InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk aan de benen of voeten, wat kan het zijn?

Jeuk aan de benen of voeten, wat kan het zijn?

Jeuk aan de benen of voeten, wat kan het zijn? Jeuk aan de voeten of benen is een veel voorkomend probleem. Jeuk is hebben is heel vervelend en bovendien kunnen jeukende aandoeningen lelijke plekken op de benen of voeten geven.

Jeuk aan de benen of voeten

Jeuk aan de benen of voeten kan door verschillende oorzaken ontstaan. Hieronder een aantal mogelijke oorzaken van jeuk aan de benen of voeten.

Voetschimmel of zwemmerseczeem

Voetschimmel of zwemmerseczeem komt bij heel veel mensen voor. Voetschimmel geeft een jeukende, uitslag aan de voeten. De teennagels krijgen vaak witte of gelige vlekken. Veel mensen schamen zich ervoor om voetschimmel te hebben. Als je last hebt van voetschimmel, dan is dit gemakkelijk te verhelpen door bij de drogist of de apotheek een middeltje tegen voetschimmel te kopen. Tegenwoordig zijn er middeltjes die al na 1 behandeling zorgen dat de voetschimmel verdwijnt, bijvoorbeeld Lamisil Once. Bij voetschimmel is een goede hygiëne belangrijk. Draag niet andermans slippers en was iedere dag je sokken.

Eczeem

Eczeem is een rode, schilferige uitslag die vergezeld kan gaan van blaasjes, waar vocht uit komt. Eczeem kan een extreem heftige jeuk geven, waarbij men krabt totdat de huid kapot is. Vooral bij kinderen kan eczeem aan de benen en met name in de knieholten grote jeukende plekken veroorzaken. Eczeem kan het gevolg zijn van een allergie voor een bepaalde stof, maar dit hoeft niet. Belangrijk is om de huid goed vet te houden met bijvoorbeeld Cetomacrogol, verkrijgbaar bij de apotheek. Wanneer je veel of langdurig last hebt van eczeem, dan kan je huisarts je medicijnen voorschrijven of je verwijzen naar een dermatoloog.

Diabetes

Jeuk aan de benen kan een symptoom zijn van diabetes oftewel suikerziekte. Diabetes kan diverse huidaandoeningen veroorzaken. Zelfs een schimmelinfectie tussen de tenen of vingers kan een symptoom zijn van diabetes. Heb je naast jeuk en huidproblemen last symptomen zoals overmatige dorst, vermoeidheid, pijn in de benen of wondjes die slecht genezen ga dan zo snel mogelijk naar je huisarts. Door een prikje in de vinger kan je bloed getest worden op diabetes. Diabetes kan een zeer ernstig ziektebeeld geven, wanneer er niet tijdig een behandeling met medicijnen of insuline wordt gestart.

Zwangerschap

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap jeuk aan de benen en/of andere plekken op het lichaam. De jeuk kan op een veilige manier worden verzacht met aloë vera crème of met calendula zalf.

Spataderen

Jeuk aan de benen kan worden veroorzaakt door spataderen. Wanneer je last hebt van dikke, kabelachtige aderen op je benen dan kunnen dit spataderen zijn. Naast jeuk aan de benen kun je ook een zwaar en/of pijnlijk gevoel in de benen hebben. Raadpleeg de huisarts voor verwijzing naar een specialist.

