InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalen

Psychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalen

Mensen kunnen tijdens hun leven door verschillende oorzaken last krijgen van psychotische klachten. Zo komt een psychose onder andere voor bij depressie, hormonale verstoringen, bipolaire stoornis en bij schizofrenie. Ook zijn mensen met een bepaald type persoonlijkheid meer vatbaar voor het ontstaan van een psychose dan andere mensen in dezelfde omstandigheden. Wat zijn de vroege kenmerken, waaraan je een eerste of terugkerende psychose bij jezelf of je omgeving kunt herkennen?

Wat is een psychose eigenlijk?

Wat is een psychose?

Een psychose is een ernstige medische verstoring in het functioneren van de hersenen, waar maar liefst 3% van de bevolking in zijn of haar leven mee te maken krijgt. De belangrijkste kenmerken zijn een verlies van contact met de werkelijkheid, veranderingen in de gedachten van een persoon, overtuigingen, percepties en/of gedrag. Een psychose krijgen is voor de meeste mensen, die het overkomt een een zeer verwarrende en ook beangstigende ervaring.

Mannen en vrouwen hebben een gelijke kans op het krijgen van een psychose ergens tijdens hun leven. Een eerste psychose treedt meestal op tussen de 18 en 40 jaar. Als een psychose onbehandeld blijft kan deze stoornis het leven en de toekomst van degene die het overkomt maar ook diens omgeving ernstig ontregelen en in gevaar brengen.

Bij welke ziekten en aandoeningen kan een psychose optreden?

Dat een psychose kan voorkomen bij schizofrenie weten veel mensen wel. Maar een psychose of psychotische klachten kunnen ook voorkomen bij depressie, manische depressie (bipolaire stoornis), schizo-affectieve stoornis en bij mensen met een schizotypische persoonlijkheid. Ook kan een psychose het gevolg zijn van iets dat er fysiek mis is. Denk bijvoorbeeld aan een hersenbloeding, hersentumor, gebruik van drugs of een andere organische oorzaak.

Wat zijn de eerste tekenen van een psychose?

Er zijn een aantal tekenen, die er op kunnen wijzen dat jij of iemand in je omgeving wellicht psychotische klachten begint te ontwikkelen:

  • Meer op jezelf of zichzelf zijn, terugtrekken en stiller zijn dan normaal
  • Verlies van interesse in allerlei activiteiten
  • Heel erg moe zijn en geen energie hebben
  • Geen motivatie hebben en weinig zin om initiatief te nemen
  • Problemen met het geheugen en de concentratie
  • Het gaat slechter op het werk of met de studie
  • Er lijkt sprake te zijn van minder emotioneel reageren dan normaal of anders dan je zou verwachten
  • Slaap- of eetstoornissen
  • Meer ongebruikelijke ideeën hebben of leggen van onlogische associaties tussen dingen en gebeurtenissen
  • Meer paranoïde gedachten hebben over anderen of situaties
  • Anders of afwijkend gedrag (merkwaardig doen)
  • Het gevoel hebben anders te zijn of je/ zich niet meer jezelf/zichzelf (te) voelen

Wat zijn de symptomen van een psychose?

Wanneer een psychose al volledig ontwikkeld is, zijn de symptomen en tekenen veel en veel duidelijker. De patiënt gaat dan lijden aan een duidelijk afwijkende perceptie, een vreemde manier van denken en gaat zich merkwaardig gedragen. Iemand met een psychose krijgt onder andere te maken met het volgende:

  • Hallucinaties (visueel, auditief, tast, smaak en geur kunnen alle voorkomen)
  • Wanen (onlogische denkbeelden, waar de patiënt niet met argumentatie vanaf te brengen is)
  • Verward en anders denken (bijvoorbeeld vreemde associaties, problemen met het vinden van de juiste woorden, herhalen van wat een ander zegt)
  • Verstoorde emoties (lachen, wanneer je zou moeten huilen of omgekeerd)
  • Katatonie (Weinig bewegen en verstard blijven zitten)

Hoe wordt een psychose behandeld?

