Nierbekkenontsteking, acute of chronische vorm herkennen

Een nierbekkenontsteking (pyelonefritis ) is een aandoening die acuut kan optreden of de ontsteking kan chronisch aanwezig zijn. Bij een acute nierbekkenontsteking is er in de meeste situaties sprake van een bacterie die via de urinebuis opgekropen is naar de nier en die daar een ontsteking veroorzaakt, met heftige pijn tot gevolg.
Bij een chronische nierbekkenontsteking zijn de klachten veel minder uitgesproken. De patiënt is dan vaak slechts moe en lusteloos. Er kan een zeurderig gevoel in de rug aanwezig zijn maar vaak zijn de klachten vaag, waardoor het een tijd kan duren voordat de nierbekkenontsteking wordt opgemerkt. Een chronische nierbekkenontsteking ontstaat bijvoorbeeld door een verwaarloosde blaasontsteking, maar soms zijn er andere oorzaken. De chronische ontsteking is niet gemakkelijk te behandelen. Tegen de pijn worden vaak pijnstillers voorgeschreven, bijvoorbeeld paracetamol of diclofenac (In overleg met een arts)

Nierbekkenontsteking behandeling

Een nierbekkenontsteking wordt behandeld met antibiotica en voldoende rust. Na enkele dagen nemen de klachten af, behalve als de bacterie niet op de antibiotica reageert. Dan kan een andere kuur nodig zijn. U moet de kuur die u krijgt voorgeschreven helemaal afmaken om te voorkomen dat de ontsteking weer opnieuw komt opzetten. Tegen de pijn mag u meestal paracetamol nemen en als dat niet voldoende helpt, in overleg eventueel andere pijnstillers zoals ibuprofen of diclofenac. Als de nierbekkenontsteking terugkeert, kan vervolgonderzoek noodzakelijk zijn. Indien nodig krijgt u een middel tegen misselijkheid voorgeschreven. Na de kuur moet de urine worden nagekeken of de ontsteking genezen is. Dit is erg belangrijk om het ontstaan van een chronische ontsteking te voorkomen.

Nierbekkenontsteking, acuut

Bij een acute nierbekkenontsteking is de pijn plotseling en heftig. De ontsteking is onverwacht ontstaan. De pijn bij een acute nierbekkenontsteking zit hoog achter in de rug. Het wordt wel omschreven als een heftige zeurende pijn. De patiënt voelt zich ziek en kan koorts hebben, misselijk zijn en overgeven. De verschijnselen (kunnen) zijn:
  • Pijn in de rug, net boven het middel
  • Pijn kan uitstralen naar de benen, naar de lies
  • Koorts met rillingen
  • Beven kan voorkomen
  • Urine kan troebel zijn of rood
  • Het plassen kan pijnlijk zijn (pijnlijke mictie) en kleine beetjes plassen
  • Pijn in de onderbuik kan voorkomen
  • Misselijk en braken kunnen voorkomen

Dubbele nierbekkenontsteking

De pijn bij een nierbekkenontsteking zit meestal aan één kant van de rug. De pijn kan zich omlaag verplaatsen, naar de lies. Als de pijn aan twee kanten van de rug (en eventueel ook de liezen) zit, dan kan er sprake zijn van een dubbele nierbekkenontsteking.

Chronische nierbekkenontsteking

Een chronische nierbekkenontsteking is moeilijk te behandelen. De nieren gaan op den duur minder goed werken door deze ontsteking. Het gevolg hiervan kan een gevaarlijke hoge bloeddruk ontwikkelen en nier-insufficiëntie (falen van de nieren). Het is heel belangrijk dat een chronische nierbekkenontsteking ontdekt wordt en behandeld. Als u vermoedt dat u een acute of chronische nierbekkenontsteking heeft, neem dan altijd contact op met een arts voor onderzoek.

Lees verder

© 2009 - 2012 Kisses, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Kisses is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer informatie…

Gerelateerde artikelen
Nierbekkenontsteking: symptomen, klachten en behandeling Veelvoorkomende symptomen van een (acute) nierbekkenontsteking z…
Nierbekkenontsteking: oorzaken, symptomen, behandeling Nierbekkenontsteking of Pyelonefritis is een nieraandoening die vr…
Acute urineweginfecties: behandeling is meestal noodzakelijk Een acute urineweginfectie komt veel voor. Na een luchtwegin…
Urine: pijn, irritatie, branderig gevoel plassen of urineren Urine: pijn bij plassen, irritatie en branderig gevoel bij h…
Bloed in de urine (hematurie) Bloed in de urine, ook wel hematurie genoemd, kan wijzen op bepaalde (ernstige) aandoeninge…

Reageer op het artikel "Nierbekkenontsteking, acute of chronische vorm herkennen"

Nancy, 27-01-2012 23:31
Bedankt voor Uw reactie.
Ik drink veel, soms wel 2 liter per dag. Heb altijd cranberry tabletten genomen, maar die heb ik nu "het raam uitgegooid" (ze waren op en er komen geen nieuwe bij). Ik drink veel vruchten thee, water of spa rood. Cranberrysap vindt ik afschuwelijk, brand me de maag van. Ik denk dat ik me eens naar een uroloog laat doorsturen. Maar eigenlijk durf ik het niet te vragen, de huisarts vindt me geloof ik wat dat betreft een "vervelende patient" (vandaag bijv, mijn zoontje van net 2 heeft een antibiotica kuur van wege rode amandelen achter in de keel en last van pijn in de oren zegt hij zelf. Nu diarree al 2 dagen niet willen eten en al 2 dagen huilerig. Kom terug van mijn werk bij oma hem ophalen en hij huilt al de hele dag. Bel als bezorgde mama de ha op omdat we het weekend in gaan, en mag nog komen om 17.15 u. Kom bij de ha aan en zoonlief gaat spelen en doet verder alsof er niets aan de hand is. Niets bijzonders te zien en ik voelde me echt opgelaten, maar dit is buiten het onderwerp, moest het even kwijt) Reactie infoteur, 28-01-2012
Door laten sturen naar de uroloog is natuurlijk een goed idee.

