InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diabetes symptomen: suikerziekte symptomen type 1 en type 2

Diabetes symptomen: suikerziekte symptomen type 1 en type 2

Diabetes symptomen: suikerziekte symptomen type 1 en type 2 Diabetes symptomen en klachten. Diabetes of suikerziekte is een aandoening waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer zelf in evenwicht kan houden. Mogelijke symptomen diabetes zijn: veel moeten plassen of urineren; onlesbare of extreme dorst; onverklaarbaar gewichtsverlies; algehele zwakte en vermoeidheid; tintelingen en gevoelloosheid in uw handen, benen of voeten; oogklachten, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien; slecht genezende wondjes; droge huid. Als u één van de bovenstaande symptomen hebt, kunt u het beste een afspraak maken met uw huisarts voor nader onderzoek. Een bloedtest kan uitwijzen of je diabetes hebt. Een test met één druppeltje bloed —wat vaak gebeurt met een vingerprikje— geeft aan of je misschien diabetes hebt.

Diabetes symptomen

Wat is diabetes of suikerziekte?

Diabetes of suikerziekte is een aandoening waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer zelf in evenwicht kan houden. Normaal gesproken wordt de suiker die u tot u neemt verteerd en afgebroken tot glucose. De glucose circuleert vervolgens in uw bloed om gebruikt te worden als brandstof. Insuline, een hormoon dat wordt geproduceerd door de alvleesklier, is behulpzaam bij dit proces. Een gezonde alvleesklier regelt de hoeveelheid insuline op basis van het glucoseniveau in het lichaam. Maar als u diabetes hebt, is dit proces verstoort, en wordt het bloedsuikerspiegel te hoog. Diabetici maken of zelf geen insuline meer, of hun lichaam reageert niet meer op de insuline. Dat hangt af van de soort diabetes:
  • diabetes type 1;
  • diabetes type 2.

Mensen met type 1 diabetes zijn niet in staat om insuline te produceren. Mensen met type 2 diabetes kunnen wel insuline produceren, maar hun cellen reageren niet op de insuline. In beide gevallen kan de bloedsuikerspiegel te hoog worden. Na verloop van tijd kunnen deze hoge glucosespiegels tot ernstige complicaties leiden. De meest voorkomende complicaties zijn:
  • oogcomplicaties (netvliesbeschadiging);
  • nierziekten (nefropathie);
  • complicaties aan de zenuwbanen (neuropathie) waardoor wondjes die kunnen leiden tot ontstekingen minder goed gevoeld worden en beschadigde zenuwen kunnen leiden tot urine-incontinentie en tot erectiestoornissen;
  • hart- en vaatziekten.

Herken de symptomen van suikerziekte
Herken de symptomen van suikerziekte

Diabetes type 1

Dit type is een auto-immuunziekte, hetgeen betekent dat het afweersysteem van het lichaam het probleem heeft veroorzaakt. Normaal gesproken ruimt het afweersysteem alleen schadelijke indringers op in het lichaam, maar in dit geval valt het afweersysteem ook de cellen die insuline aanmaken aan. Iemand met diabetes type 1 moet zelf insuline inspuiten om te kunnen leven.

Er is een genetische vatbaarheid voor dit type diabetes. Of iemand dit type diabetes ontwikkelt, hangt af van een samenloop van omstandigheden zoals - naar men vermoed - een virusinfectie of bepaalde voedingsstoffen hetgeen de genetische predispositie kan triggeren. Het is nog niet duidelijk hoe diabetes type 1 voorkomen kan worden.

Diabetes type 2

Ook bij dit type kan het lichaam de bloedsuikerspiegel niet meer goed in balans houden. Dit komt doordat er te weinig insuline in het lichaam is en voorts omdat het lichaam niet meer goed reageert op insuline. Het is ongevoelig geworden voor insuline, ook 'insulineresistentie' genoemd.

Vroeger sprak men wel van 'ouderdomssuiker', aangezien voornamelijk oude mensen diabetes type 2 kregen. Dit is niet langer het geval. Het komt tegenwoordig steeds vaker bij jongere mensen en zelfs kinderen voor.

Nog niet alle oorzaken voor diabetes type 2 zijn bekend. Wel blijkt dat overgewicht (obesitas) en weinig lichaamsbeweging de kans op diabetes type 2 te vergroten. Daarnaast speelt erfelijke aanleg (genetische predispositie) een rol.

