InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een oogontsteking?

Wat te doen bij een oogontsteking?

Wat is een oogontsteking? Een oogontsteking is een ontstekingsreactie binnen in of rond om het oog. Een oogontsteking is makkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Wanneer je een oogontsteking op hebt gelopen is het aangeraden direct naar de huisarts te gaan. Er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verzachten en het herstelproces te stimuleren. Meer hierover in het onderstaande artikel.

Wat is een oogontsteking?

Wat is een oogontsteking? Een oogontsteking is een ontstekingsreactie binnenin of rond om het oog. Dit wordt vaak veroorzaakt door een bacterie of virus van buitenaf. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij vatbaarder voor virussen en bacteriën. De bacterie of het virus kan dan gemakkelijk binnendringen in het lichaam en zo een oogontsteking veroorzaken. Adolescenten met de ziekte van pfeiffer en mensen die in stoffige ruimtes werken of leven hebben een vergrote kans op een oogontsteking. Een oogontsteking kan herkend worden aan een aantal symptomen.

Symptomen
  • Hoge Koorts
  • Troebel zicht
  • Vastgeplakt oog
  • Pus in de ooghoeken
  • Moeite met knipperen
  • Veel zweten

Wat te doen tegen een oogontsteking?

Een oogontsteking kan een ernstige aandoening zijn. Wanneer iemand lijdt aan een oogontsteking is het daarom altijd aangeraden om even langs de huisarts te gaan. Mocht je acuut een oogontsteking krijgen zijn er een aantal dingen die je zelf al kunt doen om het herstelproces te versnellen en de pijn te verzachten.

Wat kun je zelf doen?
  • Veel water drinken
  • Paracetamol innemen
  • Zonnebril opzetten
  • Oog dicht houden

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je een oogontsteking hebt, dit brengt de mogelijke koorts omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Het is slim om een zonnebril op te zetten of het geïrriteerde oog dicht te houden. Dit vermindert de irritatie. Paracetamol vermindert de pijn en werkt koorts verlagend. Wanneer er ook maar een aanleiding is wat zou kunnen duiden op een oogontsteking, ga ALTIJD langs de huisarts! Een oogontsteking kan op langere termijn nare gevolgen hebben.

Wat kan de huisarts doen?
  • Pijnstillers voorschrijven
  • Ontstekingsremmers voorschrijven
  • Antibiotica voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. De huisarts kan ook ontstekingsremmers voor schrijven, deze hebben bijna dezelfde werking als antibiotica maar veroorzaken meestal geen resistentie bij het virus of de bacterie. Sinds een oogontsteking op lange termijn blijvende schade aan het zicht kan aan richten zal de huisarts meestal direct antibiotica voorschrijven. De antibiotica zal de oogontsteking binnen 14 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis, dit gebeurt gelukkig zelden.

Lees verder

© 2009 - 2014 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
Wat te doen bij een bijbalontsteking?Wat is een bijbalontsteking? Een bijbalontsteking is een ontstekingsreactie binnenin de bijbal. Onderzoek wijst uit dat…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Wat te doen bij een keelontsteking?Wat is een keelontsteking? Een keelontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de keel. Deze ontsteking kan meerdere…
Wat te doen bij een longontsteking?Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontstekin…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Oogontsteking

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een oogontsteking?"

Reacties

Leef, 07-12-2014 21:16 #7
Helpt ibuprofen?

Mels, 22-01-2013 11:34 #6
Ik heb vanacht perongeluk met mijn lensen in geslapen. Het gevolg, dikke rode tranende ogen en hevige pijn. Paracetamol en ibuprofen helpen niet. Ik heb over anderhalf uur een afspraak bij de huisarts wat voor mijn gevoel te lang is. Ik hoop dat de huisarts er snel iets aan kan doen want de pijn zit dicht tegen ondragenlijk aan.

Evy, 04-09-2012 07:20 #5
Ik word gek van mijn rode oog. Hij zit dichter dan die andere en is ook dikker. Heel veel pijn doet het niet, maar het ziet er niet uit en ik wil er het liefst nu vanaf, wat kan ik het beste doen?

A. Graumans, 25-10-2011 19:32 #4
Heb gisteren zandkorrel in mijn oog gekregen. Vanmorgen met wakker worden was het ook wat vies en plakkerig. Het voelt irritant en het lijkt alsof er een mini-steentje inzit. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 25-10-2011
Beste A. Graumans,

Ik raad je aan even langs de huisarts te gaan, misschien zit er meer in je oog dan slechts een zandkorreltje. Bij een oogontsteking is het sowieso verstandig even een bezoek te brengen aan de huisarts! Beterschap!

Valentine, 18-08-2011 13:37 #3
Ik heb 3 weken geleden in italie een oogontsteking opgelopen, ik kreeg antibiotica druppels en het ging weg. toen ik 2 dagen later wakker werd was mijn andere oog ontstoken. dit is nu al 2 weken zo en het gaat maar niet over. wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 18-08-2011
Beste Valentine,

Ik raad je aan toch even terug te gaan naar je huisarts! Allicht zal hij je een ander middel geven of doorverwijzen naar het ziekenhuis. Beterschap!

Claudia, 09-03-2011 11:58 #2
Ik heb nu al bijna een jaar zware oogontsteking. Het is heel vervelend, ik zie met mijn linker oog heel erg wazig, het doet grote deels van de dag erg brandden, en bovendien ziet het er nou niet echt bepaald leuk uit. Mensen denken dat mijn oog zo van zichzelf staat. Ik ben al vaak naar de dokter, oogarts en t ziekenhuis geweest, maar krijg iedere keer dezelfde oogdruppels voor geschreven, nooit antibiotica. Mijn vraag is, hoe ik dan wel aan die anti biotica kan komen? Reactie infoteur, 09-03-2011
Beste Claudia,

Dat is natuurlijk heel erg vervelend voor je! Ik raad je aan naar een tweede arts te gaan voor een second opinion. Vertel daar duidelijk de klachten zoals je hierboven ook hebt gedaan. Vertel de arts ook dat je hier al een jaar mee rondloopt en de medicatie die je telkens voorgeschreven krijgt, niet helpen. Heel veel sterkte en succes!

Ronald, 20-11-2010 16:37 #1
Er staat een fout in bovenstaande tekst! Paracetamol is koorstwerend, pijnstillend, maar absoluut NIET ontstekingsremmend! Dat zijn de NSAID's, nl: Ibuprofen, diclofenac enz. Reactie infoteur, 21-11-2010
Beste Ronald,

Je hebt helemaal gelijk! Een foutje, ik het artikel verbeterd, dank voor de oplettendheid!

Infoteur: VMusic
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!