Gelukkig valt het mee met uw zoontje.:)

Nancy, 26-01-2012 20:53
Ik heb heel vaak blaasontsteking. Geregeld ook een nierbekkenotsteking. Nu heb ik weer een antibiotica kuur gehad voor blaasontsteking en weer is de urine niet in orde. Weer een kuur voor 5 dagen. Urine ook al vaak op kweek gehad: niets bijzonders, bloedprikken: niets bijzonders te zien. Ik heb sinds april 2010 een spiraaltje, kan dat hiermee te maken hebben? maar ook daarvoor heb ik vaak blaasontstekingen gehad, maar toen was ik weer aan het dokteren om zwanger te worden. Daardoor kreeg ik soms meerdere keren een vaginaal onderzoek om te kijken of er eitjes rijpten door de hormoonbehandelingen. Tijdens 2 zwangerschappen 1 keer een blaasontsteking gehad. Ook denkt mijn man dat het door hem komt, na de gemeenschap is het vaak prijs en heb ik blaasontstekiing. (ook al ga ik direct naar de wc en maak de boel schoon onder de douche zonder zeep uiteraard.) Reactie infoteur, 26-01-2012
Na vrijen is het inderdaad altijd het beste om de blaas leeg te plassen, zodat bacteriën die door het vrijen hoger de urinebuis (richting blaas) worden geduwd, uit de de urinebuis worden gespoeld. Inderdaad is douchen dan ook het prettigste. Verder kunt u wat extra water drinken, ook na het vrijen, zodat de blaas wat extra vocht kan afvoeren. Cranberrysap drinken is voor u waarschijnlijk ook goed. Bacteriën kunnen zich niet goed vermeerderen in urine die wat zuur is, dat bereikt u door het drinken van zure producten zoals cranberrysap of vitamine C tabletten. Ook bruistabeleten vitamine C kunnen uw urine zuur houden.

Het is verder niet aannemelijk dat een spiraaltje wat op de goede plaats zit, blaasontsteking veroorzaakt.

Drink vaker, drink zuurder, drink ook na het vrijen nog wat extra water of vitamine C bruis met water of Cranberrysap.

Uw man hoeft zich niet schuldig te voelen. Vrouwen hebben een korte urinebuis en veel vrouwen krijgen na de gemeenschap een wat branderig gevoel bij plassen, omdat bacteriën gemakkelijk omhoog geduwd worden (in de urinebuis) tijdens het vrijen. Eenmaal in de blaas kan er een blaasontsteking ontstaan of het begin daarvan. Extra drinken en zuur drinken, verhelpt het merendeel van de blaasklachten. De bacteriën worden dan uitgeplast. Probeer ook overdag regelmatig te drinken.

Als uw klachten blijven, blijven terugkeren of erger worden, neem dan altijd contact op met uw huisarts.

Samantha, 11-11-2011 09:19
Ik heb denk ik blaasontsteking, maar vergeeet steeds ochtendurine in een potje te doen en dat dus naar de dokter te brengen, ik loop er nu zon 2 weken mee, krijg nu zware steken in de onderbuik en kan amper lopen heeft dit ermee te maken? Reactie infoteur, 11-11-2011
Als je naar de huisarts gaat en gewoon daar je urine inlevert, hoeft het geen ochtendurine te zijn hoor. Je kunt ook bij de huisarts je plas inleveren, het liefst in een steriel opvangbakje wat je bij de huisarts kopen kunt of bij de apotheek. Ze noemen het ook wel een urinecontainer, kost ongeveer 50 cent tot 1 euro. Een beetje opvangen in het potje is al voldoende om de huisarts de urine te laten onderzoeken. Gewoon even langsgaan dus. Tot die tijd wat extra water drinken. Ook de weekenddokter kan een receptje uitschrijven.

Monica, 10-11-2011 09:23
Sinds ik voor een ontstoken wond een antibiotica kuur heb gehad (een paardenmiddel werd erover gezegd) heb ik een blaasontsteking opgelopen. Maar de laatste tijd kreeg ik er ook last van rugpijn bij, alsof er een band om mijn middel lag die ook mijn buik omvatte. Verder voelde ik me inderdaad misselijk en trillerig, maar die klachten verdwijnen als ik vitamine C supplementen in neem en de pijn bestrijdt met paracetamol. Mijn vraag is nu, ik wil hiervoor best naar de dokter gaan, maar zijn er ook alternatieven voor antibiotica? Mijn eerste kuur is nu minder dan een maand geleden afgelopen, is het slim om meteen al weer aan een nieuwe kuur te beginnen? Reactie infoteur, 10-11-2011
U kunt ook blaasstenen of nierstenen hebben. U moet voor deze klachten echt de huisarts raadplegen. Of de blaasontsteking is ontstaan door de antibiotica is een vraag die u ook gerust aan de huisarts kunt voorleggen. Eerst moet worden gekeken waar uw klachten nu vandaan komen, aan de hand daarvan kunt u in overleg met huisarts of uroloog, kijken welke middelen u helpen om van de klachten af te komen.
Noem ook d eklacht van de band om uw buik.

