InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieet

Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieet

Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieet Een allergie voor gluten komt in de samenleving erg veel voor: 2 tot 3% van de mensen heeft namelijk glutenintolerantie. Vaak wordt er niet meteen aan een glutenallergie gedacht bij serieuze maag- en darmklachten en het duurt dan ook soms jaren voordat er kan worden gezocht naar een echt werkende oplossing. Wat is een glutenallergie, wat zijn de symptomen en hoe kun je een gluten allergie het beste behandelen? Hoe ziet een glutenvrij dieet eruit en waar kun je etenswaren zonder gluten kopen?

Wat is een glutenallergie of glutenintolerantie?

Glutenallergie is een aandoening van het spijsverteringsstelsel, die ook wel bekend staat onder de naam coeliakie of glutenintolerantie. Bij mensen met een glutenallergie veroorzaakt voedsel met gluten (een vorm van eiwit) beschadigingen aan de dunne darm, wat vervolgens ernstige maag- en darmklachten met zich meebrengt. Gluten zijn een bestanddeel van granen dat bij sommige mensen een overgevoeligheidsreactie oproept, waardoor ze niet goed meer voedingsstoffen uit hun eten kunnen opnemen. Logischerwijs kunnen mensen met een glutenallergie dan ook behoorlijk ziek worden op de langere termijn zonder precies te weten waar nu de oorzaak ligt van hun klachten.

Een allergie voor gluten komt best vaak voor; al weet niet iedereen dat hij of zij er aan lijdt. Maar liefst twee tot drie op de honderd mensen (waarvan twee-derde van het vrouwelijke geslacht) heeft gluten-intolerantie maar zoekt vaak al jaren naar de oorzaken van de bijzonder lastige klachten en symptomen, die met een gluten allergie gepaard gaan. Een overgevoeligheid voor gluten is vaak erfelijk maar niet altijd; je ziet wel dat in families vaak bij meerdere mensen een allergie voor gluten voorkomt.

Wat zijn de symptomen van een allergie voor gluten?

Bij glutenintolerantie ofwel coeliakie kunnen de klachten variëren van mild tot ernstig. De meest voorkomende symptomen en tekenen, die wijzen op een glutenallergie zijn de volgende:
  • Verstoringen van de stoelgang (diarree, obstipatie)
  • Gewichtsverlies
  • Buikpijn en buikkrampen
  • Vermoeidheid
  • Pijn in botten
  • Botontkalking
  • Bloedarmoede
  • Gezwollen buik
  • Huidproblemen
  • Menstruele klachten en onregelmatigheid
  • Irritatie en humeurigheid
  • Aften (zweertjes in de mond die wijzen op een tekort aan vitamines)
  • Algemene malaise

Hoe kun je een gluten allergie behandelen?

Een tijdige diagnose is raadzaam, want met name bij kinderen kan er ten gevolge van een tekort aan de juiste voedingsstoffen stagnering of verstoring van de groei optreden maar ook bij volwassenen is onvoldoende voeding erg schadelijk op de lange termijn. Mensen met een glutenallergie moeten glutenvrij gaan eten en dat vereist nogal wat aanpassing in de levensstijl. Bij het wegstrepen van gluten uit de voeding komt het slijmvlies van de darmen weer tot rust en verdwijnen de klachten meestal binnen een aantal maanden.

Daarnaast moet er worden gezorgd voor aanvulling van de ontbrekende vitamines en mineralen in het lichaam om weer op krachten te komen. Met name calcium en ijzersupplementen worden vaak voorgeschreven. In ernstige gevallen wordt een stootkuur Prednison voorgeschreven om de ontstekingsreactie terug te dringen.

Hoe ziet een glutenvrij dieet eruit?

Je dieet zodanig veranderen dat het volledig glutenvrij is, is nog niet zo eenvoudig. Tegenwoordig is er echter veel glutenvrij voedsel te verkrijgen, niet alleen in speciaalzaken en reformwinkels maar ook gewoon in de supermarkt. Er wordt zelfs gewerkt aan de teelt van speciale graansoorten zonder gluten maar voorlopig is dit nog even science fiction.

