InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat gebeurt er als je flauwvalt?

Wat gebeurt er als je flauwvalt?

Wat gebeurt er als je flauwvalt? Flauwvallen gebeurt zo snel dat je het meestal niet kunt tegenhouden. Je wordt plotseling draaierig en voor het weet lig je op de grond. Wat gebeurt er als je flauwvalt en hoe komt het?

De oorzaak van flauwvallen

Flauwvallen kan verschillende oorzaken hebben. Sommige mensen vallen flauw als ze erg schrikken of wanneer ze bloed zien. Anderen vallen flauw omdat ze te lang niets hebben gegeten of vergeten zijn te ontbijten. Ook op plaatsen waar het heel warm is of waar veel mensen zijn vallen veel mensen flauw. We kennen allemaal de TV-beelden van flauwvallende meisjes bij concerten van beroemde popsterren. Maar er zijn ook medische oorzaken voor flauwvallen, bijvoorbeeld tijdens de menstruatie, door stress, door shock en pijn, uitputting, een laag bloedsuikerniveau, het gebruik van bepaalde medicijnen en verstoringen in het hartritme.

Wat veroorzaakt het flauwvallen zelf?

Bovengenoemde oorzaken zijn allemaal aanleiding tot flauwvallen. Het flauwvallen zelf gebeurt doordat de bloeddruk plotseling daalt. Door de lage bloeddruk krijgen de hersenen niet genoeg zuurstof meer. Te weinig zuurstof in de hersenen is gevaarlijk, zodat het lichaam reageert met een soort natuurlijke afweer: je valt flauw. Doordat je door het vallen in horizontale positie komt te liggen kan het bloed weer beter naar de hersenen stromen. Het hart hoeft minder hard te pompen zodat het bloed gemakkelijker naar de hersenen wordt gestuwd. Eigenlijk is het flauwvallen een natuurlijke bescherming tegen schade aan de hersenen.

Wat merk je als je flauwvalt?

Soms gaat het flauwvallen zo snel, dat je zelf nauwelijks merkt dat je niet lekker wordt. Meestal voel je je eerst wat licht en draaierig in je hoofd. Je kunt het warm krijgen en gaan zweten. Je hart gaat sneller kloppen en je kunt minder goed zien. Het bloed trekt uit het gezicht en je wordt heel erg bleek. Het kan zijn dat je zwarte bollen voor de ogen ziet voordat je daadwerkelijk op de grond valt.

Kun je flauwvallen voorkomen?

Flauwvallen kun je niet altijd voorkomen. Soms overvalt een flauwte je onverwachts. Wanneer je vaker last hebt van flauwvallen, dan is het belangrijk de symptomen te leren herkennen. Het is handig om altijd een muelslireep, evergreen, sultana of iets dergelijks in de tas te hebben tegen honger. Voor mensen met diabetes is dit extra belangrijk, omdat bij hen het flauwvallen meestal veroorzaakt wordt door een te laag bloedsuikergehalte. Wanneer je een evenement bezoekt waar het naar verwachting warm en druk wordt, zorg er dan voor dat je luchtige kleding aan hebt en een ventilatortje op batterijen mee hebt om je hoofd koel te houden.

Wat moet je doen als je een flauwte voelt aankomen?

Wanneer je voelt aankomen dat je mogelijk gaat flauwvallen probeer een plaats te zoeken, waar je even kunt liggen, het liefst met de benen omhoog. Zo stroomt er weer voldoende bloed naar de hersenen, zodat de dreiging om flauw te vallen wegtrekt. Wanneer je nergens kunt liggen, zoek dan een plek om te gaan zitten en buig het hoofd zo diep mogelijk tussen de knieën. Blijf enkele minuten zo zitten. Sta vervolgens niet te snel op, want dan heb je kans dat je meteen weer wordt overvallen door een flauwte. Als je dreigt flauw te vallen door de warmte, zoek dan de frisse lucht op.

Wanneer naar de dokter?