Een psychose wordt behandeld met zogenaamde antipsychotica. De oude generatie antipsychotica (Haldol is een bekend voorbeeld) heeft vaak ernstige bijwerkingen, met name bij gebruik op de langere termijn. Bij de nieuwe generatie antipsychotica is dat veel en veel minder het geval en hebben mensen, die deze medicatie slikken, nauwelijks tot geen bijwerkingen.

Wat is de kans op herstel na een psychose?

Vroege identificatie en uitgebreide psychologische behandeling in combinatie met lage doses anti-psychotische medicatie kunnen leiden tot volledig herstel. Hoe eerder de diagnose wordt gesteld, hoe beter de prognose. Helaas blijft in de praktijk een psychose vaak onbehandeld voor maanden of jaren. Ongeveer 30% van de mensen herstelt volledig na een psychose; anderen houden klachten als vervlakking van het gevoel of blijven wat meer op zichzelf.
Gerelateerde artikelen
Wat is een psychose precies?Wat is een psychose precies?Een psychose is een aandoening die mentaal kan zijn of veroorzaakt wordt door het gebruik van bepaalde middelen. Persone…
Psychose: oorzaken, symptomen en behandelingPsychose: oorzaken, symptomen en behandelingEen psychose: je hebt er vast wel eens in je omgeving, op televisie of op internet iets over gelezen of er iets over geh…
Psychose: wat is een psychose?Psychose: wat is een psychose?Je bent helemaal in de war, denkt dat de tv tegen je praat, stemmen in je hoofd geven je opdracht om dingen te doen of j…
Vroege symptomen en signalen van zwangerschapVroege symptomen en signalen van zwangerschapWat zijn de eerste signalen bij een zwangerschap? Indien je er naar informeert, blijken de meeste vrouwen de eerste sign…
Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Kanker is een levensbedreigende ziekte en het is dan ook echt van belang om zelf waakzaam te zijn op tekenen, die er op…
Bronnen en referenties
  • Early Psychosis Intervention (Early Psychosis Training Pack)
  • Early Detection in Psychosis: First Episode Psychosis

Reageer op het artikel "Psychose: Vroege tekenen, symptomen en waarschuwingssignalen"

Reacties

Kimberley Pex, 03-12-2013 08:50 #6
Ik wist 't, er zijn nu onderzoeken gaande met getraumatiseerde mensen, en mensen die gefolterd zijn in recente oorlogen. Zelfs tijdens zwangerschap kan de aanleg voor psychoses al beginnen bij 't ongeboren mensje, dat alles van buitenaf opvangt. Psychoses komen niet uit de lucht vallen, maar hebben grotendeels met trauma, verwaarlozing en pijn te maken. Er gaat van alles mis in de hersenen, er worden misvormde signalen doorgegeven, ook kunnen er door langdurige pijn behoorlijke serotonine tekorten ontstaan. De amygdala kan zelfs aangetast of verwoest worden, zodat er geen enkele empathie mee is bij die persoon. 't Wordt tijd dat we de wereld eens 'n keer prettig en leefbaar en respectvol gaan maken! Dan kunnen alle schrinks 'n andere baan gaan zoeken. Ik kan me 't meest vinden in Buddhisme, zo vredig en rustig, en medelevend.

