InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leveraandoening: leverontsteking, hepatitis A,B,C,D (lever)

Leveraandoening: leverontsteking, hepatitis A,B,C,D (lever)

Leveraandoening: leverontsteking, hepatitis A,B,C,D (lever) Hepatitis is een ontsteking van de lever (leverontsteking). De oorzaak van de ziekte bepaalt de ernst en het verloop. Hepatitis wordt vaak veroorzaakt door een hepatitis virus. Andere oorzaken zijn alcohol, medicijnen of een stofwisselingsziekte. Er zijn ten minste 7 bekende virale hepatitis stammen: A, B, C, D, E, F en G. Hepatitis A en E veroorzaken acute hepatitis. De hepatitis varianten B, C en D kunnen leiden tot chronische hepatitis, waar iemand de rest van zijn leven last van kan hebben.

Leveraandoening: leverontsteking of hepatitis (lever)

Wat is Hepatitis?

Hepatitis is het Latijnse woord voor leverontsteking. Dit is een ernstige aandoening, aangezien de lever zeer veel belangrijke functies heeft. De lever maakt giftige stoffen onschadelijk en in de lever worden allerlei essentiële stoffen geproduceerd, zoals vetten en eiwitten. Zonder de lever kan de mens niet functioneren.

Er worden twee soorten hepatitis onderscheiden:
  1. acute hepatitis - duurt minder dan zes maanden.
  2. chronische hepatitis - duurt langer dan zes maanden.

Wat kan leiden tot acute hepatitis?

Acute hepatitis heeft een aantal mogelijke oorzaken:
  • besmettelijke virale hepatitis zoals hepatitis A, hepatitis B, hepatitis C, hepatitis D en hepatitis E.
  • andere virale ziekten, zoals: klierkoorts (ook wel mononucleosis infectiosa of ziekte van Pfeiffer genoemd) en het cytomegalovirus (CMV) - een virus uit de groep van herpesvirussen;
  • ernstige bacteriële infecties;
  • amoebische infecties;
  • vergiftiging door een overdosis van een geneesmiddel (bijvoorbeeld paracetamol) of het kan optreden door een abnormale reactie van de lever voor een normale dosis (bijv. halothaan bij narcose);
  • door toxische stoffen, zoals alcohol.

Wat kan leiden tot chronische hepatitis?

Chronische hepatitis kan een aantal verschillende oorzaken hebben:
  • besmettelijke virale hepatitis zoals hepatitis B, hepatitis C en hepatitis D;
  • geneesmiddelen en toxische stoffen zoals alcohol;
  • Auto Immuun Hepatitis (AIH) , dat is een ziekte waarbij de lever ontstoken is doordat het afweersysteem zich tegen de lever richt, oorzaak onbekend;
  • een stofwisselingsziekte, zoals de ziekte van Wilson waarbij er een ophoping van koper in de lever, de hersenen en het oog optreedt en hemochromatose - dat wil zeggen ijzerstapeling in het lichaam, onder meer in de lever, doordat er onvoldoende ijzer wordt uitgescheiden.

Wat zijn de symptomen en verschijnselen van hepatitis?

Acute hepatitis
De symptomen van acute hepatitis variëren sterk van persoon tot persoon. Sommige patiënten hebben zelf geen enkel symptoom. Bij weer anderen is er sprake van een levensbedreigende situatie. Het Hepatitis A-virus veroorzaakt in veel gevallen geen symptomen of de symptomen zijn zeer gering. Hepatitis B geeft veel meer klachten.