Wanneer je zomaar een enkele keer flauwvalt en je weet wat de oorzaak hiervan kan zijn, dan hoef je niet naar de dokter. Bijvoorbeeld wanneer je weet dat je niet tegen bloed zien of tegen bloedprikken kan. Ook wanneer je weet dat je flauw kan vallen als je niet hebt gegeten of in een erge, warme en volle ruimte een flauwte krijgt dan is er geen reden om de huisarts te raadplegen. Komt het flauwvallen regelmatig voor of heb je last van een medische aandoening de aanleiding kan zijn tot flauwvallen, dan is het wel belangrijk de huisarts te bezoeken. Er kan dan een ernstigere oorzaak zijn voor het flauwvallen. Belangrijk is dan dat je nader onderzocht wordt op hartfalen, diabetes of andere aandoeningen.
Gerelateerde artikelen
Flauwvallen: oorzakenFlauwvallen: oorzakenFlauwvallen: dat is even schrikken voor de meeste mensen. Toch zijn de oorzaken van flauwvallen vaak onschuldig. Zo kun…
Is flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenIs flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenVeel mensen hebben het al eens zien gebeuren of zelf meegemaakt: plotseling wordt iemand onwel, bleek, begint te zweten…
Wat te doen bij duizeligheid en flauwvallenWat te doen bij duizeligheid en flauwvallenLicht in het hoofd worden, duizelig of evenwichtsstoornissen kan te wijten zijn aan een tijdelijke vermindering van bloe…
Aandoeningen: flauwvallen, collapsWanner iemand flauwvalt, ook wel een collaps genoemd, is er sprake van een kortdurend bewustzijnsverlies dat niet wordt…
Flauwvallen: wat doe je eraan?Flauwvallen: wat doe je eraan?Het kan iedereen overkomen: flauwvallen. Door een daling van bloedtoevoer naar de hersenen en een vertraagde hartslag ku…

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er als je flauwvalt?"

Reacties

Nikki, 01-02-2014 14:06 #3
Ik kijk soms naar iets (best Lang) dan word ik duizelig en krijg ik opeens zwart voor me ogen langs, en hoor ik dan een heel zacht gezoem, Wat kan dat zijn? vast gewoon duizeligheid heb het namelijk best wel vaak.

A. Ceelen, 07-04-2012 11:46 #2
Hoewel 90 jr fiets ik al heel lang en zelfs flinke afstanden. Begin maart j.l. tijdens een fietstocht lag ik ineens op de grond.Had blijkbaar nog geremd want ik was over het stuur gevallen recht op mijn linker wenkbrauw. Ik werd wakker toen er een ambulance naast me stond. Was door voorbijganger gewaarschuwd. Ben naar EHBO vervoerd waar de trauma arts alleen een flinke bult constateerde. Geen verdere beschadigingen.
Vraag: Heb al jaren lichte vorm van hartritmestoring. Nooit problemen gehad. Kan dit ineens stop in bloedsomloop veroorzaken? Cardioloog kon geen oplossing van deze val vinden.

Jetske, 29-11-2010 12:44 #1
Ik ben laatst bijna flauwgevallen. Het was door pijn en mogelijk de schrik. Ik kwam in een spiraal, werd helemaal erin getrokken. Ik wilde niet en bleef net bij. Alle bloed leek getrokken te zijn naar de plek van de pijn (baarmoeder). Ik heb dagenlang koude benen/voeten ne koud bovenlichaam gehad.

Nu is het ondertussen drie weken geleden. Ik had het altijd warm en zweete veel (veel denken en in de overgang). Dat is veranderd. Ik heb het nu vaak koud. Ik huis echt in een ander lichaam. Dat vind ik aan de ene kant wel fijn, aan de andere kant is de verwarming op 22 graden voor mij wel fijn, maar voor anderen niet.

Wat is er met mij aan de hand? Zou ik naar een huisarts moeten gaan? Of het moeten vragen aan de specialist (gyneacoloog) die erbij was en het veroorzaakte?

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!