InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tendinitis of peesontsteking in schouder, pols, knie of dij

Tendinitis of peesontsteking in schouder, pols, knie of dij

Tendinitis of peesontsteking in schouder, pols, knie of dij Tendinitis of peesontsteking in schouder, pols, knie of dij. Een peesontsteking (tendinitis of peesontsteking) ontstaat door overbelasting of microtrauma's. De plekken die meestal getroffen worden, zijn de pezen rond de schouder, de elleboog, de pols, de dij, de knie, en de achterkant van de hiel. Een ontsteking veroorzaakt allereerst pijn en irritatie. De behandeling is gericht op het verminderen van de pijn en functieherstel.

Wat is tendinitis?

Tendinitis is een ontsteking van een pees. Peesontsteking kan ontstaan door overbelasting of microtrauma's. Pezen zijn vezelachtige structuren die de spier verbinden met het bot. Pezen zijn niet zo rekbaar, maximaal 4 tot 8 %. Een scheurtje in enkele vezels volstaat om een ontstekingsreactie op gang te brengen.

De plekken die meestal getroffen worden, zijn de pezen rond:
  • schouder;
  • elleboog;
  • pols;
  • dij;
  • knie;
  • achterkant van de hiel.

Tendinitis moet onderscheiden worden van bursitis, dat is een ontsteking van een slijmbeurs. Tendinitis gaat vaak gepaard met tendovaginitis, dat is een ontstekingsreactie van de schede die een pees omkleedt.

Wat zijn de symptomen van een peesontsteking?

Een ontsteking veroorzaakt allereerst pijn en irritatie: lokale pijn en/of lichte zwelling. Daarbij ontstaat een (zeer) warme, gezwollen, rode zone boven de pees, die gevoelig is voor aanraking (drukpijn op de plaats van de pees). Het aangetaste lidmaat is moeilijk te bewegen, er is sprake van stijfheid en in sommige gevallen is bij bewegen van de aangedane pees een zacht gekraak of knisperen hoorbaar. Dit geluid wordt 'crepitus' genoemd.

De pijn kan zeer geleidelijk optreden, in rust of bij inspanning. Iemand kan lichte hinder en ongemak ervaren, doch in geval van ernstige tendinitis kan bewegingsbeperking optreden. De pijn kan uitstralen naar de spier.

Wat zijn de oorzaken van tendinitis?

Tendinitis wordt meestal veroorzaakt door microscopische scheurtjes in de pees, opgelopen door een blessure of overbelasting. Het wordt zelden veroorzaakt door een infectie.

Ontsteking van de pees tussen hiel en kuit, de achillespees, is vaak het gevolg van sportletsel of ondeugdelijk schoeisel. Tendovaginitis komt vaak voor bij reumatoïde artritis. De oorzaak daarvan is nochtans onbekend.

Wat zijn de risicofactoren van tendinitis?

De volgende risicofactoren worden onderscheiden.
  • Leeftijd: het natuurlijke proces van veroudering speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van deze vorm van ontsteking. Het komt frequenter voor bij volwassenen van 30 jaar en ouder.
  • Leefwijze: het komt vaker voor bij sporters.
  • Geslacht: geen factor van betekenis.
  • Erfelijkheid: geen factor van betekenis.

Waaruit bestaat de behandeling van tendinitis?

De diagnose wordt gesteld aan de hand van de gepresenteerde klachten en het lichamelijk onderzoek. De behandeling is gericht op het verminderen van de pijn en functieherstel. De overbelaste pees moet zo veel mogelijk worden ontzien. Het vermijden van activiteiten die het probleem verergeren is van belang.

Verder kan gebruik gemaakt worden van medicijnen die een pijnstillende alsook een ontstekingsremmende werking hebben, zogenaamde NSAID's (Nonsteroidal anti-inflammatory drugs). Eventueel een injectie met corticosteroïd. Soms wordt spalken voorgeschreven.

Tendinitis en tendovaginitis reageren doorgaans goed op behandeling.