Vermijd in ieder geval de volgende voedingsstoffen:
  • Brood, pasta en ontbijtgranen
  • Koekjes, taart en gebakjes
  • Soja saus, mosterd en mayonaise
  • Soep en sauzen uit blik of in flessen
  • Bier en whisky

Pas op met chips, nootjes en olie, die verborgen gluten kunnen bevatten. Gebruik alleen olijfolie en check de verpakking van producten op de mogelijke aanwezigheid van gluten. Hetzelfde geldt voor medicatie: Verifieer voor het gebruik van nieuwe medicijnen altijd eerst met de apotheek of er gluten verwerkt zijn in de medicatie.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn gluten? En wat is een glutenintolerantie?Wat zijn gluten? En wat is een glutenintolerantie?Wat is het verschil tussen een glutenallergie en een glutenintolerantie? Veel mensen denken namelijk dat dit hetzelfde i…
Glutenallergie en glutenvrij dieetGlutenallergie en glutenvrij dieetIedereen wil natuurlijk gezond zijn, maar jammer genoeg is dit niet bij iedereen altijd het geval. Naast het feit dat ie…
Glutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebritiesGlutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebritiesSteeds meer celebrities volgen een een glutenvrij dieet en daarmee is het een echte hype geworden in de VS. Waar een glu…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans / Pixabay
  • Gluten Allergy: Symptoms
  • Coeliac Disease: Symptoms, Treatment and gluten-free Diet
  • Diagnosing Gluten Allergy

Reageer op het artikel "Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieet"

Reacties

Mariska Morris, 13-08-2016 09:58 #17
Als je de allergie hebt en toch iets binnenkrijgt en daar dus een reactie op krijgt met erge buikkrampen en darmloop, wat kan je hier dan meteen het beste aan doen als je nog geen medicijnen hebt?

Callewaert, 08-02-2016 08:31 #16
Ik heb laatste jaar last van mijn darmen zeer gevoelig en enkele dagen obstipatie bij het eten van look bij andere voeding ook heel erge winderigheid, die van geur niet te doen is op sommige momenten.
Ik stel vast, ik heb 2 weken verlof naar Thailand genomen en ik heb die last niet dan moet het waarschijnlijk aan de voeding liggen of geef het te maken met de stress hier?
Daar heb ik heel weinig brood en gerechten met bloem genomen en geen aardappelen als maaltijd wel ananassap met yoghurt en muesli als ontbijt als hoofdgerecht rijstgerechten wel meestal met ananas in verwerkt.
Zou die ananas er mee te maken kunnen hebben dat ik alles beter verteer?

Marga van Eekelen, 24-07-2014 11:16 #15
Ik heb al vanaf mijn jeugd moeite gehad met mijn luchtwegen maar ben al op van alles getest. Ik heb dagelijks last van verstopte luchtwegen door slijm dat gewoon blijft zitten en heb het idee dat het na het eten van zoetigheid, melkproducten verergerd. Er zijn al heel wat diagnoses geweest van Sportbrochitus naar COPD, nu bleek na een longonderzoek dat ik een longinhoud van een vrouw van 30 had ( ik ben zelf 53) dus niet slecht en heb ook geen COPD zoals in mijn medisch dossier staat en daardoor jaren de verkeerde medicijnen heb gehad. Heb wel heel veel last van darmen en maag en bijna elke dag oprispingen en heb hooguit 1x keer in de week ontlasting.
Daarnaast gebruik ik Acetylcysteine, maar dat helpt voor een uurtje en dan zit het slijm erweer en krijg ik het weer benauwd.
Welke weg moet ik bewandelen om er achter te komen hoe dit behandeld kan worden, want dit beheerst dermate mijn leven en irriteer een ander ook omdat ik constant aan het schrapen en aan het kuchen ben. Ik sport elke dag, maar nu weet ik het even niet meer, wat kan ik doen?

Ank Bos, 03-10-2013 15:37 #14
Waarom is ALLES wat ik in Spanje gekocht heb glutenvij en hier niet.
Lopen we toch achter.

