InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trillende handen en de psychische gevolgen

Trillende handen en de psychische gevolgen

Meer dan de helft van de mensen heeft in meer of mindere mate last van trillende handen. Bij een aantal hiervan wordt dat veroorzaakt door ziekte, medicatie of verslaving. De andere groep heeft "gewoon" trillende handen. Hier kunnen ze niets aan doen, het is ook helemaal niet erg! Toch heeft vooral deze groep mensen er de meeste moeite mee. Bij hun heeft het invloed op hun dagelijkse leven. Enkele gevallen kunnen hierdoor zelfs een minderwaardigheidscomplex ontwikkelen!

De oorzaak

Trillende handen hebben is iets normaals! Ze kunnen veroorzaakt worden door de bovengenoemde verslaving, medicatie of ziekte. In alle overige gevallen is het gewoon iets wat genetisch bepaald is. Net als je haarkleur. Sommige mensen zijn van nature wat nerveuzer aangelegd, zij zullen eerder last hebben van trillende handen dan andere mensen. Ook op spannende momenten zoals examens, de eerste dag op het nieuwe werk en een belangrijk etentje zullen de meeste mensen een tikje zenuwachtig zijn en dus sneller last hebben van trillende handen. Dit is normaal, hier is niets aan te doen! Toch schamen een hoop mensen zich wel voor hun trillende handen. Zodra je er zelf op gaat letten wordt het erger. Negeren is het beste, maar niet altijd even gemakkelijk.

Bewustwording

Het wordt eigenlijk pas een probleem als mensen erbij stil gaan staan dat ze trillende handen hebben. Deze mensen gaan zichzelf de hele dag in de gaten houden. Wanneer ze eten, een kop koffie aanpakken, afrekenen in de supermarkt, enz. Bij alles wat ze doen letten ze op hun eigen handen. En op het moment dat je de hele dag op jezelf gaat letten word je nerveus van jezelf. Hierdoor zullen je handen zeker niet minder gaan trillen! Op het moment dat de handen trillen en de persoon in kwestie heeft dat zelf in de gaten zal deze persoon gelijk denken dat de hele wereld dat ook in de gaten heeft. Niet dus. Zeg eens eerlijk, let jijzelf ook op de handen van een ander? Zeer waarschijnlijk niet. Of in ieder geval niet de hele dag. Het is dus belangrijk om er vooral niet mee bezig te zijn.

De cirkel

Als mensen eenmaal op hun handen gaan letten is het einde eigenlijk zoek. Vanaf dit moment zal het je leven beheersen. Op een gegeven moment maak je je niet meer druk als je handen trillen; je maakt je al druk nog voordat ze trillen! Je durft geen kop koffie meer aan te pakken want de vorige keer dat je dat deed trilden je handen tenslotte ook zo dus dat zal dan wel altijd zo zijn. Op deze manier zal het langzaam aan steeds erger worden. Als jij denkt dat je handen gaan trillen zullen ze namelijk ook gaan trillen. Zaak is dus dat je die kop koffie gewoon aanpakt. Trillen je handen? Nou en, dat heeft iedereen wel eens. Ook jouw handen zullen vaak zat niet trillen, maar daar let je niet op. En het is zo belangrijk dat je die cirkel gaat doorbreken en juist op die momenten let! Denk dus aan die keer dat je de koffie aanpakte en je handen niet trilden. Dat is veel belangrijker, het mag niet je leven gaan beheersen.

Oefeningen

Er zijn een aantal hele simpele oefeningen die je jezelf kunt aanleren en een aantal goede tips. Hierdoor wordt het trillen van je handen niet minder, maar dat hoeft ook niet. Jij bent tenslotte wie je bent. Door deze oefeningen leer je jezelf te accepteren en niet stil te staan bij je trillende handen.

