InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Herseninfarct (CVA) of beroerte: symptomen en behandeling

Herseninfarct (CVA) of beroerte: symptomen en behandeling

Herseninfarct (CVA) of beroerte: symptomen en behandeling Herseninfarct of beroerte: symptomen en behandeling herseninfarct. Een onderbreking van de bloedtoevoer naar een deel van de hersenen wordt een beroerte of CVA (Cerebro Vasculair Accident) genoemd. De volgende symptomen wijzen op een beroerte: een scheefhangend gezicht; het uitvallen van een of meerdere ledematen of krachtverlies in een arm of been; met moeite op woorden kunnen komen of moeite met spreken; een coördinatie- of evenwichtsstoornis.

CVA / herseninfarct / beroerte

Wat is een herseninfarct / CVA?

Een onderbreking van de bloedtoevoer naar een deel van de hersenen wordt een beroerte of CVA (Cerebro Vasculair Accident) genoemd. Bij een beroerte kan er sprake zijn van een hersenbloeding, van een herseninfarct en van een TIA (Transient Ischaemic Attack). Een TIA is een voorbijgaande beroerte, doordat de bloedstroom naar de hersenen tijdelijk verstoord is. Een TIA kan een voorbode zijn van een herseninfarct of hersenbloeding. Bij een hersenbloeding, ook wel hemorragische beroerte genoemd, barst of scheurt er plotseling een bloedvat in de hersenen, waardoor er omliggend hersenweefsel beschadigd raakt.

In ongeveer 80% van de gevallen van de beroertes gaat het om een herseninfarct, waarbij het bloedvat dat een deel van de hersenen van bloed voorziet, geblokkeerd raakt. Dit deel van de hersenen krijgt daardoor geen bloed en zuurstof en sterft derhalve af. De oorzaak van de vernauwing in de slagader kan atherosclerose (slagaderverkalking) zijn waardoor een ader langzaamaan dichtslibt, maar het is ook mogelijk dat een bloedpropje via het hart naar de hersenen aangevoerd wordt en aldaar een bloedvat afsluit.

Wat zijn de risicofactoren CVA?

Hypertensie (hoge bloeddruk) is de belangrijkste risicofactor voor het krijgen van een beroerte. Andere risicofactoren voor aderverkalking en dus voor het krijgen van een beroerte zijn:

Mannen hebben meer kans op een beroerte dan vrouwen. Doch vrouwen lopen een verhoogd risico tijdens de zwangerschap en de weken onmiddellijk na de zwangerschap.

Wat zijn de symptomen CVA of herseninfarct?

De symptomen van een beroerte zijn afhankelijk van welk deel van de hersenen is beschadigd. De symptomen ontwikkelen zich meestal plotseling en zonder enige waarschuwing. De verschijnselen die kunnen optreden zijn:
  • plotseling verlies van spierkracht (spierzwakte) aan één kant van het lichaam (in het gezicht, een arm of een been);
  • gevoelsstoornissen (gevoelloosheid of tintelingen) aan één kant van het lichaam ( in het gezicht, een arm of een been);
  • moeite met spreken of het begrijpen van wat anderen zeggen;
  • problemen met het gezichtsvermogen: moeite met zien in één oog of beide ogen, dubbel zien, of totaal verlies van het gezichtsvermogen;
  • moeite met lopen of veranderde manier van lopen;
  • evenwichtsstoornissen, duizeligheid of een slechte coördinatie (tegen meubilair aanlopen);
  • minder alert of zelf bewustzijnsverlies;
  • veranderingen in gehoor;
  • Persoonlijkheid: veranderde stemming of emotionele veranderingen;
  • Verwarring of geheugenverlies;
  • slikklachten;
  • Veranderingen in smaak(sensatie);
  • Moeilijkheden bij het schrijven of lezen;
  • gebrek aan controle over de blaas of darmen.

Behandeling herseninfarct / CVA

De behandeling van een beroerte wordt vaak onderscheiden in drie fasen:
  • de acute fase;
  • de revalidatiefase; en
  • de chronische fase.

