InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Coloscopie, hoe gaat dat?

Coloscopie, hoe gaat dat?

Soms is het nodig om een coloscopie te laten maken, bijvoorbeeld om te onderzoeken of er darmpoliepen of tumoren in de darmen zitten. Een coloscopie is een onderzoek van de darmen waarbij gebruik gemaakt wordt van een kleine camera die met een slang via de anus, door de darmen geduwd wordt. Een coloscopie is een onderzoek waar veel mensen tegenop zien omdat ze het een beetje eng vinden. Ook hebben de meeste mensen schaamte omdat het onderzoek rectaal (via de anus) plaatsvindt. Hoewel het tegenwoordig ook mogelijk is om een kleine camera in te slikken door middel van het inslikken van een zogenaamde Endoscopische camera (de camera zit dan in een forse capsule die voor het onderzoek moet worden ingeslikt) blijkt uit onderzoek dat een coloscopie toch de meest betrouwbare resultaten geeft. De Capsule Endoscopie wordt (september 2009) nog niet zo accuraat geacht als een coloscopie. Men verwacht echter dat het onderzoek met de Capsule Camera na enige technische aanpassingen steeds betrouwbaarder zal worden. In dit artikel gaat het voornamelijk over de (rectale) coloscopie.

Coloscopie, wat is dat?

Een coloscopie is een inwendig onderzoek van de dikke darm en het rectum, met behulp van een endoscoop (camera) in de top. De endoscoop is een buis die buigzaam is. De buis wordt steeds dieper de dikke darm in geschoven, tot aan de appendix. Vanaf daar wordt de buis weer langzaam teruggetrokken terwijl de darmwand goed bekeken wordt en er worden foto’s en een video van de darmwand gemaakt. Soms wordt ook het laatste stukje van de dunne darm bekeken. Een coloscopie wordt uitgevoerd als de darmen onderzocht moeten worden om bepaalde problemen vast te stellen of uit te sluiten:
  • Zijn er obstructies, zo ja, waarom?
  • Zijn er poliepen en/of tumoren?
  • Hoe is de doorbloeding van de darmen?
  • Zijn er afwijkingen aan het slijmvlies?
  • Zijn de darmen beschadigd?
  • Overige afwijkingen

Kleine poliepen worden tijdens het onderzoek soms meteen weggebrand.

Voor het onderzoek

Voordat u een endoscopie ondergaat mag u drie dagen voor het onderzoek geen volkorenbrood of Kiwi’s eten. Een dag voor het onderzoek moeten uw darmen leeggemaakt worden en dat gebeurt met het drinken van een speciaal sterk laxerend goedje, Kleanprep genaamd. U krijgt van uw behandelend arts instructies wat u mag eten en drinken en op welke tijden u het laxeermiddel moet innemen. U zult vaak naar de wc moeten totdat de darmen leeg zijn. Als u medicijnen gebruikt, overleg dan met de arts of u het gebruikt moet afstemmen.

Het onderzoek van de darmen

Het onderzoek wordt op een endoscopiekamer uitgevoerd. Men zal u verzoeken om op uw linkerzij te gaan liggen. U krijgt een licht roesje of een slaapmiddel waardoor het onderzoek min of meer langs u heen kan gaan. De endoscoop wordt via de anus naar binnen gebracht en omhoog geschoven tot aan de dunne darm. Er kan lucht in de darmen worden gespoten om de darmwand en darmslijmvlies heel goed te kunnen onderzoeken. De lucht in uw darmen kan wat darmkrampen veroorzaken. De lucht moet er ook weer uit en dat gaat op de natuurlijke weg, via het laten van winden. Dit is een normaal verschijnsel bij het onderzoek. Misschien vraagt men u om van houding te wisselen tijdens het onderzoek, bijvoorbeeld om op uw andere zij te gaan liggen. Ook kan het voorkomen dat er op uw buik geduwd moet worden. Het onderzoek zelf duurt meestal niet langer dan maximaal drie kwartier. Als er poliepen moeten worden weggebrand kan het onderzoek wat meer tijd in beslag nemen. Soms worden er stukjes weefsel (biopten) genomen, die na het onderzoek op kweek worden gezet.

Coloscopie, doet het pijn?

Een Coloscopie hoeft in principe geen pijn te doen, met name als u zich goed kunt ontspannen. De darmkrampen kunnen pijnlijk zijn.