Tegen blaasontsteking wordt aangeraden zuur te drinken, zoals bijvoorbeeld Cranberrysap, water met citroensap, vitamine C bruistabletten in water opgelost. En om regelmatig te drinken. Dit zijn echter hulpmiddelen waarmee een beginnende blaasontsteking als het ware kan worden weggespoeld. Bacteriën houden namelijk niet van zure urine en groeien er niet makkelijk in. Ook regelmatig drinken zorgt ervoor dat bacteriën doorspoelen. De dokter kan uw urine ook op kweek zetten om te zien welke bacterie de klachten veroorzaakt. Aan de hand daarvan kan hij/zij medicatie geven die wel aanslaat omdat de bacterie dan gevoelig is voor dat middel.

Uw klachten lijken meer dan een beginnende blaasontsteking. Ik hoop dus dat u vandaag nog even met de huisarts belt.

Kimberly, 14-10-2011 02:53
Hey, ik heb op onregelmatige tijdstippen plotseling een heel hevige pijn in mijn onderrug. Hij begint in het midden en trekt naar beide zijden toe. Het is zo hevig dat ik niet weet wat doen, ik moet dan in beweging blijven. Zitten, liggen, omdraaien, buigen en etc. Kan het een nierbekkenontsteking zijn? Reactie infoteur, 15-10-2011
Dat kan. Het is moeilijk te zeggen. Ik raad je wel aan om vandaag nog met de huisarts te bellen.

Clementine Lust, 12-10-2011 11:26
Wat ik een beetje mis in het verhaal, hoelang het kan duren voordat je een nierbekkenontsteking te boven bent. Ik had klachten als lichte buikpijn en heel erge lage rugpijn met koorts. Verder geen symptomen waar ik een blaasontsteking aan zou kunnen herkennen. De diagnose nierbekkenontsteking was gesteld en ze hebben mij een kuur gegeven. Nu ben ik sinds 1,5 week klaar met de kuur. Wat ik erg mis is dat er niet verteld is en dat er niet op internet te lezen valt hoelang de nasleep kan duren. Ik ben nog erg slap en heel snel moe. Ook wanneer ik erg moe wordt, heb ik weer rugpijn en soms pijn en steken in mijn zij. Verder heb ik af en toe een vage buikpijn.

Emily Langeveld, 26-09-2011 09:39
Met stinkende urine bedoelen ze daarmee dat het naar amoniac ruikt. Dat heb ik namelijk. En vandaar dat ik op deze site aan het zoeken was. Reactie infoteur, 26-09-2011
Ja dat kan zeker het geval zijn.

Moon, 15-08-2011 21:08
Vorige week ben ik naar de huisarts gegaan ivm pijn in de rug en zij (links) misselijk, overgeven, buikpijn en stinkende urine! urine werd onderzocht en kreeg te horen dat er bloed en ontstekingscellen in zaten. heb een kuur gekregen voor 5 dagen. (ik merk het eigelijk nooit als ik een blaasontsteking heb, kom er meestal per toeval achter als ik toevallig voor iets anders mijn urine moet laten onderzoeken) diezelfde dag was mijn urine groenachtig. ik werd ineens helemaal slecht! hele erge buikpijn, misselijk, pijn in rug etc. een soort van aanval ineens zeg maar.. daarna ging het weer redelijk.. 2 dagen later begon het snachts, kon me bijna niet meer bewegen van de pijn! maar nu rechts. vanuit de rug naar de zij en naar mijn rechterlies. en werd ook misselijk. zodra dat weer is weggetrokken dan gaat het weer redelijk, je voelt het wel nog maar niet heftig. na inspanning krijg ik weer veel last! ik heb de kuur inmiddels af maar nog steeds evenveel last! en ben ook vaak duizelig, ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft of dat het aan iets anders ligt? dokter stelde ook voor om een soatest te doen, uitslag is binnen en heb geen soa! schrok toen de dokter vroeg voor soatest, heb al jaren vaste vriend! maar was gewoon voor de zekerheid! maar de klachten die ik hier omschrijf zou het iets te maken kunnen hebben met nierbekkenontsteking? Reactie infoteur, 26-09-2011
De dokter kan deze vragen als enige correct beantwoorden. Beterschap in elk geval.

Danielle, 24-07-2011 18:14
Ik ben nu aan mijn derde kuur bezig voor een blaasontsteking die niet over gaat. Vroeger als kind chronische blaasontsteking gehad en ook nierbekkenonstekingen.
Ik heb het idee dat deze kuur ook niet helpt. Deze kuur heb ik van de weekendarts gekregen en moet me ook nog melden bij mijn eigen huisarts van hen. Misschien dat de urine dan op kweek wordt gezet. Het verbaast me dat de kuren zo makkelijk worden gegeven zonder dat er verder gekeken wordt. Volgende week ga ik op vakantie en ik ben bang dat het dan nog niet over is. Ik loop nu immers al 2 weken met een erkende blaasontsteking en ik denk dat het zelfs al langer is. Zou een arts me in dit geval ook kunnen doorsturen voor een infuus antibiotica? Of ben ik dan erg voorbarig? Ik voel me namelijk eerder slechter dan beter worden.
Heb volgens mij geen koorts. Wel af en toe rillerig. pijn in mijn rug en buik. Ben ook misselijk, maar dat zou ook van de antibiotica kunnen zijn.
mvg Reactie infoteur, 24-07-2011
U kunt de klachten: rillerig en pijn in de rug, het beste bij de weekendarts melden. De rillerigheid ook niet vergeten te melden. Meet voordat u belt even uw temperatuur op om een zo compleet mogelijk beeld te schetsen.