Er wordt van acute fase gesproken op het moment dat de verschijnselen van een beroerte zich voordoen. Deze eerste fase duurt ongeveer 10 dagen. De meeste ziekenhuizen hebben een stroke-service met een speciale afdeling (stroke-unit) voor deze groep patiënten. Op een stroke-unit wordt zorg gegeven en vindt behandeling met aspirine of trombolyse plaats. Trombolyse is behandeling met een enzym-achtige stof waarmee een afsluitende bloedprop in een slagader geheel of gedeeltelijk tot oplossing wordt gebracht. Deze behandeling moet plaatsvinden binnen 3 uur na het krijgen van een beroerte. Op de stroke-unit richt men zich verder op het voorkomen en zo nodig behandelen van complicaties en vroege revalidatie. Uit onderzoek blijkt dat patiënten die met een beroerte zijn opgenomen op een aparte stroke-unit, de meeste kans hebben om na een jaar nog in leven te zijn en zelfstandig thuis te wonen.

Na de acute fase kan de patiënt zich richten op revalidatie, thuis of in een verpleeghuis of revalidatiecentrum. Na de revalidatie heeft de patiënt vaak nog last van restverschijnselen. Aan een beroerte kan men chronische vermoeidheid, stoornissen op het gebied van denken, emotie, gedrag en taal overhouden. Ook kunnen sommige eenvoudige handelingen voor de patiënt erg ingewikkeld zijn, zoals aankleden en het bereiden de maaltijd of de tafel dekken. Dit wordt de chronische fase genoemd.

Prognose herseninfarct / CVA

De vooruitzichten zijn afhankelijk van de ernst van de beroerte, hoeveel hersenweefsel er is beschadigd is, welke lichaamsfuncties zijn aangetast en hoe snel de behandeling is aangevangen. Volledig herstel kan optreden, maar er kan ook sprake zijn van restverschijnselen. In het eerste half jaar na de beroerte vindt het grootste deel van het herstel plaats. Revalidatie kan het herstel bevorderen, waardoor de patiënt beter gaat functioneren.

Meer dan de helft van de mensen die een beroerte hebben gehad, zijn in staat om thuis zelfstandig te functioneren. Bij een ernstige beroerte kan langdurige opname in een verpleeghuis noodzakelijk zijn. Mensen die een herseninfarct als gevolg van een bloedstolsel hebben gehad, hebben een betere overlevingskans dan degenen die een hemorragische beroerte (hersenbloeding) hebben gehad.

Het risico voor een recidief is het hoogst gedurende de eerste paar weken of maanden na de eerste beroerte en neemt vervolgens af. De patiënt kan zelf ook een aantal risicofactoren wegnemen door de volgende zaken in acht te nemen:
  • stoppen met roken;
  • bij overgewicht afvallen door een verantwoord voedingspatroon en door meer te bewegen;
  • minder zout en vet eten;
  • voldoende groente en fruit eten;
  • het gebruik van alcohol matigen;
  • verlagen van een reeds bestaand verhoogd cholesterolgehalte door het veranderen van de levensstijl en het consequent gebruik van medicijnen;
  • het behandelen en tegengaan van hoge bloeddruk;
  • suikerziekte adequaat behandelen;
  • medicijnen gebruiken bij eventuele hartritmestoornissen.

Gevolgen herseninfarct heftiger dan gedacht
Een derde van de mensen die op jonge leeftijd een herseninfarct hebben gehad, is na 10 jaar dood of kan niet goed voor zichzelf zorgen. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Radboudumc in Nijmegen. Ze volgden jarenlang 1.000 mensen die als twintiger of dertiger een herseninfarct hebben gehad. De resultaten van het onderzoek worden op 28-02-2014 gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Stroke.

Vitamine B verlaagt risico op beroerte
Door vitamine B-supplementen te slikken verlaag je mogelijk het risico op een beroerte. Tot die conclusie komen onderzoekers van de Zhengzhou Universiteit in China. Lees hier verder.

