InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schouderklachten, pijn schouder: pees & slijmbeursontsteking

Schouderklachten, pijn schouder: pees & slijmbeursontsteking

Schouderklachten, pijn schouder: pees & slijmbeursontsteking Pijn in de schouder door peesontsteking en/of slijmbeursontsteking. Bij onvoldoende ruimte onder het schouderdak, raakt de eronder lopende pees ingeklemd tussen dit schouderdak en de schouderkop. Dit geeft irritatie en zwelling van de pees en/of slijmbeurs, als gevolg waarvan een peesontsteking en/of slijmbeursontsteking kan ontstaan. Dit wordt ook wel het subacromiaal impingement syndroom of inklemmingssyndroom van de schouder genoemd. Deze schouderklachten komen vaak voor. Het geeft vaak een stekende of zeurende pijn in de schouder bij het heffen van de arm, pijn rondom het schoudergewricht en uitstralende pijn aan de zijkant van de bovenarm welke net onder de schouder begint en zich uitstrekt tot halverwege de bovenarm.

Pijn in schouder door pees- en/of slijmbeursontsteking

De incidentie van schouderklachten en van het subacromiaal impingementsyndroom

Schouderklachten zijn veelvoorkomende klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. Rugklachten spannen echter de kroon. Nekklachten staan op nummer twee, gevolgd door schouderklachten. De prevalentie van schouderklachten in de algemene bevolking is 100-160 per 1.000 personen per jaar. Schouderklachten kunnen hardnekkig zijn, lang aanhouden en frequent recidiveren. Bij het overgrote deel van de nek- en schouderklachten is geen ernstige pathologie aanwezig.

Schouder anatomie in vogelvlucht
Het schoudergewricht wordt gevormd door drie botstukken:
  • het sleutelbeen (de clavicula),
  • het schouderblad (de scapula), en
  • de bovenarm (de humerus).

De bewegingen van de schoudergordel vinden plaats in vier gewrichten. De stabiliteit van het schoudergewricht wordt onder meer gevormd door het gewrichtskapsel. Dit kapsel is op enkele plaatsen verdikt door middel van banden.

Heel veel mensen zoeken met hun schouderklachten niet direct medische hulp. De incidentie van schouderklachten in de huisartspraktijk ligt tussen de 15 en 25 per 1.000 patiënten per jaar. Medisch gezien is er bij schouderklachten zelden sprake van urgentie. Uitgezonderd alarmsymptomen zoals:
  • heftig uitstralende pijn;
  • gewrichtsklachten elders in het lichaam;
  • ernstige schouderklachten met andere symptomen als gewichtsverlies, koorts of algehele malaise.

Alarmsymptomen zijn symptomen die kunnen wijzen op het bestaan van een ernstige onderliggende aandoening.

Het subacromiale impingement syndroom komt vaak voor. In de huisartsenpraktijk gaat het in 60-70% van de schouderklachtgevallen om het subacromiaal impingementsyndroom. Ongeveer 5-10% van de bevolking krijgt ooit in meer of mindere mate te maken met dit syndroom, die we in dit artikel verder zullen bespreken.

Het subacromiaal impingementsyndroom uitgelegd

Het subacromiaal impingementsyndroom is een verzamelnaam voor een slijmbeursaandoening (bursitis) en/of peesaandoening (tendinitis), rond het schoudergewricht, onder het acromion (een soort dak van bot die de kop en de kom van het schoudergewricht beschermt). De ruimte tussen de kop en kom van het schoudergewricht en het acromion, heet de subacromiale ruimte.

Een slijmbeurs is een met vloeistof gevuld zakje, die helpt de wrijving tussen botten en pezen te verminderen. Een pees is een verbinding tussen een spier en een bot, waarmee de spieractiviteit op het bot wordt overgedragen.

Impingement betekent letterlijk 'inklemming'. Bij het subacromiaal impingement syndroom raakt de spierpees en/of slijmbeurs tegen de kom of de bovenkant van de schouder ingeklemd, met als gevolg dat de schouder niet meer soepel kan bewegen. Een schouderkop die minder ruimte heeft om te bewegen, geeft irritatie en zwelling van de pees en/of slijmbeurs. Te dientengevolge kan er een pees- en/of slijmbeursontsteking ontstaan. Dat veroorzaakt (soms aanzienlijke) pijn en functiebeperking.

Het subacromiaal impingement syndroom wordt ook wel inklemmingssyndroom van de schouder genoemd.

