InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hersenkneuzing, wat zijn de verschijnselen?

Hersenkneuzing, wat zijn de verschijnselen?

Hersenkneuzing, wat zijn de verschijnselen? Bij een hersenkneuzing, officieel contusio cerebri genaamd, is het weefsel van de hersenen beschadigd. Een hersenkneuzing is daarom niet hetzelfde als een hersenschudding. De verschijnselen van een hersenkneuzing zijn ernstiger en kunnen hardnekkig zijn. Hoewel een hersenkneuzing vaak weer helemaal geneest, kan een hersenkneuzing blijvende gevolgen hebben. Iemand die een hersenkneuzing oploopt, bijvoorbeeld door een ongeval, is over het algemeen een kwartier of langer bewusteloos. Hoe langer de patiënt buiten bewustzijn is, hoe ernstiger vaak de verschijnselen op lange termijn. De kneuzing ontstaat door een klap op het hoofd. Bijvoorbeeld door een ongeluk of gevecht. Als gevolg van de klap ontstaat er een gekneusde plek in de hersenen, alleen te vergelijken met een kneuzing op een andere plaats in het lichaam omdat bloed en vocht zich ophopen op een plek. In de hersenen is dit uiteraard zeer ernstigs. Bloed en oedeem hopen zich op en daardoor neemt de druk in de hersenen toe. Vervolgens kunnen er gemakkelijk neurologische stoornissen ontstaan. De hersenen drijven in vloeistof, door drukverhoging kunnen kanaaltjes die vloeistof transporteren, worden afgekneld. De plaats waar de kneuzingen zich bevinden speelt een belangrijke rol bij de aard van de neurologische stoornissen. Verlamming, problemen met de spraak, evenwichtsstoornissen, geheugenstoornissen, concentratieproblemen, hoofdpijn, duizeligheid (en dergelijke), kunnen het gevolg zijn.

Verschijnselen van een hersenkneuzing

De verschijnselen bij een hersenkneuzing zijn niet gering. Kort na het ontstaan van de kneuzing lijken de verschijnselen op een zware hersenschudding. De patiënt herinnert zich niet alles meer, hoofdpijn, duizeligheid, misselijk en braken… Omdat de druk in de hersenen bij een kneuzing toeneemt en de hersenen opzij worden geduwd door oedeem en bloed, kunnen de klachten toenemen. De patiënt is sneller moe en kan zich niet goed concentreren. Het is moeilijk om de aandacht lang vast te houden. PTA (posttraumatische amnesie) komt bij een hersenkneuzing voor. Posttraumatische amnesie is het verschijnsel dat de patiënt zich niets meer kan herinneren van een bepaalde tijdsperiode voor het ongeval. De periode die niet herinnert wordt kan langer zijn naarmate de kneuzing ernstiger is. Soms raakt een patiënt met een hersenkneuzing in shock. Misselijkheid en braken komen bij een hersenkneuzing, net als bij een hersenschudding, vaak voor.

Hersenkneuzing vaststellen

Een hersenkneuzing wordt vastgesteld met een CT scan, een MRI scan en de Glasgow Coma Scale. De patiënt wordt altijd in het ziekenhuis behandeld. De eerste tijd kan het nodig zijn om op de intensive care behandeld te worden, waar men de ontwikkelingen intensief kan observeren. Soms wordt ook behandeld met antibiotica, om infecties te voorkomen. Als de ademhaling verstoord wordt kan kunstmatige beademing noodzakelijk zijn. De hersenkneuzing moet onder andere met rust genezen.

