InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cardioversie helpt bij hartritmestoornis

Cardioversie helpt bij hartritmestoornis

Cardioversie helpt bij hartritmestoornis Hartritmestoornissen kunnen nare klachten veroorzaken en in het ergste geval leiden tot een hartinfarct of hartstilstand. Jaarlijks worden zo'n 35.000 personen met een ernstige hartritmestoornis in het ziekenhuis opgenomen. Cardioversie is daarbij een veel gebruikte methode om het hartritme weer normaal te krijgen. Als de hartritmestoornis nog maar een paar maanden bestaat is de kans op succes het grootst.

Cardioversie

Bij Cardioversie wordt een onregelmatig hartritme naar een regelmatig hartritme teruggebracht. Dit gebeurt door een stroomstootje in de hartspier, dat uitwendig en onder lichte narcose door een cardioloog wordt toegediend. Na deze ingreep slaat het hart weer zoals het hoort. De methode is ook bekend als de afkorting ECV, dat staat voor elektrocardioversie.

Wanneer wordt het toegepast

Cardioversie kan worden gebruikt bij verschillende soorten ritmestoornissen. Er kunnen zich diverse abnormale hartritmes voordoen, zoals een vertraagde onregelmatige of verhoogde hartfrequentie of extra hartslagen. Wanneer het bloed niet in een normaal tempo door de hartkamers stroomt, kan dit allerlei klachten veroorzaken zoals hartkloppingen, duizeligheid, of kortademigheid. Als een hartritmestoornis niet wordt behandeld, kunnen er problemen in de pompfunctie van het hart, of zelfs een hartinfarct of beroerte ontstaan.

Hoe gaat cardioversie in zín werk

Om het hartritme in de gaten te houden, wordt de patiënt aan een monitor gelegd. Dan worden via een infuus een rustgevend medicijn en een slaapmiddel toegediend. Zodra de patiënt helemaal in slaap is, wordt uitwendig een stroomstootje ter hoogte van de hartstreek toegediend. De cardioloog bekijkt het hartritme en als het nog niet regelmatig is, volgt een tweede stroomstootje. De patiënt merkt hier niets van. De hele behandeling duurt ongeveer een kwartier, waarna de patiënt weer bijkomt. Het uur erna worden hartritme, bloeddruk en zuurstofgehalte voortdurend gecontroleerd.

Alternatief

Meestal zijn er geen andere mogelijkheden om een onregelmatig hartritme te behandelen dan cardioversie. Alleen indien de hartritmestoornis maximaal slechts enkele dagen heeft geduurd, lukt het om met medicijnen weer een normaal ritme te krijgen.

Kans op succes

In tachtig tot negentig procent van de gevallen is het hartritme na cardioversie weer normaal. Als de ritmestoornis nog maar een paar maanden bestaat, is de kans op succes het grootst. Ook als de patiënt jong is en er geen bijkomende hartproblemen zijn, is er meer kans van slagen. Als de behandeling niet lukt, kan worden overwogen om deze te herhalen. Soms wordt een pacemaker op het hart aangesloten die de ritmestoornis kan beëindigen. Een pacemaker geeft elektrische prikkels af, waardoor het hart regelmatig blijft kloppen.

Hoe ontstaan hartritmestoornissen

Veel door ouderdom, een te snel werkende schildklier, een hartspierziekte, hartfalen en een operatie aan het hart. Roken en overmatig gebruik van koffie en alcohol werken een onregelmatig hartritme in de hand. Drugs kunnen ook fataal zijn.
Gerelateerde artikelen
Pacemakers en ICD's zijn dikwijls levensreddendPacemakers en ICD's zijn dikwijls levensreddendHartritmestoornissen kunnen vervelende klachten veroorzaken en in het ergste geval leiden tot een hartinfarct of hartsti…
HartritmestoornissenHartritmestoornissenWanneer er iets is met je hart, krijg je de schrik te pakken. Tenminste als het geen hartstilstand is, want dat merk je…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
Elektro-cardioversie, behandeling voor hartritmestoornissenElektro-cardioversie, behandeling voor hartritmestoornissenHartritmestoornissen kunnen plotseling optreden en kunnen allerlei klachten veroorzaken. Er kan geprobeerd worden om de…
Hartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenHartstilstand: Symptomen, oorzaak en gevolgenWat is een hartstilstand precies en waaraan kun je die herkennen? Wat zijn de belangrijkste tekenen en symptomen? Is een…
Bronnen en referenties
  • Libelle

Reageer op het artikel "Cardioversie helpt bij hartritmestoornis"

Reacties

Willemsen, 17-05-2012 22:25 #3
Beste mensen ik heb dit al 5 keer mee gemaakt en ik moet eerlijk
bekennen bij de vijfde keer was het gelukt en het stelt echt niks voor helemaal niks,
ik zou het zo weer doen echt!

Jacq, 09-05-2011 20:24 #2
Enkele jaren geleden had ik een hartinfarct. na behandeling en medicijnen heeft het enkele jaren "goed" gegaan. Tot voor enkele maanden hartritme stoornissen mij op de rand van verdraagzame pijn brachten. Nu doet de cardioloog een cardioversie. iedereen zegt : het stelt niets voor". Ik zit er wel mee. Erger is nog dat het al achter me had gelegen was niet het fijn dat het bloed opeens te dik was. Ik hoop dat het met succes gedaan wordt. ben nu 71 en wil nog even mee. van bovenstaand artikel wordt ik ook niet veel wijzer, althans het neemt niet mijn bezorgdheid weg.

Fred Wassink, 15-10-2010 16:48 #1
Op dit moment heb ik hartritmestoornissen. Ik moet naar de trombosedienst om stollingen te voorkomen. over ongeveer vier weken wil men een cardioversie toepassen. Ikzie er tegen op om vier weken lang met de klachten rond te lopen.( pijn op de borst, weinig kunnen doen, licht in mijn hoofd, duizelig etc)
Het artikel geefthier ook geen duidelijkheid over.
gr. Fred

Infoteur: Robbie
Laatste update: 13-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!