Klachten en symptomen van het subacromiaal impingementsyndroom

Er is een zeer grote variatie aan klachten en verschijnselen. Veel voorkomende klachten van het subacromiaal impingementsyndroom zijn:
  • pijn in de schouder: pijn rond het schoudergewricht bij heffen en draaien van de arm;
  • de pijn in de bovenarm voelt men vooral bij het zijwaarts optillen van de arm, ofschoon het laatste deel van deze beweging vaak niet pijnlijk is aangezien de ingeklemde structuren juist in deze positie weer wat meer ruimte hebben;
  • uitstralende pijn naar de nek of arm, soms zelfs tot in de vingers;
  • nachtelijke pijn bij het liggen op de aangedane schouder;
  • het karakter van de pijn varieert van dof tot vlammend;
  • de jas of andere kledingstukken van het bovenlichaam niet meer aan of uit kunnen trekken;
  • andere dagelijkse verrichtingen als haren kammen, tanden poetsen of een BH-bandje vastmaken zijn vaak moeilijk of niet mogelijk.

Andere aandoeningen, die soortgelijke klachten kunnen geven, zijn:

Oorzaken van het subacromiaal impingementsyndroom

De ingeklemde structuren zijn veelal spierpezen of slijmbeurzen. Deze kunnen geïrriteerd of ontstoken raken door verschillende oorzaken, zoals:
  • overbelasting (denk hierbij bij langdurige werklzaamheden boven het hoofd zoals behangen of een plafond witten);
  • een val op de arm of schouder;
  • verkalkingen in de pees.

De grootste groep mensen, die last heeft van het subacromiaal impingementsyndroom, is tussen de 30 en 50 jaar oud. Bij mannen vaker dan bij vrouwen. Er is geen erfelijke factor bekend. Een risicogroep vormen de mensen die met de armen veel boven schouderniveau moeten werken.

Behandeling van het subacromiaal impingementsyndroom

De specialist onderzoekt de schouder om tot een diagnose te komen. Er worden meestal ook röntgenfoto’s gemaakt en eventueel kan een echografie gemaakt worden.

De arts kan ontstekingsremmende pijnstillers voorschrijven, een zogenaamde NSAID. Of - bij hardnekkige irritatie - kan de arts een injectie met corticosteroïden in de slijmbeurs, een ontstekingsremmend middel, geven. Dit vermindert de irritatie. Eventuele verkalkingen kunnen door de radioloog met een echografie worden aangeprikt en worden opgezogen. Deze interventie gebeurt poliklinisch onder plaatselijke verdoving.

De genezing van deze aandoening kan enkele weken tot maanden duren. Als de aandoening chronisch is, kan tot een operatie worden besloten. Het doel van een operatie is meer ruimte creëren voor de pees door een stuk bot van het schouderdak af te halen.

Slijmbeursirritatie geneest bij de helft van de patiënten vanzelf door middel van rust, doch absolute rust is niet aan te bevelen. Door de bank genomen kan men aan het werk en in beweging blijven. Bepaalde werkzaamheden kunnen echter zeer bemoeilijkt worden, waardoor iemand zich kortdurend ziek moet melden. Voor het herstel is het doorgaans gunstiger om naar het werk te blijven gaan. Het kan nodig zijn het werk tijdelijk aan te passen. Met fysiotherapie of manuele therapie kunnen de lokale pezen en slijmbeurzen meer ruimte krijgen, hetgeen herstel bevordert en verlichting biedt aan de klachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
SlijmbeursontstekingSlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?Hoe wordt schouder slijmbeursontsteking behandeld?De schouder bestaat uit een kop en een kom en draaien dagelijks tijdens het bewegen soepel rond. Om die beweging van de…
Bronnen en referenties
  • Dr. H. de Vries, drs. T.O.H. de Jongh, dr. H.G.L.M. Grundmeijer (red.): Diagnostiek van alledaagse klachten II - Bouwstenen voor rationeel probleemoplossen; Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2003, p.271-284; Schouderklachten; J.C. Winters en R.L. Diercks.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pees_(anatomie)
  • http://www.triggerpointboek.nl/tendinit.htm
  • http://www.neckproject.nl/onderzoek.html
  • http://www.emedicinehealth.com/shoulder_and_neck_pain/article_em.htm
  • http://www.werkendlichaam.nl/10080/1/subacromiaal-impingementsyndroom.html
  • http://www.orthopedie.nl/content/nr/slijmbeurs_schouder.asp
  • http://www.chirurgenarnhem.nl/media/File/orthopedie/Aandoening%20pagina%20orthopedie/Folder20Subacromiaal20impingement20syndroom20060109.pdf