Gevolgen op langere termijn

Afhankelijk van de ernst van de hersenkneuzing kan de nasleep enkele jaren duren. Door afname van de kneuzing is er een grote mate van herstel, maar er kunnen restverschijnselen aanwezig blijven. Verschijnselen die voorkomen zijn:
  • Informatieverwerking verloopt trager
  • Coördinatie van de spieren kan verstoort zijn
  • Geheugenproblemen
  • Spraakproblemen
  • Verlammingsverschijnselen
  • Slechter zien
  • Slechter horen
  • Epilepsie
  • Concentratieproblemen
  • Oriëntatieproblemen
  • Persoonlijkheid kan verandert zijn
  • Psychosociale problemen
De gevolgen van een hersenkneuzing zijn over het algemeen ernstiger als er sprake is geweest van langdurige bewusteloosheid. Bij een kneuzing van de hersenen van het voorhoofd of de slapen is de prognose over het algemeen slechter dan op andere plekken van het hoofd. Natuurlijk speelt ook de ernst van de kneuzing een grote rol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hersenkneuzing en nazorg door NAHBij een hersenkneuzing raakt (in tegenstelling tot een hersenschudding) het hersenweefsel beschadigd. Dit kan bijvoorbee…
Hersenschudding, symptomenHersenschudding, symptomenEen hersenschudding is snel opgelopen: een klap of stoot tegen het hoofd is de aanleiding. Kinderen lopen dit sneller op…
Een hersenschudding?Een hersenschudding?Jaarlijks zijn er rond de 16.000 mensen die uit het ziekenhuis worden ontslagen met licht traumatisch hersenletsel daarn…
Hersenschudding: symptomen en behandelingHersenschudding: symptomen en behandelingEen hersenschudding treedt vaak op na een ongeval, waarbij de hersenen gedurende korte tijd door elkaar geschud zijn. De…
Hersenschudding symptomen + oorzaken en behandelingHersenschudding symptomen + oorzaken en behandelingWat zijn de symptomen van een hersenschudding? Veel voorkomende symptomen na een hersenschudding zijn hoofdpijn, duizeli…
Bronnen en referenties
  • Hersenstichting
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hersenkneuzing, wat zijn de verschijnselen?"

Reacties

Arnoud, 21-05-2013 02:58 #6
Ik wist dat ik een ernstig auto ongeluk had op mn 5e, maar niet dat een hersenkneuzing zo erg is… Herken wel het niets meer herinneren, maar dacht altijd dat mn hoofd dat gewoon gefilterd had, omdat het te heftig was om te verwerken… Heb gelukkig geen last van de andere dingen, behalve het concentratie probleem, maar dat staat gediagnosticeerd als ADD…

Hannie, 21-08-2012 20:54 #5
Mijn moedertje van bijna 90 jaar heeft alzheimer en is gevallen. Nu blijkt dat ze een hersenkneuzing heeft volgens het ziekenhuis. Ze was al behoorlijk vergeetachtig en slaperig en kon wel zelfstandig door haar kamer lopen, maar ook weer niet erg stabiel. Dus al in een behoorlijk ver stadium van dementie. Door de val is ze behoorlijk verslechterd. Met fysio kan ze wel weer wat beter uit de rolstoel komen en dan wat stapjes met een rollator doen. Ze is erg slaperig, eet niet veel, drinken gaat, een gesprekje met haar voeren gaat eigenlijk niet meer. Ze snapt niet veel meer. Dus gaat dit nog wel beter worden. Het hele gebeuren is voor mensen met dementie toch al dat ze meer verward raken, maar hoe kunnen we er nu achter komen hoe het bij haar in haar hoofd verslechterd door de val of dat het de dementie is. Zelf kan ze hier niet op antwoorden. Ze snapt er niets van. Het ziekenhuis heeft wel foto's toen gemaakt (maand geleden).

