InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogontsteking bij kinderen

Oogontsteking bij kinderen

Oogontsteking komt vrij vaak voor bij kinderen. Als ouder kun je hiervan schrikken, wat moet je doen als je kind een oogontsteking heeft?

Wat is een oogontsteking?

Een oogontsteking is een infectie van de oogleden of het oogbindvlies. Een oogontsteking ontstaat door besmetting met een bacterie of een virus. Deze bacterie of dit virus wordt overgebracht op de ogen vanuit een verkoudheid van de neus of luchtwegen. Het kind wrijft in de ogen met de handjes, waar het zojuist mee in de mond gezeten heeft of aan de neus heeft gewreven. Zo komt de bacterie of het virus in de ogen terecht. Ook kan het kind besmet worden door hoestende of niesende volwassenen of kinderen. Bij baby's komt het nog wel eens voor dat de ontstekingen veroorzaakt worden door een te nauw traanbuisje.

Hoe kan ik de ontstoken ogen van mijn kind schoonmaken?

Vaak zijn de eerste tekenen van een ontstoken oog bij je kind te zien wanneer het 's-morgens wakker wordt. De ogen zijn aangekoekt met vuil en pus. De aangekoekte troep is groen of gelig van kleur. Om de vieze pus te verwijderen kun je wat lauw water gebruiken. Maak een watje nat met dit lauwe water en wrijf voorzichtig het oogje schoon, wrijf van buiten naar binnen toe. Wanneer je beide ogen wilt schoonmaken, gebruik dan voor elk oog een schoon watje. Zo voorkom je dat via het watje de besmetting in het andere oog terechtkomt en de infectie in stand wordt gehouden.
Naast viezigheid in het oog heeft het kind vaak last van rode ogen die erg opgezet kunnen zijn. Dit is een naar gezicht waar ouders van kunnen schrikken. 's-Avonds was er nog niets aan de hand en 's-morgens bij het opstaan zitten de oogjes bijna volledig dicht. Het kind kan wat last hebben van gevoelige oogjes, maar meestal merkt het kind er niet veel van.

Besmettingsgevaar

Oogontsteking is zeer besmettelijk. Wanneer een gezinslid last heeft van ontstoken ogen, dan moet deze persoon de handen vaak wassen en dit grondig doen. Vooral kleine kinderen onder elkaar kunnen de besmetting gemakkelijk op elkaar overdragen.

Mijn kind heeft oogontsteking, moet ik naar de dokter?

Het is altijd verstandig om met een kind met ontstoken ogen naar de dokter te gaan. Meestal is er niet iets ernstigs aan de hand, maar bij sommige infecties is antibiotica nodig, of kunnen bepaalde oogdruppels verlichting geven. Wanneer het kind klaagt over pijn aan het oog, niet goed kunnen zien, of wanneer het last heeft van het licht, dan is het zaak om zo snel mogelijk de huisarts te bellen.

Mag mijn kind naar school of naar de kinderopvang?

Je kunt je kind gewoon naar de kinderopvang brengen, wanneer het een ontstoken oogje heeft. Breng de leiding hier wel van op de hoogte zodat zij ook op de hygiëne kunnen letten. Een ouder schoolgaand kind kun je al uitleggen dat het wat extra de handen moet wassen om zo geen klasgenootjes te besmetten met het virus of de bacterie.
© 2010 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oogontsteking bij kinderen"

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!