Let op dat de juiste diagnose wordt gesteld bij tendinitis. Het is ook mogelijk dat de pijn die de patient ervaart, wordt afgeleid van myofasciale triggerpoints (kleine krampknoopjes) in nabij gelegen spieren die overbelast zijn geweest. Ook als er wel een ontsteking aanwezig is, kunnen triggerpoints in spieren de achterliggende oorzaak zijn van de klacht. Het blijkt dat irritatie van weefsels, door de spanning die triggerpoints in spieren in stand houden, de directe oorzaak kunnen zijn van het ontstaan van ontstekingen. In dat geval is triggerpoint-therapie de gewenste behandelvorm, daar het de klachten bij de bron aanpakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Latijn, de medische vaktaal: menselijk lichaamLatijn, de medische vaktaal: menselijk lichaamLatijn wordt veel in de medische vaktaal gebruikt. Maar niet alles bestaat uit Latijn, ook het oude Grieks is veel verwe…
Pijn in de bovenarmPijn in de bovenarmPijn kan op verschillende plekken aan het lichaam gevoeld worden, bijvoorbeeld aan de arm. Er is een verschil tussen pij…
Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de elleboog kan met verschillende oorzaken te maken hebben. In deze tijd van moderne technologische snufjes heb…
Hardlopen en de bijkomende voetproblemenHardlopen en de bijkomende voetproblemenHardlopen is erg goed voor je lichaam. Je moet wel zorgen voor goede hardloopschoenen en een goede verzorging van je voe…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/zei-tendinitis/tendinitis-epicondylitis-16-203-12252.htm
  • http://www.kiesbeter.nl/medischeinformatie/bursitis-enthesitis-en-tendinitis/peesontsteking-en-peesschedeontsteking/kosmos/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/47354-schouderklachten-pijn-schouder-pees-slijmbeursontsteking.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Peesontsteking
  • http://www.triggerpointboek.nl/tendinit.htm

Reageer op het artikel "Tendinitis of peesontsteking in schouder, pols, knie of dij"

Reacties

Wendy van den Barselaar, 22-06-2014 15:15 #20
Het is ook vaak het gevolg van lichte scheefstand in het bekken. Dit loop je zo maar ongemerkt op: een tree per ongeluk overslaan op de trap of verkeerd van een stoepje afstappen. Voorkom serieuze en langdurige klachten. Laat u controleren door een chiropractor en ga zelf aan de slag met triggerpoints.

A. Beug, 24-01-2014 23:36 #19
Ik heb al sinds 11jaar polsproblemen ( pijn) als ik mijn pols iets teveel gebruik. Een stoepje vegen geeft al klachten. Ik heb hier een brace voor. En jaren geleden een injectie hiervoor gehad. Sinds die tijd ben ik vanwege peesontstekingen in mijn beide handen al 5x geopereerd. Door dikke "peesknoopjes" in het operatie gebied blijf ik pijnklachten houden.
Specialisten en de huisarts kunnen verder niets doen. Heeft iemand nog een idee om de pijnklachten wat dragelijk te houden?
Ik wordt soms zo moe van de pijn in mijn handen

Geeske Siefers, 14-10-2013 15:50 #18
Geeske Siefers, 14 oktober,
Ik heb al 8 maanden een peesontsteking in mijn voet aan de mediale kant van mijn enkel
Veel pijnstillers en ontstekingsremmers van de arts gekregen, uiteindelijk moest ik naar een reumatoloog, maar kon pas over een dikke maand terecht. Ondertussen ben ik zelf naar een fysiotherapeut gegaan, daar ben ik nu 3 1/2 maand wekelijks geweest. De reumatoloog heeft me onderzocht en ik heb geen reuma o.i.d. Het is toch een peesontsteking.Hij heeft me wel een spuit gegeven. Mijn enkel is niet meer dik, maar nu wordt het boven op mijn voet pijnlijk en is ook dik.Sinds een week heb ik nu zooltjes en probeer ik dat uit, want ik heb mijn voet wat doorgezakt. De zooltjes doen erg veel pijn op de plek waar de ontsteking is begonnen. Ik weet het allemaal niet meer. Wie heeft een goed advies.?

Carry Silvertand, 16-05-2013 17:02 #17
Na het maken van een echo werd mij gezegd dat mijn pijn in de pols veroorzaakt werd door een peesontsteking wegens overbelasting. Volgens een stappenplan kreeg ik eerst ontstekingremmers, daarna een cortisonspuit en toen een brace; natuurlijk met veel rust geven aan de pols. Alles bij elkaar duurde dat maanden en er was totaal geen verbetering. De andere pols ging dezelfde pijn geven en ik kwam terecht bij de orthopeed. Die liet meteen een foto van de pols maken en daarop was te zien dat het kraakbeen nagenoeg weg was; dus artrose. Al die maanden pijn waren niet nodig geweest als er een foto was gemaakt! Misschien ook een idee voor de niet meer zo jonge mensen? Aan artrose is ook iets te doen.

