InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke voeten, ontstoken tenen, pijn, irritatie, zwelling

Pijnlijke voeten, ontstoken tenen, pijn, irritatie, zwelling

Pijnlijke voeten, ontstoken tenen, pijn, irritatie, zwelling Pijnlijke voeten, ontstoken tenen, pijn, irritatie, zwelling (aandoeningen voeten en tenen). De vijf meest voorkomende voetaandoeningen in Nederland zijn: schimmelnagels (26%), voetschimmel (24%), likdoorns (12%), platvoeten (12%) en hamertenen (8%). Aan veel aandoeningen kan iets gedaan worden. Ook in preventieve zin. We zetten de belangrijkse aandoenngen voor u op een rijtje en we geven aan op welke wijze deze behandeld kunnen worden.

Aandoeningen voeten en tenen: pijnlijke voeten, ontstoken tenen, pijn, irritatie, zwelling

Eeltplekken en likdoorns

Dit zijn verdikkingen van de huid van de voeten (of handen) ten gevolge van druk of wrijving. Het is een veel voorkomend probleem. Pathologisch gezien zijn alle eeltplekken en likdoorns hetzelfde - de huid is verdikt in reactie op druk. De verdikking ontstaat ten einde het onderliggende (kwetsbare) weefsel te beschermen. Eelt is een verdikking van de huid (meer algemeen op de tenen, maar kan zich onder de bal van de voet manifesteren), terwijl een likdoorn meer voorkomt op een bepaald gebied (meer algemeen in de huid van de tenen). Een likdoorn kan optreden onder eelt of worden omringd door eelt. Een eeltplek is doorgaans niet pijnlijk. Eelt op de voeten ontstaat vaak door een ongelijkmatige verdeling van het lichaamsgewicht bij het lopen. Een likdoorn of eksteroog (clavus) wordt meestal veroorzaakt door te nauwe schoenen.

Een likdoorn
Een likdoorn

De symptomen en verschijningsvormen van eelt en likdoorns

Een likdoorn is een kegelvormige huidverdikking met een zichtbare kern die pijn kan doen of ontstoken kan raken. Een likdoorn is meestal gelegen aan de buitenkant van de kleine teen of aan de bovenkant van de andere tenen, maar kunnen zich tussen de tenen manifesteren. Eelt is een gebied met een ruwe, gelige, verdikte huid, minder duidelijk afgebakend, wat meer diffuus, zonder centrale kern en wat groter van omvang dan likdoorns. Er zijn zachte en harde likdoorns. Harde likdoorns komen het meest voor. Ze zin eruit als droge, taaie huidknobbels, meestal gelokaliseerd aan beide zijkanten en bovenop de tenen. Zachte likdoorns zijn open wondjes die ontstaan zijn als gevolg van door de huid geabsorbeerd zweet. Deze zien we meestal tussen de tenen.

Er kunnen ook complicaties optreden. Eeltplekken en likdoorns kunnen geïnfecteerd raken en gaan zweren. Vooral mensen met suikerziekte (diabetes mellitus) moeten daarvoor uitkijken.

Wat te doen tegen eelt en likdoorns?

Zowel eelt als likdoorns zijn symptomen van onderliggende problemen. De behandeling ervan zal moeten beginnen met een juiste diagnose van de onderliggende aandoening en een advies hoe deze het beste aan te pakken. Bij te krappe schoenen bijvoorbeeld, zult andere schoenen moeten gaan dragen. Ook kan het nodig zijn om uitstekende botten of aangeboren teenafwijkingen te corrigeren middels een operatie.

Een eeltplek kunt u desgewenst verwijderen door de huid tien minuten te weken in handwarm water en daarna met puimsteen over de huid te wrijven. Haal niet alles weg, want de voeten hebben wel een beschermingslaag nodig.
Of u kunt de likdoorn met behulp van een mesje wegsnijden en de kern verwijderen. Er zijn pleisters op de markt die de eeltlaag verwijderen of verdunnen: het maakt eelt zacht zodat dit gemakkelijk kan worden verwijderd. Eeltcrème is ook een optie; crème maakt de huid zacht en glad. Daarna kunt u de genezing bevorderen door zo min mogelijk druk op de desbetreffende plek uit te oefenen.

Hielspoor
Hielspoor

Hielspoor / peesplaatontsteking

Van alle voetklachten, komt hielpijn het meeste voor. Uit de literatuur blijkt dat ongeveer 10% van de volwassenen ergens in zijn leven last heeft van pijn onder de hiel. Er kan sprake zijn van hielspoor of peesplaatontsteking. Soms is het moeilijk om deze klachten van elkaar te onderscheiden. De klachten manifesteren zich op bijna dezelfde plaats en hebben vaak dezelfde symptomen.

Peesplaatontsteking
De medische benaming van peesplaatontsteking is 'fasciitis plantaris'. Peesplaatontsteking is een ontsteking van de Plantar Fascia, dat is de peesplaat of peesblad die onder de voet van de tenen naar het hielbot of hielbeen loopt. Deze peesplaat biedt ondersteuning aan de boog van de voet en zorgt ervoor dat je met meer kracht kunt afzetten tijdens hardlopen en springen. Als je loopt, wordt het peesblad bij elke pas aangespannen. De ontsteking is gelokaliseerd op het aanhechtingspunt van de vezelband en het hielbot. Een peesplaatontsteking veroorzaakt pijn onder je hiel. Het betreft vaak een scherpe pijn bij het staan en een zeurend en/of branderig en stijf gevoel aan de hak en door de voet heen.

