InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangezichtspijn

Aangezichtspijn

Aangezichtspijn Aangezichtspijn is de benaming voor twee verschillende soorten pijn in het gezicht. Het kenmerkt zich door een constante of een kortdurende pijn en prikkeling in het gezicht. De oorzaak voor aangezichtspijn is onduidelijk. De drielingzenuw kan soms abnormaal gevoelig worden voor aanraking. Maar waarom dit bij de een wel voorkomt en bij de ander niet. blijft de vraag. De behandeling van deze vorm van pijn is soms een operatie, die ook nadelen met zich mee brengt.

Twee pijnen

Bij aangezichtspijn (trigeminus-neuralgie) treedt er vaak een kortdurende pijn op in het gezicht, dit kan op verschillende plekken zijn. De pijn neemt ook weer af. Er bestaat ook een andere vorm van aangezichtspijn (symptomatische aangezichtspijn), waarbij de pijn continu aanwezig is.

Trigeminus-neuralgie

Bij deze vorm van aangezichtspijn ontstaan er korte hevige aanvallen van pijn in het gezicht. Dit komt met name voor in het gebied van de drielingzenuw, de nervus trigeminus. De pijn begint vaak bij de mond of neus en straalt uit naar één gezichtshelft. De pijn wordt opgewekt door bewegingen zoals kauwen, tanden poetsen, praten of slikken, maar ook door aanraking van een bepaalde plek van de huid in het gezicht. Deze plek wordt het triggerpoint genoemd.

Oorzaak

De drielingzenuw is verantwoordelijk voor het gevoel in het gezicht. Vanuit de hersenen loopt er een zenuwknoop, deze verdeeld zich in drie zenuwen die zich verdelen over het gelaat. De eerste zenuw loopt naar het voorhoofd, wanneer deze betrokken is bij de aangezichtspijn dan wordt de pijn vaak in het voorhoofd gevoeld. De tweede zenuw loopt naar het midden van het gelaat. Wanneer deze zenuw betrokken is bij de pijn, dan is de pijn voelbaar aan de wangen, bovengebit, neus en bovenkaak. De derde zenuw loopt naar de onderkaak, pijn wordt dan gevoeld in de onderkaak, tong, kin en het ondergebit. De oorzaak van trigeminus-neuralgie zou liggen in het feit dat de bovenste kleinehersenslagader via een kronkel tegen de zenuw aanligt. Door het kloppen van de slagader tegen de zenuw, wordt de zenuw abnormaal gevoelig voor aanrakingen. Waarom dit bij de ene mens wel gebeurt en bij de andere niet, is onduidelijk.

Behandeling

De behandeling bestaat eerst uit medicijnen. Speciale pijnstillers kunnen aan de patiënt gegeven worden. Verder wordt er soms een middel, dat ook tegen epileptische aanvallen wordt gebruikt, voorgeschreven. Hierdoor wordt de prikkeloverdracht van de zenuwcellen geremd. Wanneer dit niet voldoende helpt, zal er een operatie plaats vinden. Hierbij wordt de drielingzenuw doorgesneden. De pijn verdwijnt, echter het normale gevoel verdwijnt hiermee ook. Een andere operatie bestaat uit het losmaken van de slagader en de zenuw van elkaar. Er wordt een klein kussentje tussen de twee geplaatst, waardoor ze elkaar niet meer aan kunnen raken.

Symptomatische aangezichtspijn

Bij deze vorm van aangezichtspijn is er continu een pijn aanwezig in het gezicht. Oorzaak is een onderliggende aandoening, zoals een bijholte-ontsteking of een neuspoliep. Ook kan het zijn dat er een tumor op de zenuw drukt. Na gordelroos in het gezicht kan de drielingzenuw zodanig geprikkeld zijn, dat er ook symptomatische aangezichtspijn optreedt. De behandeling vindt plaats uit het aanpakken van de onderliggende aandoening.
Gerelateerde artikelen
Wat is aangezichtspijn (trigeminusneuralgie; tic douloureux)Aangezichtspijn wordt ook wel trigeminusneuralgie en/of tic douloureux genoemd. Bij aangezichtspijn is de driepotige zen…
Aangezichtspijn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseAangezichtspijn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseAangezichtspijn of trigeminusneuralgie kun je omschrijven als zenuwpijn in het gezicht. De oorzaak blijft vaak onduideli…
Hoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnHoofdpijn: symptomen clusterhoofdpijn en aangezichtspijnClusterhoofdpijn bestaat uit hevige aanvallen van hoofdpijn (vooral 's nachts). Ze komen in perioden (clusters) voor. De…
Aangezichtspijn: oorzaken en behandelingAangezichtspijn: oorzaken en behandelingEen aandoening waar mensen ontzettend onder kunnen lijden is aangezichtspijn. De klachten kunnen zodanig erg zijn dat he…
Pijn in het aangezichtPijn in het aangezichtDe behandeling van aangezichtspijn, in het bijzonder typische aangezichtspijn, bestaat uit medicijnen of een operatie. E…

Reageer op het artikel "Aangezichtspijn"

Reacties

Van Dosselaer Agnes, 24-03-2012 14:43 #2
Ik heb al negen jaar hevige aangezichtspijnen, de eerste behandeling was alle tanden getrokken geen verbetering, dan hebben ze iets gedaan met naalden in mijn wang ook geen rezultaat, dan hebben ze acht electroden in mijn schedel geplaatst ook geen hulp dan hebben ze in een ander ziekenhuis op een andere manier gestimuleerd op die electroden weer geen rezultaat, dan hebben ze een electrode op de zenuw zelf geplaatst dit ook weer zonder rezultaat.ik ben nu echt ten einde raad, dat ik er een einde wil aan maken zo erg is de pijn.om verder te gaan het is de derde tak van de trigeminus dus het zit in de onderkaak, geen enkel geneesmiddel dat al gegeven is helpt, de meeste waren tegen epilepcie en pijnstillers helpen ook niet, dus mijn vraag is hebben julie soms een oplossing die mijn pijn wat kan minderen iets waar julie aan denken en ze hier bij ons in belgie niet opgekomen zijn.dit is echt mijn laatste hoop en verwacht ik wel een bericht van U;hartelijk dank bijvoorbaat van dosselaer agnes Reactie infoteur, 28-03-2012
Is er al carbamazepine geprobeerd? Verder kan de zenuw ook doorgesneden worden of gedood worden mbv alcohol. Het gezicht wordt dan gevoelloos.

Jannie Bilok, 10-04-2011 13:51 #1
Reeds 6 jaar erge aangezichtspijnen, zo erg dat het aanraken al 1000den hevige pijnprikkels geeft, ook wind, douchen enz zijn niet meer mogelijk, onstaan doordat inplanten eruit gehaald moesten worden omdat deze op de nerves zenuwen drukten, toen ernstige aangezichtspijnen. Nu 6 zenuwen doorgesneden met goed resultaat, doch kan nauwelijks eten en drinken omdat de helft van mn gezicht verlamd is en omdat ik nooit meer een prothese in kan, wist dit goed van te voren, maar koos bewust hiervoor, na 6 jaar ijsblokken op mn gezicht te hebben gehad. Heel heftig allemaal, en pech hebben door inplantaten. Nu lyrica en morfine al ver af kunnen bouwen, helemaal over zal niet meer gebeuren, maar 80% minder n al n heeeeeeel fijn leven verder. Blijf er niet mee rondlopen, er zijn niet voor niets specialisten in aangezichtspijnen. Sterkte aan allen met soortgelijke klachten, hoop blijven houden hoor! gr. Jannie Bilok.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!