U kunt doorverwezen worden naar een uroloog. Ik kan begrijpen dat u zich zorgen maakt over uw vakantie, omdat de klachten niet over gaan. Ook dat moet u even melden bij de arts. Als de arts u (nog) niet wil verwijzen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek, vraag dan ook waarom hij/zij dat (nog) niet wil.
Ik wens u beterschap en hoor graag nog hoe het verder is gegaan.

Desiree, 15-07-2011 21:17
Heel duidelijk die omschrijving alleen wat als de persoon in kwestie zwanger is en nierbekontsteking heeft? koorts heeft en antibiotica niet aanslaat in eerste instantie?
deze informatie zie ik hier niet op de site jammer genoeg ze is 24 weken zwanger
kunt u mij daar over inlichten wellicht?
met vriendelijke groet desiree Reactie infoteur, 16-07-2011
Men zal in zo'n geval waarschijnlijk zoeken naar antibiotica die wel aanslaat. Men zal natuurlijk ook proberen de risico's voor de baby en de moeder te beperken. Vaak zal de zwangere vrouw in zo'n geval opgenomen worden in het ziekenhuis. Mogelijk krijgt ze een infuus om medicijnen gemakkelijk toe te dienen. Door koorts kan een bevalling te vroeg op gang komen, maar dat hoeft niet te gebeuren. Verder is het afhankelijk van het verloop van de ziekte en van de beslissingen van de arts, hoe de behandeling verloopt. Sterkte ermee gewenst. Laat u nog weten hoe het verder gegaan is?

Lotje, 29-06-2011 14:10
Ik ben een meisje van 14 en kreeg 3 dagen geleden heel erg last van mijn buik/zij alleen aan de rechterkant. Ik had al eens eerder blaasontstekking gehad en het leek er precies op. alleen nu kreeg ik ook erg last van mijn rug. wij hebben de h.arts gebeld en ik moest langs komen en mijn urine laten testen. Het bleek weer een blaasontstekking te zijn maar omdat ik ook pijn in mijn rug had kon er ook een kans zijn dat ik iets met mijn nieren had. Maar ik had geen koorts. Ik kreeg antibiotica en nu drie dagen later gaat het veel beter maar, ik heb nog steeds pijn in mijn onderrug. de h.arts heeft gezegt dat ik terug moet gaan als het nog steeds pijn bleef doen. maar, het is wel minder. doordat ik pijn in mijn rug heb denken wij misschien toch aan een nierbekkenontstekking. maar kan dat wel bij een meisje van 14? en voor de rest heb ik geen koorts geen koude rillingen en ben niet misselijk ook is mijn urine gewoon normaal. moet ik de antibiotica gewoon afmaken en is een bezoek aan de h. arts niet nodig? Reactie infoteur, 30-06-2011
De kuur afmaken is belangrijk. Als je de kuur niet af zou maken werkt de kuur onvoldoende en kan de ontsteking niet goed genezen. Je kunt nierbekkenontsteking op elke leeftijd krijgen, dus ook als je 14 bent. Als de kuur afgemaakt is, breng je normaal gesproken weer urine langs de dokter. Dar kijken ze of de urine schoon is en of de infectie dus over is.
Omdat je last hebt van je rug, kan je de h.arts even bellen en vragen om advies.
Beterschap!

Petra, 24-06-2011 14:40
Gister gedurende de dag last van pijn in m'n rug en 's avonds begon deze ondragelijk te worden met uitstraling naar voren en lies, rillerig en trillen. Ten einde raad in bed gaan liggen met ibuprofen en wonder boven wonder in slaap gevallen. Deze morgen was pijn bijna weg maar inmiddels weer tot zelfde niveau als gister. Kan het zijn dat de symptomen van een nierbekkenontstekeing een beetje op en af gaan? Of is het misschien iets anders? Reactie infoteur, 24-06-2011
Waarom neemt u geen contact op met uw huisarts? U kunt nierstenen hebben, nierbekkenontsteking of iets anders. U moet echt contact opnemen met uw huisarts, uw nieren zijn van levensbelang. De huisarts kan u van de pijn af helpen, met bijvoorbeeld antibiotica bij ontsteking. Vanavond nog bellen is het beste en het verstandigste.

Wen, 18-05-2011 22:18
Ik loop al weken met een blaasontsteking. Omdat ik op de vorige antibiotica allergisch reageerde moest ik daar mee stoppen. Nu vier weken later heb ik een andere die nu goed gaat. Alleen zijn de klachten nog steeds niet minder. Heb voor vijf dagen gekregen en moet nu nog 1 dag. De pijn is verschrikkelijk in mijn rug/zij, en buik en benen.
Verder heb ik geen koorts. Gisteravond liep ik als een zombie door me huis. Voelde me alsof ik rugweeen aan het opvangen was. Alleen was die pijn achter elkaar door. Nu leef ik op 16 pijnstillers per dag. Ik weet dat t niet mag maar ik weet het gewoon niet meer! Ik had gister ook de spoedpost gebeld maar ik moet echt me kuur afmaken. Meer kunnen ze niet doen. Heeft iemand tips? Ik weet het niet meer.. Reactie infoteur, 19-05-2011
Goh, wat lijkt me dat ellendig voor u. Toch is het handiger om weer met een arts te bellen. Misschien kunt u ook andere pijnstillers krijgen. Er 16 op een dag innemen is erg gevaarlijk. U kunt daar zelfs aan overlijden.