Na afloop

Na afloop van het onderzoek kunt u last hebben van darmkrampen. De lucht moet via de natuurlijke weg weer uw darmen verlaten. Het kan voorkomen dat het onderzoek een trage hartslag veroorzaakt. Soms valt iemand flauw. Meestal gaat alles goed en mag u snel weer naar huis. Als u weer helemaal bij bent mag dan ook weer eten en drinken. Als er poliepen zijn verwijderd of stukjes weefsel zijn weggenomen kunt u na het onderzoek wat bloed verliezen via de anus. Het bloeden mag niet veel zijn. Ook als u twijfelt.

Complicaties

U moet meteen contact opnemen met het ziekenhuis (of een huisarts) als u last van complicaties heeft. Bijvoorbeeld:
  • Als het bloeden (uit de anus) toeneemt
  • Als u koorts krijgt
  • Als u buikpijn krijgt
  • Als u zich niet lekker voelt
  • Als u het benauwd krijgt, flauwvalt of pijnklachten
  • Als u het niet vertrouwd

Coloscopie of sigmoïdscopie, wat is het verschil?

Bij een sigmoïdscopie wordt alleen het rectum, of het laatste deel van de dikke darm, bekeken. Bij een coloscopie bekijkt men de hele dikke darm en misschien het laatste stukje van de dunne darm.

Lees verder

© 2009 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De endoscopie - een kijk in het lichaamDe endoscopie - een kijk in het lichaamAl generaties lang worden er endoscopische onderzoeken verricht. Dit wordt gedaan door middel van een endoscoop (endo: i…
Onderzoek op darmkanker heeft zin bij 50-plussersDarmkanker is een ernstige ziekte die jaarlijks in Nederland bij ongeveer 10.000 mensen wordt ontdekt. Dat wil gelukkig…
Bloeddonor zijn: Wanneer mag je geen bloed geven?Bloeddonor zijn: Wanneer mag je geen bloed geven?Bij bepaalde ziekten mag iemand geen bloed doneren. Zo mag iemand die gordelroos heeft, tijdelijk geen bloed geven. Ook…
Anatomie modellen: Anatomische modellen menselijke anatomieAnatomie modellen: Anatomische modellen menselijke anatomieDe medische wereld is enorm geholpen bij het in kaart brengen van het menselijk lichaam en alle processen, die zich daar…
Slokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakSlokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBij slokdarmkanker is er sprake van een tumor in het weefsel van de slokdarm. Deze vorm van kanker is erg gevaarlijk, om…

Reageer op het artikel "Coloscopie, hoe gaat dat?"

Reacties

Mau Asam, 04-04-2012 00:21 #7
Ik ben heel blij met dit artikel. De doktoren hebben bij mij darmkanker ontdekt. Ik zocht een alternatieve behandeling en ik denk dat ik deze in Coloscopie gevonden heb. Reactie infoteur, 04-04-2012
Hoi. Dit onderzoek wordt gedaan om de darmen aan de binnenkant te bekijken. U kunt het beste met de arts overleggen wat voor u het beste is. Een coloscopie is geen behandeling maar een onderzoek. Succes gewenst, ik hoop dat u snel weer genezen bent.

Nena, 15-02-2012 09:25 #6
Krijg je altijd een roesje? Ik heb het onderzoek best tegenop. Grvandaag en zit er Reactie infoteur, 15-02-2012
Als je het roesje wilt is dat wel gebruikelijk. Vraag er dus gewoon naar. Zie er niet te veel tegenop. Als je ontspannen kunt gaat het vanzelf. Succes!

Tuky de Winter, 21-03-2011 10:33 #5
Ik heb het onderzoek als zeer onaangenaam ervaren. Bij de eerste krampen schoot ik in een stress en heb liggen gillen van de pijn. Ik had tevoren om een roesje gevraagd maar dit werd geweigerd. Aanvankelijk dacht ik dat daar wel een reden voor zou zijn maar nu ik weet dat het zo pijnlijk is vraag ik voor een eventueel volgend onderzoek niet meer om roesje maar eis dit anders gaat het feest niet door.

Malibu, 26-05-2010 23:27 #4
Ik ga het zeker laten horen! Ik kan nu niet echt slapen hahaha vind het echt zo spannend zeg. Vind het erg fijn om deze verhalen te horen! Vandaag dus begonnen met het laxeren, het viel opzich wel mee maar het was moeilijk om alles weg te krijgen ik ben ook al niet zo'n grote drinker. Morgen is het dan zover, eerst nog om 5 uur de wekker gezet omdat ik dan nog het laatste deel van het laxeermiddel in moet nemen. Dus zometeen maar tijd om te gaan slapen! Ik laat het zeker weten hoe het gegaan is, nogmaals bedankt voor de reacties heel erg fijn! :) Reactie infoteur, 27-05-2010
Ok, spannend. Dan zal je nu wel ongeveer op de tafel liggen. Fijn als het allemaal weer achter de rug is.