Van den Avont Frans, 14-09-2012 11:43 #16
Wat kan ik nog doen om de pijn te verzachten, ik heb over 12 jaar een knieprothse laten plaatsen, hierna ben ik te vroeg gaan sporten en heb toen een zeer zware ontsteking van de slijmbeurs opgelopen (achterkant van de been ( kuit) de dokters hebben mij steeds wandelen gestuurd met als antwoord dat ik te oud was voor een ingreep (revalidatie duurt te lang). Ik ben 77 jaar en nog zeer actief kan ik dit mankement niet meer laten behandelen.

Marianne O'breen, 13-09-2012 11:06 #15
Pees + slijmbeursontsteking in linkerdij sinds 19/07 door te intensief oefenen na bilaterale heupoperatie. Vreselijk pijnlijk bij opstaan na een poosje zitten, eenmaal lopend gaat het wel weer. Wegens diepe veineuze trombose mag ik geen inspuiting met pijnstillers. Zou de fysiotherapeut hier iets aan kunnen verhelpen? 's nachts trekt de pijn door het hele been zo langzamerhand!

Patty, 21-08-2012 14:13 #14
Ca. twee jaar geleden kreeg ik last van hielspoor. De fysiotherapeut behandelde dit in eerste instantie met schockwave therapie; heeft niet geholpen. Ik werd doorverwezen naar een collega die voor mij een speciaal zooltje maakte; heeft niet geholpen.
Vier maanden na mijn eerste bezoek heeft de orthopeed er een injectie ingegooid.
Na drie dagen was ik pijnvrij! Echter, 2 maanden terug begon diezelfde hiel weer vreselijk pijn te doen, en enkele dagen later deed mijn hele voet zeer en kreeg ik problemen met lopen. Van de orthopeed kreeg ik een kuur (Arthrotec 50) van 60 tabletten.Heeft niets geholpen, voet werd allen maar pijnlijker.16 augustus j.l. weer een injectie in die hiel gehad; de pijn is alleen maar erger geworden. Wie-o-wie kan mij helpen? Bestaan er goede alternatieve manieren om van deze pijn af te komen?

Germa Pouls, 24-02-2012 12:22 #13
Heb sinds een jaar veel pijn in mijn re-schouder. Er zijn foto`s van gemaakt en heb een peesontsteking. Verscheidene spuiten gehad van de orthopeed, acupunctuur fysio en fitness. Op het laatst verwezen door orthopeed naar een shockwave therapie, niets heeft geholpen. Sinds 3 weken ga ik naar lasertherapie die gegeven wordt door een fysiotherapeut en heb er heel iets verlichting van. Een operatie zie ik niet zitten daar de orthopeed weinig garantie ken geven! Ik zoek dus nog even door, want ik leg me er nog niet bij neer!

Nancy, 25-11-2011 22:20 #12
Hallo,
In april van dit jaar trok ik iemand van de vloer omhoog en hoorde een knak in mijn schouder. Bleef vanaf dat moment lichte pijnklachten houden. Half april begonnen in de zorg en kreeg meer en meer pijn. In sept zwaar gekneusde enkel-gescheurde enkelbanden gehad, dus tijd lang met kruk gelopen. en daar is t dus nog erger door geworden. Tot ik smorgens wakker werd en niets kon van de pijn. Naar de weekendarts gegaan en die zei het is een ontstoken pees.En ik kon naar huis gaan met alleen rust. nu paar weken later. geen kruk meer aangeraakt.maar de pijn is nog vrij heftig. kan niet veel doen. ontstekings remmende medicijnen mag niet ivm bloedverdunners… Hoe kan ik de pijn weg krijgen? Reactie infoteur, 28-11-2011
Vanwege de aanhoudende klachten lijkt het mij verstandig uw huisarts te bezoeken, zodat hij/zij uw schouder nader kan onderzoeken.

