InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ME: Wanneer je altijd extreem moe bent, heb je misschien CVS

ME: Wanneer je altijd extreem moe bent, heb je misschien CVS

ME is een aandoening, waarbij je langdurig extreem vermoeid bent. Mensen met ME hebben echter ook een veelvoud aan andere klachten zoals bijvoorbeeld spierpijn, gewrichtspijn, een verstoord slaappatroon, een slechte concentratie, hoofdpijn en voedsel allergieën. De oorzaak is vooralsnog niet bekend. ME kan enorm ontwrichtend zijn, omdat iemand met ME ontzettend ziek is, bijna niets meer kan en vaak ook nog eens tegen onbegrip in de directe omgeving aanloopt. Wat is ME voor ziekte?

Wat is ME ofwel Myalgische Encefalomyelitis?

ME is een chronische ziekte, die langdurige vermoeidheid veroorzaakt evenals een cluster aan bijkomende klachten, die niet door een andere medische conditie te verklaren zijn. De term ME staat voor Myalgische Encefalomyelitis. Myalgische staat voor "spierpijn" en encefalomyelitis betekent "ontsteking van de hersenen en het ruggenmerg". Technisch gezien is dat niet wat er aan de hand is maar er bestaat veel dispuut in de medische wereld over wat deze aandoening nu precies wél is en wat de oorzaken zijn van de veelvoud aan klachten, die ermee gepaard gaan.

De diagnose wordt gesteld bij mensen, die aan een bepaalde set van symptomen (die kan variëren in aard, aantal en ernst) voldoen maar er is zelfs hier controverse over. De oorzaak wordt in veel richtingen gezocht en loopt uiteen van opeenhoping van toxische stoffen in het lichaam, virale infecties, auto-immuunreacties tot stress en burn-out. Feit is dat ME nog steeds een raadsel is voor de medische wereld.

De ziekte komt voor bij ongeveer 1 op de 300 mensen en komt relatief twee keer zo vaak bij vrouwen voor als bij mannen.

De term CVS of Chronisch Vermoeidheidssyndroom wordt vaak gebruikt door artsen maar dekt eigenlijk niet de lading van de ziekte, omdat er veel meer aan de hand is en de term suggereert dat het enkel om vermoeidheid gaat. De term ME wordt daarom bij voorkeur gehanteerd door veel mensen, die in de praktijk met deze aandoening te kampen hebben.

De belangrijkste symptomen van ME of CVS

Het belangrijkste symptoom is de aanhoudende en overweldigende vermoeidheid, die als extreem wordt ervaren en niet verbetert door rust of slaap. Activiteit leidt tot erger worden van de vermoeidheid; niet perse direct na een activiteit maar ook bijvoorbeeld de volgende dag.

Er zijn nog heel veel andere symptomen. Je hoeft niet aan alle symptomen te voldoen om de diagnose ME te krijgen. Naast vermoeidheid komen de volgende symptomen vaak voor:
  • Slechte concentratie
  • Slecht korte termijn geheugen
  • Moeite met coördineren van de gedachten
  • Moeite met het vinden van de juiste woorden
  • Desoriëntatie
  • Slaapproblemen (in- en doorslapen, overdag slapen, 's nachts wakker liggen)
  • Pijn (spierpijn, gewrichtspijn, pijn in botten, hoofdpijn)
  • Zere keel
  • Gezwollen lymfeklieren
  • Voedselallergieën en intoleranties
  • Toegenomen gevoeligheid voor alcohol, geluid, licht en aanraking
  • Opgeblazen gevoel en andere stoelgangproblemen (misselijkheid, diarree, buikpijn, obstipatie, lucht)
  • Duizeligheid
  • Koorts
  • Transpireren
  • Slechte balans (omvallen)
  • Slechte coördinatie
  • Tremoren (trillen van armen of handen bijvoorbeeld)

Behandeling van ME ofwel het Chronisch Vermoeidheid Syndroom

Er bestaat geen echte behandeling voor ME. Voor de pijn wordt er met name gewerkt met pijnstillers en soms worden ook ontstekingsremmers voorgeschreven. Vaak wordt aanbevolen om supplementen te slikken, die zorgen voor verhoging van de weerstand en meer energie:
  • Multivitamines en mineralen
  • Antioxidanten
  • Q10
  • Magnesium
  • Colloïdaal zilver
  • Ginseng
  • Koninginnegelei (royal jelly)

Hoewel de vermoeidheid kan toenemen met inspanning, wordt regelmatig bewegen (bijvoorbeeld in het bos wandelen) wél aanbevolen, waarbij de eigen grenzen telkens met kleine beetjes kunnen worden opgerekt.