  • Als je denkt dat je gaat trillen zul je vanzelf nerveuzer worden. Haal dus een aantal keer diep adem en denk aan iets ontspannends. Vergeet die handen, die zijn onbelangrijk.
  • Bal je handen tot vuisten en geef kracht. Hierdoor kun je de eventuele nerveuze lading die in je zit eruit gooien.
  • Denk je dat je helemaal niets meer kan vasthouden, rechthouden of aanpakken? Nergens voor nodig, oefen thuis! Wedden dat je het kan als je er niet bij stil staat? Op een volgend moment dat je weer met publiek erbij last denkt te krijgen van je handen denk je terug aan die momenten thuis. Je kunt het best, het is helemaal geen probleem! Houd dat jezelf voor.
  • Praat er eens over met iemand die je vertrouwt. Vertel diegene over je trillende handen en vraag of het die persoon weleens is opgevallen. Wedden van niet?
© 2009 - 2014 Zelda, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is trilangst?Trilangst wordt ook wel trilfobie genoemd. Iemand met trilangst is bang om te gaan trillen in het bijzijn van anderen. A…
Wat te doen tegen vliegangst? Tips tegen vliegangstWat te doen tegen vliegangst? Tips tegen vliegangstVliegangst is een probleem dat heel wat mensen stress bezorgt als ze op een vliegtuig stappen. De angst om de controle u…
Hand Arm Vibratie SyndroomHand Arm Vibratie SyndroomHet Hand Arm Vibratie Syndroom treedt op bij mensen die langdurig met trillende apparaten werken, zoals in de bouw. De b…
Hypoglykemie: trillende handen en benen na lichte inspanningHypoglykemie: trillende handen en benen na lichte inspanningNa bepaalde inspanningen of bewegingen kan het voorkomen dat handen en benen beginnen te tintelen. Daar kunnen meerdere…
Trilling of spasme in de borstspierTrilling of spasme in de borstspierEen trillende borstspier: het lijkt wel alsof er een mobiele telefoon (GSM) op trilfunctie staat. Veel mensen hebben er…

Reageer op het artikel "Trillende handen en de psychische gevolgen"

Reacties

Randy, 27-07-2014 19:18 #21
Gaaf! Niet dat de handen trillen, maar dat zoveel mensen er last van hebben. Bij mij is het begonnen in de brugklas (toen het pesten begon). Ben nu 37 en heb me erbij neergelegd dat ik gewoon apart ben (daarom vind ik het gaaf na het lezen van jullie reacties dat ik dat niet ben). Ik herken alle situaties, alle reacties van de omgeving en ook alle manieren om situaties te vermijden. Soep niet lusten… tja, ik lust ze wel, maar heb geen zin om de soep over mn broek te gooien. Koffie vermijd ik op het werk en bij bezoek. Bij familie vraag ik wel n kop zonder oren of n mok. Lopen met kop en schotel? Nee, want dan komt alleen t schoteltje aan. Alcohol helpt zeer zeker, maar ik wil er niet afhankelijk van zijn. Bij zwaar tillen (tussen 30 en 50 kg) wordt t erger

Roy, 09-06-2014 16:35 #20
Hallo, ik heb sinds afgelopen jaar (ik ben nu 16) opeens dat ik mijn linkerhand niet stil kan houden. Met mijn rechterhand gaat alles goed. Ik denk niet dat het iets met nervositeit te maken heeft aangezien ik het altijd heb, maakt niet uit of ik thuis zit of dat ik op school een presentatie moet geven, het trillen wordt niet erger of minder erg naarmate ik meer nerveus (zou moeten) worden, of na een grote inspanning. Als ik mijzelf heel erg concentreer en mijn hand vooruit steek kan ik het trillen een beetje onder controle houden, maar dan moet ik me er wel echt goed op concentreren en met niets anders bezig zijn. Als ik dat dan doe dan voel ik wel een soort hartslag in mijn linkerhand, wat ik normaal nooit heb. Het trillen is niet dermate erg dat het hinderlijk is met iets, maar het is wel erg vervelend. Omdat ik er pas het afgelopen jaar last van heb (ik weet zeker dat het me niet opeens is opgevallen, maar dat het pas de afgelopen 1-2 jaar op is komen spelen) heb ik het idee dat het aan iets specifieks ligt. Iemand enige tips?