U kunt nierstenen hebben, een nierbekkenontsteking, een dubbele nierbekkenontsteking, of er kan een totaal andere oorzaak zijn. Welke diagnose is er eigenlijk gesteld? U reageert bij een artikel over blaasontsteking maar de diagnose blaasontsteking lijkt niet meer bij de ernst van de klachten te passen. Ben u een man of een vrouw? Hoe oud bent u? Vertel aan de arts dat u 16 pijnstillers per dag slikt en niet meer weet waar u het zoeken moet van de pijn. Ik wens u veel sterkte en een spoedige verbetering van de situatie. Misschien hoor ik nog hoe het verder is gegaan?

Carmen, 18-03-2011 14:17
Liep in de week voor valentijn met klachten van pijn in mijn linkerzij die naarmate verergerde. Ik kreeg koude rillingen en ook nog zweten als een rund (koorts 38.2), nam dan ibuprofen op advies van h.arts omdat ik pas maandagavond terecht kon. Het viel toen nog mee omdat ik veel kon rusten en slapen, maar de pijn bleef aanhouden. Ma avond bij h.arts werd urine onderzocht, was ontstoken en mijn klachten gaven aan dat er iets met een nier was, ze schrijft een 1ste kuur antibiotica (10 dgn) voor en stuurt mij voor radiografie en daar besluiten ze dat ik met galstenen zit en weinig nieuws over die nier, dus word mij aangeraden door de h.arts om een ct-scan te laten nemen: nierbekkenontsteking met vorming tot abcessen, 2de kuur antibiotica is volgens h.arts noodzakelijk. Intussen ben ik nog steeds zo slap als een vod en weet geen blijf met mezelf, geraak zelfs in een dipje omdat ik niets van genezing voel na bijna 3 weken thuiszitten. Dan nog een 2de ct-scan na het beeindigen van die 2de kuur antibiotica, die wijst uit dat er geen vorming van abcessen meer zijn, maar de ontsteking is nog niet geheel voorbij. Ik krijg mijn 3de kuur van 10 dgn antibiotica voorgeschreven en een raadpleging specialist voor abdominale heelkunde ivm mijn galstenen, want die zitten daar ook nog !!! Hij is verwonderd dat ik na 1 mnd antibiotica nog steeds niet van mijn klachten verlost ben. De galblaas zal verwijderd worden op 28/3, maar eerst nog een straffere kuur antibiotaca nemen, ik ga mijn 4de week in! Radeloos word ik daarvan! Kan een nierbekkenontsteking zo lang duren? Of hangt t samen met die klachten van die galstenen? Ik wil snel terug de oude zijn, geloof me dit begint zwaar door te wegen op mijn humeur, zit thuis van 14/2 ! Kan het dat 4 kuren antibiotca nodig zijn? Reactie infoteur, 19-03-2011
Carmen, het kan natuurlijk wel. Het is niet gangbaar, maar zo te lezen heeft u meer klachten. Ook wordt antibiotica wel preventief gegeven. Echt heel vermoeiend voor u, lijkt me, dat u nog steeds klachten heeft. Begrijpelijk dat u er humeurig van wordt. Maar waarom belt u niet met de huisarts die dienst heeft voor overleg en advies?

Janine, 14-02-2011 06:27
Ik heb nu al 4 dagen erg last van mijn zij en rug. Weet niet hoe ik moet liggen of zitten. Af en toe loop ik gewoon te ijsberen door de kamer van de pijn. Ik ben gister bij de huis artsen post geweest toen hij op mijn buik drukte waar mijn blaas zit dit dit erg pijn. Ook was mn urine troebel en zaten er veel witte bloed cellen in. er is verder niks geconstateerd maar mijn klachten blijven. Ik slaap zelfs slecht door de pijn. Zal ik een nierbekken ontsteking kunnen hebben? Heb al eerder wel blaasontsteking gehad maar dit voelt heel anders. Reactie infoteur, 14-02-2011
Hoi Janine,

Heeft de huisarts je geen advies gegeven? Zijn er geen medicijnen voorgeschreven? Als de pijn blijft: terug naar de huisarts.

Gabrielle, 14-01-2011 08:32
Heb 2 jaar geleden om het half jaar flinke nierbekkenonstekingen gehad met als gevolg 2 keer een sepsis. de uroloog was van mening dat mijn bijschildklier hiervan de boos doener was.
ik heb een jaar geleden dan ook deze bijschildklieren laten verwijderen. nu een jaar later heb ik om dit moment weer een flinke nierbekken ontsteking! zit nu 3 dagen op antibiotica ,maar de klachten verdwijnen niet, heb dan wel geen koorts, maar vreselijk veel pijn. net de huisarts gebeld maar deze is van mening datik de kuur moet afmaken. wat kan ik nu nog doen? ben bang voor weer een sepsis!!! graag uw advies!! Reactie infoteur, 14-01-2011
Beste Gabrielle,

Ik kan me voorstellen dat je ongerust bent. De huisarts zegt terecht dat je de kuur af moet maken, maar dat was je waarschijnlijk ook van plan. Pijn bij nierbekkenontsteking kan heftig zijn en kan ook lang aanhouden en doorzeuren. Is er geen pijnbestrijding mogelijk? Ook dat is een vraag die je een arts mag voorleggen.