Hielspoor
Hielspoorklachten ontstaan als gevolg van irritatie van de aanhechting van de voetzoolpees. De brede pees van de voorvoet naar de hiel wordt 'voetzoolpees' genoemd. Een hielspoor is een overbelastingsblessure, waarbij als gevolg van overbelasting van de hiel de aanhechting van het peesblad aan de hiel onder grote spanning komt te staan. Hierdoor gaat het vlies dat om het bot van de hak zit, ontsteken. Vervolgens ontstaan er zeer kleine scheurtjes in dat vlies, waar zich een kalkachtige afzetting vormt wat aanleiding kan geven tot allerlei klachten als je loopt. Dit kalkspoor (hielspoor) is eigenlijk een reparatiemechanisme van het lichaam om de aanhechting van de pees aan het bot te verstevigen.

Vaak is overbelasting de oorzaak, bijvoorbeeld door overgewicht, plotseling stevige wandelingen gaan maken of (intensief) hardlopen. Bij hielspoor krijg je last van pijn bij staan en lopen, vooral bij het opstaan, zowel onder de voet als bij de hiel. Je hebt vaak alleen links of recht pijn onder de hak van een voet, maar soms zijn beide hakken pijnlijk. Vaak is er dan wel een groot verschil tussen de mate van pijnlijkheid van beide zijden. Links doet bijvoorbeeld meer pijn dan rechts of andersom.

hallux valgus
hallux valgus

Afwijkingen van de voorvoet

We behandelen vijf afwijkingen van de voorvoet:
  • hallux valgus
  • hamertenen / klauwtenen
  • platvoet / Spreidvoet
  • morton's neuroom
  • slijtage grote teen (hallux rigidus)

hallux valgus

Hallux betekent 'grote teen' en bij de aandoening hallux valgus staat de grote teen naar buiten in de richting van de kleine teen. Hierbij ontstaat een botbobbel met een slijmbeurs (een soort stootkussentje op uitstekende botdelen) aan de binnenzijde van de grote teen die pijnlijk kan zijn. De teen kan op den duur in een gedraaide stand komen te staan. Deze afwijking komt vaker bij vrouwen voor dan bij mannen. Wellicht dat damesschoenen een rol spelen in het ontwikkelen van een hallux valgus. Damesschoenen zijn vaak te smal en door de hak ontstaat er meer druk op de voorvoet.

De behandeling is gericht zijn op het oplossen van de klachten zonder dat een operatie nodig is en desnoods kan de standafwijking tijdens een operatie gecorrigeerd worden.

Hamertenen / klauwtenen

De grote teen heeft 2 kootjes en de andere vier tenen hebben 3 kootjes. Het eerste en tweede teenkootje van een teen kunnen in een onnatuurlijke hoek komen te staan, waardoor de teentop de grond raakt. Dit is een klauwteen. Bij een hamerteen is het middelste gewrichtje van de teen omhoog en krom vergroeid.

Hamertenen
Hamertenen
Mogelijke oorzaken zijn:
  • een doorgezakte voorvoet;
  • slijtage (artrose);
  • een hoge spierspanning van de voetspieren;
  • een teen die te lang is ten opzichte van de andere tenen (vaak de teen naast de dikke teen);
  • het dragen van te kleine, te krappe schoenen
  • een holvoet;
  • een scheefstand van de grote teen (hallux valgus).

De behandeling kan bestaan uit een schoenadvies of het voorschrijven van steunzolen. Soms zal middels een operatie één teen gecorrigeerd moeten worden. Het kan ook zijn dat de afwijkende stand van meerdere tenen gecorrigeerd moeten worden. Het betreft een poliklinische behandeling.

Platvoet / Spreidvoet

Normaalgesproken heeft de voet aan de binnenzijde een boog, die ongeveer 1,3 cm hoog is. Bij een platvoet is deze zogeheten mediale voetgewelf boog afgenomen of niet meer aanwezig. Dit maakt de voet kwetsbaar. Bij een holvoet of spreidvoet is de boog juist toegenomen en veel groter dan de gebruikelijke 1,3 cm. Dit maakt de voet stijver.

Veel kinderen hebben al last van doorgezakte voeten of platvoeten. Een corrigerende steunzool kan het probleem vaak verhelpen. Vaak herstelt de platvoet bij kinderen in de loop der jaren spontaan.

Morton's neuroom

Een Morton-neuroom is een verdikking van het weefsel om de gevoelszenuw van de teen ter hoogte van de gewrichtjes tussen de middenvoetsbeentjes en het eerste kootje van de tenen. De symptomen zijn:
  • brandende pijn;
  • tintelingen of een 'dood' gevoel op de aangedane plek;
  • alsof er 'een kiezeltje' in de voorvoet zit;
  • pijn neemt toe bij het dragen van schoenen en tijdens het lopen.