Jet, 10-05-2014 11:24 #19
Ik denk dat de manier waarop Ronald en Mitch er mee omgaan heel goed is. Als ik iets weet ondertussen is dat het uit de weggaan van situaties dat je trilt echt niet werkt en medicatie ook niet. Ik denk dat je zo de schaamte en angst in stand houdt. Ik wil net als Ronald het gaan benoemen dat ik tril en er open over zijn. Ik vind het jammer dat ik al zo veel tijd verloren ben aan het piekeren over trillen. Ik ben nu 34 jr en ben vanaf mijn veertiende de hele dag mee bezig met momenten dat ik zou kunnen gaan trillen en de momenten dat ik daadwerkelijk tril. Waar het uiteindelijk allemaal om draait is dat je blij bent met je wie bent of je nu trilt, stottert of bloost of wat dan ook. Ik heb altijd geprobeerd perfect te zijn. Goede cijfers, knap koppie, hippe kleding. Als anderen mij maar leuk vinden en daarom vind ik het idee ook zo vreselijk dat mensen mij misschien niet accepteren/ leuk vinden omdat ik tril. Hoe meer ik het probeer te controleren hoe erger het wordt. Terwijl het draait om dat ik blij ben met wie ik ben. Zolang je je afhankelijk blijft van de mening van anderen en je eigenwaarde daar aan ophangt, blijft dit probleem bestaan. Kortom iedereen heeft wel wat; nobody's perfect (gelukkig maar, anders wordt het een saaie boel!). Wees trots op jezelf. Beloof ik hierbij dat ik vanaf nu af aan ook trots op mezelf ben, trillend en al!

Spittael Marie, 02-05-2014 20:00 #18
Ik heb eveneens trillende handen en een bevende mond.
Is geen Parkinson.
Ik neem wel een medicament tegen depressies, nl. "Deanxit".

Wat is de echte reden?

Beste dank.

Rafael Tellez, 04-02-2014 12:52 #17
Met mijn trillende handen kan ik niet meer mijn hobby (Schilderen) uitoefenen, zelf niet mijn handtekening schrijver en geen nummers.

Mitch, 05-11-2013 17:50 #16
Wow. Ik had niet het idee dat er mensen zon last van hadden. Ik heb dit echt al heel mijn leven 'trillende handen'. Niet af en toe maar gewoon de hele dag door. De eerste keer dat dit werd geconstateerd was in de kleuterklas toen ik met een schaar aan het knippen was, de juf pakte direct mijn schaar af en heeft daarna mijn ouders gebeld of ze dit al wisten en hoe gevaarlijk het was. Deze wisten dit natuurlijk allang en wisten dat ik dit gewoon altijd al heb dus zagen het probleem verder niet. Door de jaren heen krijg ik regelmatig te horen dat ik erg tril maar eigenlijk interesseert dit mij helemaal niets. Het is nu eenmaal zo en ik kan er toch niks aan doen. Sterker nog ik heb het zelf niet eens meer in de gaten 95% van de tijd dat iemand er iets van zegt. Een tijd terug ben ik naar het ziekenhuis geweest om toch een na te vragen hoe dit zit en of ik er iets aan kon doen maar deze vertelde mij inderdaad ook al dat sommige mensen dit nou eenmaal hebben. Dus aan iedereen die er zon last van heeft probeer er niet telkens aan te denken zoals ik. Je hebt het nu eenmaal en kunt er toch niks aan doen. Gr Mitch

Ronald, 23-05-2013 14:48 #15
Ik heb met hetzelfde 'probleem' te maken, echter zie het nu niet meer als probleem. Ik ben nu 39 en heb het al een aantal jaren geleden geaccepteerd. Ik ben begonnen met het gewoon aan mensen kenbaar te maken. Dus gewoon uitspreken dat je trilt, en dat het niks ernstigs is, dat ook veel mensen dit hebben. Je zult zien dat er niemand is die hier van opkijkt. Voordeel is dat je het zelf kwijt bent en zonder 'schuldgevoel naar jezelf' kan trillen. Gevolg van dit alles is dat het mijn leven in geen enkele mate meer bepaalt, terwijl dit vroeger wel zo was. Ik trilde behoorlijk erg en dit gaf heel erg veel problemen met zelfvertrouwen, tot op het angstige af, met name op de basisschool en het voortgezet onderwijs (als ik weer eens iets op het bord moest zetten of moest presenteren).
Misschien ook doordat ik nu ouder ben en er geen waarde meer aan hecht, maar ik tril nog zelden. In ieder geval niet meer vanuit het psychologische aspect. Wat ik nog wel vermijd: kopje met schoteltje koffie. Ik pak gewoon alleen het kopje, en zorg ervoor dat deze niet meer dan de helft gevuld raakt.

Ik hoop dat dit verhaal mensen gaat helpen om sneller dan mij hierover heen te komen.

