InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Beenmergkanker

Leven met kanker: Beenmergkanker

Leven met kanker: Beenmergkanker Jaarlijks kampen 860 mensen met beenmergkanker, waarvan er twee typen bestaan. Over de oorzaken tast men nog in het duister, er is nog veel onderzoek voor nodig. Pijn aan de botten is een van de eerste symptomen. De beste behandeling is een chemokuur. De prognose is vrij slecht. Leven met kanker: beenmergkanker.

Typen beenmergkanker

Beenmergkanker kent twee verschillende vormen: Multipel myeloom/ziekte van Kahler en De ziekte van Waldenström.

Multipel myeloom/ziekte van Kahler
Ongeveer 800 mensen per jaar krijgen de ziekte van Waldenström. Vooral mensen boven de 60 worden vaker getroffen. Plasmacellen in het beenmerg produceren normaal gesproken antistoffen . Bij deze vorm van kanker vindt er ongewone celdeling plaats van deze plasmacellen.

De ziekte van Waldenström
Per jaar krijgen in Nederland ongeveer 60 mensen met deze ziekte ter maken. Witte bloedcellen in het beenmerg delen zich ongecontroleerd, er is dan sprake van kanker.

Oorzaak kanker

Een van de belangrijkste oorzaken van beenmergkanker zouden chronische ontstekingen kunnen zijn, hierdoor wordt het afweersysteem teveel geprikkeld en gaan de plasmacellen afwijkend gedrag vertonen. Over de oorzaken van beenmergkanker is nog niet veel bekend.

Symptomen

Doordat er botafbraak plaats vind, is een van de eerste klachten bij beenmergkanker, pijn aan de botten. Dit begint meestal in de rug en verspreid zich dan naar andere botten, zoals de ribben en later naar de nek of de bekken. De pijn neemt na een tijd ook in hevigheid toe. Er kunnen spontaan botbreuken ontstaan, door de botafbraak. Soms kunnen de botten plaatselijk opzwellen, dit geeft dan pijn. Men kan een doof en verlammend gevoel hebben doordat er druk op de ruggenmerg ontstaat wanneer een wervel inzakt. Vaak komt er ook vermoeidheid voor. Door een tekort aan witte bloedcellen ontstaan er makkelijk infecties aan bijvoorbeeld de luchtwegen of andere organen. Er kan gewichtsverlies plaats vinden doordat men minder zin heeft in eten. Ook misselijkheid komt hierbij voor. Door het tekort aan bloedplaatjes gaat het tandvlees makkelijk bloeden. Doordat de botten afbreken komt er veel calcium vrij, hierdoor krijgt men veel dorst. Bij de ziekte van Waldenström ziet men een slechte doorbloeding van organen, met als gevolg hoofdpijn, moeite met zien en voelbaar aan de huid, vingers, tenen en oren, alles wat uitsteekt en als laatste doorbloed word. Ook ontstaat soms bloedarmoede met als gevolg vermoeidheid.

Behandeling

  • Bij de ziekte van Kahler wordt het meest chemotherapie toegepast, omdat de kankercellen zich door het hele lichaam hebben verspreid. Bij een chemokuur kunnen de medicijnen zich via het bloed verspreiden en zodoende ook op alle plaatsen in et lichaam terecht komen. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.
  • Immunotherapie zet het lichaam aan om zelf de kankercellen aan te vallen. Dit gebeurt door toediening van bepaalde eiwitten, die het afweersysteem verhoogd.
  • Stamceltransplatatie is vaak nodig na een hoge dosering van een chemokuur, omdat de eigen cellen ook afsterven. Bij stamceltransplatatie worden gezonde stamcellen in het lichaam gebracht, dit kan van een donor zijn of van de patiënt zelf.
  • Bij de ziekte van Waldenström wordt ook gebruik gemaakt van een chemokuur. Er is nog zo weinig bekend over deze vorm van kanker, dat genezing nog niet mogelijk is. De behandeling richt zich dan ook op het verlichten van de klachten.