Hoge bloeddruk (hypertensie) en een verhoogd cholesterol zijn kenmerkende risicofactoren voor veel ziekten en aandoeningen, met inbegrip van type 2 diabetes. Deze twee aandoeningen kunnen niet alleen schade aan hart- en bloedvaten aanrichten, maar zij zijn ook twee belangrijke componenten in het metabool syndroom, een combinatie van vier veel voorkomende aandoeningen: hoge bloeddruk; verhoogd cholesterol; verhoogde bloedsuikerwaarden; en obesitas/overgewicht. Het metabool syndroom verhoogt het risico op hart-en vaatziekten, beroertes en diabetes.

Diabetes symptomen

De symptomen die kunnen duiden op diabetes zijn:

Diabetes symptomen: veel moeten plassen of urineren
Moet u de laatste tijd vaak naar het toilet, lijkt het alsof u de hele dag moet plassen? Als iemand te veel glucose in het bloed heeft, dan moet hij of zij vaker plassen. De nieren proberen de overtollige glucose namelijk af te voeren door extra urine te maken.

Diabetes symptomen: onlesbare of extreme dorst
Als u een onlesbare dorst hebt en veel meer drinkt dan gewoonlijk, dan kan dat wijzen op diabetes, vooral als het hand in hand gaat met veelvuldig urineren. Als uw lichaam extra water onttrekt uit het bloed en u moet veel urineren, dan dreigt uitdroging en om het verlies van vocht te compenseren, gaat u veel drinken.

Diabetes symptomen: onverklaarbaar gewichtsverlies
Dit symptoom is meer merkbaar bij het type 1. Bij dit type stopt de alvleesklier met het produceren van insuline. Het lichaam zoekt vervolgens wanhopig naar een energiebron, omdat de cellen niet langer gevoed worden met glucose. Het lichaam begint spierweefsel en vet af te breken voor energie. Type 2 ontstaat geleidelijk met de toenemende resistentie voor insuline, zodat het gewichtsverlies (aanvankelijk) niet zo goed merkbaar is.

Diabetes symptomen: algehele zwakte en vermoeidheid
Glucose wordt in de bloedsomloop opgenomen en is een voedingsmiddel voor de cellen van het lichaam. Cellen hebben insuline nodig voor dit proces. Bij suikerziekte raakt dit proces verstoord en de cellen kunnen niet langer glucose tot zich nemen en dit heeft tot gevolg dat de persoon zich moe en lamlendig kan voelen.

Diabetes symptomen: tintelingen en gevoelloosheid in uw handen, benen of voeten
Dit symptoom heet neuropathie en betekent letterlijk 'ziekte van de zenuwen'. Neuropathie kan als complicatie optreden van suikerziekte. Bij neuropathie functioneren de aangetaste zenuwen minder goed, waardoor tintelingen en gevoelloosheid in uw handen, benen of voeten kunnen ontstaan.

Andere tekenen en symptomen die kunnen optreden bij diabetes
Andere mogelijke symptomen zijn:
  • oogklachten, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
  • slecht genezende wondjes en vaak terugkerende infecties (zoals vaginale infecties) of snijwonden en kneuzingen die moeilijk genezen;
  • kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen;
  • droge huid of jeukende huid;
  • doorlopend honger (hongergevoel);
  • seksuele problemen (erectieproblemen).

Als u één of meerdere van de bovenstaande symptomen heeft, kunt u het beste een afspraak maken met uw huisarts voor nader onderzoek.

Yoghurt helpt diabetes type 2 voorkomen
Vier tot vijf potjes yoghurt eten per week, zou het risico op ontwikkelen van diabetes type 2 sterk verlagen zo luidt de conclusie van een onderzoek aan de universiteit van Cambridge. Dezelfde gezondheidsvoordelen worden gerelateerd aan het eten van andere gefermenteerde zuivelproducten met een laag vetgehalte, zoals, verse kaas en cottage cheese. Regelmatige consumptie van gefermenteerde zuivelproducten met een laag vetgehalte, kan het risico op diabetes type 2 in elf jaar tijd met 24 procent doen dalen. De onderzoekers vergeleken de eetgewoontes van 750 diabetespatiënten en een willekeurige gekozen groep van 3.500 mensen. Wanneer ze specifiek naar yoghurt alleen keken, zou het eten van minimum 4,5 potjes (elk zo’n 125 gram) yoghurt per week aten, het risico op diabetes type 2 zelfs met 28 procent verlagen. (Bron: www.standaard.be, 11-02-2014.)

Zenuwveranderingen in nieren diabetespatiënten
Bij laboratoriumratten met diabetes blijken na verloop van tijd de zenuwen in de nieren te veranderen. De gebruikelijke behandeling met insuline kan deze wijziging van de zenuwen niet ongedaan maken, hoewel andere symptomen, zoals gewichtstoename en veranderingen in de stofwisseling, wel teniet konden worden gedaan. Dit blijkt uit Braziliaans onderzoek. Het onderzoek laat wellicht zien waarom patiënten met suikerziekte uiteindelijk toch te maken krijgen met diabetische nefropathie (nierschade die optreedt bij mensen met diabetes mellitus), ondanks een geslaagde behandeling met insuline. (Bron: BMC Neuroscience, 10-01-2014.)

