InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De oorzaken van duizeligheid

De oorzaken van duizeligheid

De oorzaken van duizeligheid Lees hier alles over de oorzaken van duizeligheid en de symptomen die erbij horen. Duizeligheid is geen ziekte, maar het heeft wel oorzaken.

De oorzaken van duizeligheid

We hebben er allemaal wel een last van. De kamer begint te draaien of je voelt vreemd en licht in je hoofd. Deze symptomen staan over algemeen bekend als duizeligheid. Deze duizeligheid kan onschadelijk zijn, of een symptoom van een onderliggend probleem. De oorzaak van duizeligheid kan iets simpels zijn zoals te snel op staan, of het kan wijzen op een serieuzer probleem.

Duizeligheid is geen ziekte

Een duizelig gevoel is geen ziekte, maar een symptoom van iets anders. Het is vaak het gevolg van een infectie aan het binnenoor. Als er problemen zijn met het binnenoor, kan duizeligheid optreden. Het binnenoor is verantwoordelijk voor het evenwicht. Het slakkenhuis bevat een vloeistof die het evenwicht bepaald van een persoon. Als je heel snel rondjes draait komt deze vloeistof in beweging en zul je een gevoel van duizeligheid ervaren. Wanneer er iets niet in orde is met dit slakkenhuis kan dit duizeligheid en evenwichtsstoornissen tot gevolg hebben.

Kwalen die tot duizeligheid kunnen leiden

Er zijn veel kwalen die kunnen leiden tot het gevoel van duizeligheid, zoals problemen met de hartcirculatie en een onregelmatige doorbloeding. Ook kunnen een te hoge of te lage bloeddruk vaak zorgen voor een gevoel van duizeligheid. De doorbloeding kan ook een rol spelen bij een duizelig gevoel. Als er niet genoeg bloed naar je hoofd stroomt, kan dit duizeligheid tot gevolg hebben. Dit merk je wanneer je te snel op staat of na een zware maaltijd gegeten te hebben. Dit komt doordat de bloeddruk sterk is gedaald. In deze gevallen moet de duizeligheid slechts tijdelijk zijn. De bloeddruk zal binnen enkele seconden weer gaan stijgen en het duizelige gevoel zal dan ook weer snel verdwenen zijn.

Andere zaken die tot duizeligheid kunnen leiden

Andere aandoeningen of ziekten die duizeligheid kunnen veroorzaken zij bijvoorbeeld een lage bloedsuikerspiegel, koorts en stress. Ook hoofdletsel kan duizeligheid veroorzaken net zoals depressies en bepaalde fobieën. Ook angst of paniek aanvallen kunnen leiden tot een gevoel van duizeligheid. Dit kan komen omdat tijdens een angst of paniek aanval de ademhaling versnelt en te veel zuurstof de hersenen bereikt. Door het teveel aan zuurstof zult u zich duizeliger voelen. Sommige mensen die last hebben van hyperventilatie zullen ook een duizelig gevoel ervaren als zij een aanval hebben gehad.

Enkele symptomen van duizeligheid kunnen zijn:

  • Een gevoel dat u of uw omgeving draait
  • Evenwichtsverlies
  • Misselijkheid
  • Wankelen
  • Flauwte
  • Vermoeidheid
  • Concentratiestoornissen
  • Wazig zien

Wanneer u een arts moet raadplegen bij duizeligheid

Als u een duizelig gevoel ervaart dat u niet kunt verklaren, kan het verstandig zijn om een arts te bezoeken omdat duizeligheid kan wijzen op andere aandoeningen. In de meeste gevallen zal de arts wat bloed afnemen en de ijzer waarde bepalen, het bloedsuikergehalte en de bloeddruk meten. In de meeste gevallen kan hier de oorzaak van de duizeligheid al vast gesteld worden. Vaak is de duizeligheid dan relatief eenvoudig te verhelpen. Dus blijf niet nodeloos lang rondlopen met een duizelig gevoel, maar onderzoek de oorzaak en probeer van de duizeligheid af te komen.
© 2010 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
Duizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
Wat doen tegen duizeligheid?Wat doen tegen duizeligheid?Veel mensen hebben wel eens last van duizeligheid. Dit heeft verschillende factoren. Lees hieronder waar het allemaal do…
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…

Reageer op het artikel "De oorzaken van duizeligheid"

Reacties

Fien, 01-10-2013 10:56 #5
Wie kan mij helpen? Aan mijn linker kant draaierigheid. ik heb dit al lang. Soms word ik boos op mij zelf, en dan huil ik heel erg, maar het gaat niet over. Wat moet ik doen?
Fien mijn dank.

N. Prick, 06-04-2013 13:46 #4
Vaker krijg ik hoofdpijn van stress, ergernis, woede, schrikreacties of piekeren. Deze "kwade" stoffen in het bloed bestreed ik dan met succes met paracetamol of Advil. Na een langere periode van ergernis kreeg ik plotseling klachten van duizeligheid en evenwichtstoornis. Gebruik van aspirine hielp nauwelijks. Mijn huisarts sloot een TIA niet uit. Bekend is dat mensen van langdurige inspanning of stress evenwichtstoornissen kunnen krijgen. Wat zijn hiervan de precieze oorzaken en hoe kom je af van de klachten, wat is de therapie of behandeling? Bij voorbaat dank.

J. Janssen, 24-03-2013 00:23 #3
Miranda Boone, o ja zeker verzin een kind dit. Is een vorm van aandacht. Mijn kinderen hadden daar ook last van. Is een vorm van stress vaak is de moeder of vader vaak weg of visa versa. Ik en mijn vrouw hebben altijd fulltime gewerkt ook toen we net kinderen kregen dus hadden we een babysitter. U kunt heef last van stress thuis situaties en dergelijk zoals pestende broers zus. Kan dit soort dingen gebeuren aan gezien als ouder je machteloos voelt en het kind krijgt aandacht dan werk de zogenaamde duizeligheid. Duizeligheid is niks ergst ik leef al sinds de geboorte al mee. Lichaam went aan alles. Ook als het binnen oor beschadigt is zoals bij mij.

Miranda Boone, 10-04-2012 17:00 #2
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest met mijn dochter ivm duizeligheid maar die gooien het telkens op stress!
ze is 9 jaar!
In oktober werd dat mij ook al gezegd.
Ik heb op dit moment zo'n onbegrepen gevoel!
ze slaapt heel slecht en komt elke avond huilend naar beneden omdat ze het zo eng vind!
zoiets verzind een kind toch niet.

Roelieklop, 30-10-2011 10:52 #1
Ik heb nog steeds geen antwoord waarom mensen dubbel zien

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 26-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!