Hans Verstappen, 09-11-2011 13:16 #11
Hallo, ik ben afgelopen januari geopereerd aan mijn schouder. Daarbij is er bot weggehaald om ruimte te maken, en verkalking van de pees gehaald. Inmiddels zijn we bijna een jaar met veel fysio en 2 spuiten verder. Er is geen resultaat, sterker nog de pijn is eerder verergerd. Volgens de chirurg is mijn pees erg geiriteerd maar hij kan mij niet vertellen waardoor dat komt. Ik vraag me af of er nog wel iets aan te doen is. Reactie infoteur, 10-11-2011
Deze vraag kunt u het beste aan uw behandelend arts voorleggen.

Myriam, 12-10-2011 22:33 #10
Hallo ik heb al sinds eind augustus een pees ontsteking aan mijn schouder en boven arm.
Mijn schouder gaat beter heb ook 2 injecties gehad.
Maar mijn bovenarm is heel pijnlijk ik weet ook niet meet wat doen echt vervelend Reactie infoteur, 13-10-2011
Er is een goede behandeling mogelijk voor tendinitis. Deze bestaat, afhankelijk van de plek van de ontsteking, vooral uit een combinatie van rust, fysiotherapie en (ontstekingsremmende) pijnstillers. Vraag uw huisarts om advies.

Emelie, 09-10-2011 17:33 #9
Ik had al een hele tijd een lichte pijn in mijn linker bovenarm, vooral met autorijden had ik er last van. Maar omdat het maar een lichte pijn was, ben ik er nooit mee naar de huisarts gegaan. Sinds augustus werd de pijn opeens heel erg. Zo erg dat ik er 's nachts niet van kon slapen. Ik wist niet meer hoe ik die arm neer moest leggen om maar niets te voelen. Inmiddels ben ik bij de huisarts geweest en moest ik een foto en echo van mijn schouder laten maken. De uitslag was: chronische peesontsteking. Ik krijg nu een pijnbestrijdingsmiddel (Ibuprofen 400 : 4 x per dag). En voorlopig geen spuit. Maar ik voel helemaal niets in mijn schouder! Wel in mijn bovenarm en soms nu ook in de onderarm en bovenzijde van mijn hand. Ik vraag mij af of er wel de juiste diagnose is gesteld en of er echt niets aan te doen is? En op al die pillen zit ik ook niet te wachten Reactie infoteur, 13-10-2011
Er zijn verschillende mogelijkheden tot behandeling, welke als doel hebben het verminderen van de pijn en het herstellen van de functie, zoals relatieve rust, pijnstilling, fysiotherapie en injectie met corticosteroïd. Ook kan ESWT (Extracorporeal Shock Wave therapy) helpen om chronische peesontstekingen te genezen. ESWT wordt slechts aangewend indien andere conservatieve behandelingen onvoldoende resultaat geven. Bespreek uw twijfels met uw huisarts.

Denise, 19-09-2011 09:01 #8
Ik heb al sinds februari last van een peesontsteking aan mijn schouder. Heb inmiddels 2 spuiten gehad en fysiotherapie. De pijn in mijn schouder is niet veranderd en de bewegelijkheid blijft moeizaam. vooral zijwaards bewegen van mjjn arm. Kan ik nog een spuit krijgen. Wat zijn de volgende stappen die ik kan nemen om de pijn te verzachten.

Denise, 16-09-2011 10:23 #7
Ik heb al sinds maart jl een peesontsteking aan schouder. Heb inmiddels 2 spuiten gekregen en momenteel fysiotherapie. Zie nog steeds geen verbetering. Mag ik nog een spuit of zijjn er andere mogelijkheden Reactie infoteur, 16-09-2011
De behandelmogelijkheden kunt u het beste overleggen met de behandeld arts.

Jose, 01-08-2011 13:07 #6
Sinds enige tijd een spontane peesontsteking aan voorzijde van mijn enkel. Heb ik niets (bewust) voor gedaan. In het begin van de dag is de pijn nog wel te dragen, maar hoe later het wordt hoe erger de pijn weer terugkomt, terwijl ik bewust minder loop. Ik lees overal dat je het aangedane lidmaat rust moet geven en ook beperkt moet blijven bewegen zonder overbelasting om verstijving te voorkomen. Is het verstandig om een kruk te gebruiken om de drukkracht op mijn enkel te verminderen? Reactie infoteur, 04-08-2011
Voor langere afstanden en om overbelasting te voorkomen, kan dit raadzaam zijn. Waak ervoor dat het aangedane lidmaat niet te veel ontzien wordt. Vraag uw huisarts om advies.