Nieuw stofje ontdekt voor de behandeling van diabetes type 2
Bij diabetes type 2 maakt de alvleesklier minder insuline. Tegelijk reageert het lichaam niet meer goed op insuline. Onderzoekers hebben nu een nieuw stofje ontdekt in het lichaam, genaamd 'humanine'. Dit eiwit zorgt ervoor dat de alvleesklier meer insuline gaan uitscheiden. Humanine helpt bij het omzetten van glucose in energie. De onderzoekers zagen bij muizen dat dit eiwit de insulineproductie verhoogt. De insuline zorgt voor omzetting van de suikers in het bloed in energie voor de cellen. Ze gaven het stofje aan gezonde ratten en ratten met diabetes en ze zagen bij beide ratten dat de insulineproductie toenam. Hoewel het onderzoek alleen nog in muizen en ratten is getest, blijkt humanine een veelbelovend stofje te zijn voor een mogelijke behandeling van diabetes type 2. Dit zal nader onderzocht moeten worden. (Bron: www.diabetesfonds.nl, 02-01-2014.)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Suikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Diabetes symptomen: heb ik suikerziekte?Diabetes symptomen: heb ik suikerziekte?Heb je klachten en daardoor het vermoeden dat je weleens suikerziekte zou kunnen hebben? Een aantal symptomen kunnen dui…
Diabetes herkennenDiabetes herkennenHoe herken je diabetes? Diabetes type 1 en type 2, oftewel suikerziekte. Deze ziekte komt bij 1 op de 20 tot 25 mensen v…
Ook huisdieren lijden steeds vaker aan diabetesOok huisdieren lijden steeds vaker aan diabetesSuikerziekte is een ziekte die niet alleen bij mensen wordt gezien, ook steeds meer huisdieren krijgen deze ziekte. Iede…
Bronnen en referenties
  • www.diabetesfonds.nl
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.vragenoverdiabetes.nl

Reageer op het artikel "Diabetes symptomen: suikerziekte symptomen type 1 en type 2"

Reacties

Anja, 12-09-2013 16:11 #8
Suiker meting is ochtends 11. kan ik dit middel een dieet nog omlaag krijgen? Reactie infoteur, 19-09-2013
Een gezonde bloedsuikerwaarde ligt ergens tussen de 4,0 en 8,0 mmol/l. In principe geldt dit voor zowel volwassenen als kinderen, met of zonder diabetes (uitzonderingen daargelaten). Wanneer diabetes is vastgesteld, zal de huisarts aanvangen met het voorschrijven van een diabetesdieet, bij voorkeur uitgelegd door een diëtiste. Hierbij wordt de nadruk gelegd op 'een gezonde voeding' met onder meer het vermijden van sneloplosbare suikers en het beperken van de vetinname. Vraag uw huisarts om advies (of een verwijzing naar een diëtiste).

Bert Mollenhorst, 05-06-2013 22:19 #7
Heb diabetes zegt de arts, gebruik Metformine 2 x 1000 mg. Veel pijn in voeten/benen, slecht kunnen zien brandige ogen, droge huid, schilfert gewoon af. Dikke voeten opgezet en vuurrood, en steenkoude li. voet. Wat kan ik verder doen wie kan mij dit vertellen. Slik ook al 15 medicijnen per dag. Reuma, Spierziekte LGD; COPD, Veel inhalaties en 's nachts beademing. Zit in electr.rolstoel door misser van de Neurochirurg (slip v.d. pen zei hij). 9 jaar patiënt geweest v.d. beruchte ex dr. Jansen-Steur, ook nog eens ruim 7 jaar de verkeerde medicijnen geslikt. Dit schrijf ik niet allemaal om zielig te doen, maar om de juiste toedracht aan U te laten weten.
Groeten van Bert

Marl, 02-01-2013 15:52 #6
Hoi ik ben een meisje van 13 jaar, ik heb veel dorst en moet vaak naar de wc. Ik tril (armen handen soms voeten), ben best moe telkens, ik zie soms slecht, en mijn oma heeft ook suikerziekte. Kan ik dat ook hebben?
Mvg Marl.

