InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Longkanker

Leven met kanker: Longkanker

Leven met kanker: Longkanker Ongeveer 11.000 mensen per jaar krijgen longkanker (cijfers gelden alleen voor Nederland). Bij mannen komt prostaatkanker het meest voor, daarna volgt longkanker. Bij vrouwen komt borstkanker het meest voor, ook gevolgd door de longkanker.

Twee typen longkanker

Longkanker is onder te verdelen in twee verschillende vormen; de kleincellige lonkanker en de niet-kleincellige longkanker. Het verschil tussen deze twee is de manier waarop de longkanker groeit en het aantal cellen waaruit de longkanker bestaat. Het meest komt de niet-kleincellige longkanker voor, bij ongeveer 80 procent van de patiënten.

Niet-kleincellige longkanker

Bij de niet-kleincellige longkanker zijn de kankercellen vrij groot. Ook liggen ze op een bepaalde manier gerangschikt in het weefsel. Deze vorm van longkanker groeit minder snel dan het kleincellige type.

Kleincellige longkanker

Bij het kleincellige type longkanker groeien de cellen sneller. Bij de meeste mensen wordt dit type longkanker pas in een laat stadium ontdekt en is genezing niet meer mogelijk.

Oorzaak longkanker

De grootste oorzaak van longkanker is het roken van sigaretten, sigaren of pijp. ook het dagelijks blootstellen aan schadelijke stoffen op bijvoorbeeld het werk, heeft grote invloed op de lichaamscellen. Er ontstaan teveel prikkels in de longen, waardoor de cellen niet meer normaal reageren. Ze gaan door met groeien zonder nog te reageren op de genetische aanleg. Hierdoor ontstaat er een gezwel of tumor. De cellen verdringen het omliggend weefsel en gaan ook in andere delen van het lichaam nestelen, men spreekt dan over uitzaaiingen.

Symptomen

In het begin zijn er vaak geen symptomen te merken, wel kan er een verminderde eetlust optreden, misschien wat vermagering of gewoon niet fit voelen. De meeste mensen denken aan een (langdurige) griepje dus vaak wordt er niet direct aan longkanker gedacht. Later begint men vaak en meer te hoesten, eventueel met bloed erbij. Men kan minder goed adem halen, benauwd gevoel hebben, pijn in de borstkas en vaak infecties aan de luchtwegen.

Behandeling niet-kleincellige longkanker

Bij een operatie wordt de tumor en een deel van het omliggende weefsel verwijderd. Afhankelijk van hoe groot de tumor is, wordt een deel van de long of de gehele long verwijderd. Het verwijderde weefsel wordt altijd grondig onderzocht op aanwezige kankercellen, vooral langs de randen. Zo kan men een beter beeld krijgen of men voldoende heeft weggehaald. Operatie is alleen mogelijk indien de kanker nog niet is ingegroeid en ook niet te groot is.

Bij uitwendige bestraling worden de kankercellen blootgesteld aan straling, waardoor de kankercellen zoveel mogelijk worden vernietigd. Gezonde cellen herstellen makkelijker door deze straling dan de kankercellen. Men zal zoveel mogelijk op de kankercellen richten om de gezonde cellen te besparen. Bestraling wordt gebruikt wanneer een operatie niet mogelijk is, de kanker te groot is of om na een operatie nog resterende kankercellen te verwijderen.

Inwendige bestraling wordt minder vaak toegepast. Er wordt radioactief materiaal onder verdoving in of nabij de tumor geplaatst, waardoor bestraling van binnenuit plaats vindt.

Met chemotherapie wordt via medicijnen de cellen gedood of geremd in hun groei. Men past dit vaak toe in combinatie met een operatie of straling. De medicijnen kunnen via tabletten, injectie of een infuus worden toegediend.

Andere behandelingen zijn: laserlicht, tumorgroeiremmers, elektrische stroom, cytostaticakuur, stereotactische bestraling.

Behandeling kleincellige longkanker

Kleincellige longkanker wordt vaak te laat ontdekt: hierdoor is genezing soms niet meer mogelijk. Men kan de klachten verlichten met behulp van chemotherapie, cytostaticakuur en/of bestraling. Soms kan men ook een operatie ondergaan, maar alleen indien de tumor nog klein is, niet is ingegroeid en niet is uitgezaaid.

Overleving

Niemand kan de patiënt vertellen wat de overlevingskansen zijn, dit hangt heel sterk af van in welk stadium de kanker is ontdekt, wat de conditie en leeftijd van de patiënt is en hoe hij reageert op de behandelingen. Kleincellige longkanker wordt vaak te laat ontdekt waardoor genezing vaak niet meer mogelijk is.
  • Bij bestraling en radiotherapie leeft 20 % van de patiënten na drie jaar nog
  • Bij alleen chemotherapie leeft 9 % van de patiënten na drie jaar nog
  • Bij zware longkanker leeft 1.6% van de patiënten na vijf jaar nog.
  • De gemiddelde overleving is 8-9 maanden