De behandeling bestaat uit een lokale corticosteroidinjectie, schoenadviezen of een operatieve ingreep.

Slijtage grote teen (hallux rigidus)

Hallux rigidusis is een aandoening van de grote teen: een verstijving ten gevolge van slijtage van het gewricht die meestal na het vijftigste levensjaar optreedt. De grote teen heeft een belangrijke functie bij het lopen. Bij deze aandoening kan het afzetten of zelfs het lopen al pijnlijk zijn. Afhankelijk van de ernst van de afwijking, wordt een behandeling ingesteld.

Ziekte van Raynaud

Bij het fenomeen van Raynaud treedt er een plotselinge vernauwing op van de kleine slagaders in de voeten (of handen). Dit gebeurt met tussenpozen. Als gevolg van spiesspasmen in de slagaderwanden vernauwen de kleine slagaders zich, met als gevolg dat de bloedtoevoer naar de tenen wordt beperkt waardoor ze eerst bleek worden, pijn gaan doen, gevoelloos worden, of gaan tintelen. Door de slechte doorbloeding worden de tenen dus eerst wit, daarna worden ze blauw, cyanose genoemd.
Als de bloedstroom weer is hersteld (tricolor), worden de handen rood, gaan tintelen en voelen bijzonder onprettig aan. Bij ernstige vormen ontstaan zweren en gangreen (= afsterven van weefsel als gevolg van onvoldoende bloedtoevoer) op de tenen.

De behandeling bestaat uit het wegnemen van de onderliggende oorzaak, zoals:
  • bepaalde geneesmiddelen zoals bètablokkers;
  • aanhoudende trillingenbij pneumatische boren of andere trillende gereedschappen;
  • blootstelling aan ernstige kou;
  • zware belasting van de vingers;
  • het kan ook onderdeel zijn van ernstiger ziektebeelden.

Paronychia
Paronychia

Paronychia: infectie van de huid rondom de nagel (de nagelriem)

Paronychia is een bacteriële infectie van de huidplooi rondom een teennagel. Het gaat gepaard met roodheid, pijn en zwelling. De nagelwal of -riem zet op en wordt pijnlijk. Deze aandoening kan de nagels aantasten. De symptomen zijn:
  • pijnlijke zwelling van de nagelwal;
  • een ophoping van pus in de nagelwal of onder de nagel.

Er zijn twee vormen: de acute en de chronische vorm. Acute paronychia ontstaat vaak na een wonde of beschadiging van de huid ten gevolge van een stafylokokken en/of streptokokken. De chronische variant wordt vaak veroorzaakt door een gistachtige schimmel: een infectie met Cadida albicans. Mensen die vaak met hun handen in water of zoetigheid zitten, lopen een groter risico deze schimmel op te lopen. Bij de acute vorm is er meestal en trauma aan voorafgegaan (een wondje of splinter).

Als er geen abces is ontstaan, hoeft er niets te gebeuren. Kleine abcessen kunnen worden geopend. Soms moet ook een deel van de nagelbasis worden verwijderd. Bij een schimmelinfectie kan worden volstaan met een anti-schimmelzalf. Bij een bacteriële infectie kan antibiotica worden voorgeschreven.

Broze gele nagels kunnen het gevolg zijn van en schimmelinfectie. Door een schimmelinfectie adequaat te behandelen, kunnende nagels herstellen.

Ingroeiende teennagel

Bij een ingroeiende teennagel groei de rand van de teennagel in de huid naar binnen. Hierdoor kan een infectie ontstaan. Deze aandoening is vaak het gevolg van slecht passende schoenen of het verkeerd knippen van de nagels, vaak te kort inknippen van de nagels. De symptomen zijn:
  • rode, pijnlijke, opgezette huid op de aangedane plek;
  • kloofjes in de huid, waaruit helder vocht, bloed of pus kan komen.

De behandeling bestaat uit een warm voetenbad en bescherming van de plek met een steriel gaasje. Verder is het belangrijk passende schoenen te dragen en om de teennagels recht af te knippen in plaats van een boogje. De pedicure kan ook uw klachten verhelpen. In sommige gevallen, bij aanhoudende klachten of een steeds terugkerende ingegroeide teennagel, kan de arts (een deel van) de teennagel verwijderen. Het blootgelegde nagelbed wordt behandeld me fenol om nieuwe aangroei te voorkomen.

Jicht

Jicht wordt gekenmerkt door een plots optredende hevige ontsteking van een gewricht, vooral het basisgewricht van de grote teen. Jicht is een vorm van acute artritis (reuma), die ontstaat doordat kristallen van urinezuur zich in de gewrichten vormen. Jicht is een stofwisselingsziekte waarbij een verhoogd urinezuurgehalte - een afvalproduct - in het bloed. Een overmaat leidt tot de afzetting van urinezuurkristallen in meestal één gewricht en dan vaak in het eerste stuk van de dikke teen. De symptomen treden vaak plotseling op en kunnen zijn:
  • pijn in de grote teen en soms ook in de enkel en knie;
  • het aangedane gewricht is ontstoken, er ontstaat in het gebied een zwelling en de huid vertoont een rode kleur.
  • het gewricht is pijnlijk en voelt warm aan.
  • In sommige gevallen treedt er koorts op.

