InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nadruppelen, ongewild urineverlies bij mannen

Nadruppelen, ongewild urineverlies bij mannen

Nadruppelen, ongewild urineverlies bij mannen Ondanks schudden en wachten toch nadruppelen. Maar liefst één op de vijf mannen heeft last van ongewild urineverlies in de vorm van nadruppelen. Vlekken en geurtjes hebben een negatieve invloed op het sociale leven. Er zijn producten op de markt waarbij dit ongemak kan worden tegengegaan.

Schaamte bij natte vlek en geurtjes

Maar liefst één op de vijf mannen heeft last van nadruppelen. Het is zeker geen ongemak dat alleen maar bij oudere mannen voorkomt. Het komt voor bij mannen van alle leeftijden, van 30 tot 80 jaar oud. Ondanks schudden en wachten openbaart zich vaak een natte vlek na het toiletbezoek. Dit en eventuele geurtjes zorgen ervoor dat veel mannen zich schamen en waardoor hun sociale leven wordt beïnvloed.

Post Micturition Dribbling

Post Micturition Dribbling (PMD) is de medische term voor nadruppelen waarbij slechts sprake is van een paar druppels urineverlies na het toiletbezoek. Het gebeurt meestal wanneer de penis wordt teruggeplaatst en de kleding weer wordt aangetrokken. Een kleine hoeveelheid urine blijft achter op een laag punt in de urinebuis omdat de urinebuis zich niet volledig leegt door de omliggende spier. PMD is de meest voorkomende vorm van incontinentie bij mannen.

Incontinentie

Andere vormen van incontinentie bij mannen zijn:

Ontlastingsincontinentie
Wanneer er sprake is van onvrijwillig ontlastingverlies

Overloopincontinentie
Onvrijwillig urineverlies, meestal in kleine scheuten zonder dat de blaas daadwerkelijk geleegd wordt.

Urge incontinentie
Of aandrangincontinentie. De urine kan niet worden opgehouden waardoor soms hele urinelozingen plaatsvinden.

Volledige incontinentie
Wanneer er geen controle meer is over blaas- en darmfunctie

Bescherming

Naast het “zware werk” aan incontinentiemateriaal is er ook tegen PMD een goede oplossing.
Binnen het aanbod van incontinentiemateriaal voor volwassenen bieden onder andere de merken Attends en Tena een inlegger speciaal voor mannen die bescherming biedt tegen nadruppelen en bovendien nare geurtjes tegenhoudt.

De inleggers zijn speciaal ontworpen voor mannen en kan op een onopvallende en comfortabele manier gedragen worden waarbij de bewegingsvrijheid niet wordt beperkt. Door een plakstrip blijft het goed in het ondergoed zitten en het volgt de lijnen van het lichaam.

Een ongemakkelijk gevoel over vlekken en geurtjes is hierdoor uit den boze.
© 2009 - 2014 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: ongewild urineverlies, incontinentieMensen die last hebben van ongewild urineverlies ervaren dit vaak als erg vervelend en kunnen zich hier dan ook erg voor…
Urine incontinentie en urineverlies na de bevallingUrine incontinentie en urineverlies na de bevallingVeel vrouwen hebben na de bevalling last van urine-incontinentie of urineverlies. Dat kan van korte duur zijn en vanzelf…
Ongewenst urineverlies bij vrouwenOngewenst urineverlies bij vrouwenErg vervelend! Urine 'verliezen' op een moment dat je het helemaal niet wilt, bijvoorbeeld als je aan het sporten bent o…
Hoe gebruik je incontinentiemateriaalAls u last van incontinentie heeft en begint met het gebruiken van incontinentiemateriaal is het heel normaal dat u daar…
Alles over inlegkruisjesAlles over inlegkruisjesInlegkruisjes wat zijn dat eigenlijk en waar gebruik je ze voor? Tegenwoordig zijn ze er in allerlei soorten en maten. Z…

Reageer op het artikel "Nadruppelen, ongewild urineverlies bij mannen"

Infoteur: Zalomeya
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!