Niet-kleincellige longkanker heeft doorgaans wat betere vooruitzichten. De cijfers zijn over het algemeen:
  • Bij niet-behandeling is de overleving 6 maanden
  • Bij operatie leeft 40% van de patiënten na vijf jaar nog
  • Bij bestraling leeft 5-10% van de patiënten na vijf jaar nog
  • Bij chemotherapie leeft minder dan 1 % van de patiënten na vijf jaar
  • Gemiddeld overleeft 50% van de patiënten de longkanker na vijf jaar
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Longkanker: wat zijn de mogelijke oorzaken van longkanker?Longkanker: wat zijn de mogelijke oorzaken van longkanker?Longkanker is een ernstige ziekte waarvan je de kans om ermee opgescheept te worden, kan verkleinen door niet te roken.…
Waarom krijg je kanker van roken?Waarom krijg je kanker van roken?Van roken kan je kanker krijgen. Het risico op longkanker is bij rokers tot wel 20 keer zo hoog als bij niet rokers. Men…
Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker is een vorm van kanker die in meer dan 90% van de gevallen verband houden met zelf roken of passief meeroken…
Longkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseLongkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseDe laatste zestig jaar is het aantal mensen met longkanker toegenomen en sneller dan andere soorten kanker. Roken is de…
Pil tegen longkankerPil tegen longkankerAstraZeneca introduceert op 1 februari 2010 een pil op de markt ter bestrijding van een bepaalde vorm van longkanker. He…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Longkanker"

Reacties

D. J., 15-08-2016 23:31 #5
11 jaar geleden, ik was 47 jaar en rookte behoorlijk begon ik erg te hoesten en later kwam er ook bloed mee. Longkanker, niet kleincellig en geen uizaaiingen. Ik kon worden geopereerd en met succes! Ik knapte snel weer op en al gauw werkte ik weer 60 uur per week. Nu 11 jaar later heb ik een tumor in mijn andere long met uitzaaiingen in de lymfeklieren tussen mn longen. Ik heb 30 bestralingen gehad en 3 chemo's. Dat is nu 3 maanden geleden en ik voel me goed, geen pijn, niet moe… alleen wat weinig lucht… maar als ik me niet te druk maak en gewoon mijn ding doe is er eigenlijk weinig aan de hand. Op de foto"s is nog wel "iets" te zien, maar ze weten niet of het littekenweefsel is of toch nog een restant van de tumor… De toekomst zal het uitwijzen. Vast staat dat de kanker terug komt, alleen wanneer zeggen ze er niet bij :-) Ze weten het niet. Wat ik hiermee wil zeggen is… ik weet nog dat ik 11 jaar terug zei "als ik die 5 jaar maar krijg, dan zijn mijn kinderen volwassen en kunnen zich zelf redden (ik ben een alleenstaande moeder). Nu ben ik 11 prachtige jaren verder, mijn kinderen zijn volwassen en mijn 2de kleinkind is onderweg. Het komt ons nooit uit om te sterven… maar als ervaringsdeskundige :-( durf ik wel dit wel te stellen: wees positief, zet de kanker op de zijlijn en ga verder met je leven. Ga niet zitten jammeren over dingen die je niet meer kunt… geniet van alles wat je wel kunt, zolang mogelijk. Dood gaan we toch… allemaal! Maar ga er niet in een hoekje van de bank op zitten wachten.

Willy, 25-04-2016 20:38 #4
Goedendag. Ik heb een vraag waar ik toch wel mee zit. Mijn man heeft grootcellige longkanker. Er is inmiddels een stuk long verwijderd en een stukje lymfeklier. Hij heeft 30 bestralingen achter de rug en drie keer een zware kuur van chemo en drie keer een lichte kuur van chemo. De laatste kuur kon hij niet meer aan en is gestopt. Wat ik nu vind is dat hij heel erg loopt te hijgen al loopt hij maar na de keuken dan hijgt hij al douchen is ook een hele onderneming en ook daar komt hij hijgend onder vandaan. Hij is dood en doodmoe hoort dit? En nog een vraag zal hiermee de longkanker echt weg wezen en komt het snel weer terug. Ik zou hier graag antwoord op hebben. Moet er bij zeggen hij heeft in het verleden ook al drie keer hodgin heeft gehad met bestralingen en chemo, alvast vriendelijk bedankt

Daan, 20-05-2013 23:55 #3
"Kleincellige longkanker wordt vaak te laat ontdekt: hierdoor is genezing niet meer nodig." Niet echt handig geformuleerd… Reactie infoteur, 21-05-2013
Inderdaad een verkeerde bewoording, het is aangepast.

Twink, 18-02-2012 05:12 #2
Ik heb kleincellige longkanker, ben 54 en ga dus hartstikke dood.
Heb ik nog zes weken, zes maanden, vast niet langer na de diagnose.
Moest zelf wel aan de bel trekken, ivm met blaasontsteking en mineralentekort.
Ik trek alles uit de kast om langer te leven, voor mijn man en kinderen.
Bovendien ben ik veel te sociaal om dood te gaan, dat kan over een tig aantal jaren wel.
Wens iedereen met longkanker vel liefde, sterkte en vechtlust.
Twink. Reactie infoteur, 25-02-2012
Wat een vreselijk nieuws. In welk stadium bevindt de longkanker zich en zijn er nog behandelingen mogelijk? Heel veel sterkte gewenst.

Jo van Deik, 29-11-2011 15:56 #1
Bij de niet-kleincellige longkanker zijn de kankercellen vrij groot. ik heb een tumor van 6 cm (tennisbal) en daar loopt luchtpijp en slakdarm doorheen, geen uitzaaiingen. Ik heb reeds in Februari 2011 3 x Chemo + 42 bestralingen gehad en nu uitzaaiingen in beide longen en ben gisteren begonnen met een nieuwe Chemo en begin nu te twijfelen aan de juiste behandeling, mede ook dat ik geen uitzaaiingen had en nu opeens twee. Reactie infoteur, 29-11-2011
Hallo Jo,
Ik kan in deze niets anders zeggen dan je ontzettend veel sterkte te wensen. Wanneer je twijfelt over de juiste behandeling, praat hier dan over met de arts. Desnoods kan je ook bij een andere arts om advies vragen.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 21-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!