InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?

Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?

Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen? De baarmoeder is een zeer belangrijk orgaan omdat deze dee vrouw in staat stelt kinderen te krijgen. Er zijn echter diverse afwijkingen die dit hele proces kunnen bemoeilijken. Hier lees je een aantal van de vaker voorkomende aandoeningen aan de baarmoeder. Denk je last te hebben van een van deze problemen, neem dan contact op met je huisarts.

Een vleesboom of myoom

Een vleesboom die zich in de baarmoeder bevindt heet een myoma uteri. Het betreft een goedaardig gezwel of een goedaardige knobbel die in de baarmoederwand of het spierweefsel daarvan zit. Dit wordt ook wel uterus myomatosus geenoemd. Het is het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen dat zorgt voor de groei van vleesbomen, een ze vormen zich dus gedurende de vruchtbare periode van de vrouw. Bij een zeer klein percentage van de vrouwen evolueert een vleesboom in een kwaadaardige tumor. Het risico hierop is echt heel klein.

Het is niet altijd even makkelijk te signaleren omdat niet iedereen klachten krijgt. Het kan echter wel voorkomen dat wanneer de vleesboom zich op een ongelukkige plek bevindt, deze hevige pijnen tot gevolg heeft. Ook kan de menstruatie heviger wordt dan normaal. Over het formaat van een myoom is weinig te zeggen. Ze kunnen zo klein zijn als een speldenkop, maar kunnen ook zo groot worden dat het haast lijkt op een zwangerschap.

Ongeveer een vijfde van de vrouwen ouder dan 40 jaar krijgt last van vleesbomen. Donkere vrouwen hebben er meer kans op dan blanke vrouwen. Men is er nog niet uit waarom de een er wel gevoelig voor is en de ander niet. Hier wordt nog volop onderzoek naar gedaan.

Symptomen van een vleesboom

Zoals gezegde zullen veel vrouwen klachtenloos blijven, of zullen de klachten zo minimaal zijn dat men er niets achter zoekt. Symptomen die wel kunnen ontstaan en hiermee in verband kunnen worden gebracht zijn de volgende:
  • Een drukkende pijn in de onderbuik
  • Een drukkend gevoel op de blaas en meer aandrang om te plassen
  • Uitstralingspijn naar de onderrug
  • Pijn tijdens het vrijen
  • Verhoogde pijn tijdens de menstruatie
  • Verhevigde menstruatie met soms onregelmatig bloedverlies
  • Vaginale afscheiding
  • Moeite om zwanger te worden

De verschillende soorten

Er bestaan vier verschillende soorten vleesbomen die qua plaats verschillen en zodoende ook verschillende klachten geven. Het gaat om de volgende typen:
  • Intramuraal - volledig in de wand van de baarmoeder
  • Subsereus - aan de buitenkant van de baarmoeder
  • Intraligementair - in het ophangbandje van de baarmoeder
  • Submuceus - geheel onder het baarmoederslijmvlies

Wat te doen bij verdenking van een vleesboom?

Wanneer je denkt dat je last hebt van een vleesboom is het uiteraard aan te raden contact op te nemen met je huisarts of speecialist. Deze kan een verwijzing geven voor een onderzoek. Dit gaat vaak om een (uitwendige) echoscopie. Voor een gyneacoloog is het soms noodszakelijk een vaginaal toucher te doen, maarbij hij of zij met de vinger voeelt of er onregelmatigheden in de achterwand van de vagina zijn. Dit gebeurt ook bij een zwangerschap om te controleren of alles goed gaat. In sommige gevallen is een kijkoperatie noodzakelijk om uitsluitsel te geven. Dit klinkt allemaal heel erg naar, maar het wordt heel veel gedaan, en je houdt er niets aan over.