Qua voeding is het raadzaam om, als dat in de praktijk mogelijk is, biologisch te eten, suikers en alcohol te mijden en veel en veel verschillende groenten te eten.

Prognose van ME/ CVS

In de meeste gevallen is er sprake van een fluctuerend verloop. Soms zijn de symptomen tijdelijk erger en soms is er sprake van verbetering. De lange termijn vooruitzichten zijn variabel: Veel mensen genezen na 2 of 3 jaar, terwijl anderen ziek blijven en niet meer herstellen. De meeste mensen die herstellen stabiliseren op een lager niveau van functioneren dan vóór hun ziekte het geval was.
Gerelateerde artikelen
Chronisch vermoeidheidssyndroom, oorzaken en behandelingEr is sprake van het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS) of myalgische encefalitis (ME) als vermoeidheidsklachten lan…
Chronisch vermoeidheidssyndroomChronisch vermoeidheidssyndroomIedereen is wel eens erg moe, maar mensen met een chronisch vermoeidheidssyndroom hebben het ieder moment van de dag. Le…
Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een veelvoorkomende aandoening. Behandeling van het chronisch vermoeidheids…
Veroorzaakt stress het chronisch vermoeidheidssyndroom?In het midden van de negentiende eeuw leed een snelgroeiend aantal patiënten aan een energietekort, aan verschillende vo…
Chronische vermoeidheidssyndroomChronische vermoeidheidssyndroomChronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) wordt gekenmerkt door intense vermoeidheid en lichaamszwakte die niet verminderen…
Bronnen en referenties
  • Myalgic Encephalomyelitis (ME): Chronic Fatigue Syndrome
  • ME Factsheet (2009)

Reageer op het artikel "ME: Wanneer je altijd extreem moe bent, heb je misschien CVS"

Reacties

Kitty van Gurp, 08-05-2015 13:27 #7
Ik ben weer bijna een jaar werkzaam als ziekenverzorgster in een verpleeghuis na een langdurige burnout te hebben gehad. Ik voel me weer een stuk sterker maar ben nog steeds veel sneller moe. Moet mezelf echt voldoende rust geven anders trek ik het echt niet. Heb vaak hoofdpijn en overal een soort spierpijn.
Voel me vaak helemaal opgebrand. Terwijl iedereen toch weer alles van mij verwacht, een jaar na burnout. Ik wil zo graag maar mijn lichaam protesteert.
Ik wil niet zeuren, wil me goed voelen.

Ans, 01-10-2013 18:32 #6
Mijn man loopt al 2 jaar met extreme moeheid. eerst was de diagnose osas hij ligt nu al meer dan 1 jaar aan een cpap, maar het lopen werd steeds minder. nu op een goede dag kan hij 300 mtr lopen heeft veel last van trillingen en pijn in armen en benen, voelt zich ziek zweet als hij een stukje loopt voeten doen erg zeer en verkleuren droge mond ernstige slaap problemen enz. naar internist gestuurd in radboud Nijmegen die stelde vast dat er neurologisch iets niet goed was en ernstige vitamine D tekort doorgestuurd naar neuroloog daar is een EMG en MRI van de hersens gemaakt geen duidelijke afwijking wordt gezegd waarschijnlijk lumbale kanaalstenose doordat mijn man bijna niks kan is hij behoorlijk aangekomen 40 kilo werd er gezegd val eerst maar af daarna kom maar terug. wij zitten met de handen in het haar en lopen iedere keer weer tegen een muur aan. ook heeft hij nu een ergo therapeut die nu een reis rolstoel en een scootmobiel heeft aangevraagd. we voelen on zo hulpeloos en weten nu niet meer waar we heen kunnen met onze problemen.

Whatever, 09-01-2013 20:12 #5
Ik denk dat alles wat je vind op internet met deze vergelijkbare aandoeningen te maken hebben met een Extreem tekort of wisselend serotonine gehalte.

Wat voor mij hielp was… minder of geen koffie + een paar maanden geen alcohol
+ extra lopen ook al val je bijna om van vermoeidheid + genoeg eten tot je verzadigd bent per maaltijd. Dieeten moet je dan echt NIET doen. Vooral koolhydraten zorgen voor aanmaak van serotonine, en supplementen gaan je er niet bij helpen omdat het het evenwicht alleen maar meer verstoord.

En natuurlijk is gezond eten ook geen slecht idee. In zuivel zit ook veel tryptofaan… net zoald in koolhydraatrijk eten!

