InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijn

Dikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijn

Dikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijn Colitis staat voor dikke darmontsteking. De symptomen van dikke darmontsteking zijn: buikpijn en diarree. Andere verschijnselen die zich kunnen voordoen zijn: bloed in de stoelgang; tenesmus: pijnlijke en krampachtige aandrang om te poepen (ontlasten); de buikpijn pijn komt in golven en na de diarree neemt het weer af; er kan ook sprake zijn van constante pijn; koorts (verhoging), koude rillingen, en eventueel andere tekenen van infectie en ontsteking, afhankelijk van de oorzaak.

Dikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijn (symptomen)

1. Wat is colitis?

Colitis is de medische term voor dikke darmontsteking. Er zijn verschillende oorzaken van colitis, waaronder infecties, verminderde bloedtoevoer en auto-immuun reacties waarbij het afweer- of immuunsysteem antistoffen produceert tegen lichaamseigen stoffen.

De dikke darm is verantwoordelijk voor het de opname van voedselresten in het lichaam die de dunne darm niet heeft kunnen verwerken. Wat overblijft zijn onverteerbare resten en die komen vervolgens terecht in het laatste gedeelte van het spijsverteringskanaal, het rectum of de endeldarm die uitmondt in de anus. Als de anus zich ontspant kan ontlasting uit de endeldarm het lichaam verlaten.

De dikke darm is gelegen in de buikholte en is verdeeld in de volgende delen: de blindedarm, de dikke darm in engere zin (het colon, ook wel karteldarm genoemd) en de endeldarm. De wand van de dikke darm bestaat uit vele lagen.

2. De oorzaken van colitis of ontsteking van de dikke darm

Ontsteking van de dikke darm kan worden veroorzaakt door een veelheid van aandoeningen en ziektes. Enkele van de meest voorkomende oorzaken worden hieronder besproken.

2.1. Infectieuze colitis of gastro-enteritis

Virussen en bacteriën kunnen dikke darm infecties veroorzaken. De besmetting kan worden opgelopen door besmet voedsel of water (voedselvergiftiging), of kan worden verspreid onder mensen die nauw met elkaar in contact staan, vooral als de hygiënische omstandigheden abominabel zijn. Veelvoorkomende bacteriële oorzaken zijn Shigella, E. coli, Salmonella en Campylobacter. Deze infecties zorgen vaak voor bloederige diarree, misselijkheid en braken (overgeven), krampen in de buik en koorts dat vaak gepaard gaat met hoofdpijn. Aanhoudende diarree kan leiden tot uitdroging (dehydratie).

Gastro-enteritis komt meer voor bij baby’s en kinderen, maar kan op iedere leeftijd voorkomen. Een slechte voedingshygiëne en abominabele sanitaire voorzieningen zijn niet te onderschatten risicofactoren.

2.2. Antibiotica geassocieerde diarree / pseudomembraneuze colitis

Pseudomembraneuze colitis wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium difficile (C. difficile). Deze aandoening wordt vaak aangetroffen bij patiënten die onlangs zijn behandeld met antibiotica voor een infectie. Door het antibioticum gaan ook nuttige bacteriën in de darmen die slechte bacteriën verdrijven dood, met als gevolg een overmatige groei van de Clostridium bacteriën. Clostridium bacteriën produceren een toxine dat diarree veroorzaakt. Vaak gaat dit gepaard met koorts. De diarree is meestal niet bloederig.

2.3. Ischemische colitis

Ischemische darmontsteking ontstaat doordat (een deel van) de dikke darm te weinig zuurstof krijgt vanwege een belemmering in de bloedtoevoer. Het treft vooral mensen die ouder zijn dan 50 jaar. Ischemie of een gebrek aan bloedtoevoer veroorzaakt aanzienlijke pijn, koorts en bloederige ontlasting.

2.4. Inflammatoire darmziekten

Er zijn twee inflammatoire darmziekten: Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa. Het gaat hierbij om een chronische ontsteking van de darm.

Colitis ulcerosa wordt beschouwd als een auto-immuun ziekte waarbij het afweer- of immuunsysteem anti-stoffen aanmaakt tegen lichaamseigen stoffen, hetgeen ontstekingen veroorzaakt. Colitis ulcerosa begint in de endeldarm (vlak boven de aars) en kan zich geleidelijk verspreiden en de gehele dikke darm aantasten. De tekenen en symptomen zijn over het algemeen buikpijn en bloederige ontlasting.

De Ziekte van Crohn is het tweede type van inflammatoire darmziekten en hierbij wordt meestal het laatste deel van de dunne darm aangetast. Soms zijn er ook ontstekingen van de dikke darm en/of van de aars met eventueel abcessen en fistels. In feite kan de ziekte in alle delen van het maag-darmstelsel voorkomen, doch zelden in de mond, slokdarm, maag en twaalfvingerige darm.