Insectenbeten

Vooral in de zomer of op vakantie kunnen insectenbeten aan de benen een bron van jeuk zijn. Vooral in tropische gebieden zijn de muggenbeten veelal erger dan dat wij gewend zijn. Dit betekent dikkere bulten en meer jeuk. Gebruik bij insectenbeten een jeukstillend middel zoals azaron. Ook calendulazalf kan verzachtend werken voor jeuk bij insectenbeten. Wanneer je last hebt van grote beten en rode, warme zwellingen dan is het aan te raden een arts te raadplegen. Er kan sprake zijn van een ontsteking of van een allergische reactie.
© 2009 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Mijn ervaringen met Ginseng cremeMijn ervaringen met Ginseng cremeEczeem is een vreselijk jeukende huidaandoening, die maar moeilijk te verhelpen is. Ik zelf had er veel last van op de z…
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Voetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel is een hardnekkige kwaalVoetschimmel komt vaak voor, het is een hardnekkige kwaal. De oorzaak is een besmetting met een schimmel die zich graag…

Reageer op het artikel "Jeuk aan de benen of voeten, wat kan het zijn?"

Reacties

G. C. Scheltema, 12-06-2013 15:19 #6
Heb geen diabetes! wel plotseling 's nachts ontzettende jeuk op de bovenzijde van onderbenen en voeten. gevolg is gemene rode bloedvlekken vooral op de aderen. koud water helpt iets en inwrijven met olie ook een beetje maar de bloeduitstortingen blijven en worden groter. Behalve een erg dunne huid heb ik geen afwijkingen maar ben wel bang voor open beenwonden.

Jolleke, 23-03-2012 16:46 #5
Ik ben ruim twee weken geleden geopereerd (nieuwe heup). Na een week ongeveer werd mijn voet van het geopereerde been dik en ging jeuken. De zwelling is inmiddels weg maar de jeuk niet. Vooral 's avonds en wanneer de voet warm wordt, begint de jeuk, deze is echt verschrikkelijk. Ik heb van de dokter al cortisonezalf gekregen maar dit geeft slechts een of 2 uurtjes verlichting. Kan het een allergische reactie op de trombosespuitjes zijn (deze moet ik nog 3 weken krijgen)? De dokter weet het ook niet. De huid aan de zijkanten van de voet is ook heel gevoelig. Wie weet wat dit kan zijn maar nog beter: hoe kom ik eraf?

Willem, 08-12-2011 16:56 #4
Ik heb erge last van jeukende enkels. Bij rijbewijskeuring vroeg de arts: Hoe lang bent U al diabeet? Ik vroeg het mijn cardioloog en die zei: U bent geen diabeet. Ik vroeg het mijn huisarts. Die prikte een druppel bloed uit mijn vinger en zei: U bent geen diabeet. Hoe kom ik dan aan die jeukende enkels en hoe kom ik er vanaf? Wie het weet mag het zeggen. Ik zit er al twee jaar mee en geen enkele zalf helpt afdoende.

Willie, 24-04-2011 13:22 #3
Ook ik had veel last van jeukende onderbenen, heel veel zelfs. Ik heb eens ooit van de huisarts Lanette zalf gekregen voor wat schilfertjes op mijn voorhoofd. Ik heb dit ook gebruikt voor mijn benen. Na 2 maal smeren was ik er helemaal van verlost. Ik gebruik het nog 1 maal per week om herhaling te voorkomen.

Paulien van Meijl, 22-12-2010 12:31 #2
Ik heb ontzettende jeuk aan mijn bovenbenen. Wellicht komt dit door mijn panty? Reactie infoteur, 22-12-2010
Dat kan, maar het ligt meer voor de hand dat het door de aanhoudende kou komt. Dan krijgen veel mensen last van jeuk en huidirritatie.

J. Mulders, 03-02-2010 22:39 #1
Sinds zeker 10 jaar heb ik van tijd tot tijd jeuk aan mijn onder benen, vooral in de tijd van het late najaar en de winter. Meestal in het voorjaar en de zomer is het weg. In de winter maanden kan het zo jeuken dat het pijn gaat doen, vooral s'nachts en als ik dan even met zeep en koud water was, gaat het weer weg. Overdag jeukt het wel een beetje. Het jeuken zit hoofdzakelijk rondom net boven de enkels zowel aan het linker als rechter been. Omdat het af en toe heel vervelend en soms pijnlijk is, is mijn vraag; weet iemand raad voor mij.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!