Overleving

Bij beenmergkanker is de prognose vrij slecht: na 4-6 jaar overlijden de meeste patiënten. Er zijn ook gevallen bekend waarbij de patiënt na 10-15 jaar nog in leven was.
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
© 2009 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkankerZiekte van Kahler: Kanker van het beenmerg of botkankerDe ziekte van Kahler is een vorm van botkanker of eigenlijk beenmergkanker, waarbij er tumoren van plasmacellen in het b…
Beenmergkanker: symptomen, klachten, oorzaak en behandelingBeenmergkanker: symptomen, klachten, oorzaak en behandelingEr worden twee vormen beenmergkanker onderscheiden: De ziekte van Kahler (multipel myeloom) en de ziekte van Waldenström…
Leven met kanker: Bloedkanker/ leukemieLeven met kanker: Bloedkanker/ leukemieRuim 1.600 mensen kampen jaarlijks met bloedkanker, waaronder veel kinderen. De oorzaak van deze vorm van kanker is nog…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Beenmergkanker"

Reacties

Paul, 27-05-2012 14:37 #2
Mijn vrouw, 48 jr. heeft nu 1 jaar Kahler, en is ingedeeld in stadium 3A. Ze heeft tevens een deletie (P17 13.1) wat een ongunstige prognose kent. Ze heeft inmiddels ca. 70 chemo's gehad o.a. met velcade. Hoge dosis Melfalan/SCT is geen optie volgens de arts. Op de rontgenfoto's zijn 3 kleine plekjes te zien van mogelijk bot aantasting. Maar het vreemde van alles is dat ze naast vermoeidheid en kortademiheid zich verder goed volet, dus geen pijn aan botten of wat dan ook. Alleen haar Hb blijft rond de 5, 0 zweven. Wie kan mij een indicatie geven van haar levensverwachting? Ook graag eerlijk. Ik weet dat Kahler uiteindelijk ook dodelijk is, maar kan me het nu gewoon niet voorstellenbij haar omdat als je het neit weet dat ze Kahler heeft er ogenschijnlijk niets aan de hand is. En wanneer zou ze wel klacht6en kunnen gaan krijgen? Het is bij mij gewoon de onzekerheid over hoe het leven met ons over 1, 2 3 jaar er uit zal zien, mocht ze dit uberhaupt al halen.
Graag een (eerlijke) reactei.

Rosan, 22-04-2012 18:51 #1
Mijn vader (71) is er sinds 2 maanden achter dat hij Kahler heeft, per toeval omdat hij vanwege heesheid naar de huisarts ging. Deze verwees hem door naar KNO-arts en deze vertrouwde het totale beeld niet. Hij had de laatste jaren wel diverse klachten, maar deze zette hij en wij weg onder andere kopjes (hij heeft nl beginnend Alzheimer en ziekte van Lyme, daarbij nierstenen). Verradelijke ziekte dus. De rataplan van chemo, prednison enz is begonnen en nu maar afwachten hoe hij erop reageert. Mijn vraag is, hij zit in stadium 3a (er zijn 3 stadia) wie heeft hier ervaring mee en wat is de verwachting. Je hoort van mensen die al 10 jaar leven met deze ziekte… ik ben als dochter iets realistischer (nuchterder) en twijfel aan deze hoop. Hij ziet er goed uit, bruine toet van de zon, maar sinds een paar dagen pijn in zijn arm… en heel erg moe (dat is een bekende bijwerking van de hele medicijnbulk)

Ik hoor graag jullie reacties… positief en negatief;) grtz, Rosan Reactie infoteur, 25-04-2012
De pijn in zijn arm is afkomstig door botafbraak, waardoor kleine botbreuken ontstaan. Deze pijn bevindt zich meestal in de rug, maar kan uitstralen naar armen en benen. In stadium 3 bedraagt de overleving gemiddeld 12 tot 20 maanden. Dit is echter een gemiddelde, waaraan men niet moet vast houden. Er zijn inderdaad gevallen bekend waarbij men langer bleef leven. Echter, moet er worden afgevraagd of een leven vol pijn en het uiteindelijk in coma raken nog wel menswaardig is.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!