InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mesothelioom: longkanker door asbest

Mesothelioom: longkanker door asbest

Mesothelioom: longkanker door asbest Longkanker is een verzamelnaam van tumors die voorkomt in de longen. De meeste mensen weten niet dat er meer dan 1 type longkanker bestaat. Zo heb je bijvoorbeeld Mesothelioom die veroorzaakt wordt door asbest. Er komt ook slecht een klein percentage mensen die longkanker hebben in aanmerking voor een operatie. En een klein percentage wil zeggen minder dan 25% van de patiënten. Daarbij komt ook nog eens dat van iedereen die geholpen is, er bij de helft, de kanker terug keert.

Oorzaken

Roken
In de jaren vijftig is vastgesteld dat roken voor 87% de boosdoener is als het op longkanker aankomt. De kans op longkanker voor een rokende vrouw ten opzichte van een niet rokende vrouw is ongeveer twaalf keer. Als voor een man dit getal 22 keer hoger ligt. Het duurt ongeveer twintig tot dertig jaar voordat het zich manifesteert. Het risico neem daarin tegen wel weer af als men stopt met roken. Mensen die nog nooit hebben gerookt maar wel in een omgeving leven waar gerookt wordt hebben waarschijnlijk 1,3 keer meer kans op longkanker.

Asbest
Als mensen in hun leven veel blootgesteld worden met asbest (niet als de platen in huis gewoon heel zijn), kan er een kwaadaardige tumor van het borstvlies, Mesothelioom, ontstaan. Hoe groot deze kans is, ligt aan de jaren van blootstelling aan het asbest.

De symptomen

De klachten kunnen per persoon verschillen maar dit zijn de meest voorkomende klachten bij longkanker.
  • benauwdheid
  • hemoptoe (opgeven van bloed)
  • hoesten
  • afvallen, verminderde eetlust
  • slikklachten
  • heesheid
  • pijn
  • 'trommelstokvingers' verdikte uiteinden van de vingers en bolstaande nagels (ook wel druk op vingerriemen)

Behandeling

Er zijn natuurlijk wel behandelmethodes. De meestvoorkomende behandelmethodes zijn:
  • operatie, waarbij of de longkwab of de gehele long verwijderd wordt.
  • Bestraling van de longen.
  • Chemotherapie
Deze behandelmethodes worden over het algemeen vaak in combinatie met elkaar gebruikt, afhankelijk van waar de kanker zich bevind, hoe lang het er al zit en hoe oud de de persoon is.

Mesothelioom

Mesothelioom is een kankersoort aan de longvlies of buikvlies. Dit is een kanker die vrij zeldzaam is, maar toch komt longvlies kanker vaker voor dan buikvlies kanker. Mesothelioom wordt gezien als een beroepsziekte omdat het veroorzaakt wordt door onbeschermd met asbest te werken. Vroeger kregen mensen die veel in de scheepsbouw werkten deze ziekte omdat er in de scheepsbouw veel asbest werd gebruikt. Het probleem van asbest is dat het niet vergaat en als het dus in de longen terecht komt het zo dun is dat het aan de longblaasjes blijft hangen, en doordat hierdoor beschadigingen bij de longblaasjes optreed veroorzaakt dit kanker. Maar asbest is niet het enige mineraal wat mesothelioom kan veroorzaken. erioniet is een ander mineraal die uit de omgeving van de Turkse plaats Tuzköy komt.

Klachten
Mesothelioom heeft verschillende klachtenpatroon zoals bijvoorbeeld kortademigheid, veel hoesten, vermoeidheid, pijn op de borstkas en vermagering. De persoon kan last krijgen met slikken omdat de tumor op de slokdarm drukt, en er ontstaat een zwelling op de borstkas als de tumor tussen de ribben zit.

Behandeling
Een goede genezende behandeling voor mesothelioom bestaat er op het moment nog niet. uiteraard worden er behandelingen gedaan, waaronder een operatie of chemotherapie, maar dit is eigenlijk meer om de klachten te verlichten en het leven te verlengen. Na diagnosestelling overlijdt zo’n 80% van de patiënten binnen een jaar en zeer weinig patiënten overleven het tweede jaar na diagnose.