Wil Pet, 20-04-2011 22:36 #5
Hoi Linda,
Ik heb daar ook een hele tijd meegelopen en ben door de fysiotherapeut van mijn sportschool doorgestuurd naar de chiropracter.Na een paar behandelingen was ik ervan af en ben nu al bijna twee jaar pijnvrij.Ga nog wel 2x per jaar langs en dan kijkt hij of alles nog goed zit.

Linda, 18-04-2011 20:22 #4
Ik heb nu bijna 16 maanden een peesontsteking in mijn schouder. de pijn is nog nooit minder geweest of zelf bijna weg… altijd heel veel pijn vooral na lichte inspanning. Fysio, paracetamol, diclofenac, injecties ga zo maar door, niks werkt. Zijn er nog andere mogelijkheden? Bijvoorbeeld operatie? Reactie infoteur, 24-04-2011
Een fysiotherapeut kan u helpen de klachten te verminderen. Hij kan diverse middelen inzetten om de pijn te verminderen.

Slijmbeurs- en peesontstekingen in de schouder kunnen te herleiden zijn naar een verkeerde functie van wervels in de bovenrug en nek. Een chiropractor kan u onderzoeken op de aanwezigheid van blokkade’s en deze, indien nodig, corrigeren, zodat uw lichaam de kans krijgt zichzelf te herstellen. Een chiropractor richt zich op stoornissen aan de wervelkolom en het zenuwstelsel. De nadruk ligt op de manuele behandeling (met de hand) met manipulaties of correcties van gewrichten.

Calvin, 25-11-2010 10:31 #3
Ik heb vanwege badminton een peesontsteking in mijn duim door waarschijnlijke overbelasting. Ook ontstekingsremmers gekregen. Maar deze helpen niet. Hoe kan ik het snelst genezen hiervoor? Reactie infoteur, 25-11-2010
U kunt proberen de duim enige tijd te ontzien, zodat de irritatie wat afneemt. In sommige gevallen kan de (huis)arts aanraden hierbij gebruik te maken van een spalk. Voorts kan gebruik gemaakt worden van ontstekingsremmers, zoals ibuprofen of aspirine.

Het is daarnaast van belang dat de oorzaak van de klachten wordt weggenomen. Voorkom overbelasting en bekijk of u wel de ideale gripmaat van de hand op de racket hanteert.

Als voorgaande methoden geen of onvoldoende effect sorteren, dan zou een injectie met cortison overwogen kunnen worden. In het uiterste geval kan een operatie uitkomst bieden. Bedenk wel dat een operatieve ingreep de nodige complicaties met zich mee kan brengen.

Vraag uw huisarts om advies. Uw huisarts kan u adviseren over de beste behandeling voor uw situatie.

Ikke, 19-10-2010 10:34 #2
Hoi, heb ook al jaren (10 jaar inmiddels) een peesontsteking in de schouder, ik heb af en toe nog een beetje lichte pijn, maar ik kan gewoon alles weer doen, en voel het nauwelijks meer. De eerste keer dat ik behandeld werd, was het normale fysiotherapie, in combinatie met ontstekings-remmers, maar dat hielp slechts een beetje, later heb ik weer fysiotherapie gehad maar toen ben ik overgestapt op manuele therapie (dat is ook met veel "kraken"), en dat heeft mij toen enorm geholpen, de pijn is echt jaren weg gebleven. Ontstekings-remmende middelen zijn erg agressief en het rendement is naar mijn idee waardeloos, tenminste wel voor deze kwaal, misschien kun je vragen om een injectie, sommige hebben daar baat bij, of maneule therapie of naar de chiropractor.

Anja1766, 28-09-2010 11:39 #1
Sinds november 2009 last van een peesontsteking. Eerst door de fysiotherapeut behandeld. Uiteindelijk waren de klachten voor 90 procent over. Maar ik mocht niet verder behandeld worden. Zat aan mijn maximale behandelingen. Na een maand van heel veel pijn en nachts niet meer kunnen slapen aan de diclofenac en omeprazol. Na 3 dagen veel verlichting maar na 10 dagen uiteindelijk een hele pijnlijke mond, zweertjes van de omeprazol. Nu slik ik paracetamol en heb ik weer maagzuuraanvallen. Moet met de huisarts in overleg want de pijn is weer terug. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 28-09-2010
Gewoon met de huisarts overleggen. Uw huisarts kent uw medische het beste en kan u adviseren wat te doen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!