Bloedarmoede vergroot overlijdenskans na beroerte aanzienlijk
Mensen met bloedarmoede of anemie hebben een drie keer zo grote kans op overlijden binnen een jaar na een beroerte, ook wel CVA (Cerebro Vasculair Accident) genoemd. Dat stellen onderzoekers op de International Stroke Conference 2012. Lees hier verder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trombolyse: behandelingen van herseninfarct binnen 4,5 uurMensen die worden getroffen door een herseninfarct zouden direct moeten worden behandeld met Trombolyse. Trombolyse is d…
Beroerte (CVA) oorzaken, symptomen en behandelingEen beroerte wordt ook wel een CVA genoemd. De oorzaak voor een beroerte is sterk leefstijlgebonden. Roken, hypertensie…
Herseninfarct bij anticonceptiepilHerseninfarct bij anticonceptiepilBij een herseninfract zou je denken dat het alleen bij oudere mensen voorkomt. Integendeel. Ook jongeren, met name meisj…
Beroerte en kansen op herstelBeroerte en kansen op herstelElk jaar krijgen ongeveer 40.000 mensen in Nederland een beroerte. Dat is een plotselinge onderbreking van de zuurstofto…
Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Beroerte: Hoe herken je een hersenbloeding of infarct?Een beroerte of infarct kan iedereen overkomen. Hoe sneller je erbij bent als iemand in je omgeving een hersenbloeding o…
Bronnen en referenties
  • http://www.ghz.nl/Groene_Hart_Ziekenhuis_C01/Default.asp?CustID=604&ComID=1&ModID=600&ItemID=0&SessionID=-1&bottest=
  • http://www.beroerte.info/content/beroerte/signalen.asp
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000726.htm
  • http://www.medicinfo.nl/d_519
  • http://www.gezondvgz.nl/d_519

Reageer op het artikel "Herseninfarct (CVA) of beroerte: symptomen en behandeling"

Reacties

Willeke van den Boogaart, 27-03-2014 14:52 #19
Mijn vader heeft drie weken geleden een CVA gehad (bloeding of infarct is niet duidelijk). Scan laat een mooi beeld van zijn hersenen zijn, geen beschadigingen.
Zijn gehele linkerkant was uitgevallen en hij was verward. Dezelfde avond is zijn gezicht goed bijgetrokken en drie dagen erna zijn arm. Zijn linkerbeen bleef gevoelloos, wel wat tintelingen en gevoel in zijn voetzool. Nu na drie weken nog steeds een geheel gevoelloos been, geen tintelingen en geen gevoel in de voetzool. Daarnaast kan hij ook niet meer lezen en schrijven. Kan dit gevoel in het been nog terugkomen? Reactie infoteur, 05-04-2014
Binnen enkele weken tot een half jaar kunnen veel uitvalsverschijnselen als gevolg van een herseninfarct herstellen. Het is belangrijk om snel te gaan oefenen en met revalidatie te beginnen. De behandelend arts kan je er meer over vertellen en deze ook specifiek ingaan op de situatie van je vader. Sterkte gewenst!

Ludwine Demeulemeester, 14-06-2013 00:12 #18
Is er hoop voor behandeling van hersenbloedingsymptomen, zoals verlamming, dankzij schedelboring met stamcelinjectie? dank Reactie infoteur, 19-06-2013
Dergelijk onderzoek (stamcelinjecties na een beroerte, waar met stamcelbehandeling bij patiënten met een beroerte nieuwe hersencellen worden gevormd) staat nog in de kinderschoenen. De Nationale Zorggids schreef op 15 juni 2012:

"Een nieuwe, baanbrekende en controversiële stamcelbehandeling bij patiënten met een beroerte lijkt een eerste succes te hebben behaald…
De behandeling werkt doordat stamcellen, ‘mastercellen' genaamd, de eigenschap hebben zich meerdere malen te vermenigvuldigen en zich te transformeren in andere typen cellen. De cellen kunnen op deze manier door het hele lichaam reparatiewerkzaamheden uitvoeren.
De studie… is de eerste in de wereld waarin met de stamcelbehandeling patiënten met een beroerte nieuwe hersencellen worden gevormd.
Alle vijf patiënten vertoonden na de behandeling een verbeterde motoriek. Eén van hen kon na 18 maanden zelfs weer praten nadat miljoenen stamcellen van een geaborteerde 12-weken oude foetus bij de patiënt in de hersenen waren geïnjecteerd."