Nienke, 12-05-2012 17:50 #4
Eigenlijk kan ik niet met alle zekerheid zeggen of ik eigenlijk wel een hersenkneuzing heb maar ik vermoed het wel omdat ik na een trap van een beslagen paard op mijn achterhoofd en tussen mijn schouderbladen thuis kwam met enorme hoofdpijn en duizeligheid, ik kon niet meer slapen van de pijn en eigenlijk kon ik helemaal niets meer; niet lezen, elke stap dreunde door, slecht zien, suisende oren en vooral ook vrezelijk gekraak wanneer ik mijn hoofd bewoog. Meteen de dokter gebeld, maar volgens hem viel het allemaal wel wat mee, en kon ik gewoon blijven paardrijden omdat het zo'n gezonde sport zou zijn voor mij… maar na 3á4 mnd. kreeg ik zo nu en dan bloed uit mijn neus gepaard gaande met hevinge hoofdpijn en duizeligheid.
Toen vroeg ik a.d. huisarts of er misschien een scan gemaakt kon worden, maar dat vond hij veel te duur.
Ik voel mij echt met een kluitje i.h. riet gegooid en nu na 4 jaar heb ik nog steeds last van terugkeerende hoofdpijnen en duizeligheid, bovendien kraakt alles in mijn hoofd sinds die tijd en ben ik ook nog steeds (zij het in mindere mate) duizelig.
Ik voel mij heel erg slecht geholpen want er zijn hele goede manieren om vast te stellen of er een hersenkneuzing is geweest en bovendien kun je vlak na de val heel veel bereiken met valkruid en of St. Janskruid.
Maar zelfs dat schreef hij nog nieteens voor
En nu zit ik na al die jaren nog steeds maar te hopen dat alles met rust zal gaan genezen. Reactie infoteur, 12-05-2012
Ik kan me voorstellen dat u hier zorgen om heeft, maar waarom bent u niet naar een andere huisarts gegaan? Als u dat niet wilt kunt u alsnog naar uw eigen huisarts gaan en uitleggen dat u na de schop van het paard tegen uw hoofd nooit meer de oude bent geworden, en dat u toch echt doorverwezen wilt worden naar een specialist om te laten uitzoeken of er schade is vast te stellen. Wil uw huisarts u niet doorverwijzen, dan kunt u misschien beter medische zorg bij een andere huisarts zoeken.

M. Wasbauer, 13-03-2012 11:42 #3
Toen ik in het ziekenhuis opgenomen werd voor een operatie, het verbreden van mijn ruggenmerg kanaal, is er een omgeluk gebeurd toen ik onder narcose was. Daarbij heb ik een hersenkneuzing opgelopen. Dit weet ik pas een jaar later, na langdurig blijvende klachten. o.a. pijn aan de linkerkant van mijn hoofd, zoeken naar de woorden en zinnen die ik wil zeggen, en een constante hoog suis geluid in mijn linker oor. Het is nooit eens even stil, en mijn werk het maken van schilderijen daar is mijn passie en geluksgevoel totaal voor verdwenen. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb het vermoeden dat de neuroloog niet graag de neurochirurg in diskrediet brengt en dat ik daarom niet geholpen word zoals ik eigenlijk geholpen zou moeten worden. Reactie infoteur, 13-03-2012
U kunt uw dossier opvragen, u heeft recht op inzage.

U kunt ook een second opinion vragen bij een andere neuroloog in een ander ziekenhuis. Het is mogelijk dat er zenuwen beschadigd zijn, wat wellicht voor kan komen bij dergelijke operaties. Maar in elk geval is het belangrijk voor u dat u inzage krijgt in de oorzaak en de prognose. U doet er goed aan om dit met een huisarts te bespreken.

Paulmulder (infoteur), 17-03-2011 21:42 #2
Nou, bij mij anders niet. Mijn leven is een ware hel, sinds de hersenkneuzing, elke dag.
Ik ben beroofd van mijn brein en vooral mijn energie. Mijn lichaam doet elke dag overal pijn en ik heb elke dag hoofdpijn. DE WARE HEL IS HET.

Klaas Meijer, 10-02-2010 21:26 #1
Ik heb ervaren dat na mijn ernstige hersenkneuzing, en erg lange tijd van coma, van mijn gezondheid ben gaan genieten :-)

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!