Kimberley Pex, 10-07-2013 17:37 #5
Niemand hoeft zich te verantwoorden. 'n Stempel is gauw geplakt. De meeste psychiaters komen uit 'n stabiel nest. De meeste patiënten hebben als kind al moeten overleven, letterlijk, wat daarna volgt is meestal 'n hele rij gebeurtenissen en foute vrienden die je als getraumatiseerd mens "aantrekt". Noem 't gewoon persoonlijkheidsstoornis door trauma. 't Is al heel wat als je doorknokt.Trouwens, veel mensen zijn HSP, ook erg verwarrend, hoogovergevoelig op alle gebied. Ja, daar heeft de psychiater ook 'n naam voor, mensen die denken dat ze de Gave hebben, nee dat bestaat niet in de psychiatrie, dat heet gewoon; schizotypische persoonlijkheidsstoornis! Respect lieve mensen op deze site voor jullie vechtlust. Blijf in jezelf geloven. ps ikzelf heb ook 'n paar stempels, door hele jeugd in angst, veel geweld in m'n hele leven, veel pijn; bleek na 20 jaar toch 'n pittige darmziekte te zijn, de pijn zat dus toch niet tussen de oren! Door de "stempels"namen de artsen me weer niet serieus, enz enz enz enz. ok nu 23 operaties achter de rug en 'n stoma en drains. Paar x op t randje gelegen. o.k. ik leef nog.Godzijdank. Ik zal 't verhaal nooit vergeten van 'n man die in 'n inrichting zat, uiteindelijk bleek hij doofstom en 'n joekel van 'n dolichocolon te hebben, hij is gestorven aan zn darm die helemaal uitgerekt en ontstoken was. Triest heel triest.

Johan, 23-03-2012 18:12 #4
Ik ben ooit gediagnosticeerd Psychose. Ben het oneens met de diagnose. Ik zie of hoor nooit dingen die er niet zijn. Verder is het ook zo dat ik doordat ik te maken heb gehad met indoctrinatie van hulpverlening in psychiatrisch ziekenhuis nu zelf emotioneel eronderdoor ben gegaan en geen kinderen wil, geen vrouw wil en deze rot maatschappij en dit leven niet meer zou willen. Anderzijds forceer ik mezelf om iets van mijn leven te maken al word het mijn dood. Dit allemaal dankzij onredelijke hulpverlening (indoctrinatie) en echtscheiding van mijn ouders in mijn jeugd…

Momenteel heb ik andere hulpverlening gezocht, die tot mijn verbazing dit hele psychose gebeuren niet kunnen terugvinden bij mij.

Ik had gehoopt op een normale jeugd, en aangezien de mensen die mij hebben behandeld als een stuk vuil(namelijk indoctrinatie) met de categorie "je kan niets, dus blijf maar bij ons(hulpverlening)" waaruit je kan aflijden dat je waardeloos bent heeft mij in woede en tranen achter gelaten in maatschappij. Hopelijk is er een oplossing voor mij om deze woedde te canaliseren, want anders ben ik bang dat ik doordraai.

B. J. Scheers, 24-12-2011 13:54 #3
Soms probeer ik het zonder medicatie. Zo ook de laatste keer. Wat mij toen overkwam, is dat ik voor de tweede keer weer die burenruzie hoorde op afstand. Is dit een terugkerende psychose? Ik ben Scrizofeen/paranoia gediagnosteerd. Heb geen wanen of hallucinaties hoor alleen deze burenruzie en ben heel erg bang en heb waarschijnlijk ook nog een jeugdtrauma. Kunt U mij dit uitleggen?

M-Trust, 17-03-2011 12:46 #2
Moment van genezing is een kwestie van timing. Kennelijk is het nu tijd om de dingen weer op de juiste waarde te schatten en te zorgen voor herstel. Soms heb je het niet door, maar er rust altijd een onzichtbare arm om je schouder. Sterkte…

Roberto, 07-03-2011 22:44 #1
Mijn huisarts heeft mij een brief gegeven voor behandeling, ben nu sinds 7 maart bezig met dagopname psychiatrie in het ziekenhuis waar ik onder medische behandeling ben, op de brief stond geschreven psychose en randpsychose, en ik erken mij bij deze ziektebeeld, ik heb hier veel moeite mee om mij ook te uiten, heb veel meegemaakt en ben zowel emotioneel verwaarloosd en kan zeer moeitevol omgaan met deze verdorven maatschappij, ik mis wat evenwicht in mijn gevoelsleven en emotioneel ween ik wel eens, vaak onbegrepen, op alle gebieden, ben ook familiale slachtoffer van vertrouwensbreuk, en heb alle contacten met mijn dierbaren stopgezet :-(

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 07-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!