J. Visscher vd Veen, 02-06-2013 13:38 #17
Ik ben 81 jaar en bedlegerig al 17 jaar chronisch maar heb nu 4 weken terug, 5 mei precies, een herseninfarct gehad, inval goed hersteld, maar heb smaak, en ogen en gehoor allemaal slecht, heel vervelend, en nog onrustig! hoe lang kan dat duren? of blijvend? en weer kans of groter? wie geeft mij antwoord of uitleg

T. Jansen-Koster, 19-04-2013 11:47 #16
Vind het artikel interessant. Heb zelf een herseninfarct gehad eind 2010. Ben er goed uitgekomen, maar begin nu slechter te lopen en krijg ook wat meer klachten en vraag me af, waar ik in de toekomst op moet rekenen (of er nog wat verbetering in kan zitten). Ik ben 85 jaar en krijg wekelijks mensendieck teràpies. Woon Nog zelfstandig.

Sjak, 18-03-2013 22:55 #15
Mijn pa heeft een hersenbloeding gehad en heeft nu moeite met eten. Wat kan ik hem het beste te eten geven nu hij zo'n moeite heeft met slikken? Reactie infoteur, 21-03-2013
Een van de mogelijke gevolgen van een beroerte is een stoornis in het slikken. Deze folder gaat over inadequate inneming van voedsel en vocht door slikstoornissen bij een beroerte: http://alturl.com/aonh9
U kunt uw vragen het beste bespreken met de huisarts. Mogelijk dat hij uw vader verwijst naar een logopedist. Afhankelijk van de aard en de ernst van het slikprobleem stelt de logopedist in overleg met de patiënt een behandelplan op.

Heidi Cox, 15-03-2013 11:05 #14
Het is nu een jaar geleden dat ik een cva heb gehad. Na vele onderzoeken is de conclusie dat er geen oorzaak te vinden is. Na de cva had ik tintelingen over mijn volledige rechterzijde, die na een paar maanden voorbij waren. Ik heb er dus niets aan overgehouden, maar sinds deze week heb ik terug die tintelingen in mijn volledige rechterkant. Moet ik mij hier zorgen over maken?

Aad Bresser, 13-03-2013 12:36 #13
Ik ben veel bezig met EHBO, de veel gestelde vraag is of bij een beroerte, wanneer de rechterzijde van het lichaam verlamd is de linker (mondhoek) zijde van het gezicht verlamd is. De ene docent bestrijdt dit, de andere docent beaamt dit. Wat is waarheid? Vaak wordt beweerd dat de zenuwen zich in de nek kruisen, waardoor de verlamming in het gelaat en lichaam tegenover elkaar liggen.
Graag uw reactie.
Groetjes, Aad

Huub Jongen, 09-03-2013 12:36 #12
Op 19-02 's avonds om 22.00 kreeg ik in3 seconden tijd, een aanval van evenwichts storing. De huiskamer tolde door mijn hoofd.Mijn vrouw was op dat moment, net achterom om iets uit de garage te halen. Ik probeerde op te staan van de bank, om haar te roepen. Want ik was in paniek, nog nooit had ik eerder zo iets meegemaakt.
Opstaan lukte mij wel, maar ik werd duizelig. Dus ben ik op de bank gaan liggen.
2 minuten later kwam mijn vrouw binnen, ze zag gelijk dat er iets aan de hand was.
Ik was gewoon aanspreekbaar, en had ook geen uitval van kracht of iets dergelijks.
Na het bellen met de huisarttsenpost, dachten deze aan een virus op het evenwichtsorgaan.Heb hierna nog moeten braken. Heb wel thuis goed geslapen tot 08.30 u, toen huisarts gebeld. Die pas 's middags omstreeks 14.30 u op visite kwam.
Toen was het gelijk ziekenhuis stroke afdeling. CT-scan was niets op te zien.
Kreeg wel gelijk medicatie uit voorzorg.Emery scan krijg ik 15 maart 2013 in ziekenhuis.Omdat ik bus-chauffeur ben is een mri-can gemaakt bij een onafhankelijk
neuroloog, hier is ook niks op te zien. Diagnose iets aan mijn evenwichts orgaan.
Kun je nu ook met zekerheid uitsluiten dat het geen herseninfarct is geweest?
En wat ik mij afvraag, zal ik toch gewoon de mri-scan inhet ziekenhuis ook gewoon laten doen, en afwachten op hun diagnose.?
Gaarne een reactie hierop.
Met vriendelijke groet,
Huub Jongen.