Vaak is de aanval na enkele dagen of weken voorbij. Jicht wordt bestreden met geneesmiddelen.

Klompvoet (talipes equinovarus)

Bij een klompvoet is een voet of beide voeten van een pasgeborene misvormd. Deze aangeboren afwijking komt twee keer meer voor bij jongens. Erfelijke factoren spelen een rol. De behandeling begint zo snel mogelijk door methoden toe te passen om de voet geleidelijk aan en zonder te forceren in de juiste stand te krijgen. Vaak is een operatieve correctie noodzakelijk, omdat de klompvoet meestal slecht reageert op redressietechnieken. Een klompvoet zal nooit helemaal genezen.

Voetschimmel

Voetschimmel komt zeer vaak voor en er bestaan vele duizenden soorten schimmels. Voetschimmel is een pijnlijke, jeukende infectie die zich verder kenmerkt door gebarsten plekken, kloofjes tussen de tenen. Het tast vooral de huid tussen de tenen aan. In dat geval wordt het ook wel zwemmerseczeem genoemd. Schimmels verspreiden zich door het maken van schimmelsporen en deze zijn vooral te vinden op plekken waar mensen met blote voeten lopen. Schimmels gedijen uitstekend in een vochtige, warme omgeving. Neem daarom de volgende voorzorgsmaatregelen in acht:
Voetschimmel tussen de tenen
Voetschimmel tussen de tenen
  • droog de voeten goed af na het douchen of baden;
  • loop in openbare ruimtes niet op blote voeten - maar doe bijvoorbeeld badslippers aan;
  • draag katoenen of wollen sokken dragen (deze voorkomen transpiratie);
  • draag schoenen die goed ventileren.

De behandeling gebeurt met een antischimmel geneesmiddel (antimycoticum).

Voetwratten

Voetwratten zitten op de voetzolen en deze uitgroeisels van de huid dringen vaak diep in de huid door als gevolg van de druk van het lichaamsgewicht. Ze worden veroorzaakt door een virusinfectie: het Humaan Papillomavirus.

Voetwratten
Voetwratten
Hoe zien voetwratten eruit?
  • ze zijn heel zacht en ze kunnen er ruw, knobbelig, bobbelig, sponsachtig c.q. bloemkoolachtige, dik en/of schilferig uitzien;
  • ze kunnen bruin of grijs van kleur zijn;
  • vaak zijn ze pijnlijk;
  • ze zijn wat groter dan gewone wratten;
  • ze zijn platter als gevolg van de druk op de voetzool door het lichaamsgewicht;
  • ze ontstaan vaak onder drukpunten, zoals de hiel of de bal van de voet;
  • in het centrum zijn soms zwarte stipjes in de voetwrat zichtbaar, veroorzaakt door een bloeding in de wrat door de druk die op de wrat wordt uitgeoefend.

De meest gangbare behandeling is bevriezing met vloeibare stikstof die in een wattenstokje op de wrat wordt gebracht. Hierdoor zal de wrat verdwijnen. Bij dieper gelegen wratten zal deze behandeling moeten worden herhaald.

Wintervoeten

Wintervoeten (of winterhanden) worden veroorzaakt door een slechte doorbloeding van de huid en ontstaan door te lange blootstelling aan kou, waardoor de bloedsomloop in de huid verstoord raakt. Bij wintervoeten zien we gezwollen plekken die bij kou erg pijnlijk zijn en bij warmte treedt jeuk op. In ernstige gevallen treedt er een ontsteking op en ontstaan er blaren, kloven en zweren. De behandeling bestaat uit het vermijden van hevige kou. Vermijdt hete kruiken of andere warmtebronnen, mar gebruik warme voetbekleding.

Kalknagel
Kalknagel

Kalknagels of schimmelnagels

Een kalknagel is een verdikking van de nagels als gevolg van een schimmelinfectie. Soms vindt ook vervorming van de nagels plaats. De symptomen zijn:
  • oppervlakkige witte, gele of (rood-)bruine verkleuringen van de nagel;
  • een verdikking van de nagel;
  • het ophopen van vuil onder de nagel door het gedeeltelijk loslaten van de nagelplaat aan de top van de nagel en het ontstaan van hoornvorming onder de nagelplaat waardoor deze omhoog geduwd wordt;
  • schilfervorming;
  • vervorming van de nagel;
  • broosheid van de nagel.

In de meeste gevallen hoeven schimmelnagels niet behandeld te worden, aangezien deze aandoening medisch gezien weinig kwaad kan. Lokale antischimmel medicijnen helpen onvoldoende tegen schimmelnagels. Voor een effectieve bestrijding van deze aandoening kan gekozen worden voor een behandeling met terbinafine tabletten of itraconazol capsules. Recidief van de schimmelinfectie is echter niet uitgesloten.

Putjes in de nagels

Deze zijn vaak het gevolg van zijn van psoriasis of eczeem.

