InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)

Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)

Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis) In Nederland is balanitis is een veel voorkomende aandoening. Balanitis is ontsteking van de eikel en de voorhuid van de penis. Bij besneden mannen komt balanitis veel minder vaak voor, omdat bij hen de omstandigheden voor micro-organismen die balanitis kunnen veroorzaken veel minder gunstig zijn. Als iemand besnreden is, kunnen smegma, dode huidcellen en zeepresten zich niet ophopen onder de voorhuid en als gevolg daarvan voor irritatie van de eikel en/of voorhuid en ontstekingsreacties zorgen.

Inhoud

Beschrijving en symptomen

Balanitis is een ontsteking van de eikel, ook wel glanspenis genoemd. Bij balanitis is de kop van de penis en soms ook de voorhuid ontstoken, waardoor er jeuk, irritatie en pijnklachten kunnen ontstaan. Er ontstaat een (soms vlekkerige en schilferachtige) roodheid van de eikel met een toegenomen vochtigheid. Als zowel de eikel als de voorhuid (preputium) ontstoken zijn, spreekt men ook wel van balanoposthitis.

Oorzaken en risicogroepen

Chronische irritatie van het slijmvlies van de eikel gecombineerd met een slechte persoonlijke hygiëne, zijn in veel gevallen de oorzaak van de aandoening. Het gebrek aan beluchting en hygiëne veroorzaakt een ophoping van smegma (talgafscheiding - aanvankelijk wit van kleur en reukloos), huidschilfers en urine onder de voorhuid met als gevolg voortdurende irritatie van het slijmvlies. Dit leidt op een gegeven ogenblik tot een ontsteking. Onbesneden mannen worden het meest getroffen door balanitis. Bij de aandoening fimosis, waarbij er sprake is van een vernauwing van de voorhuid van de penis met als gevolg dat de eikel niet ontbloot kan worden, is de kans op balanitis vergoot. Dit komt omdat de eikel niet goed schoon kan worden gehouden.

Andere mogelijke oorzaken van balanitis zijn een bacteriële infectie of een schimmelinfectie, voornamelijk candidiasis,ook wel candidose of candida genoemd. Een allergische reactie kan soms ook leiden tot irritatie van de eikel en als gevolg daarvan een ontsteking. Voorts kan de aandoening het gevolg zijn van een seksueel overdraagbare aandoening (SOA), zoals een infectie met het protozoön (eencellige, dierlijke micro-organisme) Trichomoniasis.

Mannen met diabetes mellitus (suikerziekte) zijn extra vatbaar voor het ontwikkelen van balanitis. Bij hen heeft de urine een verhoogd glucosegehalte, een situatie waarin micro-organismen goed gedijen. Deze hogere concentratie van glucose in de urine kan leiden tot een ontsteking van de urinebuis. Antibioticagebruik vergroot de kans op een schimmelinfectie, aangezien antibiotica niet alleen de slechte bacteriën bestrijdt, maar ook de goede bacteriën die het lichaam bescherming moeten bieden.

Kinderen zijn het meest vatbaar voor deze aandoening. Het is van belang dat jongens van jongs af aan geleerd wordt hoe ze hun geslachtsdelen moeten schoonhouden.

De diagnose

Bij een ontsteking van de eikel en/of voorhuid, is het verstandig langs de huisarts te gaan. Hij zal het aangedane geslachtsdeel onderzoeken en desnoods een uitstrijkje nemen. Zo'n huidbiopsie kan nodig zijn, aangezien balanitis sterke overeenkomsten vertoont met andere aandoeningen zoals psoriasis, eczeem of lichen ruber planus.

De behandeling

De behandeling die zal worden ingezet is afhankelijk van de oorzaak. Zo kan er bij een bacteriële infectie een antibiotica worden voorgeschreven en bij candida een antischimmel-crème. In veel gevallen volstaat een corticosteroid crème eventueel in combinatie met een lokaal antibioticum.

In alle gevallen is hygiëne bijzonder belangrijk, zodat de predisponerende factor irritatie door slechte hygiëne met ophoping van smegma, urine of zeepresten, wordt voorkomen. Wanneer smegma niet regelmatig wordt verwijderd, vergroot dit de kans op balanitis. Er is geen directe samenhang tussen smegma en het risico op het ontstaan van peniskanker, zoals lange tijd gedacht werd.¹ Het schoonmaken van de glanspenis, de voorhuid en de groef achter de penis kan het beste onder de douche gebeuren met schoon water.