Klaus V. Andel, 26-02-2013 11:53 #11
Mijn broer 65 jaar heeft een beroerte gehad om 2.30 uur in de nacht is pas om 17.00 uur
in het ziekenhuis gekomen, dus veel te laat. Hij praat slecht, ziet dubbel, rechter arm en been werken niet meer, kan ze wel bewegen maar niet gecontroleerd, kan niet op been staan. Nu moet hij naar een revalidatie centrum. Hij is geestelijk helemaal goed.
Kan hij ooit nog lopen trap lopen? Wat is zijn toekomst?

M. Asraf, 26-05-2012 03:36 #10
Op 2 maart 2011 kreeg ik een tintelend gevoel die begon aan mijn linkervoet en snel verspreidde naar mijn hoofd en arm. Hierna kon ik nog we lopen doch na ca een uurtjekon ik moeilijk praten en mijn linker arm en been niet meer gebruiken. Na 3weken ziekenhuis werd ik ontslagen en de kracht in de been kwam heel langzaam terug. in de linker arm kwam het nog langzamer terug. ik kreeg veel pijn in de gewrichten vooral het schoudergewricht wel na een spuitje behoorlijk terug ging zodat ik met minder pijn bij de fysioterapeut kon proberen terug op de been te komen.
Nu, na 14 maanden, kan ik waggelend, lopen en linkerarm gebruiken. Maar zowel de arm als de been is instabiel ondanks dat ik blijf trainen. trap op-af is heel moeilijk. Ik vraag mij af of die zo zullen blijven of het meer tijd nodig heeft voo herstel.
Ben 58 jaar en heb gedeeltelijk de draad als bowachter weer opgepakt Hoewel ik nu geen veldwerk meer doe. Reactie infoteur, 26-05-2012
Ik kan niet specifiek ingaan op uw situatie, maar alleen in algemene termen iets schrijven over revalidatie en herstel. In de NHG-patiëntenbrief over CVA staat dat veel verschijnselen binnen drie weken sterk kunnen verbeteren. Vervolgens kan er in het eerste half jaar na een CVA nog veel herstellen. In het algemeen geld dat des te eerder iemand met een oefenprogramma begint, des te beter dat is. De patiëntenbrief vermeldt dat wat na zes maanden niet is verbeterd, waarschijnlijk niet meer zal herstellen. Maar door veel te blijven oefenen kan iemand leren met eventuele beperkingen om te gaan. Zo kan iemand bepaalde spieren trainen, zodat hij meer kracht heeft. Het is dan ook belangrijk de aangedane ledematen zoveel mogelijk te blijven gebruiken. Als iemand bepaalde belangrijke handelingen niet kan goed kan uitvoeren, dan kan het helpen om het stap voor stap te gaan oefenen. Het kan zijn dat iemand bepaalde hulpmiddelen of aanpassingen nodig heeft om zoveel mogelijk zelfredzaam te zijn.

Marc V. I., 14-10-2011 16:54 #9
Ik kreeg volgende email. Kan een dokter me vertellen of dit echt is of raaskallerij.

bijlage:

Hoe herken je een hersenbloeding. Gaat over ''PLAT''

Dit gaat over het redden van een mensenleven met de letters

” P.L.A.T.”

Een voorbeeld: tijdens een BBQ feestje struikelde een vrouw en viel. Ze verzekerde iedereen dat ze zich niet bezeerd had en wees medische hulp van de hand. Volgens eigen zeggen was ze gestruikeld over een steentje vanwege haar nieuwe schoenen.

Ze hebben haar een beetje gefatsoeneerd en een nieuw bord met eten gegeven. Hoewel ze een beetje ontdaan was heeft ze zichzelf goed geamuseerd de rest van de avond.