Dirkje, 23-05-2013 02:44 #13
Ook bij mij is na bijna een 1 jaar coeliakie geconstateerd. Mijn klacht… moe moe moe en te vaak dunne ontlasting of diarree. Ga naar je huisarts en vraag een verwijzing naar een internist die verstand van zaken heeft. De biopsie voor maag en darm is helemaal niet erg, althans bij mij niet. Ontspannen en laten gaan. Het slangetje was al binnen voordat ik het wist. Niks slikken en kokhalzen. Glutenvrije artikelen zijn er volop. Kijk op de verpakking naar het teken van een graan met een streep erdoor. Pasta, brood, rijst, roggebrood, krackers, taart en nog veel meer kun je bij Jumbo, Ikea, AH in ieder geval kopen. Het is even aanpassen en de oude voorraad moet weg. Maar je kunt eten: vlees, vis, groente, fruit, noten, Wij zijn nog nooit in een reformwinkel geweest, daar is alles veel duurder. Is dus niet nodig. Glutenvrije art. zijn wel duurder dan normaal. Ook bier is glutenvrij te koop, bestellen bij slijterij. Geen likeur en andere sterke dranken maar wijn mag. Melk en melk producten en eieren niets mis mee. Braden in olijfolie met boter. Als uit onderzoek blijkt dat u coeliakie hebt word donateur of lid van de NCV, u krijgt regelmatig een blad met alle info die nodig is.(Ned. Coeliakie Ver.) Een broodbakmachine is heerlijk. Je eigen brood bakken. Op internet vindt u genoeg bedrijven die kant en klaar meel verkopen of meel waaraan jezelf het nodige moet toevoegen. Ook kun je bestelling laten bezorgen. Wat voor mij het vervelendst is… ff een terrasje pakken. Heb, als ik wegga, altijd mijn eigen brood of crackers met kaas of ander beleg bij me. Voor de zekerheid. Ook als ik op visite ga, neem ik mijn eigen crackers bv. mee. Overigens is met bloedonderzoek wel vast te stellen hoe het met het immuunsysteem staat. Wat ik niet begrijp van al deze vragen waarom men niet naar zijn of haar huisarts gaat! Zorg er ook voor dat u duidelijk bent en zeg wat u wilt dat is belangrijk.

Conings Stephan, 29-11-2012 14:03 #12
Kun je glutenallergie laten controleren alleen door een bloedonderzoek?

John, 22-10-2012 19:29 #11
Ik lees hier iets over ;
Stress hetgeen een maagzweer kan veroorzaken?
Volgens mij is dit idee al achterhaald en is al bewezen dat een maagzweer een bacteriële oorzaak heeft en wordt als zodanig ook behandeld.

Ljiljana, 30-08-2012 23:05 #10
Mijn dochter is 7 jaar oud en heeft al vanaf haar 1e jaar obstipatie. volgens de kinderarts is het gewoon een kwestie van eroverheen groeien en forlax te gebruiken. maar ze is vaak behoorlijk agressief en schreeuwt soms zo hard. Ze kan ook heel hard lachen, maar ook om elk klein dingetje huilen of boos worden. We proberen erachter te komen wat ze nu heeft, want na bijna 4 jaar veel agressie vanuit mijn dochtertje willen we nu toch ook een x duidelijkheid. Zou dit misschien een vorm van gluttenallergie kunnen zijn? En zijn er ook manieren om dit te kunnen onderzoeken?

Lena, 30-07-2012 12:04 #9
Ik heb al heel mijn leven last van mijn darmen maar de afgelopen 3maanden is het
Flink erger geworden. Ik kreeg ineens hele erge buikpijn waardoor ik opgenomen ben in het ziekenhuis ze dachten dat ik een blindedarm ontsteking had. Wat niet het geval
Bleek te zijn ik hield niks meer binnen gal spugen en dunne ontlasting. Toen hebben ze in mijn dikkedarm gekeken of ik de ziekte van crohn had maar dat was ook al niet zo.
Ik word nog steeds onderzocht maar mijn specialist wilde twee maanden afwachten of het niet gewoon weg gaat dus ik ben nu aan het wachten terwijl de
klachten alleen maar erger worden. Nu ik dit lees denk ik dat dit het probleem is
Want ik kreeg een tip van iemand om rijstewafels te eten toen ik dat deed inplaats van btood werd de pijn in mijn buik echt minder.

Lies, 03-05-2012 00:26 #8
Ik heb al drie weken last van geweldige buikpijn na elke maaltijd die ik nuttig. Ik ben al naar spoed geweest omdat ze dachten dat ik galstenen had maar daar is niets aan te zien. Nu heb ik elke keer als ik brood of aardappelen of gepaneerd vlees eet last van vijf zes keer naar toilet te moeten gaan, stoelgang is slap en blijft drijven precies of mijn darmen nemen dat vet van men voeding niet op. Ook heb ik last van een opgeblazen buik en misselijkheid. Kan dit wijzen op een gluten allergie? Graag een antwoord.

Kim, 31-01-2012 20:57 #7
Ik heb nu al een aantal weken last van mijn buik en darmen. Ook ben ik continu moe en snel geïrriteerd. Ik heb af en toe last van obstipatie, en ik heb een zeer onregelmatige menstruatie. Soms zelfs een hele maand niet. Ook heb ik sinds kort steeds meer aftes in mijn mond. Nu ben ik de afgelopen weken wel meer brood gaan eten. Zou het een glutenintolerantie kunnen zijn?

