terecht bij de Aids Soa Infolijn: 0900 204 2040 (10ct p/m).

Trb, 14-09-2012 15:04 #4
Met mijn nieuwe vriendin besloten een soa test te doen. Helaas al eens onveilig gevreeën en dus Chlamydia bij ons beide geconstateerd.

Vervolgens zijn we beide tegelijk gestart met 1x 2 pillen antibiotica. Nu hebben we 10 dagen veilig gevreeën, maar mijn eigen praktijk zegt 3 weken veilig vrijen en de arts van mijn vriendin 7 dagen. Wanneer ik kijk op diverse sites wordt 1 week aangehouden.

Nu vraag ik mij af: waarom dit verschil en wat is nu het beste? (we hebben gewoon een monogame relatie, maar zijn bang voor dat ping-pong effect.)

Alvast bedankt Reactie infoteur, 19-09-2012
De NHG-Patiëntenbrief vermeldt:
"Gelukkig is chlamydia goed met antibiotica te behandelen. Meestal krijgt u azitromycine (1000 mg in één keer innemen). Een ander middel is doxycycline (2 keer per dag 100mg gedurende zeven dagen). Tot ongeveer een week na de behandeling is de ziekte mogelijk nog besmettelijk. Vermijd in die periode seksueel contact of gebruik in ieder geval een condoom."

Mirangela Arends, 17-08-2012 04:14 #3
Wat voor antibiotica kun je gebruiken? Reactie infoteur, 17-08-2012
Volgens het RIVM is antibioticumkuur 1e keus: azithromycine, 2e keus: doxycycline/amoxycilline.

Mary, 29-03-2012 19:47 #2
Ik heb het anderhalf jaar tot twee jaar gehad, hoe groot is de kans dat ik PID heb en of iets anders er aan overhoudt? Ik ben vorige week behandelt, ben immers 6 maanden in verwachting, kan dit schadelijk zijn voor mijn kindje? Alvast bedankt voor het antwoord. Reactie infoteur, 01-04-2012
Zonder behandeling kan chlamydia opstijgen via de baarmoeder naar de eileiders, waardoor er een eileiderontsteking ontstaat, die zich vervolgens kan uitbreiden naar de buikholte. Dit heet PID (Pelvic Inflammatory Disease: ontsteking in het bekkengebied). Ik heb nergens terug kunnen vinden wat de kans daarop is.

Chlamydia is een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) en een baby kan de SOA van zijn moeder oplopen gedurende de bevalling, tijdens de passage door het geboortekanaal. De helft tot driekwart van de zwangere vrouwen die chlamydia hebben, besmetten hun baby tijdens de bevalling. De helft van de baby’s krijgt een ooginfectie, terwijl een luchtweginfectie veel zeldzamer is. Baby’s met een chlamydia-ooginfectie genezen meestal zonder restschade. Door een goede behandeling tijdens de zwangerschap wordt het risico voor de baby voorkomen.

Elise, 28-03-2011 23:20 #1
Ik heb het 3 maanden gehad, hoe groot is de kans op onvruchtbaarheid? Reactie infoteur, 29-03-2011
Het expertisecentrum voor HIV/AIDS en andere SOA geeft het volgende antwoord op de vraag hoeveel gevallen van onvruchtbaarheid en buitenbaarmoederlijk zwangerschap chlamydia veroorzaakt:

"Op grond van de geschatte 60.000 nieuwe infecties verwachten we jaarlijks 1000 gevallen van onvruchtbaarheid en 300 tot 400 gevallen van buitenbaarmoederlijk zwangerschap in Nederland."

(Bron: http://www.soaaids-professionals.nl).

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Chlamydia
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!