Klik hier voor een special over voetklachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeDe meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeAfwijkingen aan de tenen komen veel voor. Meestal gaat om het kromme tenen, hamertenen, klauwtenen, vergroeide tenen of…
Stretching (spierrekking): kuitspier, onderbeenspier, tenenIn het kader van stretching (spierrekking) worden de volgende oefeningen beschreven: de kuitspieren, achillespees, onder…
Wat zeggen je tenen?Wat zeggen je tenen?Ontdek wat jouw tenen jou te zeggen hebben. De stand en de vorm van de tenen onthullen namelijk iemands karakter, gedrag…
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Pijnlijke voetenPijnlijke voetenPijnlijke voeten kunnen soms duidelijk aanwijsbare oorzaken hebben, bijvoorbeeld door een schimmelinfectie of een ingegr…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijnlandorthopedie.nl/content.asp?id=151

Reageer op het artikel "Pijnlijke voeten, ontstoken tenen, pijn, irritatie, zwelling"

Reacties

Kpm Lucas, 04-11-2013 22:31 #24
Wat is de oorzaak van stekende branderige scheuten en vreselijk pijn in je tenen welke ook vuurrood zijn om aan te zien? Vooral 's nachts worden de pijnen heftiger en kloppend.
Graag uw mening.

Trees, 12-09-2013 22:25 #23
Ik heb mijn grote teen gestoten op zaterdag 31 augustus en nu komt er pus uit en de nagel staat omhoog. kan geen dichte schoen aan de linker grote teen kan ik ook niet krom krijgen. zeer pijnlijk. elke dag 2x in de badedas en daarna jodium. wat kan ik nog meer doen aub

Klodi, 04-07-2013 12:36 #22
Ik heb de laatste dagen bij het lopen pijn aan de onderkant van mijn tenen. Het is een branderige pijn. Aan de buitenkant is niets te zien. Ik draag geen knellende schoenen en gebruik geen medicijnen.

Chella, 22-04-2013 01:04 #21
Hallo,

Ik heb sinds drie dagen een bult op de zijkant van de teen naast mijn grote teen. Het begon als een wit achtig bultje die begon te jeuken. Na een dag is het helemaal dik geworden eromheen en het jeukt ontzettend. Het puntje is als een soort hard pukkeltje en ik word er helemaal gek van! Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

G. Vissers, 07-04-2013 21:40 #20
Sinds 2 weken heb ik in de middelste teen van mijn rechtervoet, een ' doof' gevoel als ik even heb gelopen. Het is net alsof die teen niet meer meedoet. Heel vreemd gevoel. Als ik even heb gezeten en die teen masseer, verdwijnt het weer, tot ik weer ga lopen. Wat kan dit zijn?

J. M. Burg, 28-12-2012 21:20 #19
Heb veel pijn - steken - aan 2e naast grote teen rechts.overdag iets minder; de bewuste teen ziet wat rood en er lijkt een bultje bij te komen.
vooral 's-nachts heel veel last. Kan bijna niet slapen.

Bella, 19-10-2012 21:38 #18
Ik heb al 1, 5 jaar last van een ontstoken teen, ik ben er er al 3 x aan geholpen dat ze een stuk nagel weg halen. Heb antibiotica zalf en zware medicijnen er voor gehad, maar blijft onsteken. Zit er nu al zo lang mee, krijg er zelfs een raar gevoel van in mijn voet! Niet echt pijn maar fijn is het niet als je loopt. Wat moet ik doen?

H. Evers, 11-06-2012 14:38 #17
Hendrika, 11-6-2012
Sinds drie jaar is bekend dat ik RA heb in knie pols en andere gewrichten. Heb al vaak aan reumatoloog aangegeven erg veel last van mijn voeten te hebben.Mijn voeten, vooral mijn tenen 3en 4 aan de linkervoet gaan door lang staan zo`n pijn doen en branden dat ik geen schoen meer aan kan. Het liefst zou ik ze in de sneeuw willen zetten. Ook is de nagel van de derde teen al twee keer spontaan afgegaan. Heb de arts dit meegedeeld maar geen reactie gekregen. Kan iemand mij een tip geven wat ik hier aan kan doen. Ik draag al steunzolen en spuit met enbrel en Mtx.

Lucy, 21-05-2012 18:31 #16
Heb sinds twee weken voor de eerste keer in mijn leven een heel pijnlijke gezwollen teen. Weet niet wat het is, heb wel een foto, en hopelijk kan iemand mij een tip geven en wat ik eraan kan doen want het doet elke dag meer en meer pijn, Ik loop heel veel op teenslippers en nog weinig gesloten schoenen. Reactie infoteur, 26-05-2012
Het is van belang om uw huisarts naar uw teen te laten kijken en eventueel verder onderzoek te (laten) doen. Alleen uw huisarts kan een diagnose stellen.