De man van Jane echter belde na de BBQ iedereen met de mededeling dat zijn vrouw naar het ziekenhuis was gebracht. Om 06.00 uur stierf Jane.

Ze had een herseninfarct gehad tijdens de BBQ. Als zij geweten hadden wat de signalen van een infarct zijn, zou Jane misschien vandaag nog bij ons zijn geweest. Sommigen sterven echter niet, maar worden invalide; hulpeloos en hopeloos.

Neem even één minuut om het onderstaande tot je te nemen…

Een neuroloog zegt dat als een slachtoffer van een beroerte binnen 3 uur bij hem is dat hij de effecten van een attack volledig ongedaan kan maken.

Volgens hem is de truc om de signalen te herkennen en vast te stellen en dan de patiënt binnen 3 uur de nodige zorg te laten ontvangen.

Soms is het moeilijk om te zien dat het om een hersenaandoening gaat. Helaas, het resultaat is een ramp. Het slachtoffer kan ernstige hersenbeschadiging hebben opgelopen als omstanders niet in staat zijn om de symptomen te herkennen.

Lees dit en leer het van buiten!

Omstanders kunnen een infarct herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven:

P : Praten; laat de persoon een simpele zin uitspreken

L : Lachen; Vraag het slachtoffer te lachen

A : Armen omhoog; laat de persoon beide armen tegelijk omhoogsteken

T : Tong; vraag om de tong uit te steken.

Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen aan de telefonist(e).

Een cardioloog beweert dat als iedereen die deze e-mail krijgt hem doorstuurt naar 10 andere mensen, je er van uit kunt gaan dat er tenminste een leven is gespaard.

Ik heb dit doorgestuurd: wat ga jij doen?

Amanda Kemker-Prins, 12-09-2011 14:39 #8
Mijn vader heeft maart 2011 zijn (als ik het goed tel) 5e herseninfarct gehad. Ik ben zelf 20, mijn zusje 17. Het is op zijn 38e gestart, nu is hij 45. Elk jaar is voor ons afwachten. Vooral in de winterperiode. Wanneer hij alleen thuis zit, niet naar de camping kan om zijn ding te doen. Er is nooit een reden gevonden waarom dit gebeurd, en dat is echt rot. Zou het dan gewoon stress zijn? hart of vaatziekte? Wie zal het zeggen. De ziekenhuizen kunnen in ieder geval niks vinden. Gelukkig is mijn vader een sterke man en komt hij er wonder boven wonder telkens redelijk goed vanaf. Hij loopt (met stok) hij kan normaal praten. Hij is alleen emotioneel veranderd. De laatste die hij in maart 2011 kreeg, was tot nu toe het heftigst. Hij reageerde helemaal op niks of niemand meer. Een maand later ging ik trouwen. Het spookte allemaal door ons hoofd. Wordt hij ooit nog wakker? Gelukkig diezelfde dag nog een paar uur later begon hij weer praatjes te krijgen. Maar ik kan jullie vertellen, het was een nachtmerrie. Maar ik ben blij te zeggen, dat mijn vader me gewoon nog weg kon geven tijdens mijn trouwen en dat hij er gewoon bij kan zijn als ons kindje in januari geboren wordt! Ik wil met mijn verhaal gewoon aangeven, dat mensen die een infarct hebben gekregen het moeilijk hebben. Maar dat wij als nabestaanden er af en toe ook aan onderdoor gaan. Het is fijn dat er dingen bestaan zoals forums, of organisaties voor mensen die dit meemaken. Waar mensen gewoon hun ei kwijt kunnen!

