InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheid

Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheid

Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheid Hoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid, zoals een verhoogd risico op hart-en vaatziekten. Ook op andere lichaamsdelen kan hoge bloeddruk een negatieve invloed uitoefenen. Zo kan hypertensie zorgen voor een minder goede werking van de nieren, voor problemen in de hersenen en voor oogproblemen. Om beter voorbereid te zijn op eventuele problemen kan het erg nuttig zijn om thuis zelf je bloeddruk te meten door middel van een bloeddrukmeter. Een bloeddrukmeter geeft je het voordeel dat je je gezondheidstoestand op die manier heel regelmatig kan opvolgen. Een overzicht met de negatieve gevolgen van hoge bloeddruk voor je gezondheid.

Hoge bloeddruk: gevolgen voor de bloedvaten

Het langdurig last hebben van hoge bloeddruk kan leiden tot beschadiging aan de aderwanden. Op lange termijn kan je te maken krijgen met aderverkalking. Het risico van de aanhoudende hoge druk op de aderwanden is dat de bloedvaten kunnen gaan dikker worden en scheuren.

Gevolgen voor het hart

Hoge bloeddruk vergroot het risico op hart-en vaatziekten. Doordat de druk op de aderwanden verhoogt, moet het hart harder pompen om het bloed door het lichaam te stuwen. Hierdoor gaat het hart uitzetten, wat negatief is voor de gezondheid. Het weefsel van de hartspier loopt schade op en het hart zal verzwakken. Dit kan met zich mee brengen dat je last gaat krijgen van hartritmestoornissen.

Gevolgen voor de nieren

Ook voor de nieren kan verhoogde bloeddruk negatieve gevolgen met zich meebrengen. Door de verhoogde druk kunnen de bloedvaten in de nieren gaan verkalken, waardoor de nieren zelf niet meer goed zullen kunnen doorbloeden. Dit heeft tot gevolg dat je nieren slechter zullen gaan werken. Vermits de nieren een belangrijke functie hebben als zuiveringsstation van het lichaam (verwerken en afvoeren van afvalstoffen) kan een verminderde werking ervan behoorlijk nadelige effecten veroorzaken voor andere lichaamsdelen.

Gevolgen voor de hersenen

De verhoogde bloeddruk kan ook in de hersenen de doorbloeding van de bloedvaten bemoeilijken, en zelfs leiden tot bloedstolsels. Die bloedstolsels kunnen de bloedvaten verstoppen waardoor de toevoer van zuurstof naar sommige delen van de hersenen in gevaar komt. Dit gebeurt in het geval van een herseninfarct. Ander mogelijk gevolg is een hersenbloeding: in dat geval scheurt een bloedvaatje in de hersenen.

Oogproblemen

De gevolgen van hoge bloeddruk op de ogen wordt door sommige mensen wel eens onderschat. Toch is het zo dat hoge bloeddruk ook kan zorgen voor oogproblemen. De bloedvaten die zich achter het oog bevinden kunnen door de langdurige druk beschadigd worden, waardoor de toevoer van bloed en zuurstof naar de ogen in het gedrang kan komen. Tal van oogaandoeningen worden dan ook gelinkt aan het fenomeen van hoge bloeddruk, zoals bijvoorbeeld een gesprongen adertje in het oog.

Zelf bloeddruk meten

Tegenwoordig zijn er bloeddrukmeters op de markt waarmee je zelf je bloeddruk kan meten. Die bloeddrukmeters vinden meer en meer afname bij de bevolking: mensen willen zelf hun bloeddruk in het oog houden om zeker te zijn van hun situatie.
Het kan een geruststelling zijn om regelmatig zelf je bloeddruk te meten met de bloeddrukmeter. Bovendien kan een meting van hoge bloeddruk ervoor zorgen dat je het probleem niet laat aanslepen en tijdig naar de geneesheer gaat. Je wordt als het ware aangespoord om je gezondheidstoestand van naderbij te bekijken en op te volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Hoge bloeddruk: oorzaken, gevolgen en adviezenHoge bloeddruk: oorzaken, gevolgen en adviezenEén op de drie mensen heeft last van hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk wordt ook wel hypertensie genoemd en kan de slag…
Bronnen en referenties
  • http://www.optimalegezondheid.com/gevolgen-hoge-bloeddruk/, bezocht op 24/07/2015.

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk: negatieve gevolgen voor je gezondheid"

Reacties

Paul Blankert, 29-09-2011 22:37 #2
Ik meet regelmatig met een eigen bloeddrukmeter en het valt mij op dat de bovendruk vaak niet of licht verhoogd is, terwijl de onderdruk wel reden is voor zorg volgend de meter en het bijbehorende boekje. In hoeverre is te hoge onderdruk meer of minder schadelijk dan bovendruk? Reactie infoteur, 30-09-2011
Hallo Paul,

In het algemeen spreekt men van een te hoge onderdruk wanneer deze de 90 mm Hg overschrijdt. Toch kan deze grens lager komen te liggen in specifieke gevallen, afhankelijk van de patiënt. Bijvoorbeeld in gevallen van hoge cholesterol, hartziekten, of andere aandoeningen moet per geval door de arts bekeken worden vanaf welke grens een hoge onderdruk potentieel gevaarlijk kan zijn. Aan te raden is om aan je huisarts te vragen welke onderdruk in jouw geval na te streven is.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Tineke, 11-03-2010 12:20 #1
Ik ben bekend met hoge bloeddruk, klachten in de familie vaat en diabetes infarcten. Tijdens mijn twee zwangerschappen heb ik hoge bloeddruk gehad en nu sinds een aantal jaren weer (58j ) vrij hoog. nu 180/100 - is ook al 220/100 geweest. Graag een reactie van iemand die positief heeft gerageerd om medicatie en zich nu wel weer goed voeld.

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloeddrukproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!