Reageer op het artikel "Schouderklachten, pijn schouder: pees & slijmbeursontsteking"

Reacties

Mandy, 01-09-2014 20:20 #34
Ik heb nu precies een week last van mijn linker schouder. Ik heb 5 jaar op handbal gezeten en ben afgelopen zomer eraf gegaan. En sinds ik terug ben van vakantie heb ik blijvende pijn in mijn schouder. Zwemmen gaat nog maar net maar dat is best wel moeilijk. Ik heb net de reacties hieronder gelezen en die klachten wat de mensen hebben, heb ik niet. Ik ben nu 14 jaar en ik hem geen idee wat ik hiermee moet doen. Zou iemand mij kunnen helpen?

Eef, 07-03-2014 16:16 #33
Ik heb al 6 jaar pijn in de schouder heb daar al enkele spuiten ingehad.
De laatste spuit is in 2011 geweest en al die spuiten hadden bij een werking van enkele weken.
Daar ik 3x per week aan het sporten(fitness) ben heb ik wel gedacht dat misschien dat de oorzaak zou zijn
maar of ik nu licht train of iets zwaarder enig verschil in de pijn verneem ik niet.
Ik ben net weer bij de arts geweest omdat ik weer s, nachts veel pijn heb de vingers zelfs pijn doen(geen bloed
doorstroming)
Ik ben nu verwezen naar de orthopeed had dit misschien eerder gemoeten?

Ank, 17-01-2014 13:11 #32
Na een echo en een mri scan blijkt dat ik een scheurtje en vocht in een pees heb zitten.
Heb inmiddels al een injectie gehad waardoor het iets beter gaat en moet nu naar een fysio speciaal voor schouder klachten. Volgens de arts ben ik te oud (69 jaar) voor te opereren. Is dit zo? Of zouden ze het niet aan durven?

Ceciliani, 20-05-2013 11:24 #31
Ik heb hevige pijn in mijn schouder, van een peesontsteking. Als ik een warm compres er op legt dat de pijn verzacht (de vraag is of dat goed is, en of het mag).

Ellen, 22-02-2013 11:12 #30
Ik heb al vanaf vorig jaar, last van mijn schouder. Doordat ik aan handbal doe, leek mij dit de oorzaak van waarschijnlijk een te harde en fysieke wedstrijd. Maar de pijn ging niet over het lijkt wel of hij elke keer uit de kom vliegt. Afgelopen november eindelijk naar de huisarts geweest. Deze verwees mij naar het ziekenhuis voor bloedprikken. Daar is niks uitgekomen, probeer eens fysiotherapie. Dit heb ik gedaan vanaf december tot nu, nog steeds geen verbetering. En nu mag ik dan eindelijk naar het ziekenhuis voor een echo. Waarom moeten we zo lang doorlopen. Voor we eindelijk een verwijzing krijgen!

Dennen, 15-10-2012 23:29 #29
Langer dan vier maanden heb ik al een enorme pijn in mijn linkerschouder. Ik zo een beetje kunnen begrijpen wat er gaande is en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Mijn vraag is, is massage met ICE smeersel mogelijk voor een complete herstel? Of een dokter advies bij deze van groot belang is.

Frans, 18-09-2012 19:47 #28
Ik heb 10 jaar geleden een soort lichte slijmbeursontsteking opgelopen in de rechter schouder. Toen ben ik voor dat ik bij de huisarts terecht kon zelf ibuprofen gaan slikken tegen de pijn wat gelukkig door mijn huisarts werd bevestigd als goede ontstekingsremmer. Hij vertelde me ook dat ik absolute rust moest nemen en na een maand had ik geluk dat ik lichter werk vond. Het heeft echter 7 a 8 jaar gekost voordat ik hem weer "normaal" kon belasten. Nu heb ik een acute ontsteking in mijn linkerschouder die erger is als toen. Ik mag nu een week dyclofenac slikken en dan zou de ontsteking weg moeten zijn! (Een wonderpil dus…) Wat is veranderd is dat nu wordt gezegd dat ik oefeningen moet gaan doen om een stijve schouder te vermijden. Dit klinkt mij enigszins logisch in de oren, maar ik werk in de metaal en op moeilijke plaatsen en posities en vraag me af of volledig herstel mogelijk is.
M.v.g. Frans

Peter, 10-07-2012 13:21 #27
Hallo, ik heb sinds een week of 5 ook een ontsteking in mijn schouder, volgens de huisarts is het een schouder kapsel ontsteking. Dit kan wel kloppen omdat ik nog redelijk mijn arm kan bewegen bv de "aan je rug krabben met de duim" Bij slijmbeurs ontsteking lukt dat niet zonder veel pijn. Overdag is de pijn wel te doen zolang je maar rechtop zit en niet tegen je schouders leunt, maar snachts is de pijn soms niet te harden en helpen de pijjnstillers paracetamol met tramadol (samen) ook niet veel.