Angst voor een sepsis is gezien je geschiedenis begrijpleijk. Eeb sspsis kan alleen voorkomen worden met medicatie die je reeds slikt. Zolang je klachten niet toenemen en er geen tekenen zijn die op een sespsis wijzen, gaat het waarschijnlijk weer de goede kant op. Nemen je klachten echter toe of vertrouw je het niet, bel dan weer met een arts. Verder kan ik je helaas alleen adviseren rust te nemen, om pijnstillers te vragen aan een huisarts en in de gaten te houden of je geen koorts hebt of andere klachten die op een sepsis zouden kunnen wijzen. Als je het niet vertrouwt of als de pijn te erg is, overleg dan gewoon vanavond met de dienstdoende arts.

Tot slot kan je nog eens kijken bij:

http://www.goeievraag.nl/vraag/pijn-voelen-nierbekkenontsteking.54865

Veel sterkte en van harte beterschap gewenst.

Hilda, 14-12-2010 15:38
Gisteren is er bij mij nierbekkenontsteking geconstateerd heb nog nooit een blaasontsteking gehad of er iets van gemerkt, alleen vorige week maandag en dinsdag hevige pijn in mijn rug (laag) tot op mijn billen afgelopen zondagmiddag pijn in mijn maag en buik had toen ook 39,5 koorts.
Gisteren nog steeds pijn maar ook diarree, nu antibiotica heb nog steeds pijn in mijn maag en buik en ook steeds erger wordende diarree.
Ik weet dat de diarree ook van de medicijnen kan komen maar ik kan nergens vinden dat je zo'n buik en maagpijn kan hebben heb geen rugpijn en koorts meer. Moet ik nu weer contact opnemen met de arts of nog even een aantal dagen aankijken? Reactie infoteur, 14-12-2010
Hlda, bij dit soort klachten kan een arts u inderdaad het beste informeren. Veel sterkte ermee.

Carmen, 08-12-2010 13:47
Vorige week ben ik op 30 nov. opgenomen in het ziekenhuis met een nierbekkenontsteking. ik heb tot en met vrijdagochtend 3 dec. aan het infuus gelegen. vanuit het ziekenhuis heb ik antibiotica meegekregen tot aan vrijdag 10 dec.

voordat ik opgenomen werd dacht ik een blaasontsteking te hebben maar de zondag voordat ik opgenomen werd, had ik geen pijn meer bij het plassen. dit heb ik helemaal niet meer gehad. tot vandaag, sinds vanmorgen heb ik elke keer bij het plassen weer een branderig gevoel.

hoort dit bij het herstel van een nierbekkenontsteking of komt dit door iets anders? Reactie infoteur, 08-12-2010
Het is echt belangrijk dat u dit aan de huisarts meldt en dit niet uitstelt. U moet nu even extra zuinig zijn op uw nieren en blaas. Bel vanavond het liefst nog met de dienstdoende arts voor advies.

Inge, 08-11-2010 14:42
Ik heb voor de 2e keer in een half jaar tijd een nierbekkenontsteking. Ik heb nu voor 5 dagen antibiotica voorgeschreven gekregen die ik sinds vrijdag inneem. De pijn is nog steeds niet afgenomen ik hou erg veel pijn in mijn rechter flank en rug en pijn bij het plassen. De vorige keer zijn er 4 soorten antibiotica niet aangeslagen waardoor ik in het ziekenhuis opgenomen moest worden aan het infuus. Is het normaal dat ik nog zoveel pijn heb? Moet ik wachten tot ik de gehele kuur heb afgemaakt voordat ik weer contact opneem met mijn huisarts? Reactie infoteur, 08-11-2010
Inge, gezien uw geschiedenis het het het beste om vandaag nog even met een huisarts te overleggen. Sterkte. Hoor ik nog hoe het verder is gegaan?

Jayson, 01-11-2010 12:14
Ik heb zelf ook last van een nierbekkenontstekking en dat is mijn constatering na een behandeling gehad te hebben voor een chlamydia waar ik overigens van af ben. Maar op dit moment heerst de pijn net ben mijn linker bil/ onderrug enorm. De pijn in mijn onderrug straalt ook door in het linkerbeen en voet en is echt vervelend. Pijnlijk zijn de momenten wanneer ik zelfs mijn sokken of schoenen (linkervoet) aan moet doen.

Volgens mijn huisarts heb ik last van reuma, omdat hij zegt dat mijn nierbekkenontsteking niet in mijn linker onderrug (in mijn zij) plaatsvind maar aan de achterkant ter hoogte van mijn navel zit. Ik ben het overigens niet eens met zijn toelichting. Daarnaast lichtte hij me wel toe om antibiotica min mogelijk te gebruiken en juist paracetamol te gebruiken bij mijn pijn. Maar paracatamol werkt een uurtje max als verlichting en dan komt die pijn gewoon weer terug.

Wil graag weten welke effecten er onstaan na gebruik van antibiotica om van die nierbekkenonsteking af te komen en kom je er wel uberhaupt van af? In afwachting van een reactie. Reactie infoteur, 01-11-2010
Nierbekkenontsteking kan goed behandeld worden met antibiotica. Als u het oordeel van de dokter niet juist vindt, kunt u om een second opinion vragen.