In het eerste stadium zien we vaak de volgende verschijnselen optreden:
  • vermoeidheid, algemene malaise, lichte koorts
  • diarree, misselijkheid, slechte eetlust, veranderingen in smaak
  • druk of pijn onder de rechterribben veroorzaakt door een vergrote lever
  • pijnlijke spieren en gewrichten, hoofdpijn, huiduitslag

In de geelzucht fase:
  • vergeling van de witte gedeelten van de ogen, de huid en de slijmvliezen
  • donkere urine
  • licht gekleurde ontlasting
  • rond deze tijd verdwijnen de andere symptomen

In de herstelfase:
  • vermoeidheid

Chronische hepatitis:
Hierbij kunnen de volgende klachten optreden:
  • veel patiënten hebben geen symptomen.
  • vermoeidheid, een grotere behoefte aan slaap, pijnlijke spieren en gewrichten
  • periodieke lichte druk of pijn onder de rechterribben als gevolg van een vergrote lever
  • geelzucht is een zeer laat symptoom van chronische hepatitis: het is een teken dat de ziekte ernstig is geworden.

Veel hepatitis gevallen worden aanvankelijk aangezien voor griep. De klachten kunnen erg lijken op griepverschijnselen.

Hoe worden de hepatitisvirussen overgedragen?

Een virale hepatitis is besmettelijk. De vijf hepatitisvirussen kunnen worden overgedragen op verschillende manieren, maar ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat ze de lever infecteren en een ontsteking veroorzaken. Over het algemeen duurt de acute fase van de ziekte twee tot drie weken. Het herstel duurt ongeveer negen weken. Sommige patiënten ontwikkelen chronische hepatitis, waarbij de lever ontstoken blijft gedurende zes maanden of langer. Deze aandoening kan leiden tot cirrose en mogelijk de dood.

Hepatitis A wordt beschouwd als de minst gevaarlijke vorm. Besmetting met hepatitis A vindt vaak plaats via bloed, ontlasting of uitwerpselen en door eten en water wat besmet is met menselijk afval en besmette ziekenhuis- of drugsnaalden. Meestal is deze variant een acute vorm. In Nederland is ongeveer 10% van de jongvolwassenen op enig moment besmet geweest met het hepatitis A-virus, waarna zij levenslang beschermd zijn tegen de ziekte. Hepatitis A geneest spontaan, zonder verdere interventie.

Hepatitis B kan verspreiden via seksueel contact, bloed of bloedtransfusies, en het delen van naalden door intraveneuze drugsgebruikers. Besmetting verloopt ook via speeksel en via seksueel verkeer. Deze vorm kan ook overgedragen worden van de moeder op de ongeboren baby. De meerderheid van de hepatitis B-patiënten zal volledig herstellen, maar bij een klein percentage ontstaat een chronische vorm. Circa 25% van de chronische hepatitis B patiënten zal voortijdig sterven aan de ziekte ten gevolge van cirrose of leverkanker.

Hepatitis C is de meest voorkomende virale leverinfectie en wordt meestal verspreid door contact met bloed of besmette naalden - met inbegrip tatoeagenaalden. Het kan vele jaren in het lichaam aanwezig zijn zonder klachten of ziekteverschijnselen te veroorzaken. Vooral deze variant leidt vaak tot chronische hepatitis, hetgeen kan leiden tot leverschade of zelfs leverkanker.

Hepatitis D komt niet vaak voor in Nederland. Het kan alleen voorkomen bij mensen die al besmet zijn met hepatitis B. Een infectie met hepatitis D kan gelijktijdig plaatsvinden met de hepatitis B infectie (een co-infectie genoemd) of op een later tijdstip, als iemand al drager is van het hepatitis B-virus (een superinfectie genoemd). Hepatitis D wordt op dezelfde wijze overgedragen als hepatitis B.

Hepatitis E komt vooral voor in Azië, Mexico, India en Afrika. Net als hepatitis A, vindt overdracht van dit type meestal plaats via fecale besmetting via de weg ontlasting-mond via met menselijk uitwerpselen verontreinigd water. Deze vorm wordt beschouwd als iets gevaarlijker dan hepatitis A, met name bij zwangere vrouwen.

Hoe wordt hepatitis behandeld?