Huyck Chantal, 28-02-2013 22:14 #14
Chantal
Mijn rechte hand kan soms hevig trillen, meestal als ik zenuwachtig ben of onder stres.
Op feestjes of met mensen rondom mij heb ik het zeker, ik durf dan soms nog geen glaasje wijn of koffie nemen uit schaamte dat andere mensen dat zouden zien. Weet soms iemand wat je er kunt aan doen?

Rik, 31-01-2013 11:33 #13
Tja, ik heb het mijn hele leven al, overgeërfd van mijn vader die het ook heeft. Wij hebben het ook heel heftig en hebben honderden manieren om met bepaalde situaties om te gaan zodat niemand iets ziet, soep "lust ik niet" en ik heb nooit zin in iets te drinken. We zijn er zelfs voor in therapie geweest, niets hielp, het enige wat schijnt te helpen is een biertje of 2, maar dat heeft me min of meer situatieverslaafd gemaakt haha. Het beheerst mijn hele leven al vanaf dat ik me er bewust van werd (ik denk dat ik toen 9 was) tot heden. Ik ben nu 26 en heb (net als mijn vader) er maar mee leren leven. Als iemand iets weet dat kan helpen? Ik hoor het heel erg graag :) m.v.g. Rik

Jeroen, 08-09-2012 23:59 #12
Ik heb ook al heel lang last van trillende handen, ben zelfs op de duur vrienden kwijtgeraakt omdat ik niet meer uitging int weekend omdat ik bang was café binnen te stappen, glas bestellen en te trillen, dan nog niet spreken van trakteren en 3 glazen dragen, pff. Ook onlangs als ik op terras zat, je schenkt je glas in met trillende handen (kzit dan te denken, de mensen zullen denken dat ie aan den drank zit) en jaag me dan nog meer op, echt vervelend. Schaad ook m'n zelfvertrouwen omdat je er automatisch zit aan te denken dat je zal trillen.

Michael, 04-09-2012 13:28 #11
Niemand is perfect ieder heeft zijn problemen, maar hier zit ik wel mee. Ik ben 20 jaar en heb trillende handen, ik heb namelijk gauw het gevoel dat ik word bekeken, al zit het vaak tussen mijn oren, desondanks ik trillende handen heb helpt dat zeker niet bij mijn situatie. Als ik beter in mijn vel zit, of een drankje op heb´ben ik vele malen meer relaxed, en als ik er niet op focus, maar ach. dat doe je snel.

Misschien weet iemand nog een methode?

Irma, 01-04-2012 17:41 #10
Sinds een paar weken slik ik medicijnen, en heb ik enorme last van trillende handen. Ik kan werkelijk waar niks aanpakken en/of doen. In de middag tegen de avond word het erger. Mensen in mijn omgeving zien het ook en vragen mij wat ik mankeer. In een restaurant een sausje op mijn vlees gieten is niet meer mogelijk. Zelfs drinken moet ik met 2 handen vasthouden. Volgens de arts gaat dat allemaal wel over zodra ik klaar ben met de medicatie, maar voor nu heb ik het gevoel alsof ik een ( sorry dat ik het zeg ) JUNK ben welke aan het afkicken is.
Wie kan mij hierbij helpen?

Rony, 11-02-2012 10:55 #9
Kan er iemand mij helpen tegen trillende handen!ik kan niets meer aannemen met mijn rechterhand en jammer genoeg begint dit nu ook aan mijn linkerhand!heeft iemand ervaring met pilletjes hiertegen?graag zou ik verlost willen worden van dit probleem!vele mensen denken dat ik een alcoolprobleem heb maar dat is niet het geval want ik drink enkel eens een glaasje wijn op restaurant maar ik moet wel konstateren dat ik hierdoor minder tril!

Tyram, 07-12-2011 02:28 #8
Pfew ik heb na een helse 5 jaar waarin dierbaren verloren gegaan zijn door ziektes verslavingen en zelfmoord (alles wegstoppen stoer zijn) een dikke angststoornis opgelopen… Zelfmedicatie met vanalles en nog wat heeft het niet geholpen. Anyhoe de laatste tijd begint mn hand soms te trillen vooral op het werk na belangrijke beslissingen en inderdaad als ik er op let wordt het erger en ben ik bang dat collegae het zien waardoor ik weer een angstaanval krijg/tril cirkel compleet. Ik was al bang voor parkinson.

