InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Help, mijn kind heeft wormpjes

Help, mijn kind heeft wormpjes

Wanneer je wormpjes in de ontlasting van je kind ontdekt is dat even schrikken. Wat moet je doen als je kind wormpjes heeft?

Wormpjes in de ontlasting

Aarsmaden of wormpjes komen regelmatig voor bij kinderen. In de ontlasting zijn kleine, dunne witte wormpjes te zien die vaak niet langer dan een halve centimeter zijn. Aarsmaden zijn parasieten, die leven in de darmen van mensen en dieren. Je raakt met deze wormpjes besmet doordat je in aanraking bent geweest met eitjes van de aarsmade. Dat is ook meteen de reden dat de aarsmade veel bij kinderen voorkomt. Zij spelen veel buiten en hebben zich nog niet zo'n goede hygiëne aangeleerd. Met name kinderen die graag in de zandbak spelen hebben gauw last van wormpjes. Dit wordt veroorzaakt door katten die hun behoefte doen in het zand van de zandbak of speelplaats. Verder hebben kinderen graag rechtstreeks contact met dieren, waardoor zij via deze dieren eitjes van wormen op hun handen krijgen, die vervolgens via de mond het lichaam binnen komen.

Hoe merk je dat je kind wormpjes heeft?

Wanneer je kind nog zo klein is dat het zelf nog niet zijn eigen billen schoonmaakt na het toiletbezoek, kunnen de wormpjes je opvallen in de ontlasting van je kind. Bij kinderen die al zelfstandig naar de wc gaan is dat niet het geval. Het kan zijn dat je kind klaagt over jeuk aan de billen. De wormpjes geven jeuk rond de anus en vooral 's-nachts in bed kan het kind daar last van hebben. Overdag kan het je misschien opvallen dat je kind aan de billen krabt of heen en weer zit te schuiven op zijn stoel. Dan is het aan te raden om even te kijken of je kind wormpjes of eitjes rond de anus heeft zitten. Wil je kind daar niet laten kijken, dan kun je nadat het naar het toilet is geweest naar de ontlasting kijken of hier wormpjes in zitten of het kind vragen of het zelf beestjes in de ontlasting zit zitten.

Wat te doen als je kind wormpjes heeft?

Wanneer je ontdekt dat je kind wormpjes heeft is het zaak om deze zo snel mogelijk te behandelen. De behandeling van aarsmaden is eenvoudig. Bij de apotheek kun je het geneesmiddel Mebendazol krijgen. Mebendazol is een tablet waarvan je er één inneemt en na veertien dagen nog één. Het is een kleine tablet, dus voor kinderen gemakkelijk door te slikken met wat water. Erg belangrijk is het om de tweede tablet ook te nemen, ook al zijn de wormpjes weg. Er kunnen dan nog eitjes in het lichaam zitten, die nog niet zijn uitgekomen. Wanneer je de tweede tablet achterwege laat, kunnen de wormpjes binnen korte tijd weer opduiken.

Hoe kun je besmetting met wormpjes voorkomen?

  • Houd de nagels van je kind kort, zodat er geen vuil tussen kan zitten. De eitjes van de aarsmade zijn zo klein dat ze gemakkelijk tussen de nagels kunnen zitten.
  • Laat je kind na het buiten spelen altijd de handen wassen en zorg dat er een nagelborsteltje bij de kraan licht, waarmee de nagels goed kunnen worden schoongemaakt.
  • Heeft iemand in het gezin last van wormpjes, let er dan om dat ook de anderen niet besmet raken of besmet zijn geraakt. De eitjes kunnen via de handen, kleding en beddengoed van de één overgaan op de ander. De kans dat dit gebeurt is niet zo heel groot, maar wel aanwezig.
  • Voorkom dat je kind zich gaat krabben rond de anus. Via de vingers kunnen eitjes zich bevinden op knoppen van deuren, de koelkastdeur, de knop van de kraan, de spelcomputer etc.
  • Zorg voor extra hygiëne, door ondergoed en beddengoed op 60 graden te wassen.
  • Laat je kind extra vaak de handen wassen in de eerste tijd na de constatering dat het wormpjes heeft. Zo wordt de kans verkleind dat anderen ermee besmet worden.

Wanneer naar de dokter?

Aarsmaden zijn niet gevaarlijk. Wel is de jeuk die aarsmaden aan de anus geven erg vervelend. Daarnaast is het hebben van wormpjes niet erg hygiënisch.
Raadpleeg de huisarts als je kind jonger dan 2 jaar is en als de aarsmaden na behandeling niet verdwenen zijn.
Gerelateerde artikelen
Aarsmaden bij mensenWat zijn aarsmaden? Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair voor kunnen komen in de dikke darm van de mens. Veel k…
Aarsmaden of wormpjes: jeuk bij de anusAarsmaden of wormpjes: jeuk bij de anusJeuk in de nachtelijke uren, een kind kan er veel last van hebben. Een besmetting met aarsmaden komt wereldwijd voor en…
Wat zijn wormen (aarsmaden; oxyuren)?Wormen, ook wel aarsmaden of oxyuren genoemd, kunnen in de darm voorkomen. Wormen zijn ongeveer 1 centimeter groot en zi…
Aarsmaden, wormen symptomen: hevige jeuk anus en ontstekingAarsmaden, wormen symptomen: hevige jeuk anus en ontstekingAarsmaden, wormen symptomen. Aarsmaden zijn kleine wormpjes die parasitair de darmen kunnen infecteren en eitjes leggen…
Wormen: soorten en behandelingIedereen kan een besmetting oplopen door het inslikken van eitjes van de wormen. De meest voorkomende soort in Nederland…

Reageer op het artikel "Help, mijn kind heeft wormpjes"

Reacties

Ram79, 27-08-2014 14:33 #12
Wat is het verschil tussen aarsmaden en spoelwormen? Want het toedienen is hier erg verschillend van mebendazol

Myrthe Gilissen, 05-05-2014 21:08 #11
Mijn kind heeft wormen en ze is nog maar 11 jaar, wat moet ik doen? Ze wil niet naar de dokter gaan help a.u.b.