Er is geen behandeling voor hepatitis A. De meeste mensen herstellen binnen een paar weken. Soms kan de arts medicijnen voorschrijven om de symptomen te behandelen, zoals misselijkheid en diarree. Er is een vaccin tegen hepatitis A, welke beschermt tegen infecties met het hepatitis A-virus. Het wordt gegeven als vaccinatie aan mensen die meer kans hebben met het hepatitis-A-virus te worden besmet, zoals mensen met een leverziekte of reizigers naar landen waar hepatitis A heerst. Hepatitis B kan worden behandeld met medicijnen, zoals interferon. Er is een vaccin tegen hepatitis B. Hepatitis C wordt meestal behandeld met interferon. Er is geen vaccin tegen hepatitis C. Het hepatitis B-vaccin beschermt tegen hepatitis D. Er is geen behandeling of vaccin voor hepatitis E.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BHepatitis B is een leverontsteking die men krijgt door besmetting met het hepatitis B-virus. Men kan acute, chronisch ac…
Hepatitis A: symptomen, behandeling, vaccinatie (inenting)Hepatitis A: symptomen, behandeling, vaccinatie (inenting)Hepatitis A is een besmettelijke leverontsteking. De boosdoener is het hepatitis A-virus. Vooral schoolkinderen worden e…
Hepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…
Bronnen en referenties
  • http://www.webmd.com/hepatitis/understanding-hepatitis-basics?page=2
  • http://www.gevoelige_lever.nl

Reageer op het artikel "Leveraandoening: leverontsteking, hepatitis A,B,C,D (lever)"

Reacties

Boelen Anne, 08-12-2011 11:13 #2
Ik heb een levercirrose sinds 2009. De arts beweerd door alcoholmisbruik.
Ik dronk 4 à 5 glazen wijn per dag is dit drankmisbruik om een levercirrose te krijgen en
kan een levercirrose veroorzaakt zijn door een hepatitis A, deze werd ook bij mij vastgesteld?
mvg
Anne Reactie infoteur, 11-12-2011
Hepatitis A is een besmettelijke leverontsteking die wordt veroorzaakt door het hepatitis A-virus. In Nederland komt het vooral voor bij schoolkinderen. Bij jonge kinderen verloopt een infectie met het hepatitis A-virus overwegend onbemerkt. Hepatitis A leidt niet tot langdurige problemen met de lever. (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/85930-hepatitis-a-symptomen-behandeling-vaccinatie-inenting.html)

Uit de literatuur blijkt dat ongeveer 1 op de 10 zware drinkers uiteindelijk cirrose ontwikkelt. Het neigt te ontstaan na 10 of meer jaren van zwaar drinken. Het is niet duidelijk waarom sommige mensen meer vatbaar zijn voor leverbeschadiging door fors alcoholgebruik. De vuistregel luidt: hoe zwaarder iemand drinkt, en hoe meer regelmatig hij drinkt, des te groter het risico op levercirrose. De schade van cirrose is gewoonlijk permanent en kan niet worden teruggedraaid. (http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/47473-leverklachten-symptomen-levercirrose-cirrose-en-alcohol.html)

het menselijk lichaam kan dagelijks maar een bepaalde hoeveelheid verwerken. Voor vrouwen is dat 1 tot 2 glazen per dag. Voor mannen 2 tot 3 glazen per dag. Drinkt iemand meer, dan wordt de alcohol schadelijk voor het lichaam.

Elisa, 30-06-2010 17:25 #1
Ik heb gisteren een overdosis medicijnen genomen, waaronder de meeste paracamol en ibruprofen. ik heb constant pijn in mijn buik (bij mijn ribben ongeveer) kan dit betekenen dat ik een lever ontsteking heb? Reactie infoteur, 01-07-2010
Hallo,

Indien u een overdosis medicijnen tot u hebt genomen, dan raad ik u dringend aan direct contact op te nemen met de huisarts.

Mvg, Martin

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!