Natasja, 01-11-2010 09:46
Afgelopen donderedag bleek na urine onderzoek dat ik weer een nierbekkenontsteking heb.Twee jaar geleden ook al. Ik heb nu een kuur gekregen. Ben wel opgeknapt, maar blijf wel wat zeurende pijnhouden onder mijn schouderbladen. Is dit normaal? Reactie infoteur, 01-11-2010
Natasja, ik raad u aan om deze pijn vandaag nog even met uw huisarts te overleggen. Laat u me nog even weten hoe het verder gegaan is? Beterschap alvast.

Angel, 23-10-2010 23:52
Ik ben net naar het ziekenhuis gegaan omdat ik heel de tijd last had aan de linkerkant van me rug. Ik had een paar dagen geleden ook al blaasonsteking maar ik had der niet echt zo erg last van dus ik op internet gezocht en er stond dat je veel moest drinken dus ik dat gegaan. Een nacht later begon ik heel erg pijn te krijgen aan me rug en kreeg het helemaal warm en begon te braken. Dus ik gillen naar me moeder en die kwam snel naar boven en gaf me een paracentamol en daarna werd het wel wat minder. Die ochtend heeft me moeder gelijk gebeld naar de huisartsepost en we moesten gelijk komen.
Ze zijden dat ik een nierbekkenonsteking had.Ik heb een antibiotica gekregen voor 5 dagen. Ik heb nu nog veel pijn en ik weet niet hoe ik moet liggen want hoe ik ook lig het doet verschrikkelijk pijn. Ik hoop dat het over een paar dagen wat minder is! :-)

Korien, 20-10-2010 18:18
Ik ben afgelopen maandag in het ziekenhuis geweest en daar kwam naar voren dat ik nierbekkenontstekking heb. Ik kwam met klachten bij mijn huisarts met stevige pijn in mijn linker zij en werd misselijk en duizelig van de pijn. Ik vind dit wel vreemd omdat ik 1,5 week daarvoor ook al voor onderzoek van mijn nieren en urinewegen bij nurologie was geweest en zij mij vertelden dat er niks mis met mij is. Ik loop al 2 jaar met om de maandblaas ontsteking en dan zie je nu wel waar het naar heeft geleid. Ik ben nu net 2 dagen thuis en heb nog hevige pijn ik weet mij geen houding in bed te geven, kan niet rechtop lopen en moet steeds overgeven van de medicatie en pijn. Wat ik mij nu afvraag is waarom hebben ze bij al mijn onderzoeken niks gevonden en treed na 1,5 week dit ineens op? ik denk dat zij met mijn urineweg onderzoek voor blaasontsteking niet zorgvuldig te werk zijn geweest.

Margreet Oplaat, 14-10-2010 13:08
Mijn dochter van 12 heeft vorige week weer nierbekkenontsteking gehad. Toen ze 6 was heeft ze hiervoor in het ziekenhuis gelegen en is behandeld. Afgelopen week raadde de (weekend)huisarts mij aan verder onderzoek te doen als ze weer beter is. Vanmorgen zijn we naar de eigen huisarts geweest en die twijfelt of hij haar zal doorsturen naar de kinderarts. Ligt een beetje aan de uitslag van de urine na de kuur die ze gehad heeft. Zelf denk ik dat ik beter wel naar de kinderarts kan gaan. Wat vinden jullie? Reactie infoteur, 14-10-2010
Als het mijn dochter zou zijn, zou ik het liever verder uitgezocht hebben.

Waarom uw huisarts het geen goed idee vindt in het geval van uw dochtertje, is niet zo duidelijk. Mogelijk ziet hij/zij geen reden om ongerust te zijn. U kunt uw bezorgdheid bij uw huisarts toch nogmaals duidelijk voorleggen. Wil de huisarts uw dochtertje dan nog steeds niet doorverwijzen en bent u het daar nog steeds niet mee eens, dan mag u altijd om een second opinion vragen.

Heleen, 05-10-2010 15:59
Ik heb al sinds vorige week woensdag (29/09) ontzettende pijn in mijn rug. Daarbij kan ik soms erg moeilijk lopen. Ik heb weleens vaker rugklachten, maar deze verdwijnen vaak met een aantal dagen wel weer. Nu heb ik geen last met plassen, maar wel heb ik het gevoel dat de druk 'eraf' is als ik geplast heb.Dan lijkt het dat ik minder pijn heb, maar deze komt wel weer terug. Verder heb ik regelmatig erge hoofdpijn en ben ik misselijk en heb maagzuur. De huisarts denkt dat het een spieren kwestie is, maar ik begin te twijfelen. Wat kan het zijn? Reactie infoteur, 05-10-2010
Beste Heleen,

Uw klachten geven genoeg aanleiding om toch weer met de huisarts te overleggen. De arts denkt aan spierpijn. Op zich is dat niet vreemd want rugpijn is net als hoofdpijn, een heel algemene klacht. Rugpijn wordt natuurlijk vaak veroorzaakt door spieren. Maar aangezien u problemen heeft met plassen en ook moeite heeft met lopen, en u heeft regelmatig hoofdpijn en u bent misselijk... dat soort klachten horen niet allemaal bij 'spierpijn'. Ik raad u aan om opnieuw contact op te nemen met uw huisarts zodat verder onderzoek gedaan kan worden, of naar een andere oplossing gekeken kan worden, zoals pijnstilling als er niets gevonden wordt. Sterkte en beterschap gewenst.