Ik zit ook te dubben aan een cortison spuit, maar het schijnt dat het belangrijk is dat hij heel precies wordt gezet… klopt dit?

Een ontsteking is bedoelt om je lichaam te herstellen neem ik aan, remmen ontstekingsremmer dan ook het herstel af? en een cortison spuit legt dan meteen alles plat?

Ik slik nu diclofenac 3x50 mg daags, is dit sterker/beter ontstekings remmend dan bv Ibuprofen

Recht op zittend slapen schijnt de beste manier te zijn, maar dan kan ik heel moeilijk in slaap komen, heb al vanalles geprobeerd maar niks helpt echt, dus slaap ik alleen op mijn rug, en neem de erge pijn maar voor lief. Zijn er alternatieven om beter te slapen? slaapmiddelen, kussens op een bepaalde manier ofzo?

Iedereen veel sterkte met zijn/haar schouder ;)

Bianca, 20-06-2012 23:29 #26
Voor 5 weken terug ben ik geopereerd aan mijn rechter knie, en loop nu dus ook al 5 weken op krukken.
Nu heb ik de laatste dagen een enorme pijn in mijn linker schouder kan m'n kleren met moeite aankrijgen en als ik iets een verkeerde beweging maak lijkt het net of er iemand in steekt met een mes ofzo! Nou weet ik niet goed wat ik moet doen nog even afwachten of toch maar even langs de huisarts!? Reactie infoteur, 21-06-2012
U kunt het beste even overleggen met de huisarts.

Gert, 19-06-2012 14:59 #25
Cornelia, ik sta op het punt mijn eerst injectie in mijn schouderkop te krijgen. Vooraf hier veel over gelezen, mijn behadelend arts adviseerde mij om direct ná de injectie, minimaal 15 minuten de schouder flink te masseren. Door "roer" bewegingen te maken. Alsof je in een grote pan aan het roeren bent. Op deze manier wordt de medicatie verdeeld over en door het gehele kapsel. Hier zijn, heb ik begrepen zeer lovende resultaten mee behaald.
Maar nogmaals, ik krijg hem nog. Maar zal dan ook gaan roeren!
Succes, Gert

Cornelia, 19-02-2012 16:50 #24
Ik heb al anderhalf jaar last van pijnlijke schouder. Ben al rechts geopereerd aan impingement, nu dezelfde klachten a d andere kant. Heb al 4 injecties gehad, er ziin nog geen foto"s van gemaakt. Nu moet ik weer naar de orthopeed, is het verstandig om weer een injectie te krijgen? Of mag ik aandringen op het maken van een foto?

Vr.gr. Reactie infoteur, 24-02-2012
U kunt aan de huisarts vragen naar de mogelijke alternatieven. Mocht u weer een injectie krijgen, laat u dan goed informeren over de kans van slagen, de mogelijke bijwerkingen en over de langetermijneffecten.

Stefan, 15-09-2011 19:48 #23
Een jaar geleden ben ik begonnen met fitness. Ik train nu al 9 maanden met een zere linker en rechterschouder. Het voelt aan dat er een pees blijft hangen en dan ineens losschiet. En als ik mijn armen rondzwier, dan maakt het een krakend geluid. Iemand hier al ervaring mee? En wat kan je eraan doen?
vr gr Reactie infoteur, 16-09-2011
Het is niet goed door te blijven trainen terwijl u klachten hebt. Ik adviseer u om dit te laten odnerzoeken door de huisarts. Voorkom dat de klachten verergeren of chronisch worden.

Wilfried, 14-09-2011 14:06 #22
Enkele weken geleden ben ik geopereerd aan mijn schouder na diverse jaren van klachten met diverse slijmbeursontstekingen. In Nederland werd er niks gedaan, nu eindelijk ben ik in België geopereerd en is de slijmbeurs weggenomen. Ik zit nu na 3 weken nog steeds thuis, slik diclofinac en tramadol; maar ik heb weinig beterschap.
Vooral de nachten kom ik heel slecht door van de pijn. Wie is er ook geopereerd en kan me zeggen wanneer je echt beterschap voelt, want ik begin de moed wat te verliezen dat de operatie wel geslaagd is.