Ingrid Maduro, 29-08-2011 15:52 #7
Mijn schoonzus op Aruba heeft vrijdag op zaterdag een beroerte gekregen. Eerste hulp heeft van haar een CT scan gemaakt en tot nu toe alleen asperine gegeven. De specialist heeft geen moeite gedaan om bij haar langs te komen. Hij was druk bezig met andere dingen zijn antwoord was dat hij pas maandag, vandaag dus, langs zou komen. Wat is haar kans om het te overleven? De verpleging in het ziekenhuis zegt dat de familie geduld moet hebben en dat we zelf aktie moeten nemen door met haar te praten, ze herkend de familie, haar man mijn broer niet. De familie moet met haar praten zodat ze bij blijft, ze kan niet praten en als ze iets probeert te zeggen is een wartaal. We zijn machteloos heeft u iets voor mij voor ons wat we kunnen doen? We willen haar niet missen en ze is pas 56 jaar.
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 30-08-2011
Bij een CVA moet snel en adequaat gereageerd worden teneinde de schade aan de hersenen te beperken en om andere complicaties te voorkomen. In deze folder van het Leids Universitair Medisch Centrum staat veel informatie over de behandeling en de revalidatiefase: http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/80428042430441#n2

Ik weet niet in hoeverre deze werkwijze in Aruba gehanteerd wordt. Veel sterkte gewenst!

Els Willems, 22-08-2011 17:40 #6
Ik heb 4 weken geleden een licht herseninfarct gehad, ben nu aan het revalideren. Omdat ik ook epilepsie heb, wilde ik weten of dit elkaar kan beïnvloeden en wat daar eventueel aan te doen is? Reactie infoteur, 27-08-2011
Ik weet dat epilepsie één van de gevolgen van een beroerte kan zijn. Uit een lange follow-up studie kwam naar voren dat 3,1% van de mensen die een beroerte hebben gehad, epilepsie ontwikkelden (bron: http://www.sciencedaily.com). De behandeling is in dat geval hetzelfde als voor enige andere vorm van epilepsie, en het kan meestal goed gecontroleerd worden met medicatie.

Hwm, 05-08-2011 21:34 #5
Mijn man heeft meerdere cva's gehad. ook op de oogzenuw waardoor hij blind is aan een oog. daarnaast heeft hij copd en een 3 voudige bypass ondergaan. vorige week waren we op vakantie in de bergen. na een voor hem inspannende wandeling kreeg hij zonder enige oorzaak een extreem woedend gezicht. hij wilde niets meer en stond zowat te schuimbekken op n plein. waarover hij woedend was is voor mij een compleet raadsel maar t was angstwekkend om te zien. thuisgekomen op ons vakantieadres begon hij onverstaanbaar te praten. dit duurde ongeveer een minuut of 2. daarna verstond ik hem weer. hij heeft bij zijn eerdere cva's ook dusdanige agressieve karakterveranderingen gehad en afasie. toen hij de morgen daarna door onbekende reden ook nog van de trap viel begon bij mij het vermoeden van een nieuwe cva te kriebelen. volgens hem was er niets aan de hand en ik mocht geen arts waarschuwen voor controle. we zijn nu weer thuis maar zijn gedrag blijft agressief/onbereikbaar.
is dit gedrag volgens u waarschijnlijk een nieuwe tia of is er iets anders aan de hand?
m vr gr Reactie infoteur, 07-08-2011
Meer dan de helft van de mensen die een beroerte hebben overleefd, houden blijvend last van neuropsychologische problemen. Het gaat daarbij om ‘onzichtbare’ cognitieve klachten die heel divers kunnen zijn. Voorbeelden hiervan zijn karakterveranderingen, mentale traagheid, slechte concentratie of vergeetachtigheid. Vaak krijgen deze mensen hierdoor ook problemen in hun relatie met partner, werkgever en vrienden. De gevolgen kunnen dus heel dramatisch zijn.

U schrijft dat het erop lijkt dat hij weer een CVA heeft gehad. Wanneer u merkt dat uw man opnieuw uitvalsverschijnselen krijgt, moet u direct contact opnemen met de huisartsenpraktijk of huisartsenpost. Ik raad u daarom aan z.s.m. contact op te nemen met uw huisarts (of weekendarts) en de situatie met hem/haar te bespreken.