Malibu, 26-05-2010 11:46 #3
Bedankt voor de snelle reactie:) van de dubbele dosis bedoelde ik hier onder mij wat Liesje eerder had geplaatst. Ik weet dus niet of dat kan/ mag en hoe dat werkt, maar zoals zij er naar gevraagd heeft ga ik ook wel zeker doen. vind het echt heel spannend. Reactie infoteur, 26-05-2010
Oh, okee:) Dat was me even ontschoten.

Best begrijpelijk dat je er nerveus voor bent hoor, het is een ingreep die je niet dagelijks ondergaat. Maar wat wel fijn is om te weten is dat het wel een routine onderzoek is in het ziekenhuis. Een kennis van me krijgt het elk jaar en is er al aan gewend. Dan is het eigenlijk ook niet eng meer. Een andere kennis had het onderzoek pas geleden voor het eerst en was eerst erg nerveus, maar toen het eenmaal zo ver was viel het enorm mee. Geen pijn, en meest van de tijd sliep hij lekker. Na afloop ook alles prima verlopen. Hij zei tegen mij dat het hem 200% was meegevallen. Ik hoop dat het jou straks ook zo meegevallen is. Misschien laat je het nog horen?:)

Malibu, 25-05-2010 23:02 #2
Ik ben overmorgen aan de beurt en ik ben zo bang…
ik ben echt heel bang en dat komt inderdaad mede door verhalen van internet.
ik heb zelf nog nooit in het ziekenhuis gelegen of geweest ook wat Liesje hier onder ook zegt en dat maakt het natuurlijk ook erg spannend.

Ook weet ik dat het niet echt verstandig is om dingen op internet op te gaan zoeken en iedereen het toch anders ervaart, toch doe ik dit toch wel omdat ik wel benieuwd was wat me nou eigenlijk ging overkomen. en toen ik besefte wat werd ik daar niet echt vrolijk van.

ik ben echt heel bang, maar ben blij dat ik jou tip lees van de dubbele dosis, ik ga er echt naar vragen! Reactie infoteur, 26-05-2010
Hoi Malibu, sterkte met het onderzoek. In het artikel zie ik niks over een dubbele dosis staan dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt.

Wat het onderzoek betreft, zeg tegen de arts dat je bang bent, ze houden er wel rekening mee en vaak valt het mee.

Liesje, 18-02-2010 13:35 #1
Ik heb gisteren voor het eerst een coloscopie ondergaan. Ik heb zelf nergens last van, maar ik moet wegens darmkanker-erfelijkheid vanaf nu (28jaar) driejaarlijks op controle. Natuurlijk had ik op voorhand alle mogelijke forums afgezocht en mij serieus laten bang maken. Ik had ongeloofelijk stress daardoor. Wel nu, achteraf bleek al die angst voor niets! Dat laxeren is vervelend, maar er zijn genoeg babydoekjes en zwitsal zalfjes die verlichting brengen. Het laxeren voelt ook absoluut niet vervelend. Als je ziek bent en je hebt buikgriep dan voel je je slap omdat je ziek bent en een bacterie in je lichaam hebt, maar nu moet je gewoon de hele tijd naar de wc, maar je hebt niet echt krampen of misselijkheid. Natuurlijk moet je als een bezeten kokhalzen na het dringen van de zoutoplossing, maar da's het enige. Eenmaal in het ziekenhuis moest ik erg lang wachten en ging mijn bloeddruk de hoogte in. Ik was zo bang want ik heb nog nooit in het ziekehuis gelegen of iets gebroken of een ander onderzoek gehad (behalve dan de gynaecoloog maar dat houdt niets in, behalve dan dat het even genant is).
Je moet gewoon zeggen dat je nerveus ben en het niet ziet zitten! Ik heb dan ook al lachende om een "dubbele dosis" gevraagd. Dat is iets wat ik op een ander forum had gelezen en dat was een goede tip.
:) Ik had mezelf geprogrammeerd op het feit dat ik niet ging meekijken op het scherm, maar dat ik na het spuitje zou slapen. Wel, ik was in 2 tellen weg en ik voelde he-le-maal niets. Ik heb geslapen als een roos en toen het voorbij was werd ik gewekt en was ik suf maar klaarwakker. Het leek wel een soort hypnosetoestand… Natuurlijk schaam ik me dood want het schijnt dat je vanalles brabbelt en zegt terwijl je daar ligt tijdens het onderzoek.Ah, Ik weet er niets van en ik hoef het ook niet te weten. :)

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker verschijnselen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!