Norma, 14-11-2012 01:09 #4
Hoi ben al jaren moe lijd aan depressies en heb te maken met het, watten gevoel in het hoofd… alles lijkt onwerkelijk en je leeft niet echt je bent er nooit echt en voel me ook leeg… volgens artsen lijd ik ook aan PDS… en zou borderline trekjes hebben. Laatste weken voel ik me vermoeider en kan niet veel… op toneel onthoud ik slecht mijn teksten en heb over 2 weken een optreden met de groep… korte termijn geheugen erg slecht… weet het even niet meer hoor… mijn zelfbeeld is belabberd en relaties verlopen moeizaam… cijfer mezelf weg waardoor het lijkt of ik de verkeerde mensen op mijn pad krijg… kom te weinig voor mezelf op en vind het moeilijk om grenzen aan te geven… zelfbeeld is ook bepalend door mijn acne en ben te dik… 1.68 cm en 88 kg… overgewicht dus… gek op eten maar niet de kilo.s… cellulite wordt ook steeds erger… nou voel me echt niet goed… leeg depri dik futloos lelijk ondergewaardeerd… wie heeft tips voor me?Wat kan ik doen? MVG Norma

Me'tje, 01-07-2012 21:28 #3
Hahaha, dat is echt te gek voor woorden. Iemand die zich te ellendig voelt om zijn bed uit te komen 5-10 km laten joggen. Heerlijke logica. Veel sporten als je na even de kamer stofzuigen al met koorts op bed ligt weer, na een boodschap bij de supermarkt 2 dagen ziek zijn… Volgens mij kan A87 beter zélf van de drank afblijven, want dit lijkt gewoon wel dronkemanspraat. Er zijn een aantal ontwikkelingen geweest de laatste tijd, die aantonen dat beweging juist zeer schadelijk kan zijn, dus absoluut geen genezing!
Zolang je kan, beweeg, maar push jezelf NOOIT. Maar daar zijn de meeste mensen met ME waarschijnlijk zelf allang achter, aangezien dit gelijk wordt afgestraft door het lichaam.

A87, 11-01-2012 17:13 #2
Probleem is gewoon een verstoring van het serotonine systeem ( politie agent van het lichaam), soms ook dopamine, enforfine en adrenaline etc. kunnen ook nog verstoord zijn!
En omdat je idd door drank nog een extra klap krijgt is drank af te raden (serotonine verstoorder).
Hoe kom je er van af? >. om de dag 5-10KM joggen (hart en longen moeten sowieso een stuk sterker) en liefst nog veel meer aan sport zoals fitness en de hele levensstijl veranderen > gezond eten.
Dan zijn de klachten zo weg… zelfde geldt voor winter-depressie (gebrek aan serotonine, wederom).

Tegenwoordig is iedereen gewoon LUI! Reactie infoteur, 03-04-2012
Het spijt me maar deze reactie raakt kant noch wal. Er is geen enkel bewijs dat ME veroorzaakt wordt door een verstoring van één of meerdere neurotransmitters in de hersenen. Drank is overigens wel af te raden en het is belangrijk om te blijven bewegen, zoals wandelen in het bos, ook als je je te moe voelt. Hoe lang ME aanhoudt is helaas moeilijk te voorspellen en het is helaas niet te genezen puur en alleen door beweging.

E. Pruim V. D. Waarden, 15-02-2011 20:54 #1
Ik ben ook altijd moe, ben vaak erg prikkelbaar, heb ook polieneuropathie in de benen en voeten en handen. ik ben heel erg instabiel en slaap ook slecht. ook heb ik het chronische obstructieve slaapapneu.en ik heb diabetes en spuit 4 x per dag.we hebben pas een nieuwe huisarts en daar was ik in januari met deze klachten en omdat ik zo, n druk op de borst heb. hij zei dat het kwam door mijn overgewicht, maar dan had ik dat al veel eerder moeten hebben want ik ben al zwaarder geweest.maar ik ben er echt niet rustig op omdat ik nog steeds druk op de borst heb en uitstraling naar de armen. mijn internist heeft in dec om deze klachten de metroporol verhoogt met 100mg en slik ik nu 200 mg per dag.het lopen gaat door de neuropathie steeds slechter en door de vermoeidheid gebruik ik buitenshuis een electr rolstoel. mijn vraag, bij welke arts kan ik terecht met deze klachten, er is nooit onderzoek gedaan naar cvs, maar ik begin daar zelf steeds meer aan te denken. vr gr mevr pruim

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 03-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!