InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoge bloeddruk: wat zijn de mogelijke gevolgen ervan?

Hoge bloeddruk: wat zijn de mogelijke gevolgen ervan?

Hoge bloeddruk: wat zijn de mogelijke gevolgen ervan? Hoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening die niet mag onderschat worden. Hoge bloeddruk kan ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid, zoals een verhoogd risico op hart-en vaatziekten. Ook op andere lichaamsdelen kan hoge bloeddruk een negatieve invloed uitoefenen. Zo kan hypertensie zorgen voor een minder goede werking van de nieren en voor problemen in de hersenen. Om beter voorbereid te zijn op eventuele problemen, meten heelwat mensen hun bloeddruk zelf met de bloeddrukmeter.

De gevolgen van hoge bloeddruk voor de bloedvaten

Het langdurig hebben van hoge bloeddruk kan leiden tot beschadiging aan de aderwanden. Op lange termijn kan je te maken krijgen met aderverkalking. Het risico van de aanhoudende hoge druk op de aderwanden is dat de bloedvaten kunnen gaan dikker worden en scheuren.

De gevolgen voor het hart

Hoge bloeddruk vergroot het risico op hart-en vaatziekten. Doordat de druk op de aderwanden verhoogt, moet het hart harder pompen om het bloed door het lichaam te stuwen. Hierdoor gaat het hart uitzetten, wat negatief is voor de gezondheid. Het weefsel van de hartspier loopt schade op en het hart zal verzwakken. Dit kan met zich mee brengen dat je last gaat krijgen van hartritmestoornissen.

De gevolgen voor de nieren

Ook voor de nieren kan verhoogde bloeddruk negatieve gevolgen met zich meebrengen. Door de verhoogde druk kunnen de bloedvaten in de nieren gaan verkalken, waardoor de nieren zelf niet meer goed zullen kunnen doorbloeden. Dit heeft tot gevolg dat je nieren slechter zullen gaan werken.

De gevolgen voor de hersenen

De verhoogde bloeddruk kan ook in de hersenen de doorbloeding van de bloedvaten bemoeilijken, en zelfs leiden tot bloedstolsels. Die bloedstolsels kunnen de bloedvaten verstoppen waardoor de toevoer van zuurstof naar sommige delen van de hersenen in gevaar komt. Dit gebeurt in het geval van een herseninfarct. Ander mogelijk gevolg is een hersenbloeding: in dat geval scheurt een bloedvaatje in de hersenen.

De gevolgen voor de ogen

De gevolgen van hoge bloeddruk op de ogen wordt door sommige mensen wel eens onderschat. Toch is het zo dat hoge bloeddruk ook kan zorgen voor oogproblemen. De bloedvaten die zich achter het oog bevinden kunnen door de langdurige druk beschadigd worden, waardoor de toevoer van bloed en zuurstof naar de ogen in het gedrang kan komen.

Meet zelf je bloeddruk

Tegenwoordig zijn er bloeddrukmeters op de markt waarmee je zelf je bloeddruk kan meten. Die bloeddrukmeters vinden meer en meer afname bij de bevolking: mensen willen zelf hun bloeddruk in het oog houden om zeker te zijn van hun situatie.
Het kan een geruststelling zijn om regelmatig zelf je bloeddruk te meten met de bloeddrukmeter. Bovendien kan een meting van hoge bloeddruk ervoor zorgen dat je het probleem niet laat aanslepen en tijdig naar de geneesheer gaat.

Lees verder

© 2009 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Aandoeningen: hoge bloeddruk, hypertensieHoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd is een groot probleem in Nederland. Veel mensen hebben hypertensie waarvoor…
Voeding en hoge bloeddrukVoeding en hoge bloeddrukHeb je wel eens last van een hoge bloeddruk? En weet je er geen blijf mee? In onderstaand artikel vind je er nuttig info…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Hoge bloeddruk: wat zijn de mogelijke gevolgen ervan?"

Reacties

Paul Blankert, 29-09-2011 22:37 #2
Ik meet regelmatig met een eigen bloeddrukmeter en het valt mij op dat de bovendruk vaak niet of licht verhoogd is, terwijl de onderdruk wel reden is voor zorg volgend de meter en het bijbehorende boekje. In hoeverre is te hoge onderdruk meer of minder schadelijk dan bovendruk? Reactie infoteur, 30-09-2011
Hallo Paul,

In het algemeen spreekt men van een te hoge onderdruk wanneer deze de 90 mm Hg overschrijdt. Toch kan deze grens lager komen te liggen in specifieke gevallen, afhankelijk van de patiënt. Bijvoorbeeld in gevallen van hoge cholesterol, hartziekten, of andere aandoeningen moet per geval door de arts bekeken worden vanaf welke grens een hoge onderdruk potentieel gevaarlijk kan zijn. Aan te raden is om aan je huisarts te vragen welke onderdruk in jouw geval na te streven is.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Tineke, 11-03-2010 12:20 #1
Ik ben bekend met hoge bloeddruk, klachten in de familie vaat en diabetes infarcten. Tijdens mijn twee zwangerschappen heb ik hoge bloeddruk gehad en nu sinds een aantal jaren weer (58j ) vrij hoog. nu 180/100 - is ook al 220/100 geweest. Graag een reactie van iemand die positief heeft gerageerd om medicatie en zich nu wel weer goed voeld.

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloeddrukproblemen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!