Edwin, 27-08-2011 22:45 #21
Zelfmanagement gaat steeds meer een belangrijke rol spelen bij de kostenbeheersing in de zorg. Mensen zijn op zoek naar gerichte informatie met betrekking tot (schouder) klachten. Goede informatie, zoals het bovenstaande artikel, is gelukkig steeds beter toegankelijk. Het belangrijkste probleem is dat mensen moeite hebben de informatie te vertalen naar de persoonlijke schouderklacht. Sinds kort is een website beschikbaar die deze vertaling heeft gemaakt. Www. schouderadvies.nl geeft gerichte adviezen en oefeningen bij schouderklachten die middels zelfmanagement in aanmerking komen voor een gerichte aanpak.

Dirkje, 21-08-2011 11:51 #20
Heb sinds een week klachten die wijzen op een slijmbeursonsteking. op aanraden van de weekendarts ben ik aan de diclofenac en paracetamol. kan mn rechterarm niet optillen, gaat echt niet, dus kan niet tshirts aandoen haren kammen opmaken schakelen in de auto, voel me totaal onthand haha. heb me ziek moeten melden omdat echt elke beweging brandende pijn opleverd zelfs met het maximum aan pijnstillers.ik typ dit dan ook klunzig en langzaam met links… de bovenstaande berichten vervullen me met angst en beven… dat zo iets lulligs van een paar met vocht gevulde zakjes die ontstoken zijn zo'n impact op je functioneren hebben maakt me bang en boos… morgen weer naar de huisarts… sterkte allemaal, ik leef met jullie mee.

Marianne, 07-08-2011 20:03 #19
Ik heb al sinds maanden last van mijn linkerschouder. Vroeger ook al eens gehad (ca.8 jaar geleden). Toen een injectie gehad, was er na twee dagen al vanaf. Nu is het dus weer teruggekomen. Ik heb weer een injectie gehad, maar nu is het niet weg. Ik slaap 's nachts wel beter gelukkig, maar overdag loop ik er als een lam vogeltje bij. Ik heb een vrij hoge pijndrempel, maar ik moet er niet aan denken dat dit nog maanden voortduurt. De arts vertelde me dat ik er ca.6 weken over moet laten gaan, dus dat doe ik uiteraard. De vraag is: kan een en ander te maken hebben met een vrij ernstig ongeluk aan diezelfde linkerkant (6 gebroken ribben en een beschadigde long)? Ik heb het wel verteld, maar er werd niet echt op ingegaan (is ook al weer 12 jaar geleden). Er zijn wel fotos gemaakt, en daaruit bleek een vrij forse slijmbeursontsteking. Verder volgens de arts niets iets opvallends. Nou, dat was natuurlijk een hele opluchting. Nu weet ik ook niet meer. Laat ik nu het idee hebben dat er al jaren iets met mijn schouder is na dat ongeluk. Ik merk het bijv.bij zwemmen; een hinderlijk geknak; niet echt pijnlijk. Zou zo'n slijmbeursonsteking (2 x) daar toch het gevolg van kunnen zijn na al die jaren? Wanneer je op een spreekuur komt (wat mij nauwelijks overkomt) heb ik altijd het gevoel dat de pijn wat minder is en dat ik het opeens niet meer zo goed aan kan duiden. Op het moment dat ik weer buiten sta, voel ik de pijjn opeens weer in volle hevigheid terug komen. Ik troost mezelf dan maar met de gedachte dat de paracetamol/tramadol is uitgewerkt en neem me de volgende keer voor helemaal geen pijnstiller te nemen voor ik weer naar een ziekenhuispoli ga. Maar ja, heen en terug is het 16 km.fietsen, en dan valt dat niet mee.

Henny, 08-06-2011 16:12 #18
Een ontsteking moet je niet warm houden maar koelen! Verwarmen kan de ontstekingshaard activeren. Dat is bij mij gebeurd na een saunabezoek.

Katrien, 08-06-2011 12:11 #17
Morgen krijg ik de uitslag van foto en echo van rechterschouder, radioloog heeft echter al gezegd dat het een peesontsteking is. Met googelen ben ik van alles tegen gekomen, ook verschillende oorzaken. Ik heb artrose, fybromyalgie en ben hypermobiel in de gewrichten. Heeft iemand ook deze klachten en daardoor een peesontsteking? Welke behandeling heeft het meeste zin? Heb ik door de andere aandoeningen meer kans op herhaling van een peesontsteking?