Mona, 11-07-2011 19:35 #4
Mijn man heeft bijna 4 maanden geleden een herseninfarct gehad. de klachten(dubbelzien) zijn voor 98 % genezen. Hij is nog steeds erg moe, slaapt elke middag een paar uur en gaat ook s'avonds vroeg (21.00 -21.30) naar bed en slaapt dan tot de volgende ochtend 09.00 uur.
Hoort dit bij een herseninfarct of zou er iets anders aan de hand zijn? Ik maak me echt zorgen. Reactie infoteur, 12-07-2011
Aan een beroerte kan men chronische vermoeidheid, stoornissen op het gebied van denken, emotie, gedrag en taal overhouden. Vermoeidheid kan een direct gevolg zijn van de beschadiging in de hersenen. Indirect kan vermoeidheid ook veroorzaakt worden door andere klachten die voortvloeien uit de beroerte. Vermoeidheid heeft vaak meerdere aspecten en heeft een uitwerking op lichamelijk, emotioneel en mentaal gebied. De Nederlandse CVA-vereniging ’Samen Verder’ heeft daarover een folder geschreven: 'Leven met vermoeidheid - omgaan met de gevolgen van een beroerte'. De folder is hier te vinden: http://www.cva-samenverder.nl/PDF06/leven-met-vermoeidheid.pdf

Farrukh, 05-05-2011 14:56 #3
Mijn moeder heeft in het buitenland een herseninfarct gekregen. Ze is wel naar een arts geweest die de diagnose van hartinfarct heeft vast gesteld maar verder is er geen revalidatie plaats gevonden. De ziekenhuizen daar hebben geen stroke-service of een speciale afdeling (stroke-unit) voor deze groep patiënten, in kort heb ik het gevoel dat de mensen helemaal niks weten van revalidatie na een herseninfarct en de gevolgen ervan.
Is het nog mogelijk op kans van herstel?
Ze heeft erg last van restverschijnselen, zoals blijvende problemen met het denk- en reactievermogen, verwarring en geheugenverlies, minder alert, persoonlijkheid en veranderde stemming, slikklachten en gebrek aan controle over de blaas en darmen.
Is het mogelijk om in Nederland naar een revalidatiearts te gaan en dat er in Nederland verder naar haar gezondheid gekeken kan worden?
Ik hoop snel een reactie van uw te krijgen. Reactie infoteur, 05-05-2011
Revalidatie van mensen die een beroerte hebben gehad, is erop gericht hen zo zelfstandig mogelijk in hun eigen omgeving te laten functioneren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de kwaliteiten van de persoon en de mogelijkheden van de omgeving. Het is van belang daar zo spoedig mogelijk mee te beginnen. Wilt u meer weten over revalideren en de mogelijkheden in de situatie van uw moeder? Dan kunt u terecht bij het revalidatiecentrum in uw buurt. U kunt ook contact opnemen met één van de patiëntenorganisaties. Kijk op http://www.revalidatie.nl/contact voor meer informatie.

Jan Beaufort, 23-03-2011 21:32 #2
Mijn zoon heeft 22 nov. 2010 een herseninfarct gekregen. Na 3 operaties wekenlang hoge koortsaanvallen eindelijk koortsvrij 5 weken na infarct. Hij is halfzijdig verlamd. Been doet iets, arm niet. Wat kan er gedaan worden aan een arm die 4 maanden na een herseninfarct wel reageert op aanraking met koude hand ( doet pijn ), maar waar verder geen reactie van uit gaat. Ook het bewegen van de vingers die stijf zijn doet veel pijn. Mijn dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 25-03-2011
Na een beroerte volgt (klinische) revalidatie. Voor iedere patiënt wordt een individueel behandelplan opgesteld - een plan op maat. In overleg met de patiënt, zijn/haar partner en de familie worden de revalidatiedoelen omschreven. De fysiotherapeut en de ergotherapeut trainen onder meer houding en beweging. Ook leren zij de patiënt omgaan met hulpmiddelen. Er zijn ook andere deskundigen die ieder hun eigen specifieke bijdrage leveren. De revalidatiearts - die leiding aan het behandelteam - kan uw vraag het beste beantwoorden.

M. E. van Houtert, 04-07-2010 15:50 #1
Ik heb in engeland een beroerte gehadt. heb veel medicijnen mee gekregen, maar weet niet wat ik verder moet doen. Reactie infoteur, 05-07-2010
Hallo,

Ik raad u aan om u te melden bij uw huisarts.

Mvg, Martin

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!