InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een blaasontsteking?

Wat te doen bij een blaasontsteking?

Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is makkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Wanneer je een blaasontsteking op hebt gelopen is het aangeraden direct naar de huisarts te gaan. Er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verzachten en het herstelproces te stimuleren. Meer hierover in het onderstaande artikel.

Wat is een blaasontsteking?

Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Dit wordt vaak veroorzaakt door een bacterie van buitenaf. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij vatbaarder voor virussen en bacteriën. De bacterie of het virus kan dan gemakkelijk binnendringen in het lichaam en zo een blaasontsteking veroorzaken. Mensen die geslachtsgemeenschap hebben met veel verschillende mensen hebben een verhoogde kans op een blaasontsteking. De infectie komt namelijk meest via de urine buis bij de blaas terecht. Een blaasontsteking kan herkend worden aan een aantal symptomen.

Symptomen
  • Hoge Koorts
  • Pijn bij het plassen
  • Branderig gevoel
  • Bloed in de urine
  • Geen zin in geslachtsgemeenschap
  • Veel zweten

Wat te doen tegen een blaasontsteking?

Een blaasontsteking kan een ernstige aandoening zijn. Wanneer iemand lijdt aan een blaasontsteking is het daarom altijd aangeraden om even langs de huisarts te gaan. Mocht je acuut een blaasontsteking krijgen zijn er een aantal dingen die je zelf al kunt doen om het herstelproces te versnellen en de pijn te verzachten.

Wat kun je zelf doen?
  • Veel water drinken
  • Paracetamol innemen

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je een blaasontsteking hebt, dit brengt de koorts omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Sommige mensen denken nu, maar dan ga ik veel plassen en dit is irriterend. Dit kan kloppen, maar het helpt het lichaam te herstellen en het "verdunt" de concentratie van de urine. Dit verminderd de irritatie. Paracetamol vermindert de pijn en is ontstekingsremmend. Wanneer er ook maar een aanleiding is wat zou kunnen duiden op een blaasontsteking, ga ALTIJD langs de huisarts! Een blaasontsteking kan op langere termijn nare gevolgen hebben.

Wat kan de huisarts doen?
  • Pijnstillers voorschrijven
  • Urine testen
  • Ontstekingsremmers voorschrijven
  • Antibiotica voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. De huisarts kan ook ontstekingsremmers voor schrijven, deze hebben bijna dezelfde werking als antibiotica maar veroorzaken meestal geen resistentie bij het virus of de bacterie. Sinds een blaasontsteking snel kan veranderen in een levensgevaarlijke ziekte zal de huisarts meestal direct antibiotica voorschrijven. De antibiotica zal de blaasontsteking binnen 14 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis, dit gebeurt gelukkig zelden.

Lees verder

© 2009 - 2014 VMusic, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…
Blaasontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingEen blaasontsteking (cystitis) wordt vaak veroorzaakt door de Escheria Coli bacterie (E. Coli). Een verkeerde afveegtech…
Blaasontsteking (urineweginfectie)Een blaasontsteking is een infectie in de blaas. De klachten die hier bij horen zijn pijn of branderig gevoel bij het pl…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blaasontsteking http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/142/blaasontsteking.html

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een blaasontsteking?"

Reacties

C. C., 19-11-2013 06:01 #8
Ik werd zo'n 2 uur geleden wakker van de pijn aan mijn blaas. Ik heb vaker blaasontsteking gehad en heb altijd wel beetje bloed bij het plassen. Ik plas steeds maar kleine beetjes die erg pijn doen en een branderig gevoel geven. Wat ik heb gemerkt is dat als ik geslachtsgemeenschap heb gehad met mijn vriend er sneller vatbaar voor ben om een blaasontsteking op te lopen. Vaak helpt het om na het vrijen goed te plassen en denk goed aan hygiëne! Drink veel water en ga die dag dat je denkt dag je blaas ontsteking hebt meteen naar de dokter!

Marlene Dreessen, 31-05-2013 11:26 #7
Ik heb minstens 3 tot 4 keer per jaar een UWI, Ook op dit moment weer. Alleen ben ik nu bij een uroloog onder behandeling en moest ik dus urine op kweek laten zetten. Intussen krijg ik echter nog geen medicatie tegen de blaasontsteking. Vorige week heb ik nog een cystoscopie (blaasscopie) gehad en toen zag alles er nog goed uit. Als proef moest ik wel drie maanden stoppen met de medicatie die de overactieve blaas remt. Kan de cystoscopie ook de blaasontsteking veroorzaakt hebben of is het stoppen van de medicatie een oorzaak?

Sarah, 16-04-2013 22:30 #6
Hoi iedereen,
ik kan hier het meest over mee praten ik heb 2 jaar geleden 17x in een jaar wat blaasontstekingen gehad nu heb ik er 2 jaar 'bijna' geen last van gehad en heb er nu weer een! ik ben helemaal niets anders gaan doen ofzo maar ik kom er helemaal niet meer uitů ik ben zelfs bij de uroloog geweest en die kunnen ook niets vinden. behalve dat ik niet genoeg drink op de dag. cranberry en extra vit C helpen wel voor het minderen van blaasontstekingen bij veel mensen maar ook bij mij is dit niet het geval.

D. D., 02-04-2013 23:17 #5
Hallo,
Ook ik kan hier over mee praten. Ik heb zeker wel 3 x in een jaar een blaasontsteking die ik niet voel of merk. Dit is gekomen doordat ik een paar jaar terug echt een fikse nierbekontsteking heb gehad, met alles wat je maar kan bedenken. Sinds die tijd ben ik heel vatbaar voor blaasontstekingen, en die ik dus ook niet voel, of er iets van merk. En dus heb ik zo'n 3x per jaar een nierbekontsteking. Dus tip : altijd naar de huisarts! Bij mij is het dusdanig aangetast dat mijn blaas en nierbekken hier heel gevoelig voor zijn, en ik dus altijd hier last van zal hebben.

Genevieve, 27-03-2013 14:59 #4
Ik heb een vraag. Ik heb gehoord dat een hoge dosis vit C met cranberry ook helpt bij een blaasontsteking. Klopt dit? Reactie infoteur, 27-03-2013
Hallo Genevieve,

Ik heb werkelijk geen idee. Misschien kan een apotheker o.i.d. je hier meer over vertellen

Berber, 13-11-2012 18:58 #3
@Riny
Zelf heb ik ondervonden dat de nare gevolgen bij mij tot nierbekkenontsteking hebben geleidt. Ik heb een paar jaar terug veel te lang met een blaasontsteking rondgelopen zonder naar de dokter te gaan en dat daardoor gekregen. Als je iets merkt wat lijkt op een blaasontsteking, ga dan gelijk naar de dokter! (Want zonder antibiotica gaat het helaas niet over).

Riny de Krom, 12-11-2012 23:37 #2
Ergens wordt er gezegd dat wanneer je niets doet aan een blaasontsteking dit op termijn nare gevolgen kan geven. Maar welke nare gevolgen dan? Dat staat er niet bij. Reactie infoteur, 13-11-2012
Beste Riny,

Je zou kunnen denken aan problemen met plassen, moeite met het ophouden daarvan en in het ergste geval onvruchtbaarheid. De huisarts kan je hier meer over vertellen.

Lianne, 23-06-2012 08:28 #1
Ik weet niet wat het is, maar was gisteravond/nacht misselijk en kreeg later erge buikpijn en moest overgeven.
Nu de volgende ochtend moet ik heel veel kleine plasjes doen en voel ik me nog steeds
misselijk. Kan iemand me helpen? Weet iemand wat het is?

Infoteur: VMusic
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!