Angelique, 06-06-2011 20:36 #16
Ik zit tegen een slijmbeurs ontsteking aan, heb het nog nooit eerder gehad nou zegt de fysiotherapeut juist dat ik het moet koelen, maar ik lees hier veel over het warm houden van de spieren wat is nou beter? Reactie infoteur, 08-06-2011
Uw fysiotherapeut heeft gelijk. Een ontsteking moet men koelen. Warmte is goed voor spierpijn.

Ingrid, 01-05-2011 08:03 #15
Ik heb al weer sinds een paar maanden last van mijn schouder.een slijmbeursontstekking.(heb het eigenlijk al een paar jaar, komt elke keer terug)
maar sinds een week kan ik hem niet meer bewegen.
heb erg veel pijn en slaap weinig hierdoor.
heb medicijnen gekregen tramadol 3 keer per dag en diclofinac zetpillen.
en 5 dagen geleden een injectie.ben ook al begonnen met fysiotherapie.
om hem niet nog stijver te laten worden.
maar blijf veel pijn houden en kan hem nog steeds niet bewegen.
ben ten einde raad want ga over 4 weken trouwen en op huwelijksreis om te gaan paardrijden.maar dat gaat niet met deze arm.
heeft er iemand goede ideeen over hoe je hem weer zo spoedig mogelijk kan bewegen?
de pijn neem ik dan wel voor lief zolang ik mijn arm maar weer normaal kan gebruiken.

Leanne, 18-04-2011 23:35 #14
Ik heb nu al 5 maanden last van een slijmbeurs ontsteking, ik heb pijnstillers gehad, en ook een injectie, ik heb na de injectie gewoon gewerkt, en dat had ik beter niet kunnen doen, de pijn is terug en ik krijg morgen weer een injectie, bij de meeste mensen werkt de injectie wel voldoende, bij mij helaas niet! ik hoop dat ik er snel van af ben, loop nu ook bij de fysio.

Conchita, 23-03-2011 14:30 #13
Ik ben in december gevallen boven op mijn schouder waardoor hij achterwaarts uit de kom is geschoten. in het ziekenhuis terug gezet onder verdoving. verder een ontsteking van de spier en de schouder en een flinke blauwe rug. nu ben ik 4 maanden verder en de ontsteking in mijn schouder is weg. ik heb nog wel veel last van mijn boven arm en de spier die over mijn schouderblad loopt. want die voelt vaak nog brandrig aan ik loop op dit moment zo wel bij fysio als bij cesar ik heb geen spuit gehaald want die zijn slecht voor de pees en spieren. ik heb wel 2 keer een mri cat scan laten maken om dat ik mijn schouder had gebroken.

Gerda Bogaards, 18-03-2011 09:54 #12
Adviseert u de schouder warm te houden? Ik heb het gevoel dat dat helpt. Anderzijds hoor je altijd dat ontstekingen door bacteriën worden verzoorzaakt, die gedijen in warmte. In dat geval zou koelen beter zijn? Reactie infoteur, 18-03-2011
De grootste slijmbeurzen liggen op of rond de pezen van de grote gewrichten zoals de elleboog, de heup en de knie. Wanneer een slijmbeurs ontstoken raakt, dan wordt gesproken van een 'bursitis'. De meeste slijmbeursontstekingen komen voor op de elleboog en de knie. Het gaat bij een slijmbeursontsteking vaak om een zogeheten 'steriele ontsteking', dat is een ontsteking (weefselreactie en weefselzwelling) die niet wordt veroorzaakt door een organisme zoals een bacterie maar door (bijvoorbeeld) mechanische overbelasting, zoals bij een slijmbeursontsteking het geval kan zijn. Slechts in zeldzame gevallen is de oorzaak een bacteriële infectie en in dat geval spreekt men van een niet-steriele ontsteking. Bij een bacteriële infectie ontstaat naast pijn en zwelling ook roodheid en soms koorts. Als er sprake is van een bacteriële infectie, is een behandeling met antibiotica noodzakelijk.

Rust en pijnstilling zijn de eerste maatregelen die men kan nemen om een slijmbeursontsteking te bestrijden. Wanneer de pijn het toelaat, is het belangrijk om weer in beweging te komen om verstijving van de schouder te voorkomen. Speciale oefeningen kunnen daarbij helpen. Vraag uw huisarts om advies.