Gemeente Goor
In de gemeente Goor staat een asbestfabriek waar de inwoners vroeger gratis asbestaval konden ophalen. En naar verwachting zal de komende 25 jaar 2 inwoners van de gemeente Goor sterven aan de gevolgen van Mesothelioom, en dit komt omdat veel inwoners vroeger het asbestaval gebruikte voor hun paden, zo ook heeft de gemeente Goor veel wegen en paden aangelegd met asbest. Eind 20e eeuw is men begonnen met het saneren van deze wegen en paden. Sinds december 2007 ontvangt iedereen die mesothelioom heeft een vergoeding van €17000 van de overheid.
© 2010 - 2014 Ray14125, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Longkanker (mesothelioma)Longkanker, in het Engels mesothelioma genoemd, kan een gevolg zijn van blootstelling aan asbest. Wat is asbest precies,…
Longkanker: wat zijn de mogelijke oorzaken van longkanker?Longkanker: wat zijn de mogelijke oorzaken van longkanker?Longkanker is een ernstige ziekte waarvan je de kans om ermee opgescheept te worden, kan verkleinen door niet te roken.…
Mesothelioom – kanker aan de longvliezenMesothelioom – kanker aan de longvliezenEen zeldzame ziekte is mesothelioom (mesothelioma), een tumor die zich aan de longvliezen of het buikvlies bevindt. Long…
Asbest en de longziekten asbestose en mesothelioomTwee zeer ernstige ziekten die veroorzaakt worden door het inademen van asbeststof zijn asbestose en mesothelioom. Asbes…
Asbest: een sluipmoordenaarAsbest: een sluipmoordenaarBij het verwijderen van asbest wordt anno 2010 nog steeds enorm gesjoemeld, omdat het goed en veilig afvoeren een kostba…
Bronnen en referenties
  • http://www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Mesothelioom: longkanker door asbest"

Reacties

Anoniem, 26-09-2014 15:56 #2
Bij de familie karin en dick ronald meijer uit Winschoten werd een asbestcementpijp illegaal met een slijptol uit hun huis geslepen.stof all over the place.daarna nodigden ze ons gewoon op visite uit in hun huis met onze pasgeboren baby.ze hebben geen saneringsbedrijf ingeschakeld en de asbestcalamiteit aan niets en niemand gemeld.ditwwas in 2005.weken later moest ik per toeval horen over die asbestcalamiteit in hun woning, over de telefoon

Jan van Zelm, 11-08-2010 22:36 #1
Ik lees in dit stuk dat het 'krijgen' van mesothelioom afhangt van het aantal jaren blootstelling aan asbest.
Dit is niet waar. Asbest is geen 'stapelgif 'nl. Een zeer 'ongelukkig' ingeademde vezel die zich in een long genesteld heeft kan al de oorzaak zijn van mesothelioom. Hetgeen zich pas vele jaren later (.60 jaar komt voor) manifesteert. Wie weet dan nog waar dit gebeurt kan zijn? Wist u trouwens dat voor wat betreft een mogelijke aansprakelijkheidstelling van een veroorzakende partij een verjaringstermijn "zou-kunnen-gelden" (!) van 30 jaar. In de meeste gevallen krijgt het asbestslachtoffer pas na die 30 jr. de diagnose 'mesothelioom'. Ziet u dus hoe krom deze regeling is? Zo was je al ziek en wordt je dubbel getroffen. Tot 2030 stijgt het aantal asbestslachtoffers jaarlijks.Tel maar uit, in 1993 pas is er een totaalverbod in Nederland ingesteld ondanks de reeds lang aanwezige kennis m.b.t. tot de gevaren van asbest.Tot op heden is slechts mesothelioom de enige vastgestelde asbestaandoening voor wat betreft het kunnen halen van een stuk gerechtigheid. Daarbij meld ik u dat dit een 2e pijnlijke route is en lang ook.
Geen lieve God helpt er dan meer aan. Na diagnosestelling is het veelal tussen 3 en 12 maanden wel bekeken, na veel pijn in/op de borst of in de buik (mesothelioom van het buikvlies= 10% van de mesothelioomgevallen). Een slachtoffer kan vaak weinig anders beslissen dan een goede palliatieve zorg- een eventuele euthanasie duurt in het besluitvormings en behandelingsproces zó lang dat de dood doorgaans sneller aanklopt.

Infoteur: Ray14125
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!