2.5. Lymfocytaire of Microscopische Colitis

Bij deze vorm is de ontsteking niet zichtbaar met het blote oog, maar alleen door biopten te onderzoeken onder de microscoop. Vandaar de naam Microscopische Colitis. Bij Microscopische Colitis is er een verhoogde aanwezigheid van collageen of lymfocyten.

Dit is een weinig voorkomende ziekte die vaker wordt aangetroffen bij oudere vrouwen. De oorzaak is onbekend, maar een auto-immuun potentieel kan bestaan. Het belangrijkste symptoom van Microscopische Colitis is een waterige diarree, maar er kan ook sprake zijn van abdominale pijn (dat is pijn in het abdominale gebied, het gebied tussen de borst en de lies, vaak genoemd als de maag of buik), slijm in de ontlasting, en soms gewichtsverlies. De ziekte kan jaren duren en kan spontaan verdwijnen.

3. De symptomen en verschijnselen van colitis

Over het algemeen zal colitis meestal gepaard gaan met buikpijn en diarree. Andere symptomen die zich kunnen manifesteren:
  • bloed in de stoelgang;
  • tenesmus: pijnlijke en krampachtige aandrang om te poepen;
  • de abdominale pijn komt in golven en na de diarree neemt het weer af;
  • er kan ook sprake zijn van constante pijn;
  • koorts, koude rillingen, en andere tekenen van infectie en ontsteking kunnen aanwezig zijn, afhankelijk van de oorzaak van colitis.

4. Wanneer medische bijstand inschakelen?

De huisarts moet worden ingeschakeld bij een van de volgende klachten:

5. De behandeling van colitis

De behandeling van colitis is afhankelijk van de oorzaak. Een milde aanval van gastro-enteritis gaat normaalgesproken vanzelf over. Het is van belang veel te drinken teneinde uitdroging te voorkomen. In ernstige gevallen kan de arts antibiotica voorschrijven als een bacteriële oorzaak is vastgesteld. Ernstige uitdroging moet direct in het ziekenhuis worden behandeld met intraveneuze toediening van zouten en vocht.

Behandeling van de chronische vormen bestaat in principe uit medicijnen die de aandoening niet genezen, maar wel voor een vermindering van de klachten kunnen zorgen. Een klein deel van de patiënten komt ooit in het ziekenhuis terecht, vanwege een hevige opvlamming van colitis die niet goed reageert op een behandeling met medicijnen.

Wanneer medicijnen niet voldoende werken, is een operatie soms onvermijdelijk. Het ontstoken deel van de dikke darm wordt dan door de chirurg verwijderd, waarna de twee uiteinden aan elkaar worden gehecht. In sommige gevallen in een tijdelijke stoma nodig.

Klik hier voor een special over ontlasting en klik hier voor een special over diarree.

Lees verder

Gerelateerde links
Pijn in onderbuik links rechts.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: een acute appendicitis (blinde darmontsteking)Een blinde darmontsteking, misschien ken je wel iemand in je omgeving die dit meegemaakt heeft. Mensen met een acute app…
Darmonsteking en diarreeBij een darmonsteking gaat vaak diarree gepaard. Dit is een zeer vervelend verschijnsel. De ontlasting is waterig en dun…
Huismiddeltjes tegen chronische darmontstekingChronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. E…
Darm ontstekingEnteritis is een ontsteking van de darmen, meestal vooral de dunne darm. Meestal gaat dit gepaard met buikpijn, buikkram…
Bronnen en referenties
  • P.Boele van Hensbroek, W.W.M.Hack en J.Labadie: Hemorragische colitis bij een jongen na amoxicillinegebruik; Ned Tijdschr Geneeskd. 2005;149:298 2-4
  • http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/gastro-enteritis/gastro-enteritis/kosmos/
  • http://www.mlds.nl/ziekten/139/colitis-ulcerosa/behandeling/
  • http://www.maagendarmrumst.be/Inflammatoire+darmziekten.html
  • http://www.consumed.nl/ziekten/5527/Immuunreactie
  • http://www.mlds.nl/ziekten/144/ischemische-colitis/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dikke_darm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Colitis_ulcerosa
  • http://www.natuurinformatie.nl/get?site=natuurdatabase.nl&page_alias=zoeken&formsubmit=true
  • http://www.emedicinehealth.com/colitis/article_em.htm

Reageer op het artikel "Dikke darm ontsteking (colitis): diarree + bloed en buikpijn"