Marc, 15-03-2011 18:26 #11
Een chronische ontsteking van de schouder is het probleem waar ik mee zit opgescheept. De eerste stap in de behandeling met oefentherapie was het aanpakken van de manier van bewegen bij mijn dagelijkse activiteiten. De oefeningen die we deden verbeterden de lichaamshouding, in dit geval aandacht geven aan de rugstrekking en het rustig bewegen van het gewricht. Inmiddels ben ik beland bij de fysio en kan meer dingen doen, ook zonder pijnstillers. Ik verwacht er van af te komen en zal de behandeling overleggen met mijn huisarts. De oefeningen gaan gewoon door maar de genezing volgt traag op het blessureleed van nu bijna een jaar. Heb je een ontsteking van de schouder dan wens ik je een heel goed herstel.

Ingrid, 08-03-2011 00:02 #10
Rond kerst ben ik op straat door gladheid onderuit gegaan. Niets aan de hand, dacht je toen. Nu twee maanden verder. Ik loop nu drie weken bij de Fysio voor een Frozen Shoulder (FS) -linkerkant- en blijkt dat het gepaard gaat een SBO (slijmbeursontsteking) Nu twee weken terug heeft de dokter mij de beruchte prik gegeven, iets wat ik absolute niet wilde. Ze spuiten toch hormonen in je lichaam, waar je achteraf maar af moet wachten of dat aanslaat. Met de nadelen? Ik mocht de dokter pas bedanken als de prik ook heeft aangeslagen. De volgende dag kon ik mijn haren wassen. Ben 50% gaan werken met het doel binnen 4 weken weer op 100% te zitten. Fysio ben ik blijven bezoeken. Overmorgen is precies twee wkn geleden dat ik de prik heb gehad. Vandaag was een slechte dag, Een zeurderig en vlammende pijnen aan mijn pezen/spieren in mijn bovenarm in combinatie met een beetje aan van rechterarm (ik schrijf rechts)/ Mijn gewrichten aan mijn linkerpols vraagt eveneens zijn aandacht. Ben meteen gaan rusten en na vier uur is alles weer zoals de dag na de prik. Voor mij is dit het begin van een lange en geneeskundige reis, maar ik geef niet op. Wordt vervolgd. Reactie infoteur, 09-03-2011
Ik ben benieuwd naar het vervolg van uw herstel.

Peter, 16-02-2011 10:59 #9
Ik heb aan mijn rechterschouder een slijmbeursontsteking. Vele zeggen, man laat er een spuit in zetten en je bent er van af. Is dat een goed advies of juist niet, iedereen reageert natuurlijk verschillend op zijn lichaam. Reactie infoteur, 16-02-2011
Dat is ter beoordeling aan de (huis)arts.

Marga Reinders, 05-01-2011 10:38 #8
Voor de tweede keer heb ik een slijmbeursontsteking in beide schouders. Bij de eerste keer kon ik mijn tanden niet meer poetsen en mijn haren niet meer wassen van de pijn. Zover is het deze keer niet gekomen gelukkig.
Ik doe elke dag rek- en strekoefeningen: rechtop zitten, armen langs het lichaam laten hangen en proberen je neus in je oksel te stoppen bv) en mijn echtgenoot masseert met arnica-olie mijn nek en de spieren tussen mijn schouderbladen. Daar wordt het lekker warm van. Wat erg vervelend is momenteel is de voortdurende hoofdpijn.
Ik probeer mijn bewegingen zo normaal mogelijk te houden en mijn schouders niet te belasten.

Karin van Loon, 02-01-2011 10:47 #7
Ik heb zo enorm veel baat bij de ouderwetse pittenzak! Iedere avond even drie minuten in de magnetron en ik zit zo een half uur met een warme pittenzak rond de nek en schouders. Het ontspant me enorm en de spieren worden een heel stuk minder pijnlijk.

Ik vind het echt een uitvinding van de eeuw en kost niet veel.

Karin van Loon
Sliedrecht

A. van Donselaar, 08-11-2010 13:56 #6
Heb jaren geleden na het zagen van een partij stookhout een slijmbeurs opgelopen. fysiotherapie en een cortisonenspuit hielpen niet. 8 jaar mee gelopen. toen uitte zich een hernia. dit bij een orthomanueel therapeut laten behandelen en na enige tijd was de schouderklacht ook verdwenen! nu na een verzwikking van de voet met gescheurde enkel- en voetbanden en een voetbotbreuk tot gevolg maandenlang verkeerd loopgedrag. hierdoor bekkenscheefstand en wrikkende rug/nekwervels. de oude schouderklacht is weer terug. probeer nu na enkele sessies bij de orthomanueel therapeut en met extra vitamine C, paracetamol en ijspakkingen de boel weer tot rust te krijgen. het is een langdurige kwestie.