Wanneer is vastgesteld dat het om een vleesboom gaat zijn er verschillende behandelmethoden. Er zijn een aantal medicijnen in pilvorm beschikbaar zoals progrestagenen medroxyprogesteron, microgynon of lynestrenol. Er zijn ook operatieve ingrepen mogelijk waarbij het myoom wordt verwijderd. Een derde mogelijkheid is om de bloedvaten die naar het myoom gaan te emboliseren zodat het weefsel afsterft.
Gerelateerde artikelen
Vleesbomen in de baarmoederVleesbomen in de baarmoederVleesbomen (myomen) zijn goedaardige gezwellen (knobbels) die uitgaan van de wand van de baarmoeder, en die uit spier en…
Vleesbomen (myomen)Vleesbomen (myomen)Een vleesboom is een veel voorkomende maar goedaardige tumor of tumoren die langzaam in de spierwand van de baarmoeder g…
Embolisatie rekent snel af met vleesbomenVleesbomen oftewel myomen: naar schatting 30 tot 40 procent van de vrouwen krijgt in haar leven één of meerdere myomen.…
Vleesboom (baarmoeder): symptomen, klachten en verwijderenVleesboom (baarmoeder): symptomen, klachten en verwijderenVleesboom (baarmoeder): symptomen. Vleesbomen zijn goedaardige gezwellen van de baarmoeder, vaak voorkomen tijdens de vr…
Een vleesboom: wat is het?Een vleesboom kan vaak jarenlang verdoken huizen in een lichaam van een vrouw. Soms leiden vage klachten tot de ontdekki…

Reageer op het artikel "Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?"

Reacties

Janneke, 25-03-2011 17:29 #3
Mijn vleesboom wordt nu via curretage verwijderd. Hoelang zal ik last hebben na de ingreep. Natuurlijk besef ik dat het voor iedereen anders is, maar ik ben benieuwd naar de minimale en maximale tijdspanne van klagen/ reactie.

Jannie, 28-02-2011 08:58 #2
Goedemorgen, ik heb een vraag. Ook bij is een vleesboom gevonden en die wordt verwijdert, daarna wordt mijn blaasprobleem (urineverlies) opgelost. Mijn arts vond dat mijn baarmoeder meer dan voldoende zijn werk had gedaan, 5 kinderen, en stelde voor om hem te verwijderen en dan kon hij met de "restjes" mijn blaasprobleem oplossen.
Nu is mijn vraag, heb je na zo'n operatie ook nog wel vaginaal vocht, wat eigenlijk nodig(prettig) is bj het vrijen. Misschien een rare vraag, maar mijn kinderen leer ik altijd dat "vragen" nooit raar of gek zijn. Dus bij deze. Reactie infoteur, 28-02-2011
Hallo Jannie,

De vaginale afscheiding wordt geproduceerd door een veelheid aan klieren en delen van de vagina en baarmoederwand. Het verwijderen van de baarmoeder zal daarom wel invloed hebben op de productie van vaginaal vocht, maar het is er niet volledig van afhankelijk. Wanneer je nauwkeuriger informatie wilt kun je dat het beste overleggen met je gyneacoloog. Zij of zij heeft deze vraag waarschijnlijk al vele malen eerder gehad.

Mvg,
Dessal

Pilgrim, 14-02-2010 17:27 #1
Geachte heer/mevrouw,

Na aandringen bij de dokter ben ik ongeveer 1,5 jaar gelden achter gekomen dat ik een vleesboom in mijn baarmoeder hals hebt.
Heb nu sinds een halfjaar steeds meer last van mijn buik, onregelmatige menstruatie of totaal weg blijven van mijn menstruatie. Ben in january rterug gegaan naar de dokter. Die gaf een sterkere pil Micogrinom 50 i.p.v 30.
Met een verwijzing van de dokter naar de gynecoloog. En eenmaal daar aan gekomen krijg ik mee dat ik niet een sterkere pil hoef te nemen.
En dat ze niet veel aan de syptomen kunnnen doen. En dat ik de pil gewoon kan door blijven slikken. Ook al heb ik tussen door bloed verlies.
Mocht het bloedverlies op een echt menstruatie lijken dan moet ik wel stoppen met de pil en dit voor 5 dagen.
Grote van de vleesboom is nu 6 cm en operen willen ze nog niet omdat er nog kinderwens aanwezig is.
Nou is mijn vraag of er echt helemaal niks aan gedaan kan worden

Infoteur: Dessal
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!