InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eiwit in urine: Proteïnurie

Eiwit in urine: Proteïnurie

Eiwit in urine: Proteïnurie Verhoogde uitscheiding van eiwit in urine is vaak onschadelijk en van voorbijgaande aard, maar recent onderzoek toont aan dat aanhoudend te veel eiwit in de urine een 63% hoger overlijdensrisico geeft. Teveel eiwit in urine kan duiden op een nierziekte .

Wat is proteïnurie of eiwit in urine?

Bij meer dan 150 mg eiwit in urine spreken we van proteïnurie. Eiwitten, bestaand uit aminozuren, behoren tot de stoffen die voor een mens van levensbelang zijn. Veel eiwitten komen voor in kippeneiwit, vandaar de naam. Een andere naam voor eiwit is proteïne, afgeleid van het Griekse protos = "eerste". Overigens is het ene eiwit het andere niet. Eiwitten zijn opgebouwd uit 20 verschillende aminozuren die je kunt onderverdelen in essentiële en niet-essentiële.

Onder Proteïnurie verstaat men een verhoogde uitscheiding van eiwitten (= proteïne) in de urine. In getallen: als je per dag meer dan 150 mg eiwit in de urine uitscheidt, heet dat proteïnurie. Volgens een onderzoek van Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in mei 2010 heeft iemand met eiwit in de urine een 63% hoger overlijdensrisico.

Hoe wordt eiwit in urine opgespoord?

Eiwit in de urine kan gemakkelijk worden opgespoord via een onderzoek met teststrips. Men dompelt de teststrip kort onder in de urine en kontroleert na een minuut of er een verkleuring van het eiwitveld heeft plaatsgevonden. In de linker afbeelding vertoont het eiwitveld een blauw-groene tint. Er is eiwit vastgesteld. Ter vergelijking, in de rechter afbeelding een normaal resultaat.

Behalve meting via teststrips zijn er talloze laboratoriummethoden voor de bepaling van eiwit in de urine. Die methoden zijn weliswaar iets ingewikkelder dan gebruik van teststrips, maar ze vertellen ons ook hoevéél eiwit er in de urine is (toont de teststrip slechts bij benadering) en specifieke methoden vertellen ons ook wélke eiwitten in de urine verhoogd zijn.

Waarom meet men eiwit in urine?

  • Onderzoek naar eiwit in de urine met behulp van teststrips behoort tot de routinetesten bij preventieve onderzoeken (screening);
  • Voor het opsporen van nierkwalen of om het verloop van een eerder geconstateerde nierkwaal te volgen;
  • Het aantonen van specifieke eiwitten ter onderscheiding van verschillende vormen van nierkwalen;
  • Bij andere aandoeningen, waarvan men weet dat ze soms gepaard gaan met proteïnurie (bloedkanker, lymfeklierkanker).

Oorzaken eiwit in urine

Vooraf moet worden opgemerkt dat bij de meeste mensen waarbij ooit proteïnurie werd vastgesteld, er geen sprake is van een ziekte. Veel tijdens routine-onderzoeken vastgestelde gevallen van proteïnurie, tonen derhalve een relatief onschuldige bijzonderheid aan. Een voorbeeld daarvan is de goedaardig (benigne) proteïnurie, die hieronder beschreven wordt.

  • Proteïnurie bij nierziekten: op de eerste plaats onderscheiden we op zich zelf staande nierziekten zoals glomerulonefritis (een ontsteking van de nierfilters) of schade aan de nieren door gebruik van medicamenten. Maar het komt vaker voor dat nierkwalen een gevolg zijn van andere ziekten zoals diabetes, hoge bloeddruk, lupus erythematosus of andere auto-immuunziekten, infecties (HIV, hepatitis) of jicht (te hoog urinezuur in het bloed).
  • Proteïnurie door overproductie van een bepaalde eiwitstof. De oorzaak van een dergelijke proteïnurie is dat bepaalde kleinere eiwitstoffen in grote hoeveelheden in het bloed voorkomen en via de nieren worden uitgescheiden. Kleinere hoeveelheden van deze eiwitten worden doorgaans door de nieren geneutraliseerd, maar bij grote hoeveelheden zijn de nieren overvoerd.
  • Andere oorzaken van proteïnurie: nierstenen, infecties, verwondingen, maar ook tumoren in de omgeving van de nieren of urinewegen kunnen bloedingen en toename van eiwitten in de urine veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn ontstekingen (bijvoorbeeld in het gebied van het nierbekken of de blaas), nierstenen, blaasstenen, tumoren van de nieren, urinewegen of prostaat. Overigens moeten bloedingen al hevig zijn, willen ze proteïnurie veroorzaken. Bij een minimale bloeding zal een teststrip het eiwitveld niet positief kleuren.

Meer weten over eiwit in urine?