Anja, 18-04-2012 11:57 #15
Mijn tante heeft zwarte tenen en er loopt vocht uit, daarnaast heeft zij ook opgezette onderbenen waar vocht uit loopt, zij is hiervoor opgenomen geweest omdat zij zoveel pijn heeft. Na 3 dagen weer naar huis met de mededeling "gaat van zelf weer over". Dit vind ik te gek voor woorden! Iedereen is hiervan op de hoogte, de huisarts, die kijkt alleen maar! De verzorgende die haar been verbind zegt dat zij geduld moet hebben, maar ondertussen doet dat arme mensje geen oog meer dicht van de pijn. Is er dan helemaal niets, wat haar kan helpen? Reactie infoteur, 28-04-2012
Droge zwarte necrose zonder ontstekingsverschijnselen kan blijven zitten. Men kan dan een droog beschermend verband aanbrengen, bestaande uit droge gaaskompressen gefixeerd door een hydrofiel windsel of een buisverband. Als de necrose los begint te laten aan de randen, of indien er tekenen van infectie zijn (roodheid rondom, warme extremiteit, koorts, onaangename geur) dan moet het necrotische weefsel alsnog chirurgisch worden verwijderd. (Bron: http://goo.gl/1Yjey.)

Eveline, 11-03-2012 19:35 #14
Hallo, ik heb aan mijn linkervoet het teentje naast mijn kleinste teentje is paars/blauw. ik kan het ook niet bewegen als ik het aanraak doet het pijn. wat kan het zijn? wat moet ik er aan doen? alvast bedankt! Reactie infoteur, 12-03-2012
Ik stel géén diagnose, dat moet uw huisarts doen. Het kan een symptoom zijn van een kneuzing a.g.v. het hard stoten van deze teen. Dit kan gepaard gaan met zwelling en een bloeduitstorting in het gekneusde gebied. Een gekneusde teen geeft vooral veel pijn en a.g.v. de pijn kan de beweeglijkheid verminderd zijn. Met het wegtrekken van de pijn en de zwelling, zullen de klachten in veel gevallen vanzelf overgaan. Behandeling kan bestaan ​​uit rust, koude kompressen, hoogte, een spalk en een beschermende schoen.

Bij een flinke wond en/of wanneer de teen er ernstig vervormd uitziet of een andere stand heeft aangenomen, is het raadzaam om het letsel door een arts te laten beoordelen. In het laatste geval kan er sprake zijn van een botbreuk. In geval van een botbreuk en/of ernstige weefselbeschadiging, moet een arts geraadpleegd worden. Er moet dan worden uitgesloten of er letsel van pezen en gewrichten is opgetreden. Wanneer de teen gebroken blijkt te zijn, zal deze gespalkt moeten worden.

Ik begrijp dat het bij u om één teen gaat. Bij patiënten met suikerziekte kan een bleke huid, vaak gecombineerd met paars-blauwe verkleuring van de tenen, wijzen op vaatproblematiek, met name macroangiopathie.

Vraag uw huisarts om advies.

B., 08-03-2012 23:12 #13
Ik heb gisteren de kleine teen van m'n linkervoet hard gestoten tegen de tegen een houten blok met scherpe hoeken. Deed behoorlijk zeer maar dat schijnt normaal te zijn. Vandaag een flink stuk gefietst en gewandeld, waarbij mijn schoen de hele dag tegen die teen schuurde. Toen ik thuis kwam was ik zo dom om diezelfde teen weer in een plint te planten, waardoor de pijn nog erger werd. Het werd warm, rood, dik en erg pijnlijk. Toen even onder lauw stromend water gehouden en daarna in een sodabadje gezeten met die voet. Nu lig ik in bed en klopt m'n teen behoorlijk, met af en toe een flinke stekende pijn. Niet echt fijn om zo de nacht in te gaan. De zwelling is intussen wel afgenomen. Ik moet hier nog wel even bij zeggen dat ik aan deze teen een schimmelnagel had die bijna weg was, maar langzamerhand begint terug te komen.

Mijn vragen:
1. Kunt u mij vertellen of deze pijn kan komen door een ontsteking in mijn teen? Het is echt sinds ik twee keer m'n teen heb gestoten, daarvoor had ik nergens last van. Hoe behandel ik dit zonder huisarts? Ik kan m'n teen zelf amper aanraken dus wacht liever nog even met een bezoekje aan de huisarts. Is tweemaal daags een sodabadje, wat ik lees op verschillende websites, genoeg?

2. Nu we het toch over tenen hebben: hoe zorg ik ervoor dat die schimmelnagel verdwijnt? Ook graag zonder huisarts.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 12-03-2012
Behandeling voor een teen contusie - ervan uitgaande dat u een gekneusde teen hebt - kan bestaan ​​uit rust, koude kompressen, hoogte, een spalk en een beschermende schoen.

Over schimmelnagels heb ik het volgende artikel geschreven:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/42041-schimmelnagels-onychomycose-kalknagels-behandelen.html

Alie, 29-01-2012 19:38 #12
Ik heb van tijd tot tijd pijn aan de onderkant van mijn voet, bij kleine teen en de teen daarnaast. Het is een schreeuwende pijn en niet voelbaar als ik zit. Wel bij staan of lopen. Soms voelt het alsof er iets in kramp zit in mijn voet wat er niet uit wil. Wat kan ik doen om deze pijn te voorkomen. Reactie infoteur, 31-01-2012
U doet er verstandig aan de huisarts ernaar te laten kijken.