Traumata zoals wrijving door kleding, dient men ook te voorkomen. Bij hardnekkige gevallen kan circumcisie (besnijdenis) uitkomst bieden.

Noot
  1. Van Howe RS, Hodges FM. The carcinogenicity of smegma: debunking a myth. J Eur Acad Dermatol Venereol 2006;20(9):1046-54. Smegma veroorzaakt op zichzelf geen peniskanker, maar wanneer het niet regelmatig weggespoeld wordt kan dit leiden tot irritatie en zelfs ontsteking van de voorhuid en glanspenis. Mogelijkerwijs geven deze ontstekingen wél een verhoogd risico op peniskanker.

Lees verder

Gerelateerde links
Bijbalontsteking.
Gerelateerde artikelen
Balanitis plasmocellularis (ziekte van Zoon): symptomenBalanitis plasmocellularis (ziekte van Zoon): symptomenBalanitis plasmocellularis, ook wel balanitis circumscripta chronica of de ziekte van Zoon genoemd, is een een zeldzame,…
Nauwe voorhuid, wat nu?Nauwe voorhuid, wat nu?Een nauwe voorhuid bij de penis komt regelmatig voor. Er is pas sprake van een te nauwe voorhuid als een jongen van 10 t…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Nauwe voorhuid: voorhuid niet over eikel van penis of piemelNauwe voorhuid: voorhuid niet over eikel van penis of piemelEen te nauwe voorhuid betekent dat de voorhuid niet over de eikel van de penis of piemel geschoven kan worden. Het komt…
De besnijdenis: hygiënischer of niet?De besnijdenis: hygiënischer of niet?Fimosis is de medische reden om jongens te besnijden. Als de voorhuid niet zonder weerstand tot achter de eikel getrokke…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Balanitis
  • http://emedicine.medscape.com/article/777026-overview
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1034715575
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/btxt/Balanitis.htm
  • Van Howe RS, Hodges FM. The carcinogenicity of smegma: debunking a myth. J Eur Acad Dermatol Venereol 2006;20(9):1046-54.

Reageer op het artikel "Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)"

Reacties

Albert, 04-04-2014 13:52 #7
Hallo, ik heb sinds korte tijd een vernouwing van de voorhuid en lichte jeuk van de eikel, na sex.
Dit heb ik behandeld met inotyol Cream.Na een tijdje verdwenen de klachten, maar nu blijft de voorhuid geïrriteerd en het lijkt dat er kleine barstjes in de opperhuid zijn, wat kan ik hier aan doen?
Bedankt Albert Reactie infoteur, 05-04-2014
Je doet er verstandig aan om de klachten door je huisarts te laten beoordelen.

Piet, 17-09-2013 21:37 #6
Hallo, ik ben nu net volwassen. Mijn eikel is een beetje paars, en het rechterstuk is opgezwollen. Als ik ongeveer 2 week er niks aan doe krijg ik soms steken in mijn penis.
Soms plas ik vaak, en is mijn plas niet meer geel (heeft dat ermee te maken) ook bij de spleet zit een stukje aan de huid vast (net zoals je tong aan je binnenkant mond) net zo'n soort draad. Wat kan ik ertegen doen, want ik ben een beetje bang om gewoon naar de huisarts te gaan. Is spoelen met water onder de douche voldoende? En hoe vaak? Reactie infoteur, 19-09-2013
Het is van belang dit door je huisarts te laten beoordelen. Je hoeft niet bang te zijn voor de huisarts, want deze is gewend om geslachtsdelen te onderzoeken, ook (of beter: juist) als daar wat mee aan de hand is. Een huisarts heeft niet alleen verstand van ziekten en aandoeningen, maar hij heeft tevens de rol van vertrouweling voor zijn patiënten. Alles wat tussen een patiënt en de huisarts besproken wordt valt onder het zogenoemde beroepsgeheim, wat inhoudt dat de gesprekken vanuit zijn kant geheim moeten blijven. Je hoeft dus niet bang te zijn dat jouw probleem uitlekt.

