InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij pijn in de borst? Tips om snel te handelen

Wat te doen bij pijn in de borst? Tips om snel te handelen

Wat te doen bij pijn in de borst? Tips om snel te handelen Bij klachten van pijn in de borststreek, kan het gaan om verschillende problemen. Pijn in de borst kan onder meer samengaan met reuma, met spijsverteringsproblemen of met hartproblemen. In het geval van een hartprobleem kan een snelle en effectieve reactie het leven redden van de persoon in kwestie. De belangrijkste regel bestaat erin om de persoon in een comfortabele positie te plaatsen, zodat de luchtwegen vrij gehouden worden. Daarna moet je meteen het noodnummer bellen.

Welke symptomen gaan samen met borstpijn?

Pijn in de borst kan een teken zijn van een ernstig probleem voor de gezondheid. Borstpijn kan gepaard gaan met pijn in de kaak, de armen en de bovenrug. Bovendien heb je dan vaak een benauwd gevoel en kan je moeilijk ademen. De mensen rondom je zullen opmerken dat je er bleek uitziet. Pijn in de borst en de symptomen die ermee samen gaan kunnen meerdere oorzaken hebben.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn in de borst?

Zo komt het voor dat mensen met reuma pijn hebben in de buurt van het borstbeen. Een andere mogelijkheid is dat borstpijn een symptoom is van een probleem met de spijsvertering zoals een maagkwaal. Wanneer de pijn in de borst veroorzaakt wordt door een hartprobleem, dan is het van levensbelang om heel snel te handelen.

Wat te doen bij pijn in de borst?

Let op als het om een hartprobleem gaat
Wanneer je het vermoeden hebt dat het gaat om een hartprobleem, handel dan snel en effectief. Elke seconde kan belangrijk zijn om het leven van de persoon te redden. Vermits de persoon met de pijn in de borst zich niet mag inspannen, mag je hem of haar dus niet vervoeren. Breng de persoon niet zelf naar het ziekenhuis, maar bel het noodnummer 112.

Houd de luchtwegen vrij
Zorg ervoor dat de persoon in een comfortabele houding blijft zitten of liggen, en wacht intussen op de ambulance. Als de persoon in kwestie het bewustzijn verliest, maar nog steeds ademt, breng hem dan eerst in een stabiele zijligging voor je de hulpdiensten verwittigt. Het komt er op aan om vooral de luchtwegen vrij te houden als je de persoon in deze stabiele houding wil brengen. Op die manier kan hij vrij blijven ademen terwijl op de hulpdiensten gewacht wordt.

Zorg voor een stabiele zijligging
De stabiele zijligging die het meest aangeraden wordt, is deze waarbij het onderste been gestrekt is en het bovenste been met de opgetrokken knie op de grond steunt. Het hoofd wordt lichtjes naar achteren gelegd, waarbij de mond naar de grond gericht wordt. De bovenste arm is gebogen, terwijl de onderste arm, waarop het lichaam steunt, gestrekt tegen de grond gehouden wordt.

Wat te doen bij een beroerte?

Bel het noodnummer
Als je denkt dat iemand het slachtoffer is geworden van een beroerte, bel dan meteen het noodnummer. Ook hier is elke seconde belangrijk. Er zijn een aantal symptomen die kunnen wijzen op een beroerte. Een van de symptomen is dat het slachtoffer zich moeilijk kan uitdrukken en problemen heeft om zijn evenwicht te bewaren.

Vraag om enkele woorden uit te spreken
In vele gevallen is de mond van het slachtoffer ineengezakt en praat hij moeizaam of helemaal niet. Een ander mogelijk symptoom is het hebben van een slappe arm, die er maar wat bij lijkt te hangen. Vraag voor alle zekerheid of de persoon in kwestie zijn tanden kan tonen en enkele simpele woorden kan uitspreken.