Monique, 27-09-2010 06:35
Ik kon gister gelijk terecht bij de huisartsen-post, aan gezien ik vorige week pijn in me rug had spreekt men van een verwaarloosde blaasontsteking, waarvoor ik toen ook bij de huisarts was geweest en die zij aah het is een spieren kwestie was, maar niet dus. het was een beginende nierbekken ontsteking. ik huilde het gister echt uit van de pijn wist niet meer hoe ik moest zitten, lopen of staan. eenmaal bij de huisartsen post geweest, urine nagekeken heb ik een flinke blaasontsteking met een beginnende nierbekken ontsteking. ik heb nu zware antibiotica voor 10 dagen, als dat goed gaat genees ik, maar in geval van braken of koude rillingen word ik met 2 dagen opgenomen en word ik aan het invus gelegt. tot nu toe gaat het goed, ben wel duf maar dat hoort erbij moest van het ziekenhuis ook lekker gaan uitzieken en dat ga ik nu ook doen. ik wil de infoteur bedanken namens het ziekenhuis( die had ik verteld over het bestaan van julie site, en advies.) en mij ook natuurlijk. :-) thnx. Reactie infoteur, 27-09-2010
Fijn te horen dat het nu beter gaat, Monique. En bedankt voor je reactie. :)

Monique, 26-09-2010 11:46
Ik heb sinds vorige week al last van me rug, net onder de ribbenkast, gelukig is dat voorbij maar nu zit het net boven me rechter heup richting navel. ik heb een voor mijn gevoel een zeer volle blaas, plas drang. en als ik op de wc zit komt er niet meer uit dan een mini thee lepel urine (schat ik). en als ik dan net op de bank zit heb ik weer die drang en ga vervolgens weer maar der komt niks. ik heb al 1x eerder een nierbekkenontsteking gehad maar dit is niet het zelfde. plassen bij mij brand niet en heb wel maagzuur. wat moet ik doen? Reactie infoteur, 26-09-2010
Dag Monique,

Gezien je klachten is het echt het beste om vandaag even met de dienstdoende huisarts te overleggen. Je kunt een blaasontsteking hebben, een nierbekkenontsteking, maar ook een blaassteen of ander probleem. Drink regelmatig en stel contact met de huisarts niet uit tot maandag.

Ycw Leefkens-V D. Meer, 22-07-2010 10:39
LS, Mijn kleindochter van 5 blijkt nierbekkenontsteking te hebben.Ze heeft kortgeleden in het zkh gelegen met voorhoofds-neusbijholte ontsteking en 2 weken terug een oorontsteking. ze heeft zware antibioticakuren gekregen, maar nierbekkenontsteking was niet ontdekt.Ze is konstant moe en lusteloos, weinig eetlust.Wat ook bij de schoolarts en de huisarts duidelijk is aangegeven.Maar hier werd op geen enkele manier gereageerdi. Dit lijkt me een serieus probleem, wat goed moet worden aangepakt en onderzocht, maar er wordt verder niets aangedaan door de arts. We zijn naar een bioresonantietherapeut gegaan, die met een simpel urineonderzoek ontdekte dat er een nierbekkenontsteking in het spel is.Zijn behandeling lijkt me adequaat Ik vind het erg dat de arts de ouders laat tobben met deze problemathiek. Het wordt makkelijk afgedaan met : geef het kind maar een paracetamolletje. alsof het een snoepje betreft. Kom maar terug als het niet beter wordt enz. mijn kleindochter logeert nu bij mij en ik zie dat ze nu aan het opknappen is. Ze komt tot rust.

Amber, 30-05-2010 21:02
Mijn broertje heeft nierbekontseking , en dit is de 3e keer dat hij naar hetziekenhuis moet met spoed.
over het zelfde probleem , ze hebben na 3 keer pas ontdekt dat hij nierbekontsteking heeft .
is dit erg ,en wat zijn de gevolgen als je het laat zitten en er niks aan doet

groetjes amber Reactie infoteur, 31-05-2010
Dag Amber,

Een nierbekkenontsteking is natuurlijk zwaar voor de nier(en). Het kan vaak goed behandeld worden. De vraag is wel waarom het steeds terugkomt bij hem. Men zal daar onderzoek naar moeten doen.
Ik kan me goed voorstellen dat je bezorgd bent. Het is echter niet makkelijk om antwoord te geven op je vragen omdat de dokters die je broertje behandelen, de situatie van je broertje het beste kennen. Ik raad je daarom aan om je vragen op een briefje te schrijven en ze aan de dokter te stellen. Je kunt ze ook aan je eigen huisarts stellen. Die zal ook van het ziekenhuis informatie krijgen. Als je eens mee maag naar het ziekenhuis, stel de vragen dan daar. Kan dat niet, vraag dan aan je ouders of ze de antwoorden op je vragen kunnen krijgen. Zij zitten waarschijnlijk met dezelfde vragen. Ik hoop dat je broertje snel weer zal herstellen.

Ikke7, 28-05-2010 22:27
Ik heb sind vanavond erge pijn in mijn onder buik, die een beetje uistraalt naar bijde zijen (net boven de heup) lopen doet pijn (net een beetje als een oude dame loop ik), het gaan zitten doet pijn maar als ik 1-maal zit niet. lachen doet pijn. plassen gaat nog redelijk goed al wel midium beetjes... heb geen koorts. maar is wel super vervelend en dit net op vrijdag avond, moet ik hiervoor naar de huisartsen post?

mvg een onzekere ikke :-( Reactie infoteur, 30-05-2010
De huisarts bellen lijkt me het beste.

Infoteur: Kisses
Rubriek: Mens en Gezondheid / Aandoeningen
Reacties: 30
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!