Johan, 21-06-2011 09:55 #7
Fijn om te horen dat het "normaal" is. Zelf had ik al die indruk, maar overtuig je omgeving maar eens. Een bezoek aan de dokter zou dat waarschijnlijk wel oplossen.
Als ik iets vast heb en mijn hand begint te trillen dan helpt het om het object (kopje koffie) als het ware krampachtig vast te houden. Ik span dus de spieren en dat helpt meestal wel, en anders pak ik het kopje met beide handen beet, de indruk wekkend dat ik extra geniet van mijn koffie. Niemand die zich dáár aan stoort. Zelfs mijn vrouw niet :)

Joke, 28-05-2011 13:55 #6
Leuk artikel! Ik heb zelf niet alleen last van trillende handen, mijn hoofd schijnt ook te bewegen zonder dat ik hier erg in heb. Dat heeft een neurologishe achtergrond. Die trillende handen vind ik overigens erger en ik stoor mezelf er mateloos aan. Je zit inderdaad in een soort van neerwaardse spiraal doordat het steeds meer tussen je oren gaat zitten. Zeker in vergaderingen enzo. Voor examens of belangrijke gesprekken gebruik ik wel eens een tabletje en dat helpt heel goed. Maar voor je het weet denk je dat je daar weer niet zonder kunt! Jezelf accepteren -trillend en al- is de enige oplossing vrees ik. Maar daar ben ik nog niet beland!

Ruben, 21-12-2010 14:39 #5
Erg verhelderend! ik heb er bij tijden last van. de tips werken erg goed bij mij! nogmaals bedankt!

Zelda (infoteur), 05-11-2010 12:37 #4
Ik ken het, dat laten staan van een kopje koffie. Toch is het niet verstandig, dan kom je in die spiraal terecht. Voor de meeste mensen zijn dingen als sollicitaties spannend, dus als je licht trilt begrijpen de meeste mensen dat wel. Maar ik snap dat het moeilijk is hoor!

Fransje, 29-10-2010 09:50 #3
Ik tril met name in spannende situaties. Een kopje koffie of thee laat ik dan staan. Beter weg gaan zonder gedronken te hebben, dan op een sollicitatie het kopje te laten trillen op het schoteltje. Ik heb het geaccepteerd als iets van mij. We hebben allemaal wat en ik heb soms last van trillende handen. Het is niet anders. Als mensen er wat van zeggen, dan beaam ik het. Ja, mijn handen trillen. Op momenten dat ik moe ben, niet zo lekker in mijn vel zit of teveel heb gedronken, wordt het erger. Thuis oefenen heeft geen nut, want in ontspannen situaties heb ik er geen last van. Vroeger op de lagere school had ik er veel last van. Dan moesten we de klassen rond om de juffen en meester koffie te brengen, natuurlijk in een kop en schoteltje. Vreselijk vond ik dat. Het heeft lang geduurd voordat ik dat kwijt was. Ik ben blij met dit artikel. Ik heb nooit eerder geweten dat er meer mensen last van hadden. Ik dacht dat ik de enige was met trillende handen en zonder ziekte als oorzaak. Bedankt!

Zelda (infoteur), 30-07-2010 13:11 #2
Ten eerste: ik ben geen dokter! Ik heb dit artikel geschreven; gebasseerd op mijn eigen ervaring (ook ik heb trillende handen) en de adviezen die men mij gegeven heeft.
Dat de omgeving op je handen let en vragen stelt is hoogst waarschijnlijk vervelender voor je dan die trillende handen zelf. Je kunt je omgeving erop attenderen dat je het niet leuk vindt en gewoon één keer goed en duidelijk uitleggen dat jij echt niet de enige bent met trillende handen.
Als je het zelf echt niet vertrouwd en het idee hebt dat er meer aan de hand is kan ik maar één advies geven: naar de huisarts.

Irene, 26-07-2010 15:23 #1
Ik heb last van een trillende hand met name de rechterhand. Dit is niet constant maar toch wel regelmatig. Zelf heb ik er geen moeite mee en heel vaak merk ik dat niet eens. Vervelend is wel dat mijn omgeving mij daar steeds op attend maakt en vragen gaan stellen waar ik op dat moment het antwoord dan ook wel graag zou willen weten. is het normaal of moet ik er mee naar de huisarts, ook als het niet een ernstige geval is? Ik zou graag uw antwoord op mjn vraag willen weten en bijvoorbaat mijn hartelijke dank.

Infoteur: Zelda
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!