Jose van Dun, 05-12-2011 21:04 #11
Ik heb al meer dan een jaar last van mijn voeten. Eerst had ik een peesplaatonstekeing maar die is ondertussen goed berholpen met steunzolen en aangepaste schoenen. Maar nu heb ik sinds enige tijd pijn aan de buitenkant van mijn voet. Ik ben bang dat er een klein scheurtje in het 5e middenvoetsbeentje zit. Ben er al mee naar de huisarts geweest maar die denkt, dat dit ook weer een peesontsteking is maar dan aan de andere kant, en die stuurde me door naar de orthopeed. Maar daar kan ik pas over 2 weken terecht. Maar ik heb veel pijn en loop er nu al een hele tijd mee dat ik nog 2 weken wachten eigenlijk te lang vindt. Ik ben bang dan het dan alleen maar erger wordt. Wat kan ik nu nog doen? Reactie infoteur, 11-12-2011
Ik adviseer u om dit te overleggen met uw huisarts.

Jos de Groot, 14-11-2011 13:04 #10
Ik heb al enige tijd last van een zeer pijnlijke linker kleine teen. Die is wat gezwollen en aan de binnenkant, aan de kant van de volgende teen dus, zit een klein wondje dat er eigenlijk mooi en genezen uitziet. Er zit ook een vage likdoorn aan de buitenkant, maar die is zo vaag dat de pedicure er niets aan doet. De teen is echter bijzonder pijnlijk, wonderlijk genoeg vooral s'nachts. De huisarts heeft er naar gekeken, en zegt dat het toch de likdoorn is die de pijn veroorzaakt. Maar ik betwijfel of dat de enige reden is van mijn klacht. De hele kinker voet ziet trouwens veel roder dan de rechter voet. Kunt u mij vertellen wat hier aan de hand is. Reactie infoteur, 23-11-2011
Wellicht dat een second opinion bij een andere huisarts meer duidelijkheid geeft. U hebt recht op de mening van een andere behandelaar. Dit is geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). U mag om een second opinion vragen als u twijfels hebt over de diagnose of over de behandeling.

Jenny, 09-10-2011 17:38 #9
Ik heb al heel lang veel last van kramp in m'n tenen maar nu heb ik sinds een week of 2 ook steeds zwellingen onder de voeten. Dit is best gevoelig. Eerst dacht ik dat het om een muggenbeet ging maar toen ik het beter bekeek werd het eerst een hard blauw bultje en werd daarna een zwelling. Als de ene weg zakt komt de volgende op een andere plaats het komt bij beide voeten voor en wanneer het onder de teen komt wordt die helemaal zwart wat na ongeveer 4 dagen weer afneemt. Ik heb geen idee wat het is. Kunt u mij vertellen wat het is. Reactie infoteur, 09-10-2011
Wanneer u een donkerblauwe of zwarte verkleuring hebt aan uw teen, neem dan altijd direct contact op met uw huisarts. Dit wijst op gangreen en/of necrose; er is nauwelijks doorbloeding. Een en ander kan samenhangen met suikerziekte.

Petra, 04-10-2011 12:07 #8
Bij mijn dochter is de bal onder haar voet ( direct onder haar grote teen ) aan 1 voet dik en opgezet en ze kan er moeilijk op lopen. Heeft u een idee wat dit zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 07-10-2011
Dat is moeilijk te zeggen. Wellicht is er een splinter in terechtgekomen die is gaan ontsteken. Laat uw huisarts de situatie beoordelen.

Nynke, 25-06-2011 17:44 #7
Ik heb altijd veel last van mijn grote teen vooral aan de punt maar nog het meeste de bovenkant van de nagel. Ik heb dit vooral als ik schoenen draag omdat ik maat 39,25 heb. Ik weet ook niet meer wat ik moet doen… maat 39 is altijd net te krap en gaat dan pijn doen maar maat 40 is veel te groot. Ik vermoed ook dat ik hallux valgus heb… als ik dat laat opereren zou de voetmaat dan beter worden? Reactie infoteur, 26-06-2011
Bij hallux valgus staat de grote teen naar buiten in de richting van de kleine teen. Hierbij ontstaat een botbobbel met een slijmbeurs (een soort stootkussentje op uitstekende botdelen) aan de binnenzijde van de grote teen die pijnlijk kan zijn. Uw huisarts kan de diagnose stellen en u verwijzen naar een specialist voor verdere behandeling.

Uit uw verhaal maak ik op dat u te krappe schoenen draagt. Er zijn ook schoenmerken die per halve maat schoenen verkopen, zoals 39,5. Wellicht dat dit uitkomst kan bieden. Bij veel mensen is de ene voet iets langer dan de andere, dat is heel normaal. Het is belangrijk de schoenen te kopen op de grootste voet om klachten te voorkomen. Soms valt een schoenmaat groter (of kleiner) uit. De ene schoen met maat 39 kan lekker zitten, terwijl een andere schoen met maat 39 veel te krap zit. Het is in ieder geval belangrijk dat de schoen direct goed zit bij het passen. Een veel gemaakte fout is dat mensen schoenen kopen die niet goed passen en dan denken dat die nog wel uitloopt. Dat is slecht voor de voeten.