Jarne, 10-07-2013 00:26 #5
Mijn voorhuid van de penis ziet rood en staat dikker dan anders en er staan ook korstjes op en doet pijn bij het plassen. Wat moet ik doen en hoe lang duurt dat voor dat weggaat? Reactie infoteur, 19-07-2013
Je kunt het beste naar de huisarts, zodat een diagnose gesteld kan worden. Op basis van de diagnose kan bepaald worden wat de beste behandeling is.

Fred, 19-12-2012 02:22 #4
Dear Sir,

Mag ik U vragen ik heb hetzelfde probleem. Kan ik er iets voor krijgen? Het komt steeds
terug.

Thanks Fred

Mitch, 26-03-2012 00:48 #3
Ik heb al een paar jaar een ophoping van smegma (volgens mij) onder mijn eikel ik schrok me rot toen ik las dat je dan kanker kan hebben. Ik ben 15 jaar. Kan ik dan penis kanker hebben? En hoe is het te behandelen hoe kan ik zorgen dat de rare strook smegma onder me eikel weg gaat? Reactie infoteur, 31-03-2012
Dagelijks goede verzorging van de voorhuid en eikel is belangrijk. Onder de voorhuid vindt bij iedere man smegma-vorming plaats. Smegma bestaat vooral uit dode, afgestoten huidcellen en dit hoopt zich op als de voorhuid van de penis niet regelmatig schoongemaakt wordt. Ook kan het gaan jeuken of ontsteken. Smegma veroorzaakt op zichzelf geen peniskanker, maar wanneer het niet regelmatig weggespoeld wordt kan dit leiden tot irritatie en zelfs ontsteking van de voorhuid en glanspenis. Mogelijkerwijs geven deze ontstekingen wél een verhoogd risico op peniskanker.

U hoeft zich kortom niet druk te maken. Bovendien komt peniskanker nauwelijks voor in Nederland en zeker niet op jonge leeftijd. Wel is het van belang om regelmatig het smegma te verwijderen van de voorhuid.

Ik raad u aan om dagelijks onder de douche het smegma te verwijderen van de voorhuid. Gebruik bij voorkeur (in het genitaalgebied) geen zeepproducten of andere reinigers. Gewoon onder de douche schoonspoelen is voldoende. Trek de voorhuid naar achteren, laat het douchewater eroverheen stromen en reinig de eikel, vergeet daarbij niet de rand. U kun hierbij gebruik maken van uw vingers. Smegma laat zich gemakkelijk wegwassen en anders doet een beetje (olijf)olie op een wattenstokje wonderen.

Hedar, 09-12-2011 17:36 #2
Mijn zoontje van 2,5 jaar heeft sinds hij 6 maanden oud is jeuk aan zijn penisje. Wij hebben hem laten besnijden met 1 jaar. Hierdoor zijn de klachten voor een halfjaar weg gebleven maar daarna is het weer terug gekomen maar veel eger. Eerst was het 'snachts maar nu gaat het de de hele dag en nacht door. Hij kan er zelfs niet door slapen. De HA wil niet eens kijken omdat er aan de buiten kant niks te zien. Wij weten niet meer wat we moeten doen Reactie infoteur, 15-12-2011
U kunt om een second opinion vragen. Het recht op de mening van een andere behandelaar (huisarts, tandarts of specialist) is geregeld in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). U mag om een second opinion vragen als u twijfels hebt over de diagnose of over de behandeling. De huisarts zal bekijken wat er precies aan de hand is. Wanneer het nodig is, zal uw kind worden doorverwezen naar de uroloog.

Anoniem, 12-06-2011 14:12 #1
Hallo,

Op mijn glans zit een wond/rood plekje. Het irriteert/jeukt. Tevens is het gebied rond de 'uitgang' roder dan de rest. anders gekleurd. Is dit irritatie? Het jeukt in elk geval. Wat kan het zijn en wat kan je er tegen doen? Heelt het vanzelf, gaat het vanzelf over of is er een behandeling voor nodig? Reactie infoteur, 14-06-2011
Het is verstandig uw huisarts er naar te laten kijken. Er kan sprake zijn van een (seksueel overdraagbare) aandoening die behandeling behoeft. Het is aan de huisarts om dat te bepalen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!