Hans Pluijmackers, 04-10-2010 10:23 #5
Door hans 04-10-2010
Ik heb nu al enkele maanden klachten in de linker schouder.DeZe klachten uiten zich in weiniger bewegingsruimte, bij bepaalde bewegingen lijkt het of iemand met een mes op het bot aan het snijden is, zeer slecht slapen, zware schouder, tintelen in arm en vingers. De huisarts heeft een foto en echo laten maken. Conclusie was vochtophoping en overbelasting en een scheurtje in een spier. Ben hiervoor pijnstillers aan het slikken namelijk naxproxen en spierverslappers. Twee weken geleden is de eerste spuit gezet geworden. Heb me drie weken geleden ziek gemeld omdat het mijn werk begint te invloeden. Vandaag is punt voor mij gekomen om een verwijzing te vragen weekend was zeer slecht.

Frank, 02-10-2010 23:09 #4
Ik heb al vanaf mijn 20 ste levensjaar reumatische klachten. Ik heb jaren bij een reumatoloog gelopen, o.a ook met schouderklachten. Vaak spuiten in de schouder en polsen. Nu ben ik 52 en loop nu ook bij een orthopeed. Hier weer hetzelfde resultaat. Spuiten in de rechterschouder. Het doet niets, pijn blijft onverminderd doorgaan met de vele beperkingen. Pijn in schoudergebied, nek, slecht slapen door de pijn. Tintelingen in pink en ringvinger. Linker schouder begint nu ook. laatste alternatief van orthopeed is een operatie. Mijn vraag is hoe gebeurd dit en werkt het op de langere termijn ook? WIE kan mij hier iets meer over vertellen.

Thea, 02-08-2010 14:42 #3
Ik loop nu meer dan een jaar met een zeer pijnlijke bursitis in de schouder, ik slaap er slecht van, kan niet op aangedane schouder liggen, ik heb pijn bij beweging en bij rust, eigenlijk continu, m, n arm hand en vingers tintelen regelmatig, vele malen per dag en ik merk dat ik kracht verlies links. Ik heb diverse pijnstillers gehad t/m Tramadol en een injectie in schouder. De orthopeed stuurde me naar huis met de mededeling dat ik er wel overheen zou komen maar ik ben uitgeput nu van de constante pijn.Ik maak me zorgen dat de spieren en pezen aangetast gaan worden maar mijn huisarts en specialist blijkbaar niet? Reactie infoteur, 04-08-2010
Hallo Thea,

U kunt om een second opinion vragen. Dit betekent letterlijk 'tweede mening'. Hiermee wordt bedoeld dat een andere deskundige zijn of haar mening geeft over uw diagnose of behandeling. Op deze vraag staat hoe u dat het beste kunt doen:

http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=552&Itemid=10

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mvg, Martin

Wilhelmien van Boxtel, 13-07-2010 21:23 #2
Voor mij is het de tweede keer dat ik een peesontsteking heb, eerst links enkele jaren geleden, met het gevolg een frosse scholder. ik heb toen gedurende een week in het ziekenhuis gelegen en nog 3 maanden fysio maar ondanks alles, is mijn schouder nooit meer soepel en pijn vrij geweest. Nu heb ik al vanaf maart erge pijn in mijn andere schouder 3 injecties verder en twee maal daags 1 capsule Tramadol is het nog niet te doen. Wie kan mij advies geven? Reactie infoteur, 17-07-2010
Hallo,

Wat zegt uw behandelend arts hierover?

mvg, Martin

Linda, 19-02-2010 16:55 #1
Ik heb soms last van mijn rechter schouder, vaak gaat hieraan vooraf dat ik de dag ervoor iets zwaars heb getild. En daar bij graag op mijn rechter zij wil slapen, maken het compleet. Meestal als ik dit heb ( 2 a 3 x per jaar.) dan gaat het met een dag of 2 weer over. Ben nu met mijn 2e dag bezig en heb van elende al 2 pijnstillers geslikt! Moet zeggen dat dit aardig helpt:-p. Mijn klachten zijn vooral mijn arm niet meer zijwaards kunnen optillen. De onderarm en de achterkant van de arm totaal geen last van. Als ik aan de zijkant boven aan mijn arm op die spier drukt doet dat pijn, een soort blauwe plek gevoel. Ik houd het in de gaten, als het van het weekend niet over is zal ik welnaar mijn huisarts gaan :-( Reactie infoteur, 21-02-2010
Hallo Linda,

Het kan zeker geen kwaad met dergelijke klachten de huisarts te bezoeken.

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in schouder
Reacties: 34
Medische informatie…
Schrijf mee!