Shir, 05-06-2011 07:20 #6
Ik vermoed dat ik Morton neuroom en Hallux Rigidus tegelijk heb. Ik heb van het Morton Neuroom pas een paar maanden last. Het is net of ik een electrische schik krijg bij het lopen, rennen en me ergens voor moet afzetten. Die pijn erna duurt een tijdje en zakt dan weer na rust. Maar nu voel ik het continu zodra ik loop, ook zonder schoenen. Het is net of er een bobbel onder mijn voet zit, vlakbij de 3e en 4e teen. Van mijn grote teen heb ik al veel jaren last maar niet erg genoeg om ermee naar de dokter te gaan. Ik vermoed zelf, dat ik anders ben gaan loipen door het Morton Neuroom en daardoor dus mijn grote teen overbelast, waardoor de pijn daar erger is geworden. Ik kan mijn grote teen niet zonder pijn bewegen/buigen. Het zeurt constant nu. Ik ben een jaar geleden gediagnoseerd met beginnende artrose in vingers en nek. Ook sinds die tijd 2 tennisarmen. E.e.a. zal waarschijnlijk met elkaar te maken hebben? Ik ben bijna 43 jaar en werk sinds 1,5 jaar op een BSO met kinderen van 8-12 jaar, dus moet continu lopen (kinderen halen en brengen, met ze spelen, sporten enz), wat vermoedelijk de klachten heeft verergerd. Wat ik me afvraag, mocht het op opereren aankomen, of beide aandoeningen tegelijkertijd uitgevoerd zouden kunnen worden, zodat ik minder lang uit de roulatie hoef te zijn? Reactie infoteur, 08-06-2011
Ten eerste zal een arts op basis van lichamelijk onderzoek de juiste diagnose moeten stellen. Daarna is het aan de voetchirurg om uit te maken hoe dit behandeld dient te worden.

Elisa Harms, 24-04-2011 00:11 #5
Ik heb al 5-6 dagen last van een middenvoetsbeentje *geloof ik* of de pees die van mijn grote teen loopt. niet alleen doet het erg veel pijn aan de bovenkant van de middenvoet, het jeukt ook erg, en doet uiteindelijk teveel pijn om te krabben. maar aan de huid is niets te zien, behalve minieme zwelling. verder voelt het redelijk warm aan. ik skateboard veel, maar ben geen een keer gevallen, toch ben ik onderhand een week gestopt met skateboarden, desalniettemin wordt de pijn elke dag erger, en moet er nu pijnstillers voor nemen. Ik vroeg me af of u weet wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 24-04-2011
Het is verstandig om uw huisarts hiernaar te laten kijken. Hij kan aanvullende vragen stellen en de aangedane plek onderzoeken.

Marianne, 13-09-2010 18:40 #4
Ik heb al een tijd last van zeer pijnlijke voeten. Heb ook in rust erg veel pijn (stekende pijn net of er iemand op mijn voeten staat te trapppen). In mijn tweede kleine teen is het probleem dat er peesjes over elkaar springen bij het afwikkelen van de voet. Heb al een tijdje nu steunzolen, maar het probleem wordt hierdoor echt niet verminderd, maar de pijn blijft aanhouden en ook kan ik hierdoor niet lang staan en lopen. Wie kan mij raad geven? Reactie infoteur, 15-09-2010
Volgens mij kunt het beste via uw huisarts uw probleem voorleggen aan een orthopeed.

Mieke, 10-08-2010 17:42 #3
Ik heb al lange tijd van een zeer pijnlijk rechter klein teentje. Het is gezwollen en rood. Er zit ook een likdoorn, maar die is nu haast bestreden, maar de teen blijft dik en pijnlijk, vooral s'nachts. De huisarts en de dermatoloog hebben er naar gekeken, maar ze zeggen dat het een likdoorn is. Maar ik betwijfel of dat de enige reden is van mijn klacht. Reactie infoteur, 17-08-2010
Hallo Mieke,

U kunt om een second opinion vragen. Zie de website:
http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=520&Itemid=69

Beterschap gewenst, Martin.

Piessens Cindy, 24-05-2010 08:21 #2
Hello ik heb een vreselijke pijn in mijn rechtere dikke teen opgezwollen rood voorraan op de top en hartklpoppingen in mijn dikke teen ik ben ten einde raad kan er mij iemand helpen.
De pijn is zo erg dat ik nog amper een deken of water op mijn teen kan verdragen.
Bedankt alle goede raad is welkom grts Reactie infoteur, 24-05-2010
Hallo Piessens Cindy,

Ik raad u aan uw huisarts te bezoeken en desnoods de weekendarts te bellen als de pijn ondraaglijk is.

Mvg, Tartuffel

Hans, 07-05-2010 18:34 #1
Ik heb ijzer in mijn voet zitten ben drie keer geopereerd en nog kan ik niet lopen de ijzere pinnen zijn al eens afgebrokken mijn voet loopt vol met vocht.
Is er een doktor die mijn kan helpen. Reactie infoteur, 09-05-2010
Hallo Hans,

Ik denk u zich het beste tot uw huisarts kan wenden. Sterkte gewenst!

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 24
Medische informatie…
Schrijf mee!