Wil men meer weten over eiwit in urine dan wordt aangeraden om op een betrouwbaar gezondheidsplatform zoals Gezondheidsplein.nl aanvullende informatie bij te zoeken.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgenZwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgenZwangerschapsvergiftiging is een ziekte die zich kan openbaren tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Wat zijn de s…
Hondenziekten: aandoeningen urinewegenHondenziekten: aandoeningen urinewegenAls je hond ineens vaker moet plassen, meer dorst heeft, incontinent wordt of bloed in de urine heeft, kan dit wijzen op…
Transseksualiteit: genderteamsTransseksualiteit: genderteamsEr zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog ee…
Urine – wat kun je eraan aflezen?Urine – wat kun je eraan aflezen?Urine is een afvalproduct. De samenstelling ervan is bij iedereen verschillend. Dat geldt ook voor de hoeveelheid urine.…
Een beker urine drinken, gezond of een fabeltje?Een beker urine drinken, gezond of een fabeltje?Verscheidene mensen in het Oosten en ook sommige in het Westen drinken elke dag een beker met urine. Dit zou erg gezond…

Reageer op het artikel "Eiwit in urine: Proteïnurie"

Reacties

Theo, 20-06-2014 12:40 #12
Mijn vraag is hoe hoog mag het eiwit in de urine zijn als je ouder bent dan 65 jaar? g/l per meting

Gregoire Nele, 07-02-2014 07:10 #11
Ik volg het proteïnedieet reeds 2 maanden en heb nu vastgesteld dat er proteïne in de urine zit. De leucocyten zijn ook verhoogd dat laatste wijst op infectie, als verpleegkundige is me dat bekend.Maar de proteïne-urine, verontrust me toch, daar de nieren normaal geen proteïnes doorlaten…

T. Lambers, 09-09-2013 09:21 #10
Wat kun je zelf doen om de Eiwit uit de urine te krijgen.

Dijk, 09-12-2012 20:48 #9
Ik heb eiwit in mijn urine. Zijn daar goeie medicijnen voor om het probleem op te lossen?

Jethoe, S., 02-07-2012 09:36 #8
Ik weet ongeveer wat eiwitten in urine betekent en wat de gevolgen inhouden. Kunt u mij meer informatie geven over, wat te doen bij te veel eiwit in urine bv. Wat je moet eten en wat je niet moet eten? Ik heb hoge bloeddruk en ik ben diabeet. Hoge bloeddruk van mij is al heel lang goed (125/130-80) en suiker is momenteel ook goed (nuchter 5.3-6.0 en voor slapen 6.7-9, 0). Gewicht is 90,5 kilo en mijn lengte is 1,55 meter. Afvallen gaat heel langzaam, want ik heb ook slaapapnuu. Wat te doen?

Roelof, 22-06-2012 22:25 #7
Ook mijn eiwitten waren te hoog in de urine ben ook diabeet.kan je met voeding daar wat mee doen hebben jullie daar ervaring mee.

M. Seegers, 12-04-2012 12:41 #6
Hoe wordt eiwit in urine opgespoord? Eiwit in de urine kan gemakkelijk worden opgespoord via een onderzoek met teststrips. Kan ik die teststrips ook ergens kopen, zodat ik het bij mijn zelf vaker kan controleren?

Naima, 02-03-2012 19:37 #5
Er is voor de 2de keer veel bloed en eiwitten in mijn urine gevonden. Binnenkort weer naar ziekenhuis. Ben doorverwezen naar de uroloog. Zij kunnen mij dan meer vertellen. Maak mij echt zorgen. Hebben jullie enig idee war het zou kunnen zijn?

Mira, 28-07-2011 12:59 #4
U kunt de teststrookjes zonder recept in Duitsland bij de DM (drogist) kopen!

J. H. Krill, 26-07-2011 15:18 #3
Kunt u me vertellen waar ik de teststrookjes voor het bepalen van de ph-waarde en van het eiwitgehalte in de urine kan kopen? Ik woon in Rotterdam. Ik heb bij diverse apotheken hiernaar gevraagd, maar de apotheken beweren, dat ze deze strookjes niet aan leken mogen verkopen. Ook van de nierstichting kreeg ik een onbevredigend antwoord.

H. J. A. Jonker, 26-03-2011 15:07 #2
63% hoger overlijdensrisico, wat bedoelt u daarmee? Is het zo dat wie (gelet op zijn leeftijd) zonder eiwit in de urine een 1 jaarsoverlevingskans van 99% zou hebben en dus 1% sterftekans, zijn kansen ziet verslechteren tot 1,63 % sterftekans en dus 98,37% overlevingskans per jaar? en dat normaal 90% tegen 10% overlevings- versus steftekans per jaar verslechtert tot 16,3% sterfte kans en dus 83,7 % overlevingskans?
Graag uw antwoord. (Zonder duidelijkheid hierover zegt die 63% niets.) Reactie infoteur, 26-03-2011
Zoals u in het artikel kan lezen, komt bedoelde conclusie voor rekening van de onderzoekers van Rijks Universiteit Groningen. Ik wil in dat verband graag verwijzen naar onderstaande link. http://www.rug.nl/umcg/nieuws/archief/archief2010/persberichten/075a_10

Monique, 14-04-2010 11:22 #1
Bij mij is al 2 keer mijn urine getest en elke keer zat er te veel eiwitten in. Nu hebben ze de urine na het ziekenhuis gestuurd voor verder onderzoek. Mijn bloeddruk is jaren stabiel gebleven door medicatie maar de laatste tijd is mijn onderdruk weer veel te hoog. Dus ben benieuwd wat ze nu gaan doen want word er best onrustig van als ik dat zo hoor allemaal.

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!