InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zondagsarmpje, radiuskopluxatie

Zondagsarmpje, radiuskopluxatie

Zondagsarmpje, radiuskopluxatie Zondagsarmpje, iedereen heeft er wel eens van gehoord maar wat is het nu eigenlijk? De medische term voor zondagsarmpje is radiuskopluxatie wat eigenlijk zegt: elleboog uit de kom.

Wat is het precies

Bij een zondagsarmpje is de elleboog uit de kom geschoten door vaak een bruuske beweging.De kop van het spaakbeen (radius) is uit de kom. De medische term is radiuskopluxatie maar ook dokters gebruiken vaak de term "zondagsarmpje".

Hoe komt men aan de naam "zondagsarmpje"

Deze aandoening treft men vaak bij de Eerste Hulp posten aan op een zondag. Ouders gaan vaker een wandeling met hun kinderen maken, het kind mag tussen pappa en mamma inlopen en wordt aan zijn armpjes tussen hen in geslingerd. Op het moment dat er te hard aan het armpje getrokken wordt is er kans dat de elleboog uit de kom schiet. Tijdens het spelen kan dit ook gebeuren, uw kind gaat bijvoorbeeld in het klimrek hangen en slingert met zijn armen waardoor al zijn gewicht aan zijn armen hangt en hierdoor de kop ook uit de kom schiet.

Wie krijgen er een zondagarmpje

De aandoening komt voornamelijk voor bij jonge kinderen. Vanaf de leeftijd dat ze gaan lopen tot een jaar of vijf. Bij hen zijn vaak de banden rondom de ellebogen nog zeer flexibel en daardoor kan het bot makkelijk uit de kom schieten. Als de kinderen ouder worden worden de banden automatisch minder flexibel en de kinderen worden minder vaak door hun ouders aan hun armen opgetild omdat ze daar gewoon te groot voor worden.

Wat zijn de symptomen

Een kind met een zondagsarmpje zal deze arm niet willen bewegen. Vaak houden ze zelf de arm vast in een stand die voor hen het minst pijnlijk is en bewegen hem verder niet. Aanraking van de arm is vaak pijnlijk. Op het moment dat het gebeurd huilen ze vaak heel hard, het is een pijnlijke gebeurtenis.

Behandeling van een zondagsarmpje

De behandeling van een zondagsarmpje moet altijd door een arts gebeuren. Bij lichamelijk onderzoek kan de arts voelen of de elleboog inderdaad uit de kom is. Een röntgenfoto is vaak niet noodzakelijk. Als het inderdaad om radiuskopluxatie gaat kan de arts deze weer in de kom zetten. Deze behandeling gebeurt vaak zonder verdoving en de dokter kan de elleboog vaak weer vlot op zijn plek zetten. Nadat de kop weer op de juiste plaats zit heeft uw kind gelijk geen pijn meer en kan hij zijn arm normaal bewegen. Kinderen mogen hun arm ook vaak gelijk weer gebruiken van de dokter. Soms is het dragen van een mitella noodzakelijk maar vaker niet.

Preventiemaatregelen

Een zondagsarmpje is niet altijd te voorkomen. De elleboog van uw kind kan ook uit de kom schieten als hij aan het spelen is.Belangrijk is om uw kind nooit aan zijn armen omhoog te trekken. Hiermee voorkomt u dat de elleboog van uw kind uit de kom schiet. Bij kinderen die al eens een zondagsarmpje gehad hebben komt een herhaling vaak voor, bij hen schiet de kom nu nog makkelijker van zijn plaats.
© 2009 - 2014 Binkies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek kinderziekten

Reageer op het artikel "Zondagsarmpje, radiuskopluxatie"

Reactie

Caroline Booij, 25-11-2009 15:41 #1
Zondagsarmpje komt niet door het wandelen, maar doordat ouders hun kindertjes mee trokken naar de kerk (zondags) en die kindertjes niet wilde en ook begonnen te trekken!

Infoteur: Binkies
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!