Reacties

Hennie Lammers, 12-03-2013 10:39 #5
Goedemorgen, ik stel deze vraag namens mijn vader waarbij ongeveer 3 mnd geleden colitits is geconstateerd en waarvoor hij nu voor de 3e keer is opgenomen in het ziekenhuis. De vorige keren heeft hij een antibiotica kuur via het infuus gekregen, en werd daarna weer naar huis gestuurd. omdat het a) vanzelf zou moeten genezen en b) omdat de ontsteking in de dikke darm eerst af moest nemen zodat ze een endoscopie kunnen gaan doen bij hem. Echter bij beide keren namen de klachten (buikpijn, diarree en zwarte ontlasting met slijm, wel even af maar kwamen terug en nu dus voor de 3e keer. Mijn vraag is waarom kunnen ze geen endoscopie doen en als dat niet kan moet toch een andere onderzoek/behandeling gedaan worden, hij gaat alleen maar achteruit en is inmiddels ook al zo'n 10 kilo verloren vanaf december. Ook zit er een grote dikke bult rechts onderin de buik waar de pijn vandaan komt, en de artsen hebben het steeds over een abces maar zou dit geen tumor kunnen zijn? of kan een (goedaardig) gezwel op termijn groeien tot een (kwaadaardig) tumer als het te lang duurt? alvast bedankt voor uw reactie.

Patty, 22-08-2012 21:23 #4
Goede avond ik heb een vraag. Ik heb nu al 3 maanden last van diarree en sinds 2 weken zit er donker rood bloed in en om mijn ontlasting. Mijn dokter neemt mij helaas niet serieus. Maar ik maak me er wel ernstige zorgen over. Ik ben zo bang dat het darmkanker is ofzo. Van mijn dokter kan ik helaas niet op aan ik ben al vaker niet serieus genomen door hem waarna mijn zoontje in het ziekenhuis terecht is gekomen en kort in coma heeft gelegen.

Kan iemand me misschien helpen wat kan ik nog doen?

Ik heb zo'n buikpijn de hele dag door en verlies best veel bloed en ben nu al 3 maanden aan de diarree. Ik weet het echt niet meer. Mijn dokter heeft alleen naar wormen enzo gekeken en naar bacterie en nu kan hij niks meer doen. Gaat vanzelf over zegt hij. Nou ik merk het… Reactie infoteur, 24-08-2012
Bloed bij de ontlasting is altijd een verschijnsel om de huisarts te raadplegen, zeker in uw geval waarbij er al twee weken sprake is van bloed in de ontlasting wat gepaard gaat met andere klachten zoals aanhoudende buikpijn en diarree. Als u bij herhaling geen goede uitleg krijgt van uw eigen arts, of als u zijn of haar oordeel niet vertrouwt, kunt u een second opinion (tweede mening van een andere arts) aanvragen. Hier leest u hoe dat werkt: http://goo.gl/W1wVx

Hans, 23-04-2012 17:30 #3
Hallo, ik heb een vraag, bij mij zijn kortgeleden poliepen weggehaald en is het tegenovergestelde van poliepen geconstateerd, inhammen in de darmwand, en deze inhammen veroorzaken veel krampen. Mijn vraag is hoe heet dit? Reactie infoteur, 23-04-2012
Men spreekt van diverticulose bij de aanwezigheid van uitstulpingen in de darmwand.

John, 04-04-2012 13:45 #2
Heb sinds vannacht drukkend gevoel in onderbuik, heb een stoelgang met bloed en
diarree. Na stoelgang wordt de druk op mijn darm wat minder, maar in de loop van tijd
krijg ik weer drang om naar het toilet te gaan. Durf niks te eten, bang dat er wat met mijn darm aan de hand is. Geen koorts, alleen dat drukkend gevoel dat de ontlasting zich ophoopt in je darm en als bloed en diarree er uit komt. Reactie infoteur, 07-04-2012
Personen die last hebben van aanhoudend bloedverlies, of wanneer het bloed is vermengd door de ontlasting of als er ook slijm bij zit, wat gepaard gaat met klachten als afvallen, minder eetlust, ziek voelen, koorts, buikpijn of afwisselend diarree en verstopping, doen er verstandig aan om contact op te nemen met de huisarts. Met uw klachten moet u zich zeker tot de huisarts wenden. Wacht hier niet mee.

Terry Lageweg, 08-08-2011 13:25 #1
Ik ben dus vanochtend zoals altijd weer naar het toilet gegaan en toen ik achterom keek was er dus een heleboel bloed te zien. Ik had geen diarre en het papiertje was enorm rood nadat ik mijn kont had… En het water ook en toen ik eens goed ging kijken zag ik mijn ontlasting onder in de pot niet meer liggen. Zo rood was het. En ik had pijnscheuten in mijn maag. De avond ervoor en vanochtend vroeg op mijn werk. Toen ik dus voor een tweede keer naar de wc ging was datgene hierboven beschreven niet.
Zijn het dan aambeien of een soort van ontsteking. Van de rest heb ik niet veel jeuk aan mijn… en pijn doet het ook niet echt. Ik heb zelf gevoeld en binnenin was het niet overgevoelig en ookk niet aan de buitenkant. Reactie infoteur, 08-08-2011
Het is belangrijk dat u (telefonisch) contact opneemt met de huisarts en uw bevindingen aan hem of haar voorlegt.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!