J. C. Tijsterman-Vandam, 07-11-2011 17:02 #6
Vele jaren kamp ik met darmproblemen; ben daardoor verzwakt en ook wel eens depres-
sief. Ik reis graag, maar dat is vaak een drama als je niet bijtijds bij een toilet kunt komen. Het beperkt je sociale leven, zoals boodschappen doen, vergaderingen, verjaardagsbijeenkomsten. Ik heb reuma, maar dat is te äccepteren", met pijn kun je beter omgaan dan met je darmprobleem.

Ruud, 28-05-2011 15:12 #5
Ik gebruik al jaren omeprazol i.v.m. te hoge maagzuurproductie. Nu heb ik sinds ca. 1 jaar last van een onwaarschijnlijke hoeveelheid gasproductie in mijn darmen. Ik heb de indruk dat het eten van (volkoren)brood dit gas probleem verergert. Zouden dit symptomen van glutenintolerantie kunnen zijn?

Sylvie, 09-12-2010 18:58 #4
Ik ben nu 20, en bij mij is een half jaar geleden Coeliakie vastgesteld; gewoon via mijn bloed. In mijn bloed waren antistoffen te zien die op een glutenallergie duiden. Het Darmbiopt was alleen nodig om de ernst van de zaak in te schatten; hoe erg de gluten mijn darmen al hadden aangepast, en in wat voor mate ik de allergie heb. Vervolgens moest ik 2 maanden het glutenvrije dieet volgen en daarna werd weer bloedgeprikt om te kijken of mijn antistoffen waren afgenomen. Als het via het bloed is vastgesteld, is zo'n darmbiopt dus wel nodig om te weten hoe ernstig het is. [hoe hels zo'n onderzoek ook is!]

Sabine, 16-11-2010 19:05 #3
Bij mijn dochter van 19 is een gluten"allergie" ontdekt. Nu lees ik overal dat het belangrijk is dat je een darmbiopt laat nemen. Dat je dan eigenlijk pas echt kunt vaststellen of dat dit zo is. Maar ze hebben het in het bloed al gezien. Is die biopt dan echt nodig? Reactie infoteur, 17-11-2010
Volgens mij is het niet mogelijk om via het bloed een glutenallergie vast te stellen. Wel kun je op deze manier vaststellen of er sprake is van allergische reactie in het lichaam. Maar dat kan dus ook hooikoorts zijn of een allergie tegen huisstofmijt.

Beginnen met een glutenvrij dieet zou al heel veel verschil moeten maken. Wanneer dat niet het gewenste effect heeft zou ik die biopsie laten uitvoeren. Het kan altijd zijn dat de klachten te wijten zijn aan bijvoorbeeld lactose intolerantie of een andere oorzaak.

Veel succes!

Liad, 20-10-2010 00:33 #2
Ik heb waarschijnlijk een gluten gevoeligheid, na 10 jaar is dit nu steeds duidelijker aan het worden.
maar mijn maag / darmen raken helemaal van streek als ik een paar koppen koffie (met caffeine) drink. hier zitten toch geen gluten in? of hoort dit bij een gluten allergie/ gevoeligheid? met vriendelijke groet, liad Reactie infoteur, 20-10-2010
Beste Liad,

Dat lijkt mij geen verwantschap te hebben met een glutenallergie. Misschien is het eerder zo dat cafeïne je toch al gevoelige maagwand irriteert. Ik zou even oppassen met koffie drinken en met gekruide spijzen.

Zorg er ook voor dat je voldoende rust krijgt, want vaak zijn dit soort klachten te wijten aan stress, waardoor je parasympatisch zenuwstelsel er 's nachts niet meer in slaagt om de noodzakelijke herstelwerkzaamheden uit te voeren. Je maakt dan kans op het ontwikkelen van een maagzweer.

Zoek even een dokter op, wanneer de klachten zouden verergeren.

Van Puyenbroek M. L., 26-04-2010 00:36 #1
Ik heb geen antistoffen meer in het bloed mag ik dan alles weer eten? na tien jaar streng geregimd te hebben
ik ben 65 jaar en heb het chronish vermoeidheid syndroom gehad door de gluten allergy.
nu vrees ik dat ik een soya allergie heb, zou dat er mee samen kunnen hangen? ik verwacht een antwoord dank u. Reactie infoteur, 27-04-2010
Geachte dame of heer,

Ik vind dit een moeilijke vraag en ben zelf geen diëtiste. Ik raad u aan om via de huisarts een verwijzing te vragen naar een dietist of andere voedingsdeskundige.

Die kan nagaan voor welke voedingsmiddelen er allergieën bestaan. Ook medicijnen kunnen ter ondersteuning hulp bieden.

Maar u moet afstemming zoeken met een arts en voedingsdeskundige. Ga niet alleen op zoek naar antwoorden maar schakel een deskundige in.

Veel succes gewenst!
Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 26-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!