Houd de armen horizontaal
Ook kan je vragen dat hij de armen horizontaal kan houden. Als dit problemen geeft, dan komt het er op aan om zo snel mogelijk de ambulance te bellen. Onthoud het uur waarop de eerste symptomen zijn begonnen en geef zo veel mogelijk correcte en duidelijke informatie aan de behandelende arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke borstenPijnlijke borstenBijna alle vrouwen hebben wel eens pijnlijke borsten op een bepaald moment in hun leven. Als je regelmatig pijn lijdt, s…
Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?Pijnlijke borsten: waarom doen ze pijn?Pijnlijke borsten is pijn die in een of twee borsten wordt ervaren, en mag niet verward worden met pijn op de borst. Pij…
Pijn en knobbels in de borstenPijn en knobbels in de borstenPijn en knobbels in de borsten is een veel terugkomend probleem bij vrouwen. Meestal komen deze symptomen dan ook voor t…
Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten – Wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke borsten is een klacht die veel voorkomt bij vrouwen. Men noemt het vaak ook gevoelige borsten. De pijn concent…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.be

Reageer op het artikel "Wat te doen bij pijn in de borst? Tips om snel te handelen"

Reacties

Ahmet, 23-11-2013 08:20 #3
Ik heb nu al een tijdje last van pijn in mijn borst en kaak en word vaak duizelig bij het opstaan. ik ben pas 16 jaar en weet niet of ik hiermee naar de dokter moet gaan. Iemand een idee wat het is of dat ik naar de dokter moet? Reactie infoteur, 23-11-2013
Hallo Ahmet,

Pijn in de borst kan met meerdere dingen te maken hebben. Zo kan een voorbijgaand probleem aan de maag of een ander orgaan van de spijsvertering aan de basis liggen van de pijn. Maar ook reuma kan zorgen voor pijn aan het borstbeen. Hartproblemen die de oorzaak zouden kunnen zijn van de pijn op de borst lijken mij in jouw geval een kleine kans te maken, vermits je nog zo jong bent. Toch valt niets helemaal uit te sluiten, zoals bijvoorbeeld een aangeboren hartafwijking. Als je pijn in de borst hebt, dan is dat altijd een symptoom om ernstig te nemen. Het is dus zeker aangeraden om je te laten onderzoeken door een arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Dumee Ton, 26-03-2012 17:48 #2
Heb in februari een blaasontsteking gehad.daarna problemen gehad met plassen ikben toen naar een uroloog geweest, die heeft mij goed geholpen…
Daarna heb ik een aanval gehad op mijn borst en rug wat een hevige pijn gaf, ik kon niets meer, toen de HAP laten komen maar konden niets aan mij doen, van mijn huisarts heb ik morfine gekregen wat verlichting gaf.
Toen kreeg ik een hele dikke pols en hand die ook hevig was wat enkele uren heeft geduurd.
Nu heb ik flink wat pijn aan de linkerkant van mijn borst… Kan dit door reuma komen
er zijn fotos gemaakt maar er kom niets uit
Ik kan nog lang doorgaan maar weet het niet meer
Ik ben een man van 70 jaar

Dijkstra, 27-12-2011 18:58 #1
Ik ben een paar weken ziek geweest. Heel veel gehoest Hoesten is over maar toch geregeld een kugje waarnnoch troep meekomt Dedokter heeft longfoto s laten maken maar er was geen probleem. Toch blijf ik kuggen en pijn tussen de schouderbladen en op de borst als ik mij beweeg. misschien spieren beschadigd bij het vele hoesten wat ik heb gedaan? Reactie infoteur, 27-12-2011
Hallo Dijkstra,

Als er op de longfoto's geen probleem was, dan hoef je je daar al niet ongerust over te maken. Pijn op de borst of aan de schouderprobleem kan ook te maken hebben met wat anders. Het kan inderdaad zijn dat je bij het hoesten een spier of een zenuw hebt geforceerd. In de meeste gevallen gaat dat weer vanzelf over na een tijd. Als je er last van blijft hebben, is het aangeraden om opnieuw raad te vragen bij een arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fysieke pijn
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!