InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogontsteking bij kinderen

Oogontsteking bij kinderen

Oogontsteking komt vrij vaak voor bij kinderen. Als ouder kun je hiervan schrikken, wat moet je doen als je kind een oogontsteking heeft?

Wat is een oogontsteking?

Een oogontsteking is een infectie van de oogleden of het oogbindvlies. Een oogontsteking ontstaat door besmetting met een bacterie of een virus. Deze bacterie of dit virus wordt overgebracht op de ogen vanuit een verkoudheid van de neus of luchtwegen. Het kind wrijft in de ogen met de handjes, waar het zojuist mee in de mond gezeten heeft of aan de neus heeft gewreven. Zo komt de bacterie of het virus in de ogen terecht. Ook kan het kind besmet worden door hoestende of niesende volwassenen of kinderen. Bij baby's komt het nog wel eens voor dat de ontstekingen veroorzaakt worden door een te nauw traanbuisje.

Hoe kan ik de ontstoken ogen van mijn kind schoonmaken?

Vaak zijn de eerste tekenen van een ontstoken oog bij je kind te zien wanneer het 's-morgens wakker wordt. De ogen zijn aangekoekt met vuil en pus. De aangekoekte troep is groen of gelig van kleur. Om de vieze pus te verwijderen kun je wat lauw water gebruiken. Maak een watje nat met dit lauwe water en wrijf voorzichtig het oogje schoon, wrijf van buiten naar binnen toe. Wanneer je beide ogen wilt schoonmaken, gebruik dan voor elk oog een schoon watje. Zo voorkom je dat via het watje de besmetting in het andere oog terechtkomt en de infectie in stand wordt gehouden.
Naast viezigheid in het oog heeft het kind vaak last van rode ogen die erg opgezet kunnen zijn. Dit is een naar gezicht waar ouders van kunnen schrikken. 's-Avonds was er nog niets aan de hand en 's-morgens bij het opstaan zitten de oogjes bijna volledig dicht. Het kind kan wat last hebben van gevoelige oogjes, maar meestal merkt het kind er niet veel van.

Besmettingsgevaar

Oogontsteking is zeer besmettelijk. Wanneer een gezinslid last heeft van ontstoken ogen, dan moet deze persoon de handen vaak wassen en dit grondig doen. Vooral kleine kinderen onder elkaar kunnen de besmetting gemakkelijk op elkaar overdragen.

Mijn kind heeft oogontsteking, moet ik naar de dokter?

Het is altijd verstandig om met een kind met ontstoken ogen naar de dokter te gaan. Meestal is er niet iets ernstigs aan de hand, maar bij sommige infecties is antibiotica nodig, of kunnen bepaalde oogdruppels verlichting geven. Wanneer het kind klaagt over pijn aan het oog, niet goed kunnen zien, of wanneer het last heeft van het licht, dan is het zaak om zo snel mogelijk de huisarts te bellen.

Mag mijn kind naar school of naar de kinderopvang?

Je kunt je kind gewoon naar de kinderopvang brengen, wanneer het een ontstoken oogje heeft. Breng de leiding hier wel van op de hoogte zodat zij ook op de hygiëne kunnen letten. Een ouder schoolgaand kind kun je al uitleggen dat het wat extra de handen moet wassen om zo geen klasgenootjes te besmetten met het virus of de bacterie.
Gerelateerde artikelen
Het ontstoken oogHet ontstoken oogVeel mensen hebben wel eens last gehad van één of twee ontstoken ogen. Deze aandoening wordt conjunctivitis genoemd en i…
Aandoeningen kat: oogontstekingAandoeningen kat: oogontstekingBij een oogontsteking is meestal het bindvlies van het oog ontstoken. Het oog van de kat ziet er rood en soms opgezwolle…
Een ontstoken oog: Oorzaak en behandelingBijna iedereen heeft wel eens last gehad van een ontstoken oog. Een ontstoken oog is niet alleen vervelend, maar kan ook…
Geïrriteerde ogen: wat kun je hieraan doenGeïrriteerde ogen: wat kun je hieraan doenAls je ogen geïrriteerd zijn, komt dat omdat hele kleine bloedvaatjes in het oogwit uitzetten. Vaak voel je het ook jeuk…
Wat te doen bij een oogontsteking?Wat is een oogontsteking? Een oogontsteking is een ontstekingsreactie binnen in of rond om het oog. Een oogontsteking is…

Reageer op het artikel "Oogontsteking bij kinderen"

Reacties

Ribos, 28-11-2016 17:18 #4
Moedermelk (het liefst direct uit de bron) is juist één van de oudste manieren om een snotoogje te behandelen. Afgekoeld (lauw) gekookt water is ook prima, slappe kamillethee ook.

Roefie, 16-05-2016 19:34 #3
Vroeger werden ontstoken oogjes van baby's, peuters en kleuters uitgewassen met ''boorwater". Verkrijgbaar bij de apotheek.

Kanary, 13-12-2015 12:30 #2
Gekookt water met (biologische) kamillethee gebruiken. In het gekookte water een theezakje kamillethee laten trekken totdat de thee lauw is en dan het zakje eruit en met schone watjes het oogje schoonmaken. Elke keer een schoon watje gebruiken bij elke keer vegen. De kamille ontsmet en het is een heel zacht en goed middel, ook voor dieren en baby's. Succes! (Ps de moedermelk zou ik niet proberen; lijkt me een heel slecht idee in een oog.)

Doude, 11-12-2015 13:41 #1
Mijn kleinzoon van 2 weken heeft een ontstoken oogje. Hij zit omdat het hem hindert er met zijn armpje aan te vegen. Wij maken het oogje schoon met gekookt en daarna afgekoeld water waarin het schoonmaakwatje wordt gedoopt, daarna wrijven van buitenste ooghoek naar binnen, dus naar de bron van de tranen. Wij denken dat dit niet voldoende is en willen de kleine ook graag van die hinder bevrijden. Nu heeft een kindverzorgster geadviseerd om als medicijn moedermelk te gebruiken. Het is bekend dat in moedermelk antistoffen zijn voor ontstekingen. Maar helaas ook eiwitten en vetten die als voedsel voor bacteriën kunnen dienen. Wat is uw advies? Doorgaan met gekookt water of toch moedermelk?

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!