, 06-11-2013 08:36 #10
Ik heb al ruim 4 jaar last van wormpjes. Ook nooit een tabletje genomen ik ben nu 20 jaar en heb ook last van afwisselende ontlasting en regelmatig buikpijn. Kan het van te lang rondlopen met wormpjes schadelijk zijn of gevolgen hebben?

Groetjes anoniem.

Anoniem, 10-01-2013 21:50 #9
Ik ben net 14 geworden en heb al een half jaar last van wormpjes. Ik durf het niet tegen me ouders te zeggen want ben bang dat ze me uitlachen dus als ik 's avonds in bed lig is het echt een hel, want het jeukt als een gek. Heeft iemand tips om t minder te laten jeuken? Reactie infoteur, 12-01-2013
Toch even tegen je ouders zeggen. Wil je dat echt niet, dan even langs de apotheek of drogist voor een doosje Mebendazol. Kost bij het Kruidvat nog geen 3 euro.

Succes!

Anoniem, 15-11-2012 17:17 #8
Hallo allemaal, ik wou even iets kwijt voor alle mensen die bezorgd zijn over hun kind.
Ik ben zelf 12 jaar en heb altijd al last van wormpjes gehad. Niet iedereen krijgt het zomaar, eigenlijk alleen maar als je er gevoelig voor bent. Als ik jeuk krijg kijk ik meestal als ik ontlasting heb of er witte wormpjes inzitten, is dit het geval, slik ik gelijk een pilletje (wormtablet) en zeg het tegen mijn moeder. meestal in de avond is de jeuk heel erg. overdag valt het mee want dan 'slapen' de wormpjes. Als ik weer jeuk krijg moet ik altijd direct naar mijn moeder gaan. dan legt ze een handdoekje op het bed, daar moet ik op gaan liggen met benen omhoog zodat ze met een warm washandje eventjes kan kijken en schoonvegen en vervolgens alle wormpjes verwijderen. je krijgt daar echt hele schrale en rode billen van en er komen ook wondjes maar die jeuk is veel erger! de volgende dag neem ik meestal nog een pilletje of die dag daarna en doe ik steeds hetzelfde. Na een dag of 4 is alles meestal over en na een week zijn de wondjes ook weer genezen. Ik eet ook nu geen Filet American (rouw vlees) meer omdat dat de kans vergroot. ik krijg meestal wormpjes om de 4/5 maanden.

Enisa, 10-06-2012 23:13 #7
Mijn dochter heeft al een tabletje in genomen maar de wormpjes zijn nog niet dood. Hoelang duurt dat dat de wormpjes dood gaan? Graag uw reactie.

Bob, 04-04-2012 21:30 #6
Oze zoon van negen heeft ook wormpje. Nu hoorde ik dat uit voorzorg de rest van het gezin, twee volwassenen twee kinderen, ook een kuur moeten volgen. Wie weet hier antwoord op?

Miranda, 31-03-2012 21:17 #5
Mijn dochtertje heeft wormpjes, ik heb haar het tabletje gegeven, maar 3 dagen later is het nog veel erger geworden. De tweede pil zou ik pas over 1, 5 week moeten geven. wat kan ik nu doen? Reactie infoteur, 01-04-2012
Het kan goed zijn dat dit de wormpjes zijn die door het medicijn gedood zijn. De hoeveelheid die afgescheiden wordt in de dagen na gebruik van het tabletje is dan meer. Vertrouw je het niet, bel morgen even de huisarts voor advies.

Annette, 22-03-2012 18:49 #4
Mijn kind heeft wormpjes en heeft het wel gelijk gezecht ik ben daarom heel blij en ga morgen medicijnen halen bij de apohoteek

Esmee, 15-12-2011 16:20 #3
Mijn dochter is 14 jaar en ze heeft al heel lang last van wormpjes. ik zag haar ook vaak krabben. Ze zei het niet omdat ze bang was. Als ik haar de medicijnen geef is het dan snel weer goed? En hoort het wel bij 14 jarige? ik hoop hier snel antwoord op te krijgen. Reactie infoteur, 16-12-2011
Ja hoor! Gewoon even naar de apotheek, dan is het probleem snel opgelost. Iedereen kan last van wormpjes krijgen, alleen bij kinderen komt het vaker voor. Dus het is helemaal niet gek dat jouw dochter van 14 het heeft.

Celine, 18-04-2011 12:41 #2
Mijn dochter is 12 en heeft het 3 maanden voor zichzelfgehouden omdat ze zich daar voor schaamden. geld dit ook voor 12 jarige en moet je ook alles schoonmaken en wat gebeurt der als je je bed nie schoommaakt?

Kiki, 21-01-2011 22:51 #1
Mijn dochter is 13,5 jaar oud en ze heeft last van wormpjes. Ze heeft het een lange tijd voor zichzelf gehouden omdat ze zich ervoor schaamden. Is het normaal dat 13-14 jarige kinder dit ook krijgen?

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!