Josie, 21-06-2012 23:15 #5
Mijn moeder denkt dat ik suikerziekte misschien wel kan hebben… ik ben 12 en wil dit natuurlijk helemaal niet, dit zijn mijn simtomen: ik heb vaak erge dorst, maar het drinken helpt dan niet. En mijn conditie is erg goed maar het lijkt alsof ik vaak erg snel moe word en ook mijn moeder ziet dat. Ik heb geen idee of dit echt suikerziekte kan zijn, maar ik hoop het zo van niet!

X Josie 12 jr Reactie infoteur, 24-06-2012
Ik begrijp dat je geen suikerziekte wilt hebben, maar jij en je moeder kunnen deze vraag beter voorleggen aan je huisarts.

Zabiean, 07-05-2012 23:49 #4
Ik heb al een hele poos last gehad van pijn in de benen tintelingen en ben toen naar de dokter geweest en die zei dat alles goed is. Nu na een aantal weken heb ik last van. Tranende ogen en bij me hals krijg ik last van jeuk. Ik kan zeggen dat ik constant honger omdat denk dat ik te weinig eet. 4 sneedjes brood heb ik gegeten gedurende dag heen tarwebrood. Ik ben geen snoeper, mar vraag me af of ik suikerziekte hebt.

Harma, 09-03-2011 22:17 #3
Ik heb onlangs Modalim 100mg voorgeschreven gekregen omdat de neuroloog zich afvroeg of ik mijn levenswijze heb veranderd. Mijn triglyceride was steeds aan het stijgen. Ik heb al Lipitor 40mg. Nu wijst een bloedtest op glucose, 6.6 uit. Kan de stijging van triglyceride te maken hebben met diabetes en kan de neuroloog dat weten? Ook ben ik verschrikkelijk vermoeid en doen mijn handen, voeten, knieen zeer, ik kom bijna de trap niet op. Ook moet ik oppassen dat ik direct naar het toilet ga, want anders verlies ik urine. Ook het slikken gaat moeilijk en er komen brokstukken terug uit mijn maag en soms ook zuur. Mijn eten wordt koud onder het eten omdat ik te langzaam eet en niet sneller kan. Heeft dit alles te maken met diabetes. Ben al bij mijn huisarts geweest en die wilde een extra test omdat de glucose een waarde van 6.6 heeft. Verder kom ik niet. Heb 10-10-2009 een herseninfarct gehad. Reactie infoteur, 11-03-2011
Deze vragen kunt u het beste voorleggen aan uw behandelend arts en/of huisarts. Bij het maken van de afspraak met de huisarts vraagt de assistent(e) waarvoor u komt. Aan de hand van de hulpvraag reserveert ze voor u een bepaalde tijd. De gebruikelijke consultduur is 10 minuten, genoeg voor een hulpvraag of twee kleine problemen. Hebt u meer tijd nodig omdat u bijvoorbeeld veel vragen hebt, dan kunt u de assistent(e) vragen om een dubbel consult. Als de drukte het toelaat kan ze 20 minuten voor u reserveren. Schrijf al uw vragen van te voren op en neem als het kan iemand mee die u later nog eens kan vertellen wat er is gezegd.

Marianne, 30-08-2010 21:08 #2
Mijn zuiker schommel soms een beetje hoog, soms hoog en soms hoger.
Met een beetje hoog bedoeld ik 218, hoog 366 en het hoogste 552
Nu heb ik prikkel in mijn 4 vingers van mijn linker hand. Ik neem i maal per dag Diamigron MR. Tog heb ik die schommeling en prikkelde hand. Wat te doen ermee. Reactie infoteur, 02-09-2010
Als u vaker last hebt van dergelijke schommelingen, doet u er verstandig aan om een speciale diabetes verpleegkundige in te schakelen. Verder kunt u terecht bij de Diabetesvereniging Nederland voor o.a. informatie, voorlichting, ondersteuning en lotgenotencontact. Kijk op www.dvn.nl voor meer informatie.

Cf van Vaneveld, 19-06-2010 11:55 #1
Hallo mijn vader heeft ontzettende dorst, zijn hele lichaam is aan het vervellen en is droog en rood, daarbij is hij ontzettend moe heeft geen verhoging maar heeft daarentegen ontzettend koud.Zijn nieren zouden niet goed werken heeft oedeem over zijn hele lichaam en heeft last van hartfalen (?)Heeft ook een katheter zijn leeftijd 90 jaar.

Zou hier ook suiker achter zitten er is verschillende malen bloed afgetapt.Weet u hier iets zinnigs op te zeggen?

Bijvoorbaad hartelijk dank

cf van vaneveld Reactie infoteur, 21-06-2010
Hallo,

U kunt deze vraag het beste voorleggen aan de huisarts of behandelend arts. Ik waag mij niet aan speculaties. Ik hoop dat